Jerusalem - och Trump.....

Lena Furberg

Trådstartare
Vad tänker ni? Om Trumps uttalande om Jerusalem som Israels definitiva huvudstad. Och flytten av USA:s ambassad från Tel Aviv till Jerusalem.

Bryr han sig egentligen? Handlar det mest om röstfiskande, så han får sitta en period till som president? Är det för att han helt klart ogillar muslimer? Kommer det att bli än mer oro och elände av detta?

Den stora frågan är ju hur problemet i sig ska lösas..... Går det ens...?
 
Vad tänker ni? Om Trumps uttalande om Jerusalem som Israels definitiva huvudstad. Och flytten av USA:s ambassad från Tel Aviv till Jerusalem.

Bryr han sig egentligen? Handlar det mest om röstfiskande, så han får sitta en period till som president? Är det för att han helt klart ogillar muslimer? Kommer det att bli än mer oro och elände av detta?

Den stora frågan är ju hur problemet i sig ska lösas..... Går det ens...?
Kommer att bli kaos.
 
Vad tänker ni? Om Trumps uttalande om Jerusalem som Israels definitiva huvudstad. Och flytten av USA:s ambassad från Tel Aviv till Jerusalem.

Bryr han sig egentligen? Handlar det mest om röstfiskande, så han får sitta en period till som president? Är det för att han helt klart ogillar muslimer? Kommer det att bli än mer oro och elände av detta?

Den stora frågan är ju hur problemet i sig ska lösas..... Går det ens...?
Nu är ju inte detta en fråga som Trump hittat på för att fiska röster, det är något Bush Clinton och Obama också sagt att de skulle göra men som de inte klarade av att genomföra under sina mandat.
http://www.abc.net.au/news/2017-12-...dents-said-about-israel-and-jerusalem/9234736
 
Rent praktiskt har det ju ingen direkt betydelse eftersom han framhöll 2-statslösningen som vägen framåt. Israel "äger" ju i praktiken Jerusalem redan.
Vad arabstaterna säger om det är väl en annan fråga. Palestina är ju ingen stat och har aldrig varit någon med någon huvudstad. (vilket gör Margot Wallströms erkännande av Palestina fullständigt vettlöst)
 
Frågan är väl varför han bryr sig? Varför måste de över huvud taget flytta ambassaden?
Så stort är liksom inte avståndet mellan Jerusalem och Tel Aviv att det är jobbigt att ha ambassaden i en annan stad än där statsledningen sitter.
 
Det är en symbolisk grej... Frågan är om Trump förstår vad han sätter igång.
Ja, såklart att det är ett statement. Men varför lägga sig i en sådan infekterad konflikt?

Och är det inte säkerhetsmässigt smartare att ha kvar sina ambassadörer i Tel Aviv än att skicka de till Jerusalem? Jerusalem är ju mycket oroligare än vad Tel Aviv är.
 
Nä, det är väl så. Men som du säger, han har ju ingen aning om vad han gör. Bara dagens stenkastningar visar ju att det är djävligt känsligt.

Nej alltså Mr Trump är inte klok nånstans och det är ju helt vansinnigt att han tillåts uttala sig i diverse brännbara ämnen och inte minst att han tillåts ha ngn form av politisk makt på något sätt. Om ngn sagt för några år sedan att han skulle vara en av världens kanske viktigaste män inom internationella relationer och politik hade nog få trott på det. Nu är det helt enkelt: "kaoooozz"
 
Den där platsen har det stridits om i 1000-år och lär fortsätta i 1000 år till.
Religion, roten till mycket ont.
Jag håller med om att det är en konflikt som aldrig kommer att lösas, men jag håller inte med om att religion är roten till allt ont (till mycket ont). Jag skulle vilja säga att mycket ont skett och sker i religioners namn, vilket är en annan sak. Grunden till konflikten, och de allra allra flesta konflikter som sker i religioners namn handlar om territorium och inget annat.
 
Håller med ovanstående här. Konflikten är inte en religionkonflikt utan en politisk konflikt enligt statsvetare, ytterst få av världens konflikter är för övrigt religiösa konflikter, även om det, aboslut, kan vara en skundär anledning till konflikt.

Jag förstår att det blir reaktioner.
Enligt 1948 års Gröna Linje dragning (när FN gav judarna dess Israel) skulle Jerusalem, som är viktig för både palestinier och israeler, delas. Östra delen skulle tillfalla palestinierna, västra israelerna. 1949 ansåg Israel sig ha självmandat på Jerusalem som huvudstad, något som endast ett fåtal stater står bakom i världen, bland annat USA. 1980 klubbade Knesset (Israels riksdag) igenom att de hade rätt till hela Jerusalem som huvudstad, detta fördömdes dock av FN och blev ett bevis för att Israel bröt (och fortfarande bryter) mot folkrätt och internationell lag.

FN valde i samma veva att gå ut med förmaningar till sina medlemsstater att flytta alla ambassader från Jerusalem just på grund av detta, och på så sätt markera mot Israel. Alla länder har flyttat sina ambassader och vid några tillfällen därefter har FN återigen klubbat igenom att Israels agerande bryter mot internationell rätt. Därför blir det naturligtvis stora irritationer och oroligheter när USA går ut med det här ställningstagandet, och dessutom tänker flytta sin ambassad till staden. Det har lett till krismöten i FN, ett flertal kravaller har uppstått på västbanken och runt om i Jerusalem samt att Hamas ledare uppmanat till en ny intifada, förutom ett fördömande från betydligt fler stater än vad som godkänt Palestina som stat. Ett agerande som förstås inte gynnar någon, allra minst Israel och Palestinas befolkning.

Oavsett vad man tycker om sakfrågan, är inte det här ett sätt som för oss närmare en lösning på konflikten. Tvärtom blir det betydligt mer svårjobbat när Israels politiker får ytterligare medhåll om att de har rätt att bryta mot de internationella lagar som finns. Man kan absolut tycka vad man vill om just sakfrågan – men det känns i dagsläget väldigt långt till den tvåstatslösning som Trump hävdar att han står bakom och det är väl i dagsläget ingen som tror överhuvudtaget på att Trump kommer att vara den som löser mellanösternkonflikten, snarare bidrar han till att slänga på bensin på en eld som trots allt börjat lägga sig till glöd.

Min egen åsikt är väl att Trump vet pretty damn well vad han gör och att han inte är ett dugg intresserad av en fredligare jord. Sverige har ett konsulat i Palestina, det ligger i östra Jerusalem och har tidigare varit på tapeten att bli ambassad, jag tycker det är dags att förändra statusen på det nu till just ambassad och ha det på samma plats för att markera att det inte är ok att bryta mot internationell rätt och jag tror fler länder är på gång med liknande sanktioner.
 
Israel bestæmmer sjælva vilken stad som ska vara huvudstad! Och alla ambassader ligger så vitt jag vet i huvudstæderna. Jerusalem har alltid varit den allra heligaste och viktigaste platsen på jorden før alla judar.
 
Israel bestæmmer sjælva vilken stad som ska vara huvudstad! Och alla ambassader ligger så vitt jag vet i huvudstæderna. Jerusalem har alltid varit den allra heligaste och viktigaste platsen på jorden før alla judar.
Jerusalem är oerhört viktig för alla abrahamitiska religioner, det är fortfarande ingen religiös konflikt och Israel har fortfarande inte rätt till hela staden enligt den landbildning de fick 1948 för att öht få bli en stat. Frågan är oerhört mycket mer komplex än du vill få det till. Det är inte så lätt att säga att Israel har rätt till staden då den från början varit delad mellan öst till väst (delningen gäller än idag). Det är inte heller så lätt att säga att Palestina inte är en stat och därmed ge Israel rätten till landsområderna. Av FNs 193 medlemsländer har runt 55 valt att inte erkänna Palestina, medans över 20 inte erkänner Israel som stat. Var drar man gränsen?

Sedan, nej. Alla ambassader i alla länder ligger inte i huvudstäder. Men det är en annan femma.
 
Vad tänker ni? Om Trumps uttalande om Jerusalem som Israels definitiva huvudstad. Och flytten av USA:s ambassad från Tel Aviv till Jerusalem.
Egentligen spelar det ingen roll.
Genom Trumps "America First" har han sett till att USA abdikerat som världsledare, utan att han själv fattat det. Och det världsvakuum Trump lämnat efter sig har mer eller mindre redan fyllts upp av andra aktörer.
Putin vill väldigt gärna vara världspolis, och visar det med emfas i Syrien - medan Kina redan tagit det ekonomiska initiativet i världen, där de i sann Ali-Baba-anda låter världen handla kinesiskt medan de bygger de nya sidenvägarna:

obor_5.png
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 581
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp