Jobba som stallarkitekt?

Gyllene

Trådstartare
Hej! Jag börjar åttan nu till hösten och har börjat fundera på vad jag faktiskt vill jobba som i framtiden. Jag gillar verkligen att rita stall (rita, skissa, göra ritningar, jag vet verkligen inte vad man säger men "planera" och måla upp iaf), och undrar om man kan jobba som just stallarkitekt. Jag gillar även att måla vanliga hus, men stall är extra kul.

Dessutom undrar jag om arkitekt är ett lämpligt jobb för att ha hästar på fritiden. Hästarna är dyra, och jag har ingen aning om vad man tjänar som arkitekt. Är det ett jobb som kan betala för mina framtida pållar?

Tack i förväg!
 
Om man får jobb är arkitekt ett relativt välbetalt arbete, det borde inte vara några problem att ha hästar på den lönen. Men det är svårt att komma in på utbildningen, så se till att ha höga betyg från gymnasiet.
Sen är det nog en mycket begränsad marknad att bara jobba med stall, du kommer nog få arbeta bredare.
 
På ställen som tex ydregrinden ritar man ju ställ, men jag vet inte om det kan vara en heltidstjänst, eller om man får rita kostall också kanske.
 
Hej! Jag börjar åttan nu till hösten och har börjat fundera på vad jag faktiskt vill jobba som i framtiden. Jag gillar verkligen att rita stall (rita, skissa, göra ritningar, jag vet verkligen inte vad man säger men "planera" och måla upp iaf), och undrar om man kan jobba som just stallarkitekt. Jag gillar även att måla vanliga hus, men stall är extra kul.

Dessutom undrar jag om arkitekt är ett lämpligt jobb för att ha hästar på fritiden. Hästarna är dyra, och jag har ingen aning om vad man tjänar som arkitekt. Är det ett jobb som kan betala för mina framtida pållar?

Tack i förväg!
Om du har praktik i åttan ellernian så ta kontakt med några arkitektkontor och se om de är villiga att ta emot dig. På det sättet kan du få inblick i yrket och vad som krävs. Vet ej om de tar emot högstadieelever men alltid värt att göra ett försök. Tror dock att enbart stallarkitekt kan vara lite för smalt att försörja sig på.
 
Hej! Jag börjar åttan nu till hösten och har börjat fundera på vad jag faktiskt vill jobba som i framtiden. Jag gillar verkligen att rita stall (rita, skissa, göra ritningar, jag vet verkligen inte vad man säger men "planera" och måla upp iaf), och undrar om man kan jobba som just stallarkitekt. Jag gillar även att måla vanliga hus, men stall är extra kul.

Dessutom undrar jag om arkitekt är ett lämpligt jobb för att ha hästar på fritiden. Hästarna är dyra, och jag har ingen aning om vad man tjänar som arkitekt. Är det ett jobb som kan betala för mina framtida pållar?

Tack i förväg!
Jag tycker det låter som en jättebra affärsidé! Du bör ha bra betyg, men man kan komma in på inträdesprov oxå, så alla har faktiskt chansen att komma in på arkitektutbildningen! Arkitekt räknas som ett högbetalt arbete, så säkert kommer du kunna ha hästar på den lönen. Om stallarkitekt inte finns just nu, betyder inte att du inte kan livnära dig på det ;) Tvärt om, om du får in en fot vid rätt tidpunkt och rätt ställe, så tror jag du har chans att klara dig bra.
Det är ju ingen utstakad färdig väg, utan du får skapa den!
Kommer ihåg hur det var innan hunddagis fanns, då fanns det folk som gick ut med grannarnas hundar och tjänade hur mycket som helst. Sen upptäcktes den marknaden av allt fler och hunddagiset var uppfunnet.
 
Jag tycker också att det låter som ett jätteroligt jobb! Jag tror det är bra att kombinera arkitektutbildningen med en hel del kunskap om byggteknik och ventilation och så djurskydd förstås. Många byggfirmor har inte så bra koll för byggnader för djur, och det är ett stort jobb för den som beställer ombyggnationen eller nybygget att sätta sig in i allt och sen se till att byggfirman följer det. Att kunna garantera kunden att de får ett stall som fyller alla krav och dessutom är säkert, lättarbetat och praktiskt är ju en jättebra affärsidé.
 
Ska man jobba med djurstallar säger jag absolut som @Luff - bli husdjursagronom!
Har träffat allt för många "byggare" och "arkitekter" (oklart om det var något annat än självutnämnda vita män :grin:) och det är heeeelt annorlunda att bygga till djur och till människor. Går inte ens att jämföra.
Som agronom lär vi oss hur det ska vara och man kan inrikta sig helt på stallbyggnader om man vill :)

Har en gammal kursare som jobbar som det idag.
 
Ska man jobba med djurstallar säger jag absolut som @Luff - bli husdjursagronom!
Har träffat allt för många "byggare" och "arkitekter" (oklart om det var något annat än självutnämnda vita män :grin:) och det är heeeelt annorlunda att bygga till djur och till människor. Går inte ens att jämföra.
Som agronom lär vi oss hur det ska vara och man kan inrikta sig helt på stallbyggnader om man vill :)

Har en gammal kursare som jobbar som det idag.
De arkitektritade stall jag jobbat/varit i har varit milt sagt opraktiska. Foderhantering, ventilation och arbetsförhållanden under all kritik. Men tjusiga fönster och lampor av kristallkronemodell. Nummer ett ska vara djurens behov, nummer två den som ska jobba i stallet. Sen kan man lägga in tjusiga detaljer.
 
Jag har en bekant som är arkitekt och har ritat ett gäng stallar. Dock långt ifrån på heltid utan det har handlat om enstaka projekt.

Sen slänger jag in samma brasklapp som jag gör i alla dessa trådar. Stressa inte med framtiden! Du ska jobba tills du är minst 65 år gammal. Skillnaden mellan att ta examen när du är 24, 28 eller 31 är inte speciellt stor på det stora hela. Du får oavsett ett par-tre decennier i yrket.

Mål och drömmar är jättebra! Men försök undvik fällan med stress och tidspress :)
 
Ska man jobba med djurstallar säger jag absolut som @Luff - bli husdjursagronom!
Har träffat allt för många "byggare" och "arkitekter" (oklart om det var något annat än självutnämnda vita män :grin:) och det är heeeelt annorlunda att bygga till djur och till människor. Går inte ens att jämföra.
Som agronom lär vi oss hur det ska vara och man kan inrikta sig helt på stallbyggnader om man vill :)

Har en gammal kursare som jobbar som det idag.
Jag gissar att det går att läsa de kurserna om stallbyggnader, som arkitektstuderande också :) Jag håller själv på att vidareutbilda mig ämnesövergripande och det tas väldigt väl hand om på universiteten :up:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag gissar att det går att läsa de kurserna om stallbyggnader, som arkitektstuderande också :) Jag håller själv på att vidareutbilda mig ämnesövergripande och det tas väldigt väl hand om på universiteten :up:

Många av våra kurser ges bara till de inskrivna på programmet, men har man tur så :) Sen kan ju reglerna ändras tills ts ska plugga vidare också :p
 
Många av våra kurser ges bara till de inskrivna på programmet, men har man tur så :) Sen kan ju reglerna ändras tills ts ska plugga vidare också :p
Är just det jag menar, jag är i den situationen nu, ska läsa kurser som egentligen inte ingår i mitt program, och universiteten tycker det är positivt, då jag har en ämnesövergripande Master som mål.
 
Jag gissar att det går att läsa de kurserna om stallbyggnader, som arkitektstuderande också :) Jag håller själv på att vidareutbilda mig ämnesövergripande och det tas väldigt väl hand om på universiteten :up:
Handlar om etologi också. Och kunskap om hur man jobbar i ett häststall.
Ventilationen i ett djurstall är lååångt från människobostäder.
Vi hade en arkitekt som tyckte vi skulle sätta upp duschdraperi i spolspiltorna istället för en halvvägg som vi ville ha. Jag har jobbat i sprillans nya stall där dörrar till sadelkammare och foderutrymme fastnat i varandra. Krubbor som inte gått att skura. Jag kan nog räkna upp hur mycket knasigheter som helst.
Dock inte samma knasigheter i kostallar för där ritas det inte av arkitekter.
 
Handlar om etologi också. Och kunskap om hur man jobbar i ett häststall.
Ventilationen i ett djurstall är lååångt från människobostäder.
Vi hade en arkitekt som tyckte vi skulle sätta upp duschdraperi i spolspiltorna istället för en halvvägg som vi ville ha. Jag har jobbat i sprillans nya stall där dörrar till sadelkammare och foderutrymme fastnat i varandra. Krubbor som inte gått att skura. Jag kan nog räkna upp hur mycket knasigheter som helst.
Dock inte samma knasigheter i kostallar för där ritas det inte av arkitekter.
Personligen tycker jag det är självklart! Vi pratar om en ämnesövergripande studie här! Det är ju just det TS vill nischa sig på, stallar...Med det innebär det givetvis ämnen från både biologin och agronemen, och kanske även andra, men den planeringen är det ett tag tills TS ska behöva göra.
Redan i tidigare inlägg skrev jag att det rimligtvis skulle innebära ämnesöverskridning, missade du det?
 
Ska man jobba med djurstallar säger jag absolut som @Luff - bli husdjursagronom!
Har träffat allt för många "byggare" och "arkitekter" (oklart om det var något annat än självutnämnda vita män :grin:) och det är heeeelt annorlunda att bygga till djur och till människor. Går inte ens att jämföra.
Som agronom lär vi oss hur det ska vara och man kan inrikta sig helt på stallbyggnader om man vill :)

Har en gammal kursare som jobbar som det idag.

Jag håller med. Vi hyr fältkontor av en som är agronom och hen är ofta anlitad för att hjälpa till med att rita djurstallar. De har ritat sitt eget djurstall och det är enormt praktiskt (och fint).
 
Jag håller med. Vi hyr fältkontor av en som är agronom och hen är ofta anlitad för att hjälpa till med att rita djurstallar. De har ritat sitt eget djurstall och det är enormt praktiskt (och fint).
Just nu ja. Men jag tror ändå att en "lantbruksarkitekt" slår högre än agronom i framtiden i konstruktion av djurstallar, och definitivt för lyxigare häststallar där det finns krav från alla synvinklar.
Arkitekter och civilingenjörer har den fördelen.
 
Hej! Jag börjar åttan nu till hösten och har börjat fundera på vad jag faktiskt vill jobba som i framtiden. Jag gillar verkligen att rita stall (rita, skissa, göra ritningar, jag vet verkligen inte vad man säger men "planera" och måla upp iaf), och undrar om man kan jobba som just stallarkitekt. Jag gillar även att måla vanliga hus, men stall är extra kul.

Dessutom undrar jag om arkitekt är ett lämpligt jobb för att ha hästar på fritiden. Hästarna är dyra, och jag har ingen aning om vad man tjänar som arkitekt. Är det ett jobb som kan betala för mina framtida pållar?

Tack i förväg!
En skicklig arkitekt tjänar mycket bra, så det ska du inte oroa dig för tycker jag. Det viktiga är att du får jobba med det du tycker är roligt.
Vill du jobba med att designa djurstall så passar dock byggingenjör eller agronom med fördjupning inom bygg/ventilation etc. bättre.
Jag är agronom själv och har ritat många stall genom åren. Jag tycker dock att jag saknar den fördjupade bygg/ konstruktions- kunskapen som ingenjörerna har, men det kan man självklart ta igen genom att läsa en del byggkurser på distans och så efter ens riktiga programutbildning.
Undrar om inte naturbruksgymnasium med högskolebehörighet och sedan Ingenjör eller agronom skulle vara en bra kombination.
Jobbar man som byggrådgivare så blir det en stor del stall för kor, grisar och annat också och då är det väldigt bra att ha naturbruk i grunden. Om sanningen ska fram så är det mycket roligare att rita stall för kor och grisar (mer komplicerat :) ) än för häst :)
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp