Jobbet, trött på extra timmar hit och dit!

makarontanten

Trådstartare
Jag har valt att jobba natt och jag trivs bra på jobbet. Detta, även om det mellan varven är slitigt med både nattarbete och att klimatet blir tuffare och tuffare efter varje år. Jag jobbar som skötare inom psykiatrin, på gruppboende och med ganska "tunga" boende. Vi nattpersonal jobbar 84 % arbetstid, och vad jag förstått är det ganska många procent om man jämför med andra nattarbetare inom vården, där ca 70-75% verkar mer vanligt när man går på natt.

Men, men. Mina procent är inga problem alls, utan det är allt som kommer utöver detta. Det är bla nattmöten ( personalmöten för nattpersonalen), det är handledning, brandutbildningar, medarbetarsamtal, lönesamtal, föreläsningar, andra internutbildningar, integreringsdagar, verksamhetsdagar mm mm som vi ska, eller iallafall bör gå på. Allt detta sker ( naturligtvis) på dagtid och jag är nu så trött på detta.

Jag har valt att jobba natt, dels för att ha mycket fritid ( jobba mina ganska långa pass och sen vara ledig), men också för att kunna ha hund. Skulle inte tänka tanken att ha hund om jag jobbade dagtid/heltid med hunddagis/nattmatte hela tiden.

Hur mycket ska man egentligen behöva "offra" sig för jobbet när det går "utanför" schemats arbetstider? Känns så himla surt att behöva skaffa hundvakt ( och naturligtvis betala för det) hela tiden, att inte orka med fritiden som man vill, då man hela tiden får hoppa in några timmar hit och några timmar dit så det förstör hela dagen/ledigheten, eller alternativt vara skittrött då man har jobbat innan man ska iväg på något annat, eller ska jobba natten som kommer.

Jag vet att det finns 11-timmarsregel, men den verkar det struntas i om chefen bara skriver: Vill att så många som möjligt är med ( ja, är man inte med så är man svikare, tar inte jobbet på allvar, inte intresserad av att vidareutvecklas= sämre lön). Många grejer är obligatoriska och är det mer än 4 timmar "arbete" kan vi få ledigt natten efter ( men inte före), men återigen, för min del är det ändå hundvakt som ska fixas, jag vill hellre vara på jobbet än på en massa annan "skit" som sällan ger något ändå...."Dagtidarna" får komp att plocka ut när de vill, men vi på natten kan ju inte det heller, då vi är ensamma och måste vara på plats hela passen. Visst, vi får övertid/pengar, men jag värderar min fritid högre än så.

Vill nog bara gnälla av mig lite med detta, men tar gärna emot andras erfarenheter, regler som kan gälla, och vad man möjligtvis kan säga till om när det gäller arbetstider på schemat och det som är utöver detta.
 
Jag har valt att jobba natt och jag trivs bra på jobbet. Detta, även om det mellan varven är slitigt med både nattarbete och att klimatet blir tuffare och tuffare efter varje år. Jag jobbar som skötare inom psykiatrin, på gruppboende och med ganska "tunga" boende. Vi nattpersonal jobbar 84 % arbetstid, och vad jag förstått är det ganska många procent om man jämför med andra nattarbetare inom vården, där ca 70-75% verkar mer vanligt när man går på natt.

Men, men. Mina procent är inga problem alls, utan det är allt som kommer utöver detta. Det är bla nattmöten ( personalmöten för nattpersonalen), det är handledning, brandutbildningar, medarbetarsamtal, lönesamtal, föreläsningar, andra internutbildningar, integreringsdagar, verksamhetsdagar mm mm som vi ska, eller iallafall bör gå på. Allt detta sker ( naturligtvis) på dagtid och jag är nu så trött på detta.

Jag har valt att jobba natt, dels för att ha mycket fritid ( jobba mina ganska långa pass och sen vara ledig), men också för att kunna ha hund. Skulle inte tänka tanken att ha hund om jag jobbade dagtid/heltid med hunddagis/nattmatte hela tiden.

Hur mycket ska man egentligen behöva "offra" sig för jobbet när det går "utanför" schemats arbetstider? Känns så himla surt att behöva skaffa hundvakt ( och naturligtvis betala för det) hela tiden, att inte orka med fritiden som man vill, då man hela tiden får hoppa in några timmar hit och några timmar dit så det förstör hela dagen/ledigheten, eller alternativt vara skittrött då man har jobbat innan man ska iväg på något annat, eller ska jobba natten som kommer.

Jag vet att det finns 11-timmarsregel, men den verkar det struntas i om chefen bara skriver: Vill att så många som möjligt är med ( ja, är man inte med så är man svikare, tar inte jobbet på allvar, inte intresserad av att vidareutvecklas= sämre lön). Många grejer är obligatoriska och är det mer än 4 timmar "arbete" kan vi få ledigt natten efter ( men inte före), men återigen, för min del är det ändå hundvakt som ska fixas, jag vill hellre vara på jobbet än på en massa annan "skit" som sällan ger något ändå...."Dagtidarna" får komp att plocka ut när de vill, men vi på natten kan ju inte det heller, då vi är ensamma och måste vara på plats hela passen. Visst, vi får övertid/pengar, men jag värderar min fritid högre än så.

Vill nog bara gnälla av mig lite med detta, men tar gärna emot andras erfarenheter, regler som kan gälla, och vad man möjligtvis kan säga till om när det gäller arbetstider på schemat och det som är utöver detta.

Enklast verkar väl vara att prata med din chef? Hur ofta handlar det om, är det varje vecka? Flera gånger i veckan? Finns det möjlighet för dig att gå ner i tid, om det är väldigt mycket övertid dagtid som du får betalt för kan det kanske gå ekonomiskt att jobba mindre på nätterna?
 
Har du tagit upp detta med chefen så att hen vet att det ens är ett problem? Annars tycker jag att du ska börja med att bara påpeka det och höra om det finns en möjlighet att lösa det på annat sätt.

Ett alternativ skulle väl kanske kunna vara att samla många sådana saker till en heldag någon gång ibland, så att de inte blir alla de där timmarna hit och dit hela tiden.
 
Är det verkligen lagligt och ok att ha obligatoriska moment mellan 2 nattpass?? Samma före/efter? Koll m chef/personalchef/fackrepresentant/ditt fackförbund eller liknade. Vården har säkert sämsta avtal ever (:() men någon jäkla gräns måste det ju finnas.

Oss kallar de inte ens på frivilliga möten första dagen innan våra 4 nattpass (a 9 h vardera). Möten inom gruppen brukar vara fredagar kl 13 (vi jobbar mån-tors o går av 6.15) o ibland är jag med bara för att jag är så nyfiken :D o om jag sovit som jag ska i veckan så brukar jag ändå gå upp tills dess. Då får vi normal flextid. Är det ngt extra bra o vara med på får vi övertid, har hänt 1 gång på snart 3 år o det var fortf frivilligt.

Jobbar 3-skift privat inom typ biokemiindustri.
 
Jag har valt att jobba natt och jag trivs bra på jobbet. Detta, även om det mellan varven är slitigt med både nattarbete och att klimatet blir tuffare och tuffare efter varje år. Jag jobbar som skötare inom psykiatrin, på gruppboende och med ganska "tunga" boende. Vi nattpersonal jobbar 84 % arbetstid, och vad jag förstått är det ganska många procent om man jämför med andra nattarbetare inom vården, där ca 70-75% verkar mer vanligt när man går på natt.

Men, men. Mina procent är inga problem alls, utan det är allt som kommer utöver detta. Det är bla nattmöten ( personalmöten för nattpersonalen), det är handledning, brandutbildningar, medarbetarsamtal, lönesamtal, föreläsningar, andra internutbildningar, integreringsdagar, verksamhetsdagar mm mm som vi ska, eller iallafall bör gå på. Allt detta sker ( naturligtvis) på dagtid och jag är nu så trött på detta.

Jag har valt att jobba natt, dels för att ha mycket fritid ( jobba mina ganska långa pass och sen vara ledig), men också för att kunna ha hund. Skulle inte tänka tanken att ha hund om jag jobbade dagtid/heltid med hunddagis/nattmatte hela tiden.

Hur mycket ska man egentligen behöva "offra" sig för jobbet när det går "utanför" schemats arbetstider? Känns så himla surt att behöva skaffa hundvakt ( och naturligtvis betala för det) hela tiden, att inte orka med fritiden som man vill, då man hela tiden får hoppa in några timmar hit och några timmar dit så det förstör hela dagen/ledigheten, eller alternativt vara skittrött då man har jobbat innan man ska iväg på något annat, eller ska jobba natten som kommer.

Jag vet att det finns 11-timmarsregel, men den verkar det struntas i om chefen bara skriver: Vill att så många som möjligt är med ( ja, är man inte med så är man svikare, tar inte jobbet på allvar, inte intresserad av att vidareutvecklas= sämre lön). Många grejer är obligatoriska och är det mer än 4 timmar "arbete" kan vi få ledigt natten efter ( men inte före), men återigen, för min del är det ändå hundvakt som ska fixas, jag vill hellre vara på jobbet än på en massa annan "skit" som sällan ger något ändå...."Dagtidarna" får komp att plocka ut när de vill, men vi på natten kan ju inte det heller, då vi är ensamma och måste vara på plats hela passen. Visst, vi får övertid/pengar, men jag värderar min fritid högre än så.

Vill nog bara gnälla av mig lite med detta, men tar gärna emot andras erfarenheter, regler som kan gälla, och vad man möjligtvis kan säga till om när det gäller arbetstider på schemat och det som är utöver detta.
Får du ut komp/ lön för detta?
Är det ofta eller bara enstaka gång?
Jag hade sagt till arbetsgivaren att jag vill ha komp/lön för detta om det är mer än ngt enstaka tillfälle.

Jag hade lite liknande då jag jobbade kväll och helg och arbetsgivaren ville ha möte/ utbildning etc varje måndag morgon. Jag tog upp det och fick tillslut det som arbetstid.
 
Får du ut komp/ lön för detta?

Helt självklart är det arbetstid och ska räknas som sådan lönemässigt men också i fråga om regler och lagar som täcker arbetstidsreglering.

Det finns lösningar på detta, och det tycker jag man kan kräva av arbetsgivaren att de ordnar. T ex lägger de enstaka tillfällen som måste till, i anslutning till nattpass.
 
Vi på mitt jobb har helt enkelt krävt att våra apt "natt" möten ligger tidigast 18.00 på kvällen. De försökte ha det på dagtid men då kom ingen av oss helt enkelt då de flesta av oss antingen jobbat natten eller skulle jobba natten.

Övriga "träffar" som HLR utbildningen har de också lagt sent samt att man haft två-tre tillfällen att välja på så man kan ta det lämpligaste. Skulle det vara nåt dagtid så erbjuds även där flera tillfällen att välja på så alla ska kunna vara med. Vi har gjort klart för våra chefer att det helt oacceptabelt att de lägger in nåt på dagen och förväntar sig att vi dyker upp om vi jobbat/ska jobba natt, inte kliver de upp två på natten för att åka på nåt möte själva heller?!

Alla vi som jobbar på natten hos oss har pratat ihop oss och även hotat med facket för att få igenom detta då de flesta av oss dessutom har en bit att åka så är det bäst för de som jobbar den natten att mötet är så nära arbetspasset som möjligt så man bara kan gå på sen. Vi har ju turen att det absolut ingen av oss som är pigg på att ens åka in en ledig dag på dagen och förstöra den utan alla är riktiga nattugglor även annars.. När vi bytte utövare försökte de ha ett par "obligatoriska" apt möten typ 14-15 på eftermiddagen men de gav upp när ingen dök upp och flyttade till kvällen. Var fasligt gnäll från chefen om att det var hennes fritid tills vi påpekade att vi minsann var 15 pers som fick offra vår fritid också.
 
Svarar lite allmänt. Jag har tagit upp det med chefen på våra medarbetarsamtal, men inte mer allvarligt. Nu ska vi byta chef vid nyår, så kanske får avvakta och ta det med den nye som kommer.

Tyvärr är vi väl inte helt överens i vår nattgrupp om vad vi tycker är rimligt att gå in dagtid, så att få alla till gemensamt beslut är nog svårt. Vi får naturligtvis övertid( pengar) för att vi går in på allt, men jag vill ha min fritid, inte pengar. Kompa/flexa kan vi inte göra, då vi är ensamma på natten och ingen av dagtidspersonalen går med på att komma in kl 03.00 på natten om jag vill kompa 4 timmar ;-).

Hur ofta detta händer är jätteolika. De flesta saker återkommer regelbundet ( nattmöte en gång i månaden, handledning varannan vecka, verksamhetsdagar två gånger per år, integreringsmöte ungefär lika ofta mm), men ibland är det utbildningar som förekommer en halvdag varje vecka i några månader, det kan vara en föreläsning på halvdag eller heldag och andra olika saker, så det går inte säga hur ofta det blir.

Som det ser ut just nu så jobbar jag 33 timmar nu i helgen, går av måndag kl 07, men har möte kl 08-10 ( ja en timme att sitta och vänta på att det ska börja innan). Ledig tisdag, men börjar sedan morgonen med handledning på onsdag 09-12 innan jag börjar på kvällen och jobbar två nätter igen. 60 timmar jobb på en vecka, varav 5 timmar "extra". Jag hävdar då också att det sliter betydligt mer på kropp och själ när man jobbar natt, vilket gör det lite extra tungt när man inte heller får så mycket återhämtning mellan passen.

Nu är andra veckor på schemat lugnare ( vi har två sådana här veckor på 5 veckor), men just det att två förmiddagar går till spillo på en vecka, plus ganska tuffa pass under samma period är bara inte kul.

Som jag skrev i ursprungsinlägget är vissa grejer obligatoriska, de måste vi gå på, medan andra låter det mer att ni BÖR gå, men orkar ni inte så kan ni hoppa över. De där BÖR, går ju sedan in på lönesamtalen med att: Du har ju inte vart på det och det, varför? Med andra ord blir man ifrågasatt, och att sitta på ett lönesamtal och säga att man vill ha sin fritid och skiter i deras möten låter kanske inte så bra?!

Ska tillägga att de saker som kallas obligatoriska, de vi verkligen måste gå på, där brukar vi kunna få byta dessa dagar mot att slippa jobba natten istället ( alltså ingen övertidsersättning, förlorat ob-tillägg, men en ledig natt).
 
Jag har valt att jobba natt och jag trivs bra på jobbet. Detta, även om det mellan varven är slitigt med både nattarbete och att klimatet blir tuffare och tuffare efter varje år. Jag jobbar som skötare inom psykiatrin, på gruppboende och med ganska "tunga" boende. Vi nattpersonal jobbar 84 % arbetstid, och vad jag förstått är det ganska många procent om man jämför med andra nattarbetare inom vården, där ca 70-75% verkar mer vanligt när man går på natt.

Men, men. Mina procent är inga problem alls, utan det är allt som kommer utöver detta. Det är bla nattmöten ( personalmöten för nattpersonalen), det är handledning, brandutbildningar, medarbetarsamtal, lönesamtal, föreläsningar, andra internutbildningar, integreringsdagar, verksamhetsdagar mm mm som vi ska, eller iallafall bör gå på. Allt detta sker ( naturligtvis) på dagtid och jag är nu så trött på detta.

Jag har valt att jobba natt, dels för att ha mycket fritid ( jobba mina ganska långa pass och sen vara ledig), men också för att kunna ha hund. Skulle inte tänka tanken att ha hund om jag jobbade dagtid/heltid med hunddagis/nattmatte hela tiden.

Hur mycket ska man egentligen behöva "offra" sig för jobbet när det går "utanför" schemats arbetstider? Känns så himla surt att behöva skaffa hundvakt ( och naturligtvis betala för det) hela tiden, att inte orka med fritiden som man vill, då man hela tiden får hoppa in några timmar hit och några timmar dit så det förstör hela dagen/ledigheten, eller alternativt vara skittrött då man har jobbat innan man ska iväg på något annat, eller ska jobba natten som kommer.

Jag vet att det finns 11-timmarsregel, men den verkar det struntas i om chefen bara skriver: Vill att så många som möjligt är med ( ja, är man inte med så är man svikare, tar inte jobbet på allvar, inte intresserad av att vidareutvecklas= sämre lön). Många grejer är obligatoriska och är det mer än 4 timmar "arbete" kan vi få ledigt natten efter ( men inte före), men återigen, för min del är det ändå hundvakt som ska fixas, jag vill hellre vara på jobbet än på en massa annan "skit" som sällan ger något ändå...."Dagtidarna" får komp att plocka ut när de vill, men vi på natten kan ju inte det heller, då vi är ensamma och måste vara på plats hela passen. Visst, vi får övertid/pengar, men jag värderar min fritid högre än så.

Vill nog bara gnälla av mig lite med detta, men tar gärna emot andras erfarenheter, regler som kan gälla, och vad man möjligtvis kan säga till om när det gäller arbetstider på schemat och det som är utöver detta.

Jag har ingen lösning men har jobbat på statligt behandlingshem och där är det samma sak. Nattpersonalen jobbar bara nätter, men förväntas vara med på aktiviteter dagtid också. Det är vaken natt. Det är surt, speciellt när det är heldagar/utbildningsdagar
 
Vårt jobb är också vakennatt.. Detta är kommunen, så kanske inte bättre någon annanstans, men finns det inga regler och lagar, mer än 11-timmars regeln, som ändå inte efterföljs som den ska. Det räcker ju tydligen att som chef säga att man bör komma ( men räknas ändå som frivilligt med det ordet och inga lagar gäller längre?).
 
Som nattarbetare (inom Kommunal) får du ha 14 nattpass/månad. Kan vara ett lokalt avtal, bäst att kolla.

Du har 11 timmars lagstadgad dygnsvila. Oavsett om du går in frivilligt eller ej är det arbettid och då bryter det mot lagen om du inte får dina 11 timmar.

Jag tycker INTE ni ska vänta på nya chefen, utan ta reda på vad som gäller och sedan komma med ett förslag på lösning.
 
Vi har 14 pass ( alltså nattpass, inte möten,utbildning mm inräknat på det) på 5 veckor, så där ligger vi okej till. Dygnsvilan tycker jag det bryts mot hela tiden och har alltid gjorts, ingen reagerar på det. Vad jag "hört" så är man bara med på det själv och chefen godkänner, så finns det något som heter undantag från regeln? Nu är jag ju inte med på det själv, men när man får de där orden i ryggen att du bör vara med, så känns det påtvingat och som att man inte är en bra arbetskamrat, medarbetare, inte intresserad av jobbet om man inte kommer på dessa. Alla andra går ju, varför inte jag. Man vill ju inte vara den besvärliga hela tiden, och både chef och många arbetskamrater ( även dagtidarna) vill ju ha alla dessa utbildningar, handledning mm. Man vill ju inte förstöra för alla andra.

Men eftersom en av mina nattkollegor är fackombud ska jag ta upp det med henne och se vad som verkligen gäller med bla dygnsvilan i dessa fall.
 
Vi jobbade 100% som nattarbetare, men själva arbetstiden blev 99timmar/3 veckor mot de andras 114:45. Resterande timmar fylldes ut av våra nattimmar (vi tjänar ett visst antal minuter på en nattimme, som i andra fall hade betalats ut i nattillägg. Vi fick dem alltså delvis i tid, och delvis i pengar).

Var det skolningar eller andra grejer så turades man om att gå. Eftersom vi jobbade 100% så blev det inte övertid. Var det en hel dags grej så tog man vikarie för att inte arbetstiden skulle bli för lång, eller veckovilan för kort.

Jag gick bara de obligatoriska skolningarna för att det blev så meckigt med listan.

Är du alltså anställd på 84% eller jobbar ni den procenten?
 
Svarar lite allmänt. Jag har tagit upp det med chefen på våra medarbetarsamtal, men inte mer allvarligt. Nu ska vi byta chef vid nyår, så kanske får avvakta och ta det med den nye som kommer.

Tyvärr är vi väl inte helt överens i vår nattgrupp om vad vi tycker är rimligt att gå in dagtid, så att få alla till gemensamt beslut är nog svårt. Vi får naturligtvis övertid( pengar) för att vi går in på allt, men jag vill ha min fritid, inte pengar. Kompa/flexa kan vi inte göra, då vi är ensamma på natten och ingen av dagtidspersonalen går med på att komma in kl 03.00 på natten om jag vill kompa 4 timmar ;-).

Hur ofta detta händer är jätteolika. De flesta saker återkommer regelbundet ( nattmöte en gång i månaden, handledning varannan vecka, verksamhetsdagar två gånger per år, integreringsmöte ungefär lika ofta mm), men ibland är det utbildningar som förekommer en halvdag varje vecka i några månader, det kan vara en föreläsning på halvdag eller heldag och andra olika saker, så det går inte säga hur ofta det blir.

Som det ser ut just nu så jobbar jag 33 timmar nu i helgen, går av måndag kl 07, men har möte kl 08-10 ( ja en timme att sitta och vänta på att det ska börja innan). Ledig tisdag, men börjar sedan morgonen med handledning på onsdag 09-12 innan jag börjar på kvällen och jobbar två nätter igen. 60 timmar jobb på en vecka, varav 5 timmar "extra". Jag hävdar då också att det sliter betydligt mer på kropp och själ när man jobbar natt, vilket gör det lite extra tungt när man inte heller får så mycket återhämtning mellan passen.

Nu är andra veckor på schemat lugnare ( vi har två sådana här veckor på 5 veckor), men just det att två förmiddagar går till spillo på en vecka, plus ganska tuffa pass under samma period är bara inte kul.

Som jag skrev i ursprungsinlägget är vissa grejer obligatoriska, de måste vi gå på, medan andra låter det mer att ni BÖR gå, men orkar ni inte så kan ni hoppa över. De där BÖR, går ju sedan in på lönesamtalen med att: Du har ju inte vart på det och det, varför? Med andra ord blir man ifrågasatt, och att sitta på ett lönesamtal och säga att man vill ha sin fritid och skiter i deras möten låter kanske inte så bra?!

Ska tillägga att de saker som kallas obligatoriska, de vi verkligen måste gå på, där brukar vi kunna få byta dessa dagar mot att slippa jobba natten istället ( alltså ingen övertidsersättning, förlorat ob-tillägg, men en ledig natt).

Finns absolut ingen orsak för dig att gå på möten eller information utanför schemalagd arbetstid, vill personalkontoret eller scheferna dig något SKALL de lägga sin arbetstid så att de kan informera innanför din schemalagda arbetstid.
 
Jag är anställd på 84% ( från början tror jag det var 70-75% när vi anställdes för ca 10 år sedan). Från början var vi 6 personer som jobbade 3 st på ett boende och 3 st på ett annat. Sen slogs vi ihop till en grupp när en person slutade och vi 5 som var kvar, fick dela på dennes tjänst.

Därav jobbar vi nattpersonal ( bara vi på natten, inte dagtidarna) på två olika boenden med 7 nätter vardera på varje ställe. Detta gör också att just vi 5 nattpersonal, har två olika arbetsplatser där vi ska hålla oss uppdaterade. Just nu har vi bara handledning på det ena stället, men det skulle tex kunna bli på båda ställena, och då är det ju bara vi på natten som blir drabbade. Det kan alltså bli dubbla möten mm pga vilken arbetsplats det gäller. Det är samma chef på båda boendena vi jobbar på. Ja, det är lite rörigt, men ni förstår hur jag menar va? ;-)

Och med det, ska jag nu fara iväg och jobba lite ;-)
 
Jag är anställd på 84% ( från början tror jag det var 70-75% när vi anställdes för ca 10 år sedan). Från början var vi 6 personer som jobbade 3 st på ett boende och 3 st på ett annat. Sen slogs vi ihop till en grupp när en person slutade och vi 5 som var kvar, fick dela på dennes tjänst.

Därav jobbar vi nattpersonal ( bara vi på natten, inte dagtidarna) på två olika boenden med 7 nätter vardera på varje ställe. Detta gör också att just vi 5 nattpersonal, har två olika arbetsplatser där vi ska hålla oss uppdaterade. Just nu har vi bara handledning på det ena stället, men det skulle tex kunna bli på båda ställena, och då är det ju bara vi på natten som blir drabbade. Det kan alltså bli dubbla möten mm pga vilken arbetsplats det gäller. Det är samma chef på båda boendena vi jobbar på. Ja, det är lite rörigt, men ni förstår hur jag menar va? ;-)

Och med det, ska jag nu fara iväg och jobba lite ;-)
De flesta sjukhus härikring har slutat med att låta folk jobba bara natt. Just för att nattpersonalen inte hänger med i vad som händer, i utveckling/skolning, samt för att det inte är så hälsosamt med att jobba bara natt. (Hur 3-skifte kan vara hälsosammare fattar jag inte).
 
Vad har du för fackförbund? Kommunalen var ingen större hjälp när några hästskötare försökte anmäla sin arbetsgivare för obetalda arbetstid och olagliga arbetstider. Det är kanske bättre med vården som är lite mer högstatusyrke jämfört med hästskötarna. ;)
 
Dygnsvilan är inte frivillig, utan tvingande. Vid en revision uppdagas det om dygnsvilan respekterats, har den inte det riskerar arbetsgivaren att åka på vite och ev. böter. Oavsett om arbetstagaren själv medgivit undantaget. Kan bli dyrt på riktigt om man satt detta förfarande i system.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Skriver i nytt namn för att inte bli igenkänd. Jag har under några år jobbat med arbetsuppgifter som kräver att jag kan ta betalt för...
2
Svar
22
· Visningar
2 318
Senast: workoholic
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 315
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp