Jobbig cockerspaniel , står inte ut med raserna!!

"Brist på gensvar"? :confused: Jag känner inte direkt igen din beskrivning. Men å andra sidan umgås jag ju till 90% med hundfolk som också gör något med sina hundar. Tränar sök med en flatte t ex och har träffat flera i träningssammanhang. Visst blir det flams, men en mycket stor del av "ouppfostrade" retrievers och spaniels hänger på ägaren, skulle jag säga. Är man väldigt tydlig, har bra timing och är konsekvent blir den flamsigaste flatten jävligt trevligt. Spaniels och retrievers hör ju verkligen till några av de mest lättuppfostrade raser som finns. Synd bara att många är understimulerade.

Ja, ingen av mina vänner har spaniels. Jag möter bara såna genom hästjobb främst. Och de har sällan varit stimulerade nog.
En pappi kräver ju mindre och blir sällan lika hemsk även om ägaren är en idiot som inget gör eller kan.

Men visst kan en del ha svårt att "prata pappi" också iom de med är känsliga. Men det uttrycker sig på annat vis när det inte funkar.
Vem har inte hört att pappisar är skälliga och bits liksom? ;)
Det är ju inte rasen utan ägarna.. Igen. Men blir det problem med dem tenderar de gå åt annat håll än riktiga spaniels och retrivers tex.
Retrivers vet jag dock många trevliga iom att de har bra ägare. Så även om rasen inte tilltalar mig så att jag vill ha en ser jag fler trevliga såna hundar än spaniels.
 
Jag förstår om du upplever den individen som jobbig men jag tycker det låter som du vill starta nån slags mobbingklubb för spaniels och retrievers?
Själv har jag mestadels bara positiva upplevelser av de rasgrupperna då de jag stött på faktiskt haft vettiga ägare, känner inte igen din beskrivning.
Däremot så har huvuddelen av pappisarna jag stött på varit bjäbbiga, ilskna och ouppfostrade vrak men det gör inte att jag avskyr dem då jag förstår att det troligen har mer med ägarna att göra än med rasen (de flesta jag stött på har mestadels fungerat som soffprydnader och varit mer än lovligt understimulerade). Hade du hållt dig till att hunden i sig var jobbig istället för döma ut hela rasen så hade det varit skillnad, nu framstår du bara som osympatisk och okunnig.
 
Problemet är ju inte så svårt att lösa.. håll god min och stå ut dessa dagar du ska vara hundvakt och gör sen alla inblandade en tjänst och var inte hundvakt till den i fortsättningen..

Nog för att du har all rätt i världen att ogilla vilka raser du vill, men sättet du uttrycker dig på.. :yuck:
 
@Lyraolissy Alltså seriöst så är nog du en av dom mest obehagliga och respeklösa typer jag stött på på länge. Hur kan du ens med? Om du inte kan med att säga till ägaren hoppas jag iallafall du visar tråden för den stackars hundens ägare så den kan få en ärlig bild av hur du är vad gäller attityden mot hunden. Så inte ägaren gör misstaget att be dig vara hundvakt en gång till.

Att tro att en hund inte känner av ett sådan förakt är löjligt.
 
Förlåt men alltså :laugh: Så jäkla spot on beskrivning! (Jag gillar vallare, dock är understimulerade sådana sjukt enerverande!)

Haha! Håller med!
Det är många raser i den gruppen jag gillar och själv skulle kunna tänka mig om jag ville träna mer.
Men de ostimulerade i den beskrivningen var spot on! Asroligt!
 
Alltså detta kunde ha varit en intressant tråd - om man hade utgått från ett perspektiv att man som personlighet faktiskt inte passar ihop så bra med vissa typer av hundraser - och så hade vi kunnat reflektera över det - kanske hade vi ändå hamnat i en "rasmobbnings/sandlåde-nivå" Jag tex skulle aldrig skaffa mig en amstaff som med deras stora fysiska styrka (lite burdusa) och (i de flesta fall hyperaktivitet) (obs jag vet att även en väluppfostrad amstaff kan vara mindre burdusa och mindre hyperaktiva) inte alls passar mig.

Om man frivilligt ställer upp som hundvakt så är det bara att gilla läget och göra det bästa av saken. Man får även själv sätta gränser för vad som är ok i ens hem. och när man tar hem någon annans hund kanske man inte hinner "prägla/uppfostra" den efter de rutiner man har i sitt hem men man kan ju alltid börja - och de flesta hundar är såpass smarta att nästa gång den kommer så känner den igen sig vilket kanske hade gjort att om man är hundvakt regelbundet så hade hunden anpassat sig mer och man själv hade lärt sig hur man ska bemöta hunden för att få det beteende man gillar.

Jag hade inte haft några som helst problem att tacka nej till att ta hand om någons hund om jag hade ogillat den så mycket som TS. Det skapar bara en obehaglig situation både för hunden och för en själv. "Det finns inga andra alternativ" finns liksom inte i min värld. Det är upp till den hundägaren att lösa problemet.
 
"Nej" är ett jättebra ord som de flesta hundar redan kan. Är man själv tydlig med sitt "nej" och även om man får säga det många gånger i början accepterar de flesta hundar det snabbt. Alla mina tre omplaceringar var vana att sova i sängen, ingen av dem gör det nu och det är inte ens snack om saken längre. Skulle jag däremot vara inkonsekvent vid hanteringen skulle dels min problemhund inte vara så trevlig att hantera och de övriga två skulle bli osäkra över vad som gäller, så inkonsekvent och orättvis hundvakt skapar en osäker hund som testar sig fram. :down:
 
Varför ens passa en hund/hundtyp man blir äcklad av? :confused:
Och hur svårt är det att knipa ihop om sin frustration?
Gissar att ALLA av oss här (inklsive TS) hade tagit fruktansvärt illa vid oss och blivit vansinniga om en vän till oss skrev såhär om våra hundar på offentliga forum när de var i vännens omsorg.

Den vännen hade varit en fd vän.
 
Varför ens passa en hund/hundtyp man blir äcklad av? :confused:
Och hur svårt är det att knipa ihop om sin frustration?
Gissar att ALLA av oss här (inklsive TS) hade tagit fruktansvärt illa vid oss och blivit vansinniga om en vän till oss skrev såhär om våra hundar när de var i vännens omsorg.

Den vännen hade varit en fd vän.
Ja... har precis varit inne på Facebook och läst hur vissa skriver om sina ex eller släktingar etc.

Vad är det med grejen att spy ur sig på offentliga medier och forum... Jag fattar inte det behovet..
 
Fy f*n så sned jag blivit om en hundvakt satt på ett öppet forum och spydde galla över min hund :mad:

Jag hoppas hundens ägare slipper se det här, men att TS har ryggrad nog att säga som det är, mild version kan ju vara att föredra:
Hon orkar inte med hunden, och det gör mer skada än nytta för dem båda.
 
Jag hoppas tvärt om att hundägaren ser det så hon även ser vilken "vän" TS är.
Jag hoppas som sagt att TS har ryggrad att stå för det.
Att se och läsa sånt här om sin hund medan hundvakten håller tyst tar nog så mycket mer än bara "vänskapen". Tyvärr.
 
Jag hoppas hundens ägare slipper se det här, men att TS har ryggrad nog att säga som det är, mild version kan ju vara att föredra:
Hon orkar inte med hunden, och det gör mer skada än nytta för dem båda.
Men "inte orkar med" - det är ju inte som att hon har fått en arbetsnarkoman som kräver fyra timmars aktivering om dagen för att inte riva huset. Då hade jag förstått "inte orkar med".

Men det här låter som en liten stackare som är van vid mer kontakt och uppmärksamhet än hon vill ge, och vars behov av kontakt och uppmärksamhet kanske ökar i en främmande miljö med andra hundar och en människa som irriterat värjer sig från alla försök till kontakt. Att hon då väljer att spy galla på internet istället för att försöka göra hunden lite tryggare är jättetrist. Inte minst för hunden.
 
Jag fattar inte syftet med tråden. Vad är det som ska diskuteras?
En skittråd som bara går ut på att provicera.

Tycker den kan låsas nu innan det ballar ur helt.
Men verkligen. Det enda TS frågar efter verkar ju vara en lösning på att hunden är "för klängig", men inget av de många förslag som kommit verkar duga...

Jag hoppas att det är sista gången TS är hundvakt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 175
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 261
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp