Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Kan inte så mkt om skatteregler men tänker lite praktiskt..
Är det inte bättre att ta en lägre grundhyra där det ingår att ha x antal pass/vecka och sen att man vid överenskommelse kan köpa sig fri från pass om man (och ni) vill?

Sen tror jag kanske, utifrån hur du vill ha det, att det är bättre att tänka helt tvärt om. Ta ordentlig hyra med all service inkluderat så att du får råd med en deltidsanställd istället. Då är det lättare för dig att få det på ditt sätt.

Fast grejen är att jag inte vill ha några inackorderingar om det inte är på det sättet att dom hjälper till i stallet.
Och max 1-2 stycken så att det intr blir spring.
 
Fast grejen är att jag inte vill ha några inackorderingar om det inte är på det sättet att dom hjälper till i stallet.
Och max 1-2 stycken så att det intr blir spring.
Hur mkt har du tänkt att de ska hjälpa till?
Det är ju vanligt att man typ har insläpp eller fordring en gång i veckan eller så. Någon helg då och då. Men jag uppfattade att du ville ha mer hjälp?
Är nog svårt att hitta sådana hyresgäster..
 
Hur mkt har du tänkt att de ska hjälpa till?
Det är ju vanligt att man typ har insläpp eller fordring en gång i veckan eller så. Någon helg då och då. Men jag uppfattade att du ville ha mer hjälp?
Är nog svårt att hitta sådana hyresgäster..

Ja, jag hade inte gått med på det (utöver att den skattemässiga biten är ytterst tveksam).
 
Jag skulle tekniskt sett kalla det kunder trots det. För du kommer ha skyldigheter och det kommer du inte kunna komma ifrån. Frågan är hur mycke arbete folk är villiga att lägga ner för en gratis stallplats.

Och hur länge de står ut. Det verkar säkert bra från början men något säger mig att upplägget är som gjort för att haverera efter en inte alltför lång tid.
 
Jag tror att det säkraste sättet att få som du vill och inte kompromissa med andra viljor är att anställa någon. Svagheten i ditt resonemang är att verksamheten blir beroende av andra människor, andra människor som av olika anledningar (hästen dör, man flyttar etc) flyttar från stallet och då faller allt. Det kan räcka med att en flyttar och den som kommer istället funkar inte ihop med de andra. Och det behöver inte ens vara att personligheter inte passar ihop utan livsomständigheter som t ex arbetstider.

Istället borde du satsa på ett lite lyxigare stall som du kan ta högt betalt för och på så sätt få råd att anställa någon som sköter stallet.
 
Det låter snarare som om du behöver en anställd? En som vill passa barn, städa och fixa i stallet?
Tror det däremot att det blir svårt men en anställd som uppfyller alla kriterier.

Vadå passa barn och städa? Jag jämförde bara tjänsterna... O_o
 
Jag tror att det säkraste sättet att få som du vill och inte kompromissa med andra viljor är att anställa någon. Svagheten i ditt resonemang är att verksamheten blir beroende av andra människor, andra människor som av olika anledningar (hästen dör, man flyttar etc) flyttar från stallet och då faller allt. Det kan räcka med att en flyttar och den som kommer istället funkar inte ihop med de andra. Och det behöver inte ens vara att personligheter inte passar ihop utan livsomständigheter som t ex arbetstider.

Istället borde du satsa på ett lite lyxigare stall som du kan ta högt betalt för och på så sätt få råd att anställa någon som sköter stallet.

Fast jag behöver ingen, men vill ha för att jag kan.. det är skillnad :)
 
Jag skulle gärna jobba av del av stallhyran. Men aldrig som basvillkor. Utan jag vill ha ett kontrakt med hyra si och där så ingår. Sen kan den sänkas med att ta utsläpp mm. Men om jag bryter armen vill jag inte bli uppsagd eller stå med dyrare stallhyra än planerar.

I alla stall jag stått har man endera valt nivå från början och kunnat köpa till tjänster. Eller haft full skötsel och kunnat arbeta ner hyran. Aldrig ett kontrakt där undantaget är basen.
 
Fast grejen är att jag inte vill ha några inackorderingar om det inte är på det sättet att dom hjälper till i stallet.
Och max 1-2 stycken så att det intr blir spring.
Du vill alltså ha lugn och ro, ingen inackordering men någon som inte syns och hörs men tar en hel del pass?

Jag tror grunden för att ta inackorderingar är att man ser dem som kunder och inte som arbetskraft och något nödvändigt ont. Som inackordering vill jag kunna ta med ett par vänner till stallet pyssla med hästen och fika, int känna det som jag är på nåder och gör intrång.
 
Jag har svårt att förstå vad du menar egentligen? Bla ...

@Vogue vad innebär "sköta stallet" ? Hur många fordringar, mockningar, insläpp, utsläpp etc. Hur många timmar?

Bor du centralt, hästmässigt , så det ens finns folk som ens kan tänka sig att vara intresserade av att hysa in sig hos dig?

Active stable lösningar verkar passa dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 765
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 298
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp