Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Självklart har jag inte fler hästar eller större än vad jag klarar av själv. Men det är utöver det ett sätt att få avlastning ungefär som städhjälp eller nanny.
Jag vet inte, men jag tror att du tänker lite bakvänt. Är det så att du vill ha gård så borde du ju planera utifrån att du sköter allt själv för att du vill ha gård. Att gården blir en del av ditt liv. Som du beskriver det här blir det varken någon verksamhet att tala om alls och du är beroende av andra för att driva din gård. Motivationen måste vara betydligt högre för att ro runt en gård.
 
Jag och min sambo siktar mot egen "gård" (hus + stall och mark) på säg en 10 års period. Han är en sjukt driven man och ser alltid möjligheter framåt i nästan allt.
Han har inget intessse av hästar på det sättet men pga mig så kan han tänka sig detta då han vet att jag vill ha max 3-4 hästar varav 2 av dessa blir ponnyer.

I detta kommer ju hans sinne för affärer och sin starka drivna sida in och pga att vi inte vill vara alltför låsta så funderar vi på att man kanske skulle ha 1-2 inackorderingar som till antingen 0 eller reducerad hyra får ta en hel del av stalljobbet + passa när vi är borta osv.

Utöver detta har jag 3 vänner som med största sannolikhet kommer att vara antingen medryttare till mig eller ha en egen häst som då givetvis också får hjälpa till i viss mån.

Tanken är att man får sköta sig själv med mockning osv men att vi tar största ansvar så att det ändå är bekvämt med fordringar osv.

Vi kommer också att ha ett ridhus.

Vad tror ni? Fungerar det att ha det så eller blir det missskött och "jobbigt" efter ett tag när man mer eller mindre måste sköta sina åtaganden på ibland obekväma tider osv och vissa slipper pga att dom betalar. Man får givetvis skriva ett ordentligt kontrakt så att man i praktiken inte kan misssköta sig, men ändå :)

Jag tror att det kan gå att göra så som du vill göra, men jag tror inte att det är särskilt stor chans att det går bra.
Det första stora felet jag tycker att du gör är att planera att skaffa gård och inte ens vilja göra arbetet som du tror krävs. Du kanske är ett undantag, men de allra flesta underskattar gravt hur mycket arbete och tid en hästgård tar, så är man inte beredd att ens lägga den tid man tror att det kommer ta så blir det jobbigt när verkligheten kommer ikapp en.
Det andra stora felet jag tycker att du gör är att fokusera på att få andra att göra arbetet åt dig istället för att minimera arbetet som krävs för att sköta gården. Det går att komma undan med ganska lite arbete om man är smart och har pengar att ordna smarta lösningar.
Att bo på gård med egna hästar är en livsstil, inte en hobby helt enkelt.
 
Skulle bli väldigt förvånad om jag skulle vara med om en revision. Intressant att intresset är så stort och ändå håller i princip alla stora stall på med sånt. Nått stämmer inte...

Jag skulle vilja säga att det är otroligt ovanligt att ett stort stall bygger hela sin verksamhet på svart arbetskraft. Delar av den, inte ovanligt. Hela - väldigt uppenbart.
 
Som du beskriver det här blir det varken någon verksamhet att tala om alls och du är beroende av andra för att driva din gård. Motivationen måste vara betydligt högre för att ro runt en gård.

Och då kan man lika gärna hyra in sina hästar på fullservice för det lär ju bli billigare än att köpa en hel gård som man ändå inte orkar driva runt. Det ÄR mycket jobb förutom att pyssla om hästarna.
 
Så om jag står hos TS är det en sak och om jag står i ett annat inackorderingsstall som bedrivs kollektivt så är det en annan? Okej.

Ja, det är ju självklart. I ena fallet handlar det om tjänst (hos TS) - inackorderingsverksamhet. I andra fallet (kollektiv) handlar det om att en grupp går ihop och arrenderar en lokal.
 
Jag skulle vilja säga att det är otroligt ovanligt att ett stort stall bygger hela sin verksamhet på svart arbetskraft. Delar av den, inte ovanligt. Hela - väldigt uppenbart.

Okej, jag missade att TS tänkte driva hela gården med svart arbetskraft.

Ser dock inte varför det skulle vara okej från skatteverket att man driver delar svart, men säger du det så antar jag att det är så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 379
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 847
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 344
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp