Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Och det är pga detta jag skapade tråden för att se om det är möjligt :)

Tja det beror ju på hur mycket stallplats, ridhus och fritt spån & hö + en del service är värt :)

Grunden i ditt upplägg är möjlig, många har inackorderade som avlastar och jag är själv uppväxt med att vi hade inackorderade som hjälpte till. Det kan absolut fungera jättebra, men som det låter (i texten i tråden) så övervärderar du det du kan erbjuda och undervärderar det de inackorderade erbjuder. Om du inte har en helt fantastisk anläggning så tror jag att du ber om betydligt mer än vad du är beredd att ge tillbaka.
Framför allt så tror jag att det kommer att skära sig om du inte ser dina inackorderade som kunder och är tacksam för hjälpen de ger. Om du inte bor på någon av de ytterst få platser där det är riktig brist på stallplatser så kommer du att vara mer beroende av dina inackorderingar än de kommer att vara av dig. Det är betydligt lättare att hitta ett stall man trivs i än att hitta inackorderade man trivs med att ha hemma på gården.
 
Det är vårt stall och vår gård där vi bestämmer. Inget annat :)
Så i princip tänker du att du anställer stallpersonal för att ta hand om dina hästar, och så betalar du i stallplatser istället för i pengar?

Det går kanske, men jag tror man ska vara väldigt tydlig med att du inte söker inackorderingar, utan personal. Och att villkoren för anställningen är att hela lönen betalas i form av naturaförmåner.

Och sen får man ju lösa det hela arbetsrättsligt och skattetekniskt, såklart. Försäkringar, arbetsgivaravgifter, kollektivavtal etc.
 
Jag tror inte det kommer gå. Det blir så pass mkt arbete per person och dessutom utspritt arbete, det kommer troligen gå åt så mkt uppbunden tid för personerna att stallplatsens värde inte räcker till.
Utöver då att väldigt få personer har tid att ta så mkt pass på alla möjliga tider. De flesta har ju både jobb och liv utöver sin häst.
Det kanske hade gått om du hade betydligt fler inhyrda så att det inte blir så mkt arbete per person, men inte så som du beskriver det.
 
@Vogue det finns en annan tråd som heter "elevjobb" . Där beskrivs vad du söker så det är klart en del lyckas att skapa det du vill ha och har lyckats tidigare. Skrupelfria människor. Jag tror ändå oavsett så behöver du ha något som attraherar , dvs bra hästar, bra anläggning, bra kunskap som du helst ska dela med dig av. Gott om Pengar och formell status är alltid käckt även om du då naturligtvis inte betalar stallfolket utan det är frågan om förmåner in natura.

Jag tror att din driftige karl kommer att gilla Active stable konceptet, mycket attt pyssla med där, tekniskt, byggmässigt, kunskapsmässigt och det kanske till på köpet blir både glädjande, attraktivt och lönande för er familj, hästarna och dina vänner som ni hyser in.
 
Hur går det ihop med att bo i Göteborgstrakten o studera i Stockholm under 5 år?
Ett dygn har bara 24 timmar och man måste sova ibland.

Om du läser så ligger detta efter att jag studerat i tiden, fram till dess ska vi ha ett mindre hus utan hästar, möjligtvis att familjen växer med hund :)
 
@Vogue det finns en annan tråd som heter "elevjobb" . Där beskrivs vad du söker så det är klart en del lyckas att skapa det du vill ha och har lyckats tidigare. Skrupelfria människor. Jag tror ändå oavsett så behöver du ha något som attraherar , dvs bra hästar, bra anläggning, bra kunskap som du helst ska dela med dig av. Gott om Pengar och formell status är alltid käckt även om du då naturligtvis inte betalar stallfolket utan det är frågan om förmåner in natura.

Jag tror att din driftige karl kommer att gilla Active stable konceptet, mycket attt pyssla med där, tekniskt, byggmässigt, kunskapsmässigt och det kanske till på köpet blir både glädjande, attraktivt och lönande för er familj, hästarna och dina vänner som ni hyser in.

Absolut, men återigen, detta är en funderingstråd då det kom på tal igår här på semestern, jag vill helst ha boxar men absolut, en active lösdrift under dagen skulle absolut kunna vara något.

Jag inte ute efter att tjäna massa pengar på detta, jag vill ha hästar och familj och kan man vinna tid genom att byta tjänster så är det mycket värt givetvis.
 
Så i princip tänker du att du anställer stallpersonal för att ta hand om dina hästar, och så betalar du i stallplatser istället för i pengar?

Det går kanske, men jag tror man ska vara väldigt tydlig med att du inte söker inackorderingar, utan personal. Och att villkoren för anställningen är att hela lönen betalas i form av naturaförmåner.

Och sen får man ju lösa det hela arbetsrättsligt och skattetekniskt, såklart. Försäkringar, arbetsgivaravgifter, kollektivavtal etc.

Nä inte rent så, givetvis får personen känna sig välkommen att ha sin häst där på ett trevligt sätt, GIVETVIS!

En av mina vänner hade det så, hon hade ingen fet inkomst men ville ha häst och jobbade ganska sporadiskt vilket gav henne en hel del fritid som hon då la i stallet för att jobba bort det mesta av kostnaden. Tror bara att hon betalade en symbolisk summa för typ höet och resten jobbade hon av genom att passa stallet och ta hand om ägarens hästar väldigt ofta och alltid när hon "ändå var i stallet":
Och jag tänker inte skötsel av mina hästar mer än släppa in/ut osv. Ingen ridning av dom eller vara med när Hovis kommer eller liknande, det är mina hästar och mitt ansvar att sörja för dom på det viset.

Så jag vet ju att flera har det så och visst man blir ju jävligt låst, det är jag medveten om såklart och jag är inte ute efter att slippa sköta mina hästar, verkligen inte.
Tillgång och efterfrågan, så är det ju med allt.

Som sagt, köper vi en gård gör vi ju det för att vi vill ha det och min underbara sambo som till vardags bara kör sin sportiga bil har redan börjat prata om att vi kommer behöva traktor osv.. :love::D

Så, det blir inget enormt och övermäktigt som vi som familj inte klarar av själva och sen om man kan köpa/skaffa sig avlastning är det en bonus som ridsällskap tex osv.
 
Absolut, men återigen, detta är en funderingstråd då det kom på tal igår här på semestern, jag vill helst ha boxar men absolut, en active lösdrift under dagen skulle absolut kunna vara något.

Jag inte ute efter att tjäna massa pengar på detta, jag vill ha hästar och familj och kan man vinna tid genom att byta tjänster så är det mycket värt givetvis.
Det du beskriver är just att tjäna pengar på att istället för lön och anställning ge möjligheter till ganska omöjliga villkor. Det är inte utbyte av tjänster när du har så pass många hästar i förhållande till dem du tänker byta tjänster med och du bor på plats och den inhysta troligen har en bit till stallet. Det finns inget utbyte utan utnyttjande.

Du vill slippa lunchfodra och ha sovmorgon var helg, och det med 1-2 personer som ska ta passen + assistera när ni är bortresta eller vill ha en ledig kväll. Du beskriver det som du inte vill ha spring och vill bestämma helt själv.

Byte av tjänster sker på lika villkor. Jag tar hand om din häst om du tar hand om min och inte jag tar hand om din häst och du ta hand om mina och allt ska ske på mina villkor. Fixar du inte dem åker du ut.

Vill du att det ska fungera i längden (och inte vara beroende av att grannen stallar upp hästen och är långtidsarbetslös) så satsa på att förenkla rutiner, lösdrift/active stable lunchgrindar och en handfull inackorderingar som kollektiv kan dela på pass du vill leja ut så de normalt kan ta 1-2 i veckan. Se dem som välkomna kunder och inte olägenheter som springer och stör er frid.
 
Det du beskriver är just att tjäna pengar på att istället för lön och anställning ge möjligheter till ganska omöjliga villkor. Det är inte utbyte av tjänster när du har så pass många hästar i förhållande till dem du tänker byta tjänster med och du bor på plats och den inhysta troligen har en bit till stallet. Det finns inget utbyte utan utnyttjande.

Du vill slippa lunchfodra och ha sovmorgon var helg, och det med 1-2 personer som ska ta passen + assistera när ni är bortresta eller vill ha en ledig kväll. Du beskriver det som du inte vill ha spring och vill bestämma helt själv.

Byte av tjänster sker på lika villkor. Jag tar hand om din häst om du tar hand om min och inte jag tar hand om din häst och du ta hand om mina och allt ska ske på mina villkor. Fixar du inte dem åker du ut.

Vill du att det ska fungera i längden (och inte vara beroende av att grannen stallar upp hästen och är långtidsarbetslös) så satsa på att förenkla rutiner, lösdrift/active stable lunchgrindar och en handfull inackorderingar som kollektiv kan dela på pass du vill leja ut så de normalt kan ta 1-2 i veckan. Se dem som välkomna kunder och inte olägenheter som springer och stör er frid.

Men jag vill fortfarande inte ha vanliga inackorderingar som eventuellt tar nått pass i veckan :)
 
Men jag vill fortfarande inte ha vanliga inackorderingar som eventuellt tar nått pass i veckan :)
Nej det är det som är problemet, du vill ha en svartjobbare som blir väldigt låst för att du ska få frihet.

PS, det jag föreslog var dock inte att inackorderingarna skulle eventuellt ta pass utan att de ska ta pass och flera i veckan. Det behövs fler än 1-2 inackorderingar för att det ska vara rimliga byte av tjänster och rimlig flexibilitet och kunna täcka upp för sjukdomar.
 
Fast har hon fasta pass kan hon inte försvinna bara sådär enligt kontraktet då stallplatsens vara bygger på att kontraktet följs. Och oavsett om hon har medryttare måste hon göra passen och jag godkänner ju inte att en okänd människa hoppar in. "Hon eller han givetvis".
Jag hade aldrig valt en stallplats med dom premisserna. Jag har stått på många stall där jag har fått sänkt hyra en del månader då jag hjälpt till extra med vissa fodringar/utsläpp osv men aldrig att det varit ett krav i kontraktet. Då blir det ju ett jobb helt enkelt, vad hade du tänkt ska hända ifall hästägaren helt enkelt inte kan?

Jag har även stått i stall där jag kommit överens med stallägaren från början att jag mycket väl kan hjälpa till med stallet om dom åker på semester men då får dom också säga det i god tid innan så jag kan planera min tid, jag skulle aldrig stå jour hela tiden ifall stallägarna får för sig att åka bort plötsligt.

Att ha ett rullande schema på in och utsläpp är inget konstigt dock, men då delar man ju oftast på allt mellan ett antal personer så det inte blir mer än ett par gånger i veckan. Annars blir det en väldigt låst situation för hästägaren om den inte bor på gården mer eller mindre.
 
Senast ändrad:
Vi kollade upp det där med arbete mot reducerad stallhyra när vår förening tog över ett stall, eftersom vi funderade på om vi kunde erbjuda vissa hyresgäster hyresnedsättning mot att man tog på sig vissa uppgifter. Det var inte okej. Då har man "satt en prislapp" på arbetet och det räknas som ett anställningsförhållande, det ska alltså vara förmånsvärde och rehabiliteringsansvar och tillgång till vilorum och hela konkarongen. Vi valde att ge alla hyresgäster en nedsättning i stället, oavsett hur mycket eller lite de hjälpt till.

Däremot kan man ha en låg hyra mot att väldigt lite eller ingen service ingår. Där vet jag inte var gränsen går - om hyran går under självkostnadspris så betalar man ju i princip hyresgästen för att stå där mot arbete, och då borde det kunna räknas som ett anställningsförhållande också.

Ett tredje alternativ är om hyresgästen har F-skatt och momsredovisar, då kan ni kvitta utfört arbete mot värde för uppstallning och då slipper du arbetsgivaransvar. Momsredovisa måste du ju göra ändå eftersom all uthyrning av stallplatser är momspliktig, så det blir inget extra krångel för dig.
 
Absolut, men återigen, detta är en funderingstråd då det kom på tal igår här på semestern, jag vill helst ha boxar men absolut, en active lösdrift under dagen skulle absolut kunna vara något.

Jag inte ute efter att tjäna massa pengar på detta, jag vill ha hästar och familj och kan man vinna tid genom att byta tjänster så är det mycket värt givetvis.
Ja Active stable under dagen, då är du nere i 14 pass, in/ut i veckan. Jag kommer alltid, alltid fram till att det är smidigast om jag gör det själv om jag ör hemma, istället för att ringa folk och administrera. Jag Har variant 1) litet privat stall, hemma. Jag har erfarenhet från alla tre miljöerna.

Då behöver du egentligen bara hjälp när ni ska bort? Är det inte det du egentligen behöver om ni bygger en Active stable/ lösdrift hemma för dagtid? Att få dina kompisar att hjälpa till när ni ska bort är väl inte orimligt. Två inackorderade personer, en tar insläpp, en tar utsläpp, sköter och gör iordning mat, mockar även för dina hästar mot en hyresnedsättning. Det är okej tycker jag. Tror jag. Lite trist att aldrig få rida ihop bara.

Sätt din energiske gubbe på att göra smarta lösningar för vatten, foder, mockning så att allt blir lättskött.
 
Jag har eluppvärmda vattenkar inne och ute, grovfoderautomater som är timeratyrda på exakt tidpunkt, både inne och ute.

Det jag behöver göra förutom ta in/ut är att mocka, kolla/fylla vatten (byta ibland), väga upp mat och fylla i automaterna (en gång per dygn). Det tar Max 30 minuter/dag för två hyfsat renliga hästar.

När jag hade lösdrift så samma sak men minus in/ut. Fyllde alla automater en gång per dygn och fyllde vatten samt mockade lösdrifter vid behov.

Jag ser sånt som smartare för att frigöra tid än försöka hitta någon som åtar sig att göra arbetet.

Så kan man inte ha fri tillgång i hagen kan man fodra med automatik och ingen behöver fodra lunch etc.
 
Tillägg. Om man inte som jag fodrar tätt (var fjärde h) så kan man ju ha automater så att man fyller en gång var x dygn. Det är helt programmerbart - släppa varje dag kl 04, bara på tisdagar och fredagar kl 24, bara på måndagar kl 19 eller vad man vill.
Så om man kan ge större mäng mer sällan kan man om man så önskar ha automater så man bara behöver preppa 2 ggr per vecka etc. Tänk bara på att köra på batteri och inte el (och ha en laddare på batteriet). Elektromagneter släpper när strömmen bryts. Så vid strömavbrott blir det lätt manna från himlen och "här kommer extra" annars då alla automater släpper samtidigt.
 
Tillägg. Om man inte som jag fodrar tätt (var fjärde h) så kan man ju ha automater så att man fyller en gång var x dygn. Det är helt programmerbart - släppa varje dag kl 04, bara på tisdagar och fredagar kl 24, bara på måndagar kl 19 eller vad man vill.
Så om man kan ge större mäng mer sällan kan man om man så önskar ha automater så man bara behöver preppa 2 ggr per vecka etc. Tänk bara på att köra på batteri och inte el (och ha en laddare på batteriet). Elektromagneter släpper när strömmen bryts. Så vid strömavbrott blir det lätt manna från himlen och "här kommer extra" annars då alla automater släpper samtidigt.
Vad har du för automater?
 
Vad har du för automater?

Hembyggda. Men en total kopia på lunchboxen i princip. Dvs en plyfalåda med öppningsbart lock, samt en botten som hålls uppe av en elektromagnet i framkant och gångjärn i bakkant. När tiden är inne öppnas botten och maten ramlar ut. En digital timer sköter när magneten ska släppas.

Ganska plättlätt faktiskt. Och kostar en bråkdel att bygga själv jmf med vad de tar för de färdiga...
 
Kanske uppfattar dig helt fel nu, men du vill ha eget stall men att någon annan ska ta huvudansvaret för det ? Det fungerar ju bara inte, eget stall är mycket jobb och ditt ansvat. Folk blir sjuka /flyttar/ändrar sig :( jag hade hyrt in mina hästar om jag inte hafy tid för eget, betydligt enklare än att styra runt med folk som ska komma hem och fixa rutinerna i mitt eget stall :)
 
Det du beskriver är just att tjäna pengar på att istället för lön och anställning ge möjligheter till ganska omöjliga villkor. Det är inte utbyte av tjänster när du har så pass många hästar i förhållande till dem du tänker byta tjänster med och du bor på plats och den inhysta troligen har en bit till stallet. Det finns inget utbyte utan utnyttjande.

Du vill slippa lunchfodra och ha sovmorgon var helg, och det med 1-2 personer som ska ta passen + assistera när ni är bortresta eller vill ha en ledig kväll. Du beskriver det som du inte vill ha spring och vill bestämma helt själv.

Byte av tjänster sker på lika villkor. Jag tar hand om din häst om du tar hand om min och inte jag tar hand om din häst och du ta hand om mina och allt ska ske på mina villkor. Fixar du inte dem åker du ut.

Vill du att det ska fungera i längden (och inte vara beroende av att grannen stallar upp hästen och är långtidsarbetslös) så satsa på att förenkla rutiner, lösdrift/active stable lunchgrindar och en handfull inackorderingar som kollektiv kan dela på pass du vill leja ut så de normalt kan ta 1-2 i veckan. Se dem som välkomna kunder och inte olägenheter som springer och stör er frid.
Jag tänker bara på hur lata folk blivit, ska ha allt serverat numera. Tror inte det blir bättre om tio år. Däremot minns man ju ungdomarna som var hästfolk innan 00 talet. Hade det varit den tiden hade du kunnat ha massa småtjejer som skött allt bara för de tyckt det var kul :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 767
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 300
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp