Joakim Lamotte

Vad hade de fabulerat ihop?

Som jag förstått det hade väl föräldrar haft åsikter om att en man som uppför sig som han gör skulle komma och lära deras ungar hur de ska uppföra sig mot varann.

En kommunpolitiker på vänsterkanten hade ringt rektorn i den skola han skulle föreläsa i och sagt att JL var sexist och rasist. Därmed avbokades han för rektorn ville ju inte bidra till sådant. Hon erkände dock att hon själv inte sett de tendenserna. Bland annat.
 
Jag antar att du har något slags belägg för att han faktiskt "förstör" och att det sker fler sexualbrott och kränkningar mot kvinnor efter att han började bröta och att dessa då utförs i hans namn. För et är ju det du påstår.

Sen tycker jag det är märkligt hur olika man kan tolka människor. Du påstår att hans föreläsningar får tonårskillar att bli mer kränkande mot tjejer medans jag nog vill drysta mig till att tro att det är precis tvärtom.

Men vi får väl enas om att vi tycker olika och det är helt ok.

Läs på lite! Det finns säkerligen en massa studier om du bara googlar. Och givetvis inte om Lamotte utan om den mansroll han porträtterar.

Och ja - vi tycker totalt motsatt.
 
En kommunpolitiker på vänsterkanten hade ringt rektorn i den skola han skulle föreläsa i och sagt att JL var sexist och rasist. Därmed avbokades han för rektorn ville ju inte bidra till sådant. Hon erkände dock att hon själv inte sett de tendenserna. Bland annat.

Jag har för mig att det från andra kanaler än LJ själv också kommit fram information om att många föräldrar haft åsikter och kontaktat skolor.

Sen att han skulle vara rasist eller sexist är det nog fler som håller med om, även om han själv inte ser det så.
 
Läs på lite! Det finns säkerligen en massa studier om du bara googlar. Och givetvis inte om Lamotte utan om den mansroll han porträtterar.

Och ja - vi tycker totalt motsatt.

Varför mynnar en diskussion ofta ut i att man får skrivet på näsan att man ska "läsa på". Nej, du påstår något och då bör du kunna komma med belägg för det du påstår. Finns det en studie om att Lamottes agerande genererar sexualbrott och kränkningar mot kvinnor i hans namn så bör den vara ganska lätt att hitta. För det var ju det du påstod, inget annat.
 
@Zoya

Jag tycker du har fått bra förklaringar till varför de flesta här ogillar JL.

Bland det anledningar som listats är det ju att han nedvärderar och förringar den kamp och det arbete som andra feminister fört och för - På så sätt upprätthåller han de strukturer i samhället som feminister försöker ändra på. Dvs han agerar inte feministiskt.

En annan grej är att han inte lyssnar på kvinnor med kunskap utan istället "mansplainar" - På så sätt upprätthåller han de strukturer i samhället som feminister försöker ändra på. Dvs han agerar inte feministiskt.

Jag tycker att det är obehagligt när en sådan man som själv genom sitt agerande förtrycker kvinnor föreläser i feministiska frågor.
 
Varför mynnar en diskussion ofta ut i att man får skrivet på näsan att man ska "läsa på". Nej, du påstår något och då bör du kunna komma med belägg för det du påstår. Finns det en studie om att Lamottes agerande genererar sexualbrott och kränkningar mot kvinnor i hans namn så bör den vara ganska lätt att hitta.

Din argumentationsteknik och analys ang det här är liksom helt orimlig.

Hur kan du få det till att jag sagt att det finns studier ang att Lamotte förstör?

Det finns givetvis inga studier på det. Däremot tror jag det finns en del info för dig att läsa på om förebilder, strukturer i samhället, mansrollen, hur män i samhället behandlar kvinnor, hur man kan få till stånd förändringar.

Det är inte rocket science att förstå att ungdomar gör så som vi gör. Och om då Lamotte kommer och uppträder så som han gjort med att förminska kvinnor, inte lyssna på andra, ingen självkritisk förmåga, vara aggressiv och köra över andra för att själv få plats... Och sen hyllas han som någon som är bra för kvinnor etc..

Tror du då att de unga killarna kommer uppföra sig bra mot kvinnor? Eller gör de som se sett Lamotte göra?
 
Din argumentationsteknik och analys ang det här är liksom helt orimlig.

Hur kan du få det till att jag sagt att det finns studier ang att Lamotte förstör?

Det finns givetvis inga studier på det. Däremot tror jag det finns en del info för dig att läsa på om förebilder, strukturer i samhället, mansrollen, hur män i samhället behandlar kvinnor, hur man kan få till stånd förändringar.

Det är inte rocket science att förstå att ungdomar gör så som vi gör. Och om då Lamotte kommer och uppträder så som han gjort med att förminska kvinnor, inte lyssna på andra, ingen självkritisk förmåga, vara aggressiv och köra över andra för att själv få plats... Och sen hyllas han som någon som är bra för kvinnor etc..

Tror du då att de unga killarna kommer uppföra sig bra mot kvinnor? Eller gör de som se sett Lamotte göra?

Ja, men absolut. Du påstår en sak och sen är svaret att man ska "läsa på" när man frågar om belägg. Vems argumenattionsteknik är orimlig?

Jag vet hur män behandlar kvinnor osv. Jag är kvinna själv liksom. Jag behöver inte "läsa på" om det.

Jag får dock fortfarande inte ihop det exakt var JL betett sig så illa mot kvinnor som bl.a du påstår att han gör. De videos jag sett har handlat om saker som att rektorer rättfärdigat att pojkar som kränkt flickor fått gå kvar på skolan och att det är flickan som behövt flytta på sig osv. Ställt dem mot väggen ang. det. På vilket sätt är en sådan video kränkande mot kvinnor och förminskande mot feminister?
 
Det finns de som aktivt försöker tysta honom om jag förstått det rätt. Det är helt ok att inte gilla honom, oavsett skäl, men att ringa till hans uppdragsgivare och fabulera ihop lögner, att massanmäla hans sida för att få bort honom m.m. anser inte jag vara "diskussion".

Fast var har du fått detta ifrån? Det kursiva låter som något som trollsvansen har hittat på - lika mycket påhitt som att Pocket Shop inte säljer Janouchs böcker det är också hittepå.

Det var en skola som valde att avboka. EN och han blåste upp det till oanade proprtioner.
 
Är jag den enda i världen som inte vet vem Joakim Lamotte är? Jag googlade och hittade en arg man som jag klickade ner ganska snart - jag är gravt allergisk mot människor som gormar med ett ansikte tryckt mot kameralinsen så jag hörde inte ens vad han sa. Är han journalist? Lärare? Vad är han, varför är han en röst man ska tycka något om?
 
Ja, men absolut. Du påstår en sak och sen är svaret att man ska "läsa på" när man frågar om belägg. Vems argumenattionsteknik är orimlig?

Jag vet hur män behandlar kvinnor osv. Jag är kvinna själv liksom. Jag behöver inte "läsa på" om det.

Jag får dock fortfarande inte ihop det exakt var JL betett sig så illa mot kvinnor som bl.a du påstår att han gör. De videos jag sett har handlat om saker som att rektorer rättfärdigat att pojkar som kränkt flickor fått gå kvar på skolan och att det är flickan som behövt flytta på sig osv. Ställt dem mot väggen ang. det. På vilket sätt är en sådan video kränkande mot kvinnor och förminskande mot feminister?

Han har själv skrivit på sin sida (eller gapat i en video minns inte vilket) att han har gjort mer för kvinnor än alla feminster nånsin har gjort. Jag tycker det är minst sagt jäkligt förminskande.
 
Är jag den enda i världen som inte vet vem Joakim Lamotte är? Jag googlade och hittade en arg man som jag klickade ner ganska snart - jag är gravt allergisk mot människor som gormar med ett ansikte tryckt mot kameralinsen så jag hörde inte ens vad han sa. Är han journalist? Lärare? Vad är han, varför är han en röst man ska tycka något om?

Han är en swishjournalist - man swishar pengr till honom. Han är inte anställd utan får pengar i form av allmosor
 
Det är hans uppförande som stör.

Han uppförs sig på ett sätt som förminskar kvinnor. Är det en del i hans personlighet känns han ju än mer olämplig att driva kvinnofrågor!

Det är ju bara att se på hans agerande när han valde att fortsätta förfölja och filma prostituerade trots att han ombads att backa. Han är alltså inte bara förminskande gentemot folk som sitter på kunskap, han sätter även individer i fara bara för att kunna driva sin rasistiska tes. Bara en sådan sak, att han använder några samhällets svagaste personer och sätter dem i rent utsagt livsfarliga situationer för att göra billiga poänger, det är verkligen inte ett okej agerande (@Zoya - som ett exempel på vad han gör som folk har reagerat extremt mycket på)

Nja, jag tycker inte det är särskilt malplacerat faktiskt. Han pratar väl om jämställdhet och just hur trakasserierna yttrar sig mot honom vs kvinnor är intressant. Det hade varit en intressant sak för honom att lyfta om han kunde analysera så l
Stor del av hans FB-sida är ju bara ytterligare ett forum för kvinnohatare och rasister - det skriva vidriga saker om kvinnor som JL varken bemöter eller modererar bort. All form av kritik mot honom plockas däremot bort omgående, följt av en video om vad han får utstå, så jag tycker också att jämförelsen är relevant! På något sätt kan jag ju tycka att om en tar det här med hot och trackaserier på allvar - ja då börjar en också att städa bort riktat kvinnohat i dom kanaler en själv äger. Eller iaf går ut med att det inte är okej.

Och @Zoya - hans föreläsnnngar är inte alls enbart av typen ”frivilliga kvällsföreläsningar” utan har legat som obligatoriska schemalagda föreläsningar på vissa skolor. Utöver det har han bemött framförallt kvinnliga elever på ett nedvärderande och kränkande sätt i vissa sammanhang, vilket gör honom direkt olämplig som ”feministisk” föreläsare för ungdomar.
 
Så han är journalist? Och swishjournalist var ett nytt ord för mig - är det som patreon för youtubers eller?

Han kallar sig själv för journalist - men jag tror inte han har utbildning för det. Jag vet inte vad patreon för youtubers är :confused: .

Han är alltså inte anställd av någon utan lever på att folk som tycker att han är bra swishar pengar till honom.
 
Han kallar sig själv för journalist - men jag tror inte han har utbildning för det. Jag vet inte vad patreon för youtubers är :confused: .

Han är alltså inte anställd av någon utan lever på att folk som tycker att han är bra swishar pengar till honom.
Patreon är en plattform som samlar ekonomiska gåvor i form av att man anmäler vem man vill stödja och ett belopp dras varje månad, lite en kombination av kickstarter och shady avancerad riktad lobbyism.

I vilket fall, utan att veta något om den här mannen, mer än att han är swishjournalist och att han verkar vara engagerad i intressanta frågor så förstår jag inte hur den här mannen ens kan vara en röst i debatten utefter det sätt han framför sina synpunkter. Jisses flickor, klicka på krysset i högra hörnet och gå vidare till folk som kan diskutera saker och ting på ett sätt som inte är avsiktligt provokativt framfört...
 
Han är inte journalist. Men vill gärna säga sig vara det. Journalister har mer utbildning och följer oftare någon form av etik..
Ok. Så varför läggs vikt vid vad han säger (gormar)?
Nej, etik är inget ledord för dagens journalister som fungerar som desktopjournalister. Fake news.
 
Ok. Så varför läggs vikt vid vad han säger (gormar)?
Nej, etik är inget ledord för dagens journalister som fungerar som desktopjournalister. Fake news.

Därför att han bla åkt runt och föreläst på skolor. Därför att han har en rätt stor hög följare. Därför att han getts utrymme i "riktig" press av folk som inte fattat vad JL håller på med.
 
Han är man och tar plats vilket räcker för att många feminister ska explodera. Det finns tusentals andra feminister som lyfter frågan ur genusteoretiska maktperspektiv. Joakim Lamotte engagerar en stor grupp människor som inte engageras av akademisk feminism och det är väl jättebra.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 814
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 147
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 438
Senast: Pancakes
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 092
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp