Joakim Lamotte

Seabaz

Trådstartare
Jag tittar in på hans FB lite då och då och senast var just nu.
Fy fan såklart.

Sedan blev jag nyfiken på vem han är men när jag började googla så verkar det inte gelt enkelt att få fram info.

Mest folk som inte gillar vad han gör :confused:

Det jag sett av hans videor, säg senaste 4 månader, tycker jag är bra att det lyfts fram.

Men som sagt, jag vet inte "vem han är".

Dock blev jag förvånad att folk upprördes över att han ville hålla föredrag om feminism men då tyckte vissa (många?) att han som är man ska hålla tyst för han vet inte hur det är/känns att bli sexuellt trakasserad :confused:

Jag får dock känslan av att han går djupare och tar upp tyngre ämnen än tex att en kvinnlig anställd blivit klämd på rumpan av manliga chefen på julbordet...

Som sagt, jag har inte följt honom så länge. Är det någon som vet mer? Eller vad är er åsikt om honom och det han gör, och varför?
 
Jag tål inte karln. Jag anser att han förenklar en komplex problematik när han pratar om övergrepp och blundar för maktstrukturer i samhället. Att skrika och gorma in i kameran när man är arg kan vem som helst göra, ändå sätter han sig själv på en piedestal. Det har inget att göra med att han är man.

Att han undrade vart alla feminister var innan Anders Borg fick snefylla säger väl allt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker han är skitobehaglig.
Han har valt en viktig fråga. Men han tar sig sån tolkningsföreträde i den frågan. Och han är allt annat än inkännande och ödmjuk.
Han skriker och gormar sitt budskap och slår sig för bröstet utan att ha någon aning om det han gör uppskattas av de han påstår sig göra det för.

För mig är han en mansplainande, lättkränkt vit man med ett jätteego.

Jag ser hellre att andra bra feminister föreläser för unga(och andra).
Lamotte kan gärna sluta för min del. Han lär aldrig fundera över egna sättet, om det hjälper/stjälper. Och därför aldrig bli bättre.
 
Jag håller med i att han verkar ju inte gjort mer än någon annan. Samtidigt tycker jag dock det är väl bra om det skriks och gapas om viktiga saker?

Den filmen han la upp idag är ju liksom.. vedervärdigt för offret. Jag antar att han vill få folk att prata om det och i slutänden en ändring. Hur nu det ska gå till med löfven och eliasson i spetsen.. .


Helt enkelt tänker jag alla bäckar små
 
Jag håller med i att han verkar ju inte gjort mer än någon annan. Samtidigt tycker jag dock det är väl bra om det skriks och gapas om viktiga saker?

Den filmen han la upp idag är ju liksom.. vedervärdigt för offret. Jag antar att han vill få folk att prata om det och i slutänden en ändring. Hur nu det ska gå till med löfven och eliasson i spetsen.. .


Helt enkelt tänker jag alla bäckar små

Jag tycker att han feltolkar saker och för fram viktiga frågor på fel sätt. Jag hade hellre sett att han stöttade och lyfte fram andra som mer vet vad de pratar om, ifall han nu vill göra gott för samhället.
Jag tror tyvärr att han är rätt förtjust i sig själv, sin röst och att få sitta framför kameran och gapa just så som han gör och även be om betalt för det. Så jag tror inte han kommer hjälpa till att göra plats för de som är kunnigare. Jag tror han kommer fortsätta att aktivt försöka stjäla plats av dem och casha in.

Hade han verkligen velat göra nytta hade han frågat kvinnor, frågat forskare etc om vad kvinnor vill och lyft fram dem och sett till att de får plattformar att föra fram sitt budskap på, tex hans egen.

Men nej, han gapar på, tar över och ber om pengar och trycker ner feministers kamp.
 
Jag tycker att han för fram en del viktiga saker.
Och på ett sätt som ibland är - faktiskt - mer rimligt än hur en del andra individer gör.
 
Jag personligen förstår inte vad det är som han gör som är så himla hemskt, som gör att en del går i taket och ser rött. Det t ex att han varit och pratat i skolorna om sexualbrott m.m. tycker jag är superbra. Det han säger är sådant som tonåringar verkligen kan ta till sig och det är ju ett bra ställe att börja på anser jag - att få tonåringar att förstå vad som är ok och vad som verkligen inte är ok när det gäller bemötande och agerande gentemot varandra.
 
Jag tror tyvärr att han är rätt förtjust i sig själv, sin röst och att få sitta framför kameran och gapa just så som han gör och även be om betalt för det.

Men nej, han gapar på, tar över och ber om pengar och trycker ner feministers kamp.

Han är en megaloman

Att skrika och gorma in i kameran när man är arg kan vem som helst göra, ändå sätter han sig själv på en piedestal. Det har inget att göra med att han är man.
.

Jaha, så problemet är att han agerar så pass osvenskt som att vara högljudd och gormande. Dessutom ha mage att be om frivilliga bidrag för det.
Nej, rätten sig in i det svenska ledet för fasiken och på sin höjd knyt näven i fickan och prata om hur trött man är på skiten på fikarasten på jobbet.
 
Jaha, så problemet är att han agerar så pass osvenskt som att vara högljudd och gormande. Dessutom ha mage att be om frivilliga bidrag för det.
Nej, rätten sig in i det svenska ledet för fasiken och på sin höjd knyt näven i fickan och prata om hur trött man är på skiten på fikarasten på jobbet.

Nej, problemet är att han tar sig tolkningsföreträde och inte riktigt hajar att han genom sitt gormande och genom att han uttryckligen säger att femister inget gör/gjort när de sliter och slitit hårt och nått resultat gör precis vad vi ni pratar om i bla #metoo. Han tar över och gör sin grej utan att fundera på hur andra vill att det ska vara. Han tar en kvinnofråga och försöker förklara för kvinnor hur det ligger till, dessutom genom att vara agressiv. Han inte vet särskilt mycket om hur det ligger till.

Han är ju liksom inte direkt påläst om hur saker och ting fungerar, mer än att han hittat viss brotsstatistik. Men han hajar noll och inget om resten av bilden, som faktiskt är otroligt viktig!

Det märks liksom också på folk som förstår att vissa saker genererar pengar och gör dem därför.
Det märks också på folk om de behöver bekräftelse och gör saker därför.
Det märks också på de som får näring av att få brusa upp och vara i konflikter att det gör sånt därför.
När man så tydligt lider av båda dessa "åkommor" kanske man kunde välja ngt annat område att gorma och casha in på. Så man inte förstör den här viktiga frågan genom sina feltolkningar.

Jag tycker tex att Lady Dahmer framför sina åsikter lite trist hon med ibland. Men jag väljer hundra gånger hellre att en kvinna som är mer påläst och dessutom själv upplevt saker ur en kvinnas perspektiv och även lyssnat mer på andra kvinnor tar en kvinno-saksfråga och ev gör bort sig i hur hon framför den.
 
Jaha, så problemet är att han agerar så pass osvenskt som att vara högljudd och gormande. Dessutom ha mage att be om frivilliga bidrag för det.
Nej, rätten sig in i det svenska ledet för fasiken och på sin höjd knyt näven i fickan och prata om hur trött man är på skiten på fikarasten på jobbet.

Så det är dom två alternativen du ser, att antingen skrika och gorma eller att knyta näven i fickan?
 
Jag personligen förstår inte vad det är som han gör som är så himla hemskt, som gör att en del går i taket och ser rött. Det t ex att han varit och pratat i skolorna om sexualbrott m.m. tycker jag är superbra. Det han säger är sådant som tonåringar verkligen kan ta till sig och det är ju ett bra ställe att börja på anser jag - att få tonåringar att förstå vad som är ok och vad som verkligen inte är ok när det gäller bemötande och agerande gentemot varandra.

Och jag tycker det är skittrist att de ska behöva lyssna på ännu en man som självsäkert berättar hur läget ligger och har en aggressiv framtoning.
Kan de inte få lyssna på en karl som frågar kvinnorna vad de tycker? Som ödmjukt kan släppa fram någon kvinna också. Och inte ännu mer cementerar rollen av man som en arg grottmänniska som tar sig platsen och vi kvinnor bara ska backa.

Problemet börjar ju inte vid pågående våldtäkt. Det börjar i hur vi bemöter varann innan det.
Och där finns det en helvetes massa folk som kan lära ungdomarna saker som att tex inte bli som Lamotte och trycka ner kvinnors kamp, skrika högst för att synas mest etc.
 
Nej, problemet är att han tar sig tolkningsföreträde och inte riktigt hajar att han genom sitt gormande och genom att han uttryckligen säger att femister inget gör/gjort när de sliter och slitit hårt och nått resultat gör precis vad vi ni pratar om i bla #metoo. Han tar över och gör sin grej utan att fundera på hur andra vill att det ska vara. Han tar en kvinnofråga och försöker förklara för kvinnor hur det ligger till, dessutom genom att vara agressiv. Han inte vet särskilt mycket om hur det ligger till.
.
Hur andra vill att det ska vara? Vilka andra syftar du på då? Jag uppfattar det inte alls som att han "försöker förklara för kvinnor hur det ligger till". Han uppmärksammar sexualbrott och han gör det på ett sätt som faktiskt når ut till en del. Uppenbarligen når ju inte de du hyllar ut till alla och vad är då fel med att någon som kan komplettera dyker upp?

.
Han är ju liksom inte direkt påläst om hur saker och ting fungerar, mer än att han hittat viss brotsstatistik. Men han hajar noll och inget om resten av bilden, som faktiskt är otroligt viktig!.

Jag vet inte om jag är korkad men jag förstår inte vad du menar med "hur saker och ting fungerar". Vad då för saker och ting?

.
Det märks liksom också på folk som förstår att vissa saker genererar pengar och gör dem därför.
Det märks också på folk om de behöver bekräftelse och gör saker därför.
Det märks också på de som får näring av att få brusa upp och vara i konflikter att det gör sånt därför.
När man så tydligt lider av båda dessa "åkommor" kanske man kunde välja ngt annat område att gorma och casha in på. Så man inte förstör den här viktiga frågan genom sina feltolkningar..

Du återkommer hela tiden till att "generera pengar" och "casha in". allvarligt talat, tror du verkligen att han får så mycket pengar så han blir rik på det? Det tror verkligen inte jag. Och om det vore så, vad spelar det för roll, är det den svenska avundsjukan som lyser igenom när man har något emot det?

.
Jag tycker tex att Lady Dahmer framför sina åsikter lite trist hon med ibland. Men jag väljer hundra gånger hellre att en kvinna som är mer påläst och dessutom själv upplevt saker ur en kvinnas perspektiv och även lyssnat mer på andra kvinnor tar en kvinno-saksfråga och ev gör bort sig i hur hon framför den.

Och själv skulle jag hellre lyssna på hesa Fredrik dygnet runt i tre år än att behöva tvingas lyssna på Lady Dahmer. Samma med Kakan. Jag får allergiska utslag av den typen av människor och jag är nog inte ensam om det. Däremot verkar det ju finnas de som tycker de är bra och då är det ju bra att de också finns - för att komplettera upp gentemot andra slags människor som jag hellre lyssnar på.
 
Så det är dom två alternativen du ser, att antingen skrika och gorma eller att knyta näven i fickan?

Nej såklart inte men det lyser ju igenom rätt klart vad det är som ogillas med JL. Han är för brötig helt enkelt. Men är det anledning för att bli tystad? Han når ju uppenbarligen ut till folk, sådana som en del andra antagligen inte når. Är det fel?
 
Och jag tycker det är skittrist att de ska behöva lyssna på ännu en man som självsäkert berättar hur läget ligger och har en aggressiv framtoning.
Kan de inte få lyssna på en karl som frågar kvinnorna vad de tycker? Som ödmjukt kan släppa fram någon kvinna också. Och inte ännu mer cementerar rollen av man som en arg grottmänniska som tar sig platsen och vi kvinnor bara ska backa..

Fast ingen tvingar väl dig att lyssna på honom. Lika lite som att någon kan tvinga mig att lyssna på Kakan eller dyl.
Dessutom är det väl ingen som hindrar att någon kvinna också tar plats? Har JL uttryckligen sagt att det bara är han som kan prata om sexualbrott?

.
Problemet börjar ju inte vid pågående våldtäkt. Det börjar i hur vi bemöter varann innan det.
Och där finns det en helvetes massa folk som kan lära ungdomarna saker som att tex inte bli som Lamotte och trycka ner kvinnors kamp, skrika högst för att synas mest etc.

Varför gör inte dessa "helvetes massa folk" det då? Hade dessa "helvetes massa folk" gjort det och lyckats så hade vi ju antagligen inte haft de problem vi har idag.
 
Jaha, så problemet är att han agerar så pass osvenskt som att vara högljudd och gormande. Dessutom ha mage att be om frivilliga bidrag för det.
Nej, rätten sig in i det svenska ledet för fasiken och på sin höjd knyt näven i fickan och prata om hur trött man är på skiten på fikarasten på jobbet.
Han är mansplainandet personifierat - han lyssnar inte på någon och framför allt inte på de som drivit hans frågor i åratal - dom sågar han totalt.

Han når ut till de som anser att invandringen är ett enda stort ont - de är ju hans största fanclub och för mig räcker det långt.- SD och alla som tror på deras dravel ska ha noll och intet draghjälp och JL hjälper dom, medvetet eller omedvetet och jag gillar det inte
 
Jag tycker han verkar rätt så falsk.
Det låter ju bra på ytan att en man pratar feminism, men tittar man lite närmare så är det ju bara en fasad. Han verkar inte ha några genuint feministiska värderingar alls utan beter sig som en typisk mansgris förklädd till "jämställdhetskämpe".
 
Nej såklart inte men det lyser ju igenom rätt klart vad det är som ogillas med JL. Han är för brötig helt enkelt. Men är det anledning för att bli tystad? Han når ju uppenbarligen ut till folk, sådana som en del andra antagligen inte når. Är det fel?

Ja det är lite ironiskt att "hjälpa" en tystad grupp genom att gapa högst kan jag tycka. Ytterligare ett problem med honom är att han verkar besitta någon förmåga till självkritik över huvud taget. Hade han gjort det hade han inte gått på som han gör.

Och vem har pratat om att tysta? En måste ju ändå få tycka saker och ting utan att det pratas om att tysta folk. Diskussion tänker jag att det är.
 
Fast ingen tvingas väl dig att lyssna på honom. Lika lite som att någon kan tvinga mig att lyssna på Kakan eller dyl.
Dessutom är det väl ingen som hindrar att någon kvinna också tar plats? Har JL uttryckligen sagt att det bara är han som kan prata om sexualbrott?

.

Varför gör inte dessa "helvetes massa folk" det då? Hade dessa "helvetes massa folk" gjort det och lyckats så hade vi ju antagligen inte haft de problem vi har idag.

När han åker till skolor tror jag nog ungarna måste lyssna. Det ingår ju i undervisningen och då bör man närvara för att inte få samtal hem etc.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 805
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 438
Senast: Pancakes
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 074
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp