Jobba som stallarkitekt?

Personligen tycker jag det är självklart! Vi pratar om en ämnesövergripande studie här! Det är ju just det TS vill nischa sig på, stallar...Med det innebär det givetvis ämnen från både biologin och agronemen, och kanske även andra, men den planeringen är det ett tag tills TS ska behöva göra.
Redan i tidigare inlägg skrev jag att det rimligtvis skulle innebära ämnesöverskridning, missade du det?
Och jag anser att utbilda sig till arkitekt för att rita häststallar är fel utbildning. Jag förstår precis vad du skrev. Jag tycker inte det räcker.
 
Jag har ingen aning om hur arbetsmarknaden ser ut för arkitekter. Jag misstänker att det är svårt att få in en fot och få rita det man helst vill.
För det handlade ju också om att få jobb och försörja sina hästar?
 
Varför skulle jag vara det? Är du det eftersom du får tycka men inte jag?

Nja, fast att skriva att du inte tycker att en ämnesövergripand arkitektutbildning räcker, är väldigt besserwisseraktigt, OM du inte skulle vara studievägledare på någon högskola.

Vidare borde du nog läsa mina inlägg lite bättre, igen... Jag tycker verkligen ingenting, jag ger förslag.
 
Och jag anser att utbilda sig till arkitekt för att rita häststallar är fel utbildning. Jag förstår precis vad du skrev. Jag tycker inte det räcker.

Jag håller med @Luff våra kurser i stallbyggnationer går sällan att läsa om man inte är inskriven på agronomprogrammet/lantmästarprogrammet så även om ditt universitet @prallan accepterar att man läser annat så betyder det ju inte att man faktiskt kan göra det i realiteten.
 
Jag håller med @Luff våra kurser i stallbyggnationer går sällan att läsa om man inte är inskriven på agronomprogrammet/lantmästarprogrammet så även om ditt universitet @prallan accepterar att man läser annat så betyder det ju inte att man faktiskt kan göra det i realiteten.

Givetvis! Men jag tycker det kan vara värt att ta reda på innan man avsäger sig idéen.
Det är det enda jag Tycker ;)

Arkitekt:
Medellön Medianlön Medelålder Erfarenhet
36.452 kr 32.000 kr 36,9 år 9,8 år

Agronom:
Medellön Medianlön Medelålder Erfarenhet
32.024 kr 28.000 kr 33,6 år 6,2 år

Källa: http://www.lonestatistik.se/
 
Jag håller med @Luff våra kurser i stallbyggnationer går sällan att läsa om man inte är inskriven på agronomprogrammet/lantmästarprogrammet så även om ditt universitet @prallan accepterar att man läser annat så betyder det ju inte att man faktiskt kan göra det i realiteten.
Vidare har jag hittat;
https://student.slu.se/studier/kurser-och-program/program-pa-grundniva/agronom-husdjur-2016/
Där det verkar som många kurser som skulle kunna vara intressanta för TS inte är agronomprofilerande kurser :)
 
Jag skulle nog säga att de byggrådgivare som jobbar med stallbyggnader är överhängande del agronomer eller byggnadsingenjörer. Det som är intressant i ett djurstall är det praktiska och inte det estetiska. Så utmaningen för en arkitekt är inte särskilt inspirerande. Under de åren jag jobbat i den branschen har jag inte träffat någon som är arkitekt i grunden. Och stallbyggar/ byggrådgivar-världen är inte särskilt stor.
 
Nästan OT - men jag tycker att TS ska titta lite på landskapsarkitektyrket. Det har inte så mycket med stall att göra, även omdet kanske kan dyka upp någon hästanläggning någon gång om man har tur. Men planerandet och ritandet får man, och arbetsmarknaden är åtminstone i dagsläget mycket god!
 
Nästan OT - men jag tycker att TS ska titta lite på landskapsarkitektyrket. Det har inte så mycket med stall att göra, även omdet kanske kan dyka upp någon hästanläggning någon gång om man har tur. Men planerandet och ritandet får man, och arbetsmarknaden är åtminstone i dagsläget mycket god!
Även så att stall och lantbruksbyggande handlar om att skapa fungerande miljöer som ska fungera ihop med natur- och kultur-vård. Med allt vad det handlar om med tillfartsvägar, betesmarker mm. Dvs så mycket mer än byggnaden i sig.
Så landskapsarkitekt kanske inte är en dum idé alls!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 908
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp