Jobbig boxgranne

alethe

Trådstartare
Har en fantastisk liten 1,5 åring hemma som är otroligt snäll.
Nu är det så att det har kommit en ny boxgranne som är en riktig suris. Den sparkar och anfaller mot min häst.
Nu börjar det märkas på min häst som inte längre är lika lugn och avslappnad när jag är där inne. Och även att varenda bajshög blir till smulor och jag får mocka i en evighet.
Jag är väldigt bortskämd med att min häst står lugn som en filbunke där inne och det känns väldigt trist om detta skulle ändras pag av en sur boxgranne.
Hur länge hade ni väntat med att sätta upp en boxgardin eller liknande ?
Den nya hästen attackerar/gör anfall mot hästarna ute i hagen också. Och ägarna vill gärna släppa ihop våra hästar vilket jag inte alls känner för. Borde jag stå på mig i det ?

Tacksam för svar :)
 
På fråga två: Absolut inte släppa ihop med en häst som tydligt attackerar!!
Jag släppte in en 1,5 åring till min gamle gubbe på 19 och den andre på 7. 7 åringen bet, sparkade och jagade lillskrutten som bara försökte komma undan så plågoanden åkte i arrest i den andra hagen inom 10 min och så hittade vi en annan lösning med haguppdelningen som fungerade bättre.
 
Vissa hästar beter sig illa i boxen för att de känner sig trängda men är annorlunda i hagen.
Gör den nya hästen obefogade utfall mot de andra hästarna eller kan du se något mönster i dem? Tänker om det kan vara situationer där det kan vara okej att markera mot andra hästar som vid mat eller om någon blir för närgången t ex?
 
Har en fantastisk liten 1,5 åring hemma som är otroligt snäll.
Nu är det så att det har kommit en ny boxgranne som är en riktig suris. Den sparkar och anfaller mot min häst.
Nu börjar det märkas på min häst som inte längre är lika lugn och avslappnad när jag är där inne. Och även att varenda bajshög blir till smulor och jag får mocka i en evighet.
Jag är väldigt bortskämd med att min häst står lugn som en filbunke där inne och det känns väldigt trist om detta skulle ändras pag av en sur boxgranne.
Hur länge hade ni väntat med att sätta upp en boxgardin eller liknande ?
Den nya hästen attackerar/gör anfall mot hästarna ute i hagen också. Och ägarna vill gärna släppa ihop våra hästar vilket jag inte alls känner för. Borde jag stå på mig i det ?

Tacksam för svar :)

Upp med boxgardin direkt och släpp absolut inte ihop hästarna. Var rädd om din trygga lille! :heart

Mycket märkliga ägare till den andra hästen som vill släppa ihop trots hur deras häst beter sig :confused:
 
Går det inte att byta om på boxarna så att den lille får en trevligare kompis? Socialt umgänge är ju jätteviktigt för unghästar, så jag skulle inte tycka det var en bra långsiktig lösning att stänga in den med boxgardin.

Jag skulle inte hellre riskera att släppa ihop en så ung individ med hästar som inte har ett normalt utvecklat språk/beteende i hagen.

Faktiskt så skulle jag nog överväga att byta stallplats om det inte går att skaffa unghästen passande, trevliga kompisar och boxgrannar i ditt nuvarande stall.
 
Jag hade satt upp en boxgardin direkt och sen kunde man ju prova att öppna lite efter ett tag och se om det blivit bättre när den nya hästen landat.

Har satt upp boxgardin mellan dem och hon är nu lika lugn igen. Dock går dom hagarna bredvid varandra men min lilla häst brukar hänga på andra sidan vid sin bästis :)
 
På fråga två: Absolut inte släppa ihop med en häst som tydligt attackerar!!
Jag släppte in en 1,5 åring till min gamle gubbe på 19 och den andre på 7. 7 åringen bet, sparkade och jagade lillskrutten som bara försökte komma undan så plågoanden åkte i arrest i den andra hagen inom 10 min och så hittade vi en annan lösning med haguppdelningen som fungerade bättre.

Nej, precis. Jag känner verkligen det samma. Min häst går mes två andra hästar och de trivs som fisken i vattnet med varandra och jag har sagt nej till att den andra hästen ska få dela hage med min häst.
 
Vissa hästar beter sig illa i boxen för att de känner sig trängda men är annorlunda i hagen.
Gör den nya hästen obefogade utfall mot de andra hästarna eller kan du se något mönster i dem? Tänker om det kan vara situationer där det kan vara okej att markera mot andra hästar som vid mat eller om någon blir för närgången t ex?

Det är ju såklart mycket utfall vid fodringen. Men det kam även hända om någon häst kommer för nära hennes staket. Då kan hon göra lite utfall då med. Men min häst är tillbaka till sitt lugna och trygga nu efter boxgardinen kom upp och hon har son favorit häst mitt emot. Men funkar det inte så får vi byta plats bland boxarna.
 
Upp med boxgardin direkt och släpp absolut inte ihop hästarna. Var rädd om din trygga lille! :heart

Mycket märkliga ägare till den andra hästen som vill släppa ihop trots hur deras häst beter sig :confused:

Boxgardinen är uppe och hon är nu sig själv igen. Ja, ägaren till den hästen går ju ofta runt och pratar om att hon kan vara rätt sur av sig och jag som jobbat så hårt med min lilla bäbis att bli så trygg och lugn som möjligt har ingen lust att släppa in en sådan häst till min så jag har sagt nej.
 
Går det inte att byta om på boxarna så att den lille får en trevligare kompis? Socialt umgänge är ju jätteviktigt för unghästar, så jag skulle inte tycka det var en bra långsiktig lösning att stänga in den med boxgardin.

Jag skulle inte hellre riskera att släppa ihop en så ung individ med hästar som inte har ett normalt utvecklat språk/beteende i hagen.

Faktiskt så skulle jag nog överväga att byta stallplats om det inte går att skaffa unghästen passande, trevliga kompisar och boxgrannar i ditt nuvarande stall.

Precis, hon går ju annars med två andra hästar som har uppfostrat henne riktigt bra och dom trivs som fisken i vattnet. Känns lite riskabelt att släppa en sådan sur häst och så blir allt fel istället, så jag har faktiskt sagt nej.

Nu behöver jag nog inte oroa mig för att behöva byta stall med min häst då jag är väldigt nära dem som äger gården. Låter kanske hårt att säga men de har själva sagt om det inte skulle bli bättre så får den hästen flytta.
 
En del har ingen självinsikt helt enkelt.

Jag råkar ju själv ha en sån där surmärr och hon få helt enkelt gå i egen hage. Hon står dessutom i boxen längst in i stallet med ledarstoet i boxen jämte. Då funkar det.

Nej, precis. Och jag som har lagt ner så mycket arbete för att få den här hästen så lugnt och trygg rycker ju det är riktigt tråkigt när det kommer en nu häst där ägarna inte förstår att vissa funkar helt enkelt inte bredvid varandra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 532
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 331
Senast: Aionee
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 111
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp