Jobbet, trött på extra timmar hit och dit!

makarontanten

Trådstartare
Jag har valt att jobba natt och jag trivs bra på jobbet. Detta, även om det mellan varven är slitigt med både nattarbete och att klimatet blir tuffare och tuffare efter varje år. Jag jobbar som skötare inom psykiatrin, på gruppboende och med ganska "tunga" boende. Vi nattpersonal jobbar 84 % arbetstid, och vad jag förstått är det ganska många procent om man jämför med andra nattarbetare inom vården, där ca 70-75% verkar mer vanligt när man går på natt.

Men, men. Mina procent är inga problem alls, utan det är allt som kommer utöver detta. Det är bla nattmöten ( personalmöten för nattpersonalen), det är handledning, brandutbildningar, medarbetarsamtal, lönesamtal, föreläsningar, andra internutbildningar, integreringsdagar, verksamhetsdagar mm mm som vi ska, eller iallafall bör gå på. Allt detta sker ( naturligtvis) på dagtid och jag är nu så trött på detta.

Jag har valt att jobba natt, dels för att ha mycket fritid ( jobba mina ganska långa pass och sen vara ledig), men också för att kunna ha hund. Skulle inte tänka tanken att ha hund om jag jobbade dagtid/heltid med hunddagis/nattmatte hela tiden.

Hur mycket ska man egentligen behöva "offra" sig för jobbet när det går "utanför" schemats arbetstider? Känns så himla surt att behöva skaffa hundvakt ( och naturligtvis betala för det) hela tiden, att inte orka med fritiden som man vill, då man hela tiden får hoppa in några timmar hit och några timmar dit så det förstör hela dagen/ledigheten, eller alternativt vara skittrött då man har jobbat innan man ska iväg på något annat, eller ska jobba natten som kommer.