Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

De var inte så få. 2-3 i veckan och 2-3 på helgen. Dvs 4-6 pass per vecka och varje helg :S

Jag har haft det så. Kollektivdrift och jag hade 2-3 hästar. Jag hade tammetusan ett pass nästan varje dag och vissa dagar två pass. Jag står inte kvar.
(Har nu stallet dubbelt så långt bort men jag behöver bara ta hand om mina egna hästar och kan därför åka dit när det passar mig och jobbet. En otrolig frihet!)
 
En sak att tänka på är att der finns inga "två ägare kollektiv". Kollektiv bygger på tillräckligt många för att hålla ner antal pass samt antal helger.

Det förekommer 2-3 personer delar stall och hjälps åt. Oftast så att den som bor på gården tar alla ut- och insläpp och den daglediga inack som ändå vill rida mitt po dagen lunchar och sej andra inack som inte kan åka ut förrän barnen somnar nattar. Ovillkorligen brukar stallägaren kunna rycka in vid kris/sjukdom. Semestrar löses gemensamt och i samråd. Inget "då ska jag bort så då får ni ta allt". Ganska ofta hyrs nån släkting in att passa gården och ta över stallägarens del av passen under semester mm.

Så det är ett ovanligt upplägg att ta en inackordering (eller två) och driva kollektiv baserat på antal människor och inte antal hästar per människa. Även att diktera ganska strama villkor.

Jag tror fortfarande du är bäst betjänt av tidsbesparande low maintenance och en helinackordering till fullt pris som kan rycka in och hjälpa till av välvilja ibland mot en liten ersättning. Observera ibland. Det är rättsligt fy fy att ge inack den gratismånad för att hen passade stället under semestern, men en enstaka sådan väcker sällan SKVs intresse eller allmän avundsjuka och anmälningsbenägenhet. Observera välvilja och enstaka!
 
Jag har haft det så. Kollektivdrift och jag hade 2-3 hästar. Jag hade tammetusan ett pass nästan varje dag och vissa dagar två pass. Jag står inte kvar.
(Har nu stallet dubbelt så långt bort men jag behöver bara ta hand om mina egna hästar och kan därför åka dit när det passar mig och jobbet. En otrolig frihet!)
Det är ju poäng två anser jag. Man tröttnar ju väldigt fort på att vara så låst till tidpunkter.

Tar det en kvart att köra till stallet och man ska köra fram och tillbaka två gånger per dag så är det en timme. Sedan en halvtimmes jobb åtgången. Det är ju två timmar på "ingenting". Och då kan man antagligen inte göra allt det där andra man MÅSTE göra. Typ jobba. :cautious:
 
De var inte så få. 2-3 i veckan och 2-3 på helgen. Dvs 4-6 pass per vecka och varje helg :S

Ber om ursäkt . Jag har mobilen och svaren hoppar en hel del för mig ikväll då mycket aktivitet tydligen i denna tråden ... jag avsåg TS när jag svarade och trodde det var TS..
 
Jag har haft det så. Kollektivdrift och jag hade 2-3 hästar. Jag hade tammetusan ett pass nästan varje dag och vissa dagar två pass. Jag står inte kvar.
(Har nu stallet dubbelt så långt bort men jag behöver bara ta hand om mina egna hästar och kan därför åka dit när det passar mig och jobbet. En otrolig frihet!)

Jag har ju eget. Och bara hur låst jag blir av intag/uttag är påfrestande. Värt det för mina egna hemma i eget stall med mina rutiner - även om man får försaka mycket. Så jag förstår dig verkligen!
 
Ber om ursäkt . Jag har mobilen och svaren hoppar en hel del för mig ikväll då mycket aktivitet tydligen i denna tråden ... jag avsåg TS när jag svarade och trodde det var TS..

Du svarade alldeles rätt. Du svarade TS på vad denne sagt. Men de pass TS avsåg som lät få - de visade sig några inlägg efter det du citerade ändå inte vara så få. Utan det TS avsåg med några pass angav TS själv vara 2-3 på vardagar och 2-3 per helg. Dvs 4-6 pass per vecka.
 
Det gör jag visst. Men jag kan ju inte vara den enda i Sverige som inte får skriva som jag tycker i ett kontrakt om hur jag vill ha det hos mig när alla andra gör det.
Alla får skriva som de vill i kontrakt, om de är giltiga och lagliga är en annan sak.

Och som sagt det finns en massa fuffens i samhället/hästvärlden, det innebär inte att det fuffens du vill göra är lagligt.
 
Så insläpp 2 dagar på helgen + några pass i veckan hindrar jobb?

Har aldrig hindrat mig från vare sig jobb eller studier.

Ja tack jag är antagen så :up:
Det du tog upp i förslaget var alla lunchfodringar plus helgmorgnar, + lite andra pass när et passar dig plus semestrar. Är det på en person är denna typ livegen, minst ett pass om dagen. Det hade hindrat mig från alla heltidsarbeten dagtid. Skiftarbete kan fungera men i och med att det vissa dagar blir två pass ä det omöjligt. Att kombinera med distansstudier funkar nog bra om man nu bor nära. Bor man en bit ifrån så motsvara lönen kanske inte ens bensinpengen.

Nu skär du undan för undan ner antalet pass så med 3-4 i veckan är det mer rimligt nivå.
 
Det kan jag väl visst? Bara stallplatsen blir värd 10-15 tusen som marknaden ser ut idag om vi köper på rätt ställe.
Ska man ha ännu mer i lön då tänker du för ca 7 pass per vecka?
Jag blir bara lite nyfiken på hur du räknar här? Alltså, jag kan typ komma på ett ställe i Göteborgsområdet (om det är där ni planerar att bo) som har i närheten av den kostnaden/månad om en har typ fullservice och tillgång till manege samt andra förmåner som jag gissar på att du kommer ha svårt att erbjuda med tanke på ditt stalls tänkta storlek? Men då pratar vi verkligen fullservice och noll åtaganden någonsin.
 
Att ha någon typ av kollektiv-stall där alla delar på arbetet är väl en sak, men i första inlägget fick jag känslan av att du hade tänkt att stallet och driften av stallet skulle bära sig (det vill säga gå plus minus noll) och det är, skulle jag säga, inte möjligt med det upplägget. Och sedan är det så mycket andra saker som måste göras på en gård förutom just jobbet med hästarna. Jag tror att din tanke med att få avlastning genom arbete mot reducerad hyra inte kommer väga upp för det gratisjobb du måste lägga ner på gården i alla fall. Bättre att bo på landet bredvid ett bra stall och betala vanlig stallhyra. Då får ni boendet som ni vill ha men du slipper resten. Det är inte så kul att ha eget stall som man kan tro många gånger, tro mig.
 
Att ha någon typ av kollektiv-stall där alla delar på arbetet är väl en sak, men i första inlägget fick jag känslan av att du hade tänkt att stallet och driften av stallet skulle bära sig (det vill säga gå plus minus noll) och det är, skulle jag säga, inte möjligt med det upplägget.
Ett privatstall med 1-2 inackorderade med reducerad/gratis uppstallning? Min känsla är att TS inte har en tanke på att det ska vara gratis att ha 4 hästar och vill reducera kostnaderna för avlastning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 350
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 822
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 336
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp