Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Finns juridik på gymnasiet?
De läser juridik på högstadiet nu. Besök hos rätten etc. Jag antar att det är inom samhällskunskapen men det är tydligt definierat nu som juridik. Jag tror, tror de läser lite avtal och sambolagen/giftes. De borde ha lite konsumentköplag och köplag. Nu vet nog säkert någon annan mer om detta och det kanske kan bero på skola?? Vilket det ju inte ska göra.

@a1agnlju TS skapade en lite lullig fråga och jag tycker faktiskt TS har fått lite för mycket skit i denna tråd och försökt hävda sig. Kanske @Vogue hade lite rosenröda planer och insåg kanske inte att mycket av arbete som har gjorts och görs i stall inte är formellt riktigt, skattemässigt.

Fördel med upprensning är att skyddet blir bättre.

Nackdel är att många av de stalltjejerna som kom in och bygggde kunskap och erfarenheter fick en livslång kompetens och arbete eller hobby, alla med intresse kunde bli duktiga.

Jag ska inte väga fördelar och nackdelar mot varandra. Jag är historiskt framförallt bitter mot en dressyrkärring jag jobbade hos. Det var bara mockning och inget tack eller någonting. Förmodligen rika som troll. Inte så länge, tre veckor kanske, ändå är jag bitter. Det var utnyttjande.
 
Ska läsa 100 gymnasiepoäng affärsjuridik om en dryg månad.

Tror det fanns fler varianter.

Men självklart är det inte på samma nivå som på uni.
 
Jag ska hålla mig utanför rätt och fel i detta och bara kommentera utifrån vissa egna erfarenheter.

Jag tror inte att jag känner någon med eget stall och hyresgäster som inte har haft något bekymmer med någon hyresgäst. Ju mer arbete man förväntar av dem desto större bekymmer blir det. Ofta tjafs om ditt och datt trots att man har kommit överens om vad som gäller. Min erfarenhet är att ju mindre man förväntar sig av hyresgästerna desto mindre problem får man. Hade jag skaffat eget stall igen hade jag lätt tagit in personal (kanske kollat en firma som hyr ut "allt-i-allo-personal t.ex som sedan skickar faktura och du slipper vara arbetsgivare) för att göra det jag inte kunde/orkade själv och jag hade varit väldigt försiktig med kompisar. Som någon påpekade är det viktigt att man kan se inhyrningar som kunder och för mig innebär det att man kan lämna rollen som kompis när det rör saker runt stallet. Även att kunna vara lite chef för reglerna i stallet utan att det skär sig med vännen. Det är inte lätt! *Been there*

Om man googlar lite, jag sökte på vräka häst, hittar man lite historier för hur man ska få personer som bryter reglerna att lämna stallet om de bryter reglerna. Tyvärr kan det bli ett litet projekt att få bort personer som inte har vett att följa reglerna du sätter upp och där står du och tvingas snygga till efter dem trots att du t.ex inte får in stallhyran och de inte tar sina pass som de ska. Det är tyvärr något man måste ha i åtanke.
 
Om jag nu ändå hade pengarna så skulle jag satsa på att själv ha fyra bra egna hästar i active stablemodell och se till att få 2-3 riktigt vettiga icke betalande medryttare. Då bestämmer man själv över täcke och foder och annat men får sällskap och kan turas om med några pass. OCH man står inte där med någon inackordering som krånglar.
 
Det är därför jag startade tråden, har aldrig haft ett eget stall
Drömmar och visioner är bra, men kliv inte från noll till hundra i ett steg; det blir bara pannkaka. Börja med att prova att ha eget stall/gård ett tag, så du ser hur mycket jobb det är och så att du vet hur du vill ha det.

Att gå direkt ifrån lägenhet och aldrig haft eget stall till att driva en verksamhet med gård, hästar och inackorderingar/anställda är dömt att misslyckas. Det är mycket du behöver lära dig på vägen. Bättre att ta det i lagom steg, så att drömmarna har en chans att infrias.

@Vogue du får ha vilka upplägg du vill i ditt stall om någon väljer att gå med på det. Dock försöker folk bara förklara vad som händer om SKV kommer dig på spåren... Det blir inte så roligt då...

Min man har en bekant som strider med dom just nu och då har hon allt vitt och betalar som hon ska men SKV valde att hobbyklassa hennes verksamhet vilket innebär att hon fick ett skattepåslag på flera 100tusen. Kronofogden har gått in och beslagtagit gården via banken som säkerhet ifall hon inte kan betala... Jag vet inte hur det har gått men man kan lätt säga att hennes dröm förvandlats till värsta mardrömmen.
Mycket pedagogiskt inlägg. Just att visa på möjliga konsekvenser av olika upplägg. Ska man driva en verksamhet så får man också ett Personligt Ansvar. Det hjälper inte att peka på vad nån annan gjort.
 
De läser juridik på högstadiet nu. Besök hos rätten etc. Jag antar att det är inom samhällskunskapen men det är tydligt definierat nu som juridik. Jag tror, tror de läser lite avtal och sambolagen/giftes. De borde ha lite konsumentköplag och köplag. Nu vet nog säkert någon annan mer om detta och det kanske kan bero på skola?? Vilket det ju inte ska göra.

@a1agnlju TS skapade en lite lullig fråga och jag tycker faktiskt TS har fått lite för mycket skit i denna tråd och försökt hävda sig. Kanske @Vogue hade lite rosenröda planer och insåg kanske inte att mycket av arbete som har gjorts och görs i stall inte är formellt riktigt, skattemässigt.

Fördel med upprensning är att skyddet blir bättre.

Nackdel är att många av de stalltjejerna som kom in och bygggde kunskap och erfarenheter fick en livslång kompetens och arbete eller hobby, alla med intresse kunde bli duktiga.

Jag ska inte väga fördelar och nackdelar mot varandra. Jag är historiskt framförallt bitter mot en dressyrkärring jag jobbade hos. Det var bara mockning och inget tack eller någonting. Förmodligen rika som troll. Inte så länge, tre veckor kanske, ändå är jag bitter. Det var utnyttjande.
Jag tror och hoppas att ts tog mitt senaste inlägg som ett råd, som det också var menat att vara.
 
Fast man behöver ju inte ha hästar och gård. Man kan ha katter i stället. Eller samla på frimärken. Kanske är ett mer realistiskt alternativ i denna tråd.
 
Semester är inga problem för hästarna ska ha bete och vi är ju fria att lägga en anställds semester som det passar oss, om det skulle vara så.
Och 5 veckor, det finns dom som har 3-4 på fast anställning. Och schemat kan lika gärna vara lagt som i sjukvården med varannan helg osv.

Men helst skulle jag vilja byta tjänster och det vet jag att många är intesssrade av oavsett om det "går svart till".

Jag är i högsta grad en "tjänstbytare" eller tom ibland tjänstutförande (eller var när jag hade häst). För det är utomordentligt bra att alltid ligga lite på plus när man är ensam med en häst i kollektivstall.
Det är dock stor skillnad på att hjälpa till med vissa saker för att det både är kul och för att ge tillbaka för koll av häst, mockning, hjälp med medicinering osv, men ifall mina fantastiska dåvarande stallägare skulle ta för givet att jag hjälpte till med målning, kattpassning, åkte extra och tog in hästar etc. skulle jag flyttat illa kvickt.

Det finns säkert dem som är intresserade av att arbeta svart under en period i livet, men är det något jag lärt mig ffa i yrkeslivet (nåja, minus svartarbete) är det att saker ändras för alla människor och att det inte går att basera en verksamhet på en enskild person som utför svart arbete. Jag hade säkert kunnat gå med på och utfört liknande arbete när jag pluggade om jag hade behövt (eftersom det ändå verkar lite viktigt med pengar så behövdes det alltså inte då mina snälla föräldrar betalade allt hästigt) men om man inte behöver, varför ens fundera på att bygga en verksamhet på att någon ska arbeta under ytterst tveksamma förhållanden?

Och jag tror inte heller på att göra sig för förlitad på tjänstbyten. Jag hade inte alls kunnat vara lika flexibel idag som jag var för några år sen av flera anledningar, främst mkt tjänsteresor, livet ändras helt enkelt.

/Shudde, hamnar troligen på en gård runt Göteborg jag med efterhand. Men skulle älska att ha inackorderingar.
 
Tyvärr är det ju så. Hästpassaren kan ju bli magsjuk dagen innan man planerar att åka utomlands och då blir det brådis att ordna en ny. Annars får man bli hemma helt enkelt. Sorgligt men sant.
Precis. Blir någon sjuk måste djuren ändå få mat. Och folk kan bli sjuka med kort varsel.
 
Det är vårt stall och vår gård där vi bestämmer. Inget annat :)

Jag tror det bästa är att du har dina hästar och inga fler. Antingen hjälper medryttarna till om ni vill åka bort eller så tar du in hjälp liknande avbytare inom ko-svängen. Inackorderingar tenderar att bli mer jobb än nöje, särskilt om man har bestämda krav på hur det ska vara. Jag tror inte det går ihop med dig som person helt enkelt.
 
Själv drömmer jag om ett egetbyggt stall.
Som både är ergonomiskt och effektivt genomtänkt.
Att kunna fixa allt på en kvart en gång om dagen och behöva fixa ordentligt en- två gånger i månaden.
Däremot så är det ju svårt att komma ifrån det här med att vara låst, svårt att åka på semester med ett gäng hästar hemma.
De jag känner som kan åka iväg, har oftast haft tonårstjejer som bott i huset undertiden och hjälpt till. Antingen vänners barn/ från föreningslivet eller inackoderingar. Men hjälpen blir ju där efter. Har själv bott på ett par olika gårdar och hjälpt till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 768
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 301
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp