Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Jag har svårt att förstå vad du menar egentligen? Bla ...

@Vogue vad innebär "sköta stallet" ? Hur många fordringar, mockningar, insläpp, utsläpp etc. Hur många timmar?
.
Undrar också lite angående det. Det som räknas upp ovan är mer hästskötsel. Stallskötsel är mer inköp och förvaring av foder och strö, omhänderta gödsel, sköta bygganden inne och ute, vårda hagar etc.
 
Du vill alltså ha lugn och ro, ingen inackordering men någon som inte syns och hörs men tar en hel del pass?

Jag tror grunden för att ta inackorderingar är att man ser dem som kunder och inte som arbetskraft och något nödvändigt ont. Som inackordering vill jag kunna ta med ett par vänner till stallet pyssla med hästen och fika, int känna det som jag är på nåder och gör intrång.

Men herregud självklart får man använda stallet och ha trevligt! Jisses! :)
 
Jag har svårt att förstå vad du menar egentligen? Bla ...

@Vogue vad innebär "sköta stallet" ? Hur många fordringar, mockningar, insläpp, utsläpp etc. Hur många timmar?

Bor du centralt, hästmässigt , så det ens finns folk som ens kan tänka sig att vara intresserade av att hysa in sig hos dig?

Active stable lösningar verkar passa dig.

1-2 personer som tar vissa utsläpp, luncherna på vardagarna och utsläpp på de flesta helger samt kan ta kvällar och så vidare om vi har gäster eller är bortbjudna osv. Alltså inte sköta hela stallet själv hela dagen. Mocka osv kan jag göra själv när jag är i stallet efter jobbet innan dom kommer in tex :)

Som sagt, vill inte ha en slav eller arbetare, och som sagt, detta är en fundering på om det är möjligt! :)
 
1-2 personer som tar vissa utsläpp, luncherna på vardagarna och utsläpp på de flesta helger samt kan ta kvällar och så vidare om vi har gäster eller är bortbjudna osv. Alltså inte sköta hela stallet själv hela dagen. Mocka osv kan jag göra själv när jag är i stallet efter jobbet innan dom kommer in tex :)

Som sagt, vill inte ha en slav eller arbetare, och som sagt, detta är en fundering på om det är möjligt! :)
Fast att hjälpa till med utsläpp och insläpp och fordringar och att alla i stallet hjälps åt , är inte det kotym i de flesta Fungerande stall, med betalande , som inte ligger i Stockholms innerstad och utan ridhus, måttlig hyra?

Hur många dagar i veckan, vilka insläpp? Etc? Jag fattar fortfarande inte, specificera tydligare.

Om inte en hjälps åt i stallet blir det ju snordyrt.
 
Att inte vilja ha spring och samtidigt ha inackorderingar funkar dåligt. Helt plötsligt så har den ensamma tjejen famlij och tre plastbarn springande omkring sig eller skaffar 3 medryttare för att hen ska böra studera på annan ort.

Fast har hon fasta pass kan hon inte försvinna bara sådär enligt kontraktet då stallplatsens vara bygger på att kontraktet följs. Och oavsett om hon har medryttare måste hon göra passen och jag godkänner ju inte att en okänd människa hoppar in. "Hon eller han givetvis".
 
Vadå passa barn och städa? Jag jämförde bara tjänsterna... O_o
Jag uppfattade det som att även det var av intresse i framtiden.

Men jag tror det blir svårt att hitta nån med dem premisserna. Bättre då att leja ut det som extraknäck till någon som pluggar.
Ev. ta in en student med häst, som i mån av tid och ork arbetar ner hyran.
 
Fast har hon fasta pass kan hon inte försvinna bara sådär enligt kontraktet då stallplatsens vara bygger på att kontraktet följs. Och oavsett om hon har medryttare måste hon göra passen och jag godkänner ju inte att en okänd människa hoppar in. "Hon eller han givetvis".
Och så står du där utan inhyrd....

Att ha 1-2 som inhyrda som ska ta alla luncher, utsläpp de flesta helger och vissa insläpp då handlar det inte för mig om reducerad stallhyra utan att personen ska ha lön. Det låter som 6-10 pass i veckan och är det en person är det mycket jobb och låst de flesta dagar. Det funkar ett tag men de flesta ledsnar snabbt eller får jobb och andra prioriteringar.
 
Och så står du där utan inhyrd....

Att ha 1-2 som inhyrda som ska ta alla luncher, utsläpp de flesta helger och vissa insläpp då handlar det inte för mig om reducerad stallhyra utan att personen ska ha lön. Det låter som 6-10 pass i veckan och är det en person är det mycket jobb och låst de flesta dagar. Det funkar ett tag men de flesta ledsnar snabbt eller får jobb och andra prioriteringar.

Och det är pga detta jag skapade tråden för att se om det är möjligt :)

Tja det beror ju på hur mycket stallplats, ridhus och fritt spån & hö + en del service är värt :)
 
@Vogue det känns som om ni ska göra lite studiebesök i väl fungerande verksamheter i trakten där ni ska bo. Det är så skjiljer storstad och runt flyinge mot ren landsbygd.

Att en hästägare/dess medryttare tar ett utsläpp
/insläpp per dag när de rider och alla gör iordning sina egna matportioner och mocka då är det 14 pass med mat två gånger om dagen. Vill du och dina kompisar att hästarna ska få mat tre gånger om dage så är det 21 pass i veckan etc. Bara att räkna. Har du räknat. Det är bra att starta en frågetråd för det verkar finnas frågor.
 
Och det är pga detta jag skapade tråden för att se om det är möjligt :)

Tja det beror ju på hur mycket stallplats, ridhus och fritt spån & hö + en del service är värt :)
Då pratar vi om annat än att byta tjänster "á la kollektiv" - ingår mat/spån så är det frågan om svartjobb.

Nej det är inte endast frågan om det är värt det, det är frågan om det finns någon som fixar det annat än tillfälligt. Det kräver att man är fri dagtid och sällan åker bort på helgen. Personen behöver dessutom bo nära och/eller ha bil för att fixa det.
 
Fast att hjälpa till med utsläpp och insläpp och fordringar och att alla i stallet hjälps åt , är inte det kotym i de flesta Fungerande stall, med betalande , som inte ligger i Stockholms innerstad och utan ridhus, måttlig hyra?

Hur många dagar i veckan, vilka insläpp? Etc? Jag fattar fortfarande inte, specificera tydligare.

Om inte en hjälps åt i stallet blir det ju snordyrt.
Jo många stall har pass, typiskt verkar det vara 5-15 personer/boxar som delar pass så det blir 0,5-3 pass per person och vecka.

Här saknas medbestämmande och det finns begränsade möjligheter att byta pass. Inte normalt i kollektivstall med så pass mycket arbete. Det låter mest som ett dåligt betalt svartjobb.
 
1-2 personer som tar vissa utsläpp, luncherna på vardagarna och utsläpp på de flesta helger samt kan ta kvällar och så vidare om vi har gäster eller är bortbjudna osv. Alltså inte sköta hela stallet själv hela dagen. Mocka osv kan jag göra själv när jag är i stallet efter jobbet innan dom kommer in tex :)

Som sagt, vill inte ha en slav eller arbetare, och som sagt, detta är en fundering på om det är möjligt! :)
Jag tycker det låter som byggt för problem. Luncher är det få som kan och dom flesta vill inte vara så pass låsta på dan och föredrar antingen morgonpass eller kvällspass beroende på vad som passar deras schema bäst. Har man 2 personer så betyder det antingen en helgdag i veckan alternativt varannan helg, där personen måste gå upp tidigt för att släppa ut/fodra. Det är väldigt mycke och inte många skulle vara sugna på om jag ska vara ärlig.
 
De flesta vill ha en kunnig stallägaren. Det är en framgångsfaktor, dvs en människa som kan skaffa bra Hö, spån, halm , sköta underlag och välja underlag i ridhus etc och kan bara genom en glimt bedöma hästars välmående etc. Om du inte är så kunnig kommer du inte att bestämma i ditt eget stall utan administrera mer, dvs se till att folk håller sams, för då kommer den kunnigaste bestämma med all rätt. Faktum är, Du tjafsar ju redan med kunnigt folk.
 
Jag tror att din chans är att bygga upp ett lättjobbat smidigt stall, med lösdrift och/eller foderautomater/grindar så kan man lösa många fodringar och eventuellt slippa utsläpp. Har man sedan automatiska uppvärmda vattenkoppar så slipper man det mesta av vattenhanteringen. Arbetskraft är i oftast dyrare än maskiner, åtminstone i längden.

Maskiner kommer dessutom inte att springa omkring på gården och störa.
 
Jag stämmer in i kören som inte tror att din dröm är realistisk. Du verkar underskatta både mängden arbete på en gård och hur människor fungerar. Att något står i ett kontrakt innebär t ex inte per automatik att människor gör som det står där ... Man kan ha väldigt olika uppfattning om dagliga sysslor som hur man mockar och hur viktigt det är att släcka efter sig mm mm Har man inackorderingar måste man vara beredd att anpassa sig och vara flexibel - man kan inte agera som en diktator och köra över de andra även om man äger stallet. Du måste också vara beredd på att olika situationer uppstår där det är du som är ansvarig som stallägare t ex kan inackorderingen bli sjuk och hamna på sjukhus en tid och kan inte ta sina pass och en häst kan bli sjuk mitt i natten hästen och du måste ringa veterinär för att ägaren inte svarar / är bortrest...
Jag tycker det är mer realistiskt att ha inackorderingar där du står för det dagliga som fodringar och in/utsläpp men där du mockar en dag och inackorderingen en annan och där inackorderingarna tar hand om stallet om du åker på semester en vecka.
 
Senast ändrad:
Och det är pga detta jag skapade tråden för att se om det är möjligt :)
Och då är mitt svar att jag inte tror att det är möjligt på de premisserna. Åtminstone inte i längden. Det blir för sårbart.
Utifrån min erfarenhet av stall som fungerar (i längden) så bör du överväga något av dessa alternativ:
  1. Litet stall där bara du står och du sköter allt. Får du en medryttare/inhyrd som hjälper till så är det bonus, men inget måste.
  2. Större stall. Hyr ut mot kallhyra och sköt driften som kollektiv.
  3. Stort stall som drivs professionellt, ev med hjälp av anställd. För att orka med det och för att du/den anställde ska kunna få lite ledigt ibland kommer det sannolikt ändå att behöva någon typ av pass för de inackorderade, men inte alls i den omfattningen som i ditt alternativ. Är inte heller lika sårbart eftersom man kan byta pass vid sjukdom etc.
Du har ju tid att fundera över olika alternativ. :)
Jag kan låta negativ, men jag har sett en del drömmar gå i kras. De som fått det att fungera har valt variant på något av ovanstående alterantiv.
 
1-2 personer som tar vissa utsläpp, luncherna på vardagarna och utsläpp på de flesta helger samt kan ta kvällar och så vidare om vi har gäster eller är bortbjudna osv. Alltså inte sköta hela stallet själv hela dagen. Mocka osv kan jag göra själv när jag är i stallet efter jobbet innan dom kommer in tex :)

Som sagt, vill inte ha en slav eller arbetare, och som sagt, detta är en fundering på om det är möjligt! :)
Nu hoppar jag in här Jag tänkte berätta om stallet där vi har vår häst
Gården ägs utav ett ungt par med en bebis på väg, i stallet bor deras 2 egna hästar, vår och en tjejs häst till. Vi är alltså två som hyr boxar. Ägarna är helt fantastiska personer som aldrig bott på gård innan, senast häromdagen sa hon " min ena kompis bor på gård och hon har aldrig med sig sin mobil ut, och till slut sa jag till henne, varför har du inte din mobil med dig? Man får ju aldrig tag på dig? Varpå kompisen säger, jag har så mkt att stå i med gården så jag glömmer oftast telefonen" detta kunde min hyresvärd inte förstå ( då bodde dom i en lgh i stan) men NU så är hon precis likadan. Hon skrattar o säger, på ett år har hon o mannen kunnat gå ut o äta EN gång. Resten av tiden jobbar dom med sina vanliga jobb, och sen resten av em/kvällen så jobbar dom med sin gård och djur... och det kan dom inte välja bort! Men dom älskar det och detta var deras val och det kan dom inte överlåta till andra. MEN i stallet så hjälps vi alla åt, för hos oss (ja det är aldrig så att frun på gården skulle säga " mitt stall" utan det är vårt, vi gör aldrig nåt utan att prata ihop oss och är det problem så löser vi dom tillsammans. Och jag älskar att det är så, vi är lixom en liten familj där i stallet. Jag tex har en kronisk sjukdom med svår värk, jag skulle aldrig kunna mocka alla boxarna, MEN däremot kan jag mata katterna om dom vill resa iväg. Häromveckan skulle ägarna bort under en vecka och jag o den andra tjejen gjorde upp en plan, hon bytade vatten i hagarna och jag gav katterna mat osv. Sen om jag åker iväg så får jag deras hjälp. Och det är aldrig trubbel! Vi har det oförskämt bra och hästen älskar att bo där. Skulle jag vilja att min häst skulle byta box eller nåt annat så är det aldrig nån problem. Den andra tjejen var bortrest i 5 v. Inga problem. Vi löste det. För vi pratar och lyssnar på varandra, respekterar varandra osv. Det är A och O. Ägaren till gården skulle exempel ALDRIG ta in en ny i stallet utan att prata med oss andra först. Det är en kö för att bli en av oss o det är pga att vi VILL hjälpa varandra och för att våra hästar är därför vi e där. Och vänner o familj får komma när som och vi fikar och rider ut ihopa. Så med denna långa boken Hahahah så önskar jag dig/er ett stort lycka till Med er framtida hästgård, och tipset är att lära känna dom som ska stå uppstallade hos er, vara ärliga och prata prata prata. Är det nåt som känns fel, ta upp det direkt! Är det nån som är oförskämd eller förstör för andra ( gäller även hästen ) så var ärlig o be hen hitta ett annat stall eller hitta en annan lösning. Gör ni det så kommer ni ha världens bästa stall och få vänner för livet ❤️
 
Jag stämmer in i kören som inte tror att din dröm är realistisk. Du verkar underskatta både mängden arbete på en gård och hur människor fungerar. Att något står i ett kontrakt innebär t ex inte per automatik att människor gör som det står där ... Man kan ha väldigt olika uppfattning om dagliga sysslor som hur man mockar och hur viktigt det är att släcka efter sig mm mm Har man inackorderingar måste man vara beredd att anpassa sig och vara flexibel - man kan inte agera som en diktator och köra över de andra även om man äger stallet. Du måste också vara beredd på att olika situationer uppstår där det är du som är ansvarig som stallägare t ex kan inackorderingen bli sjuk och hamna på sjukhus en tid och kan inte ta sina pass och en häst kan bli sjuk mitt i natten hästen och du måste ringa veterinär för att ägaren inte svarar / är bortrest...
Jag tycker det är mer realistiskt att ha inackorderingar där du står för det dagliga som fodringar och in/utsläpp men där du mockar en dag och inackorderingen en annan och där inackorderingarna tar hand om stallet om du åker på semester en vecka.
Amen!
 
Nu hoppar jag in här Jag tänkte berätta om stallet där vi har vår häst
Gården ägs utav ett ungt par med en bebis på väg, i stallet bor deras 2 egna hästar, vår och en tjejs häst till. Vi är alltså två som hyr boxar. Ägarna är helt fantastiska personer som aldrig bott på gård innan, senast häromdagen sa hon " min ena kompis bor på gård och hon har aldrig med sig sin mobil ut, och till slut sa jag till henne, varför har du inte din mobil med dig? Man får ju aldrig tag på dig? Varpå kompisen säger, jag har så mkt att stå i med gården så jag glömmer oftast telefonen" detta kunde min hyresvärd inte förstå ( då bodde dom i en lgh i stan) men NU så är hon precis likadan. Hon skrattar o säger, på ett år har hon o mannen kunnat gå ut o äta EN gång. Resten av tiden jobbar dom med sina vanliga jobb, och sen resten av em/kvällen så jobbar dom med sin gård och djur... och det kan dom inte välja bort! Men dom älskar det och detta var deras val och det kan dom inte överlåta till andra. MEN i stallet så hjälps vi alla åt, för hos oss (ja det är aldrig så att frun på gården skulle säga " mitt stall" utan det är vårt, vi gör aldrig nåt utan att prata ihop oss och är det problem så löser vi dom tillsammans. Och jag älskar att det är så, vi är lixom en liten familj där i stallet. Jag tex har en kronisk sjukdom med svår värk, jag skulle aldrig kunna mocka alla boxarna, MEN däremot kan jag mata katterna om dom vill resa iväg. Häromveckan skulle ägarna bort under en vecka och jag o den andra tjejen gjorde upp en plan, hon bytade vatten i hagarna och jag gav katterna mat osv. Sen om jag åker iväg så får jag deras hjälp. Och det är aldrig trubbel! Vi har det oförskämt bra och hästen älskar att bo där. Skulle jag vilja att min häst skulle byta box eller nåt annat så är det aldrig nån problem. Den andra tjejen var bortrest i 5 v. Inga problem. Vi löste det. För vi pratar och lyssnar på varandra, respekterar varandra osv. Det är A och O. Ägaren till gården skulle exempel ALDRIG ta in en ny i stallet utan att prata med oss andra först. Det är en kö för att bli en av oss o det är pga att vi VILL hjälpa varandra och för att våra hästar är därför vi e där. Och vänner o familj får komma när som och vi fikar och rider ut ihopa. Så med denna långa boken Hahahah så önskar jag dig/er ett stort lycka till Med er framtida hästgård, och tipset är att lära känna dom som ska stå uppstallade hos er, vara ärliga och prata prata prata. Är det nåt som känns fel, ta upp det direkt! Är det nån som är oförskämd eller förstör för andra ( gäller även hästen ) så var ärlig o be hen hitta ett annat stall eller hitta en annan lösning. Gör ni det så kommer ni ha världens bästa stall och få vänner för livet ❤️
Glömde skriva att ägarna av gården fixar alla fodringar, byte av hage, in o ut, byte av täcke/regntäcke/flugtäcke o allt va det är.
I vår hyra ingår mockning,spån,halm, hö, osv... dom har en alldeles ny transport som vi får hyra för Max 100kr beroende på vart man ska. Ska vi bara till de större ridhuset en mil bort så får man låna det gratis.
Plus att hon alltid har daglig koll på hästarna! Åker dom iväg över dagen så får vi alltid reda på det. Blir det oväder tex kl 23 på kvällen så tar hon in alla hästarna. Bara det tycker jag är fantastiskt! Och just pga att dom är så oehört schyssta och omtänksamma så hjälper jag mer än gärna till när jag kan. Men aldrig är det nåt tvång. Men sen å andra sidan så vill vi ju vara där oxå, jag VILL ha det sopat i stallgångarna, jag VILL ha det ordning o reda i stallet, för jag tycker det är roligt! Hade vi varit ett stall med 10 pers hade vi troligtvis aldrig kunnat haft de så bra som vi har det. Hellre ett litet stall och bra gemenskap än ett stort stall med en halvdan gemenskap. ❤️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 350
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 822
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 335
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp