Jobbig cockerspaniel , står inte ut med raserna!!

Hahaha jösses vad ni tror mycket,jagr självklart snäll mot hunden vi går långpromenader, är och badar och jag klappar den. Irritationen har jag inombords !! Och skriver av mig här. Jag vet väl självklart att det inte är hundens fel att den är framavlad att vara såhär:D

Den känner irritationen. Är inte du i fas speglar hunden det och just en spaniel kanske är känsligare för signaler än en annan ras. På gott och ont :)

Min mamma gillar att ha sina jaktcockrar i hälarna men när jag har dem går de och lägger sig.
Ute kan jag ha dem lösa utan problem, de är så lätta att ha o göra med så jag behöver inte ropa utan de följer mig och stannar när jag stanna etc.

Tagga ner så kommer hunden göra det med ;)
 
Ungefär som att tibetansk terrier är en terrier skulle jag säga.. inte en likhet.

Att påstå att papillon skulle vara så "långt ifrån spaniels man kan komma" är ju att överdriva något grovt. Men du kanske har väldigt icke-rastypiska, vad vet jag. Men nog tycker jag att de flesta papillon jag träffat haft tydliga spaniel-drag; lättlärda, vill vara nära, glada och ibland lite små-flamsiga på ett roligt sätt.
 
Stackars hund som sitter fast hos en hundvakt som uppenbarligen är helt fläng i bollen själv. :banghead: Kontakta ägaren och hitta någon annan som tar hand om hunden, det enda vidriga i den här tråden verkar vara du själv. :cautious:

Stackars, stackars oälskade lilla hund som försöker vara till lags och blir så illa behandlad tillbaka. :cry:
 
Att påstå att papillon skulle vara så "långt ifrån spaniels man kan komma" är ju att överdriva något grovt. Men du kanske har väldigt icke-rastypiska, vad vet jag. Men nog tycker jag att de flesta papillon jag träffat haft tydliga spaniel-drag; lättlärda, vill vara nära, glada och ibland lite små-flamsiga på ett roligt sätt.

Mina Pappisar har alltid velat vara nära och följer en överallt, tom på toa. De är också lite klängiga. Ligger i sängen nu med en som mössa(har sitt huvud på mitt och håller om med frambenen).
De kan vara lite flamsiga någon gång.

Men de är inte lika flabbiga och fjäskiga som retrivers eller riktiga spaniels.
De tenderar också ofta vara vekare och förstå små signaler mer direkt.
Så det är väsentlig skillnad i mentalitet på ofostrad pappi och ofostrad retriver eller riktig spaniel.

Har man valt pappi förstår jag att man inte är lika förtjust i flabbet, översociala beteendet eller brist på gensvar.
Sen tycker jag inte man bör vara hundvakt åt annat om man inte tål annat beteende. Det är inte just mot någon.
Och går hunden på dina små hade jag sett till att de får vara fredade i sängen tex. De ska inte behöva bli skadade.
Jag är inte vakt åt vad som helst pga att jag har hund på 2,5 späda kg. Den tål inte hur tuffa tag som helst. Och är hunden oupfostrad och stor vill jag inte riskera min.
 
Har man valt pappi förstår jag att man inte är lika förtjust i flabbet, översociala beteendet eller brist på gensvar.
.
Jösses. :D

Min favvoras har alltid varit flat. Just för att de är så lyhörda och har en så väldigt tydlig av/på- knapp.

Kanske ska jag allvarligt överväga att överge den där drömmen om pensionärs-phalene ;) Om de nu är så olika.
 
Jösses. :D

Min favvoras har alltid varit flat. Just för att de är så lyhörda och har en så väldigt tydlig av/på- knapp.

Kanske ska jag allvarligt överväga att överge den där drömmen om pensionärs-phalene ;) Om de nu är så olika.

Jag träffar ju tyvärr oftast understimulerad och felhanterade spaniels och retrivers. Så jag har säkert formats till en tråkig bild av rasen.
Jag har aldrig haft en tanke på att skaffa spaniel om jag nu skulle skaffa stor hund.

Understimulerad pappi blir inte så flängig, flabbig och upphetsad som de flesta jag mött av de raserna.
Och i TS fall handlar det inte om en nöjd, stimulerad och fostrad spaniel verkar det som.

Men jag har mött någon enstaka trevlig spaniel. Stimulerad, fostrad och då förmögen att vara lugn och pratbar och signalkänslig. Då känns de lite mer lika pappisar. När de inte är helt gränslösa för att de är för uppvarvade och ofostrade/feltränade.
 
Stackars hund som sitter fast hos en hundvakt som uppenbarligen är helt fläng i bollen själv. :banghead: Kontakta ägaren och hitta någon annan som tar hand om hunden, det enda vidriga i den här tråden verkar vara du själv. :cautious:

Stackars, stackars oälskade lilla hund som försöker vara till lags och blir så illa behandlad tillbaka. :cry:

Men gud vad överdrivet. Vi vet inte ett dugg om hunden, den kanske är sjukt ouppfostra och skiter i att vara till lags.
 
Det jag behöver är att spy galla över hunden!
Nej jag tänker inte gå och köpa extra galler .... varför skulle jag lägga pengar på det för några dagar. Den går inte lära något. Totalt fläng i bollen ju.
Du är en masochists uppenbart, du vill verkligen ha något att spy galla över.

Tror du på allvar att hunden inte upptäcker att du avskyr den värre än pesten?
 
Men gud vad överdrivet. Vi vet inte ett dugg om hunden, den kanske är sjukt ouppfostra och skiter i att vara till lags.
Enda som verkar överdriva här är TS, hon låter verkligen inte som en person som skulle passa andras hundar. Jag har träffat på och hanterat massor med ouppfostrade och gränslösa hundar och hästar i mina dar och vet du vad? Hur de är med sina ägare har inte ett skit med att göra hur de är när jag hanterar dem! Jag sätter tydliga gränser och de håller sig till dem efter några korrigeringar, på köpet får man glada och harmoniska djur som vet vad de har att förhålla sig till!

Om de sedan fortsätter med att köra med sina ägare är det inte mitt problem, men när jag har ansvaret för dem så löser jag problemet istället för att spy galla över dem och kalla dem för vidriga och flänga i bollen. Allt vad TS kallar den stackars hunden speglar henne själv klart och tydligt. O_o

Tror du på fullt allvar att en hund som kämpar med att försöka fjäska allt vad den förmår inte vill vara tillags? Den slår knut på sig själv för att försöka blidka en fientligt inställd hundvakt!
 
Stackars hund :cry:

Jag har haft flera cockers själv och känner inte igen dem i din beskrivning. Ja, de är flamsiga (det jag tycker är charmen med dem att de gärna vill skoja och ibland har huvudet upp i det blå) och de vill gärna vara med där det händer, men aldrig att en av dem inte förstått vanlig vardagslydnad?

Kan såklart inte tala för exakt varenda cocker nu, men av alla de cockers jag ägt och träffat på kan jag säga detta: Cockers är VÄLDIGT känsliga och lättlärda. Jag har inte tävlat någon av mina, men tränat på hög nivå i lydnad, agility och viltspår. De är kvicka, vill verkligen göra rätt och lyssnar på minsta viskning och axelryckning från föraren.

MEN där jag har kunnat styra dem med blicken (räckt med att titta på bädden och sedan till dem så har de gått och lagt sig) har de som inte kunnat prata "cocker" gått bet. Har flera gånger hört att cocker är dumma av de som inte förstår dem, men tror snarare att det är tvärtom. De vet precis vad de kan göra och med vem. Känner de att föraren inte är en ledare eller inte är konsekvent så följer de inte helt enkelt. Det är hundar som ser gulliga och snuttiga ut, men de behöver en stark och tydlig ledare.

Det är en hund med enormt mycket "will to please" så jag förstår att hunden visar osäkerhet genom att "klänga" när du tydligt motar undan den och stöter ut den ur flocken. De är känsliga och känner av motvilja direkt!

Det jag kan hålla med dig om är att de kan vara klumpiga. Mina har alltid bett om lov för att få hoppa upp i soffan och när de får ett okej så går benen så fort på dem att de snubblar upp och ramlar över en :D I skogen när de tränar spår däremot så kan man knappt tro sina ögon att samma hund kan vara så smidig och kvick :idea:

Kort sagt - cocker blir en spegling utav den som är "ledare" för tilfället.

Du får se till att bara vara hundvakt åt mindre intelligenta hundar framöver helt enkelt :)
 
Enda som verkar överdriva här är TS, hon låter verkligen inte som en person som skulle passa andras hundar. Jag har träffat på och hanterat massor med ouppfostrade och gränslösa hundar och hästar i mina dar och vet du vad? Hur de är med sina ägare har inte ett skit med att göra hur de är när jag hanterar dem! Jag sätter tydliga gränser och de håller sig till dem efter några korrigeringar, på köpet får man glada och harmoniska djur som vet vad de har att förhålla sig till!

Om de sedan fortsätter med att köra med sina ägare är det inte mitt problem, men när jag har ansvaret för dem så löser jag problemet istället för att spy galla över dem och kalla dem för vidriga och flänga i bollen. Allt vad TS kallar den stackars hunden speglar henne själv klart och tydligt. O_o

Tror du på fullt allvar att en hund som kämpar med att försöka fjäska allt vad den förmår inte vill vara tillags? Den slår knut på sig själv för att försöka blidka en fientligt inställd hundvakt!
Nu kanske Ts inte är duktig nog för att sätta gränser själv men en ouppfostrad hund, det verkar iallfall inte så.
 
Mina Pappisar har alltid velat vara nära och följer en överallt, tom på toa. De är också lite klängiga. Ligger i sängen nu med en som mössa(har sitt huvud på mitt och håller om med frambenen).
De kan vara lite flamsiga någon gång.

Men de är inte lika flabbiga och fjäskiga som retrivers eller riktiga spaniels.
De tenderar också ofta vara vekare och förstå små signaler mer direkt.
Så det är väsentlig skillnad i mentalitet på ofostrad pappi och ofostrad retriver eller riktig spaniel.

Har man valt pappi förstår jag att man inte är lika förtjust i flabbet, översociala beteendet eller brist på gensvar.
Sen tycker jag inte man bör vara hundvakt åt annat om man inte tål annat beteende. Det är inte just mot någon.
Och går hunden på dina små hade jag sett till att de får vara fredade i sängen tex. De ska inte behöva bli skadade.
Jag är inte vakt åt vad som helst pga att jag har hund på 2,5 späda kg. Den tål inte hur tuffa tag som helst. Och är hunden oupfostrad och stor vill jag inte riskera min.

"Brist på gensvar"? :confused: Jag känner inte direkt igen din beskrivning. Men å andra sidan umgås jag ju till 90% med hundfolk som också gör något med sina hundar. Tränar sök med en flatte t ex och har träffat flera i träningssammanhang. Visst blir det flams, men en mycket stor del av "ouppfostrade" retrievers och spaniels hänger på ägaren, skulle jag säga. Är man väldigt tydlig, har bra timing och är konsekvent blir den flamsigaste flatten jävligt trevligt. Spaniels och retrievers hör ju verkligen till några av de mest lättuppfostrade raser som finns. Synd bara att många är understimulerade.
 
Och det är fan inte svårt att bara stänga ute hunden från sovrum, soffa eller andra ställen där hunden kan råka kliva över pappisarna. Känns bara som att TS vill ha något att gnälla över när problemet i realiteten är jävligt lättlöst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 178
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 273
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 218
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp