Jobbat med bakbenen?

Magiana

Trådstartare
Igår fick jag höra att när hästen är svettig/löddrig mellan bakbenen så betyder det att den har jobbat på med bakbenen. Stämmer detta? Eller kan hästen bli svettig/löddrig där alldeles oavsett hur den har rört sig/jobbat eller om den bara varit pigg?
 
Igår fick jag höra att när hästen är svettig/löddrig mellan bakbenen så betyder det att den har jobbat på med bakbenen. Stämmer detta? Eller kan hästen bli svettig/löddrig där alldeles oavsett hur den har rört sig/jobbat eller om den bara varit pigg?

Jag har sett mer än en travare bli svettig/löddrig mellan bakbenen. Var det ridfolk som påstod det? Jag tror nämligen inte att de menar samma sak med "jobbat med bakbenen" som en travtränare gör. Min erfarenhet är att det beror på hur länge man tränar (hur svettig hästen blir) och hur varmt det är.
 
Igår fick jag höra att när hästen är svettig/löddrig mellan bakbenen så betyder det att den har jobbat på med bakbenen. Stämmer detta? Eller kan hästen bli svettig/löddrig där alldeles oavsett hur den har rört sig/jobbat eller om den bara varit pigg?
Stämmer inte.
 
Kapar din tråd lite när vi är inne på svett..
Fick höra att hästen svettades mest där de använder mest muskler. Min häst var när detta sas väldigt svettig om halsen och magen och då menades det att han inte använt ryggen och rumpmusklerna. Kan det verkligen stämma?
 
Kapar din tråd lite när vi är inne på svett..
Fick höra att hästen svettades mest där de använder mest muskler. Min häst var när detta sas väldigt svettig om halsen och magen och då menades det att han inte använt ryggen och rumpmusklerna. Kan det verkligen stämma?
Nej det där stämmer absolut inte. De flesta hästar jobbar väl ändå ok med ryggen och rumpan hoppas jag, men hur många svettas på ryggen? Ärligt talat så var det något av det konstigaste jag hört. De kan såklart bli svettiga och varma under schabraket men det beror ju då på värmen från hästen som inte kommer ut iom sadel och schabrak.
 
Kapar din tråd lite när vi är inne på svett..
Fick höra att hästen svettades mest där de använder mest muskler. Min häst var när detta sas väldigt svettig om halsen och magen och då menades det att han inte använt ryggen och rumpmusklerna. Kan det verkligen stämma?
Svårt att tro.
 
På tal om saker man hör så fick jag i tonåren höra att hästen jobbat bra och rätt endast när den är svettig bakom öronen. Någon annan som hört det sägas? Tilläggas kan att jag inte tror ett dugg på det heller.
 
Kapar din tråd lite när vi är inne på svett..
Fick höra att hästen svettades mest där de använder mest muskler. Min häst var när detta sas väldigt svettig om halsen och magen och då menades det att han inte använt ryggen och rumpmusklerna. Kan det verkligen stämma?

Halsen är en stor värmereglerare, därför svettas de där och därför är halstäcke effektivt på fryslortar.
 
Skönt, då va det som jag trodde då! Han som sa det lät så övertygande att jag inte kom på att fråga det förrän det va för sent..
 
Jag har faktiskt också hört att de svettas över de muskler som utsätts just då. Fasen kommer inte ihåg var jag hört det men det kom från någon tysk erkänd tränare har jag för mig.

Mellan bakbenen är nog en annan sak, oavsett om man tror på det här eller inte. Låren går ju mot varandra så det svettas nog av annan anledning än att just de musklerna används, precis som under sadeln eller under tränset.

MIna svettas olika beroende på vad vi tränar för dagen. Vi både kör och rider mina hästar och det är skillnad på var de svettas när man rider, kör, dressyrar, hoppar eller precisionar.
Det skulle väl stödja teorin men för det är det ju knappast vetenskapligt.

Om jag t.ex intervalltränar så svettas hästen så mycket att det är omöjligt att se om det skulle vara vissa muskler eftersom de är svettiga från öronen ner till hovarna så det droppar från kronranden.
 
Igår fick jag höra att när hästen är svettig/löddrig mellan bakbenen så betyder det att den har jobbat på med bakbenen. Stämmer detta? Eller kan hästen bli svettig/löddrig där alldeles oavsett hur den har rört sig/jobbat eller om den bara varit pigg?
Ridit många hästar i skogen bara rakt fram som blivit svettiga i princip överallt =) även bakbenen =)
 
Min blir alltid mest svettig runt öronen och han använder alltid bakbenen när jag rider. Ärligt talat ju mer dom puls jobbar ju mer svettas dom.
 
Halsen är en stor värmereglerare, därför svettas de där och därför är halstäcke effektivt på fryslortar.
Fast nej .., hästen har extremt lite primär blodgenomströmning i halsen och håller inte värme öht primärt via halsen . Halstäcke är en "myt" att det skulle påverka hur hästen hushåller med värme . Jag blir lika förvånad varje gång någon påstår detta .

Att svettas på halsen är inte ekvivalent med att de för den skull reglerar hur de håller värmen via halsen primärt .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
757
Senast: Mabuse
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
658
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 101
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp