Jäst istället för b-vitamin?

Ingela_S

Trådstartare
Diskussionen om b-vitamintillskottets vara eller icke-vara kan vi kanske lämna därhän, men jag har alltid märkt skillnad på min häst när han fått b-vitamin vid pälsfällning och undrar helt enkelt om jäst (bakjäst) kan fungera likvärdigt och hur mycket jäst man kan ge i så fall? Hur länge tycker ni man ska vänta och se om jästen funkar, innan man ger upp och köper de svindyra b-vitaminerna istället..?

Proteingivan är redan ökad och jag har svårt att få upp den mer utan att få för mycket MJ på köpet. (Fodrar med lusern.) Pållen får sen i onsdags ett halvt jästpaket om dagen.
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Likvärdigt eller ej vet jag inte, men jäst innehåller massor med b-vitaminer.
Det skadar ju inte att prova!
Skulle tippa på att max 1 paket om dagen är mer än tillräckligt. 10 g har ju visats ha effekt på magen (positiv effekt), så det är ju värt ett försök!

Jag vet inte vad för effekt du är ute efter men ett par 5-6 veckor i varje fall hae jag provat.
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Tack för svaret. :)

Hästen blir så irriterad när han fäller och/eller när pälsen växer (vilket den gör nu eftersom han är klippt) och surar när man borstar, surar när man lägger på täcke osv. Efter en vecka med flytande b-vitaminer så brukar han ha blivit mycket gladare och man kan borsta honom normalt igen.

5-6 veckor känns länge för honom att behöva bli irriterad så fort man rör honom...
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Aha, jag trodde det var någon kroppslig effekt du letade efter, som finare päls eller nåt sånt.
Prova en vecka och se om det funkar. Bryggerijäst innehåller väl mer B12 än bakjäst om jag inte minns fel.
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Haha, nej, ber om ursäkt för att jag inte uttryckte mig helt klart i ursprungsinlägget. :p Finare päls vet jag inte om han kan få, han är så blank så (förutom på det klippta då), så det var framförallt irritationen som jag vill få bort.

Var hittar man bryggerijäst?
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Spannex (ett foderföretag) säljer i storsäck i foderaffären. Vet inte om jag har sett någon annan göra det...
Bakjäst är nog enklare att få tag i :p
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Bryggerijästen ska inte vara lika effektiv eftersom det inte är en levande jästkultur i den. Och jag har testa båda delar och bryggerijästen märkte jag ingen skillnad på hästen överhuvudtaget. Men har själv aldrig använt det just för problem vid fällning, utan för magen eller hovkvaliten.

Fick första gången lära mig att man kunde använda bakjäst i stället för vanliga b-vitaminer av den veterinären som vi använde då. Hon gav sina travare 1 pkt/morgon och kväll under 14dgr just vid fällning. Det är heller inga problem att ge längre än 14 dgr om det behövs, vår valack fick i 2 års tid för att hålla ordning på magen.

Tänk däremot på att vänja in det lite snällt, annars är det risk att magen reagerar på jästen...

/Camilla
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Menar du ett paket delat på morgon och kväll, eller ett paket på morgonen och ett paket på kvällen?

Har börjat med ett halvt paket om dagen, men kanske kan öka det till ett helt då?
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Jag ger 0,5-0,75 paket bakjäst om dagen vid pälsfällning och pälssättning. Det märks skillnad efter 2-3 dagar. Mitt sto blir väldigt slö och medtagen men piggnar till när hon får jäst. Jag har aldrig kört B-vitamin så jag har inget att jämföra med, men andra hästar i stallet har fått B-vit. och på dem har det inte märkts någon skillnad alls. (Enligt gamla hästkarlar är det inte B-vitaminet utan den stora proteinmängden som finns i jästen som ger effekten.)
Hur som helst så fungerar bakjäst jättebra.
 
Senast ändrad:
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Menar du ett paket delat på morgon och kväll, eller ett paket på morgonen och ett paket på kvällen?

Har börjat med ett halvt paket om dagen, men kanske kan öka det till ett helt då?

Veterinären som lärde mig det gav 1 helt pkt både morgon och kväll. Men jag hade nog börjat med att ge 1 pkt en gång per dag och sett om det räckte. Och bara om det inte hade tillräcklig effekt hade jag ökat till 2 pkt totalt om dagen.

Och vid invänjning så har jag aldrig haft några problem att starta med 1 helt paket om dagen, men har sedan väntat typ 1 vecka innan jag ökat dosen till 2 pkt om jag tyckt det behövs.

/Camilla
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Vad bra att det dök upp någon som använt jäst i samma syfte, vid pälsfällning. Min häst har alltid blivit lugnare och gladare av flytande b-vitaminer, så jag vet vilket resultat jag vill ha. Nu har medryttaren haft hästen i ett par dagar, så jag ska kolla idag om han verkar lika irriterad fortfarande, annars provar jag öka till ett paket om dagen.
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Vanlig bakjäst, spelar ingen roll om det är för söta eller "vanliga" degar.
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Okej, det var det jag menade, dåligt formulerat. Om söta degar eller inte. Tack!
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Spelar det någon roll om man använder färsk eller torr jäst?
Är det billigare än vitaminer?

Och jäser det inte i magen på hästen? Vet ju hur man själv känner sig när man ätit för mycket bulldeg :p
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Spelar ingen roll om torr eller färsk jäst.

Jäsa i magen på en häst ska det, då vet man att den funkar! De är ju grovtarmsjäsare ;)
 
Sv: Jäst istället för b-vitamin?

Mina hästar äter musli ska jag alltså bara smula jästen tillsammans med det?
 

Liknande trådar

Hästvård Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst. Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 754
Senast: Sar
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hur fungerar det att ge vanlig "baka deg jäst" till hästen som b-vitamin istället för alla dessa svinigt dyra tillskott av b-vitamin...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: _Peplis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp