Jobbig klåda

coolia

Trådstartare
Inte min hund. En kompis har en hund som besväras av klåda. De trodde först att det kunde vara foderrelaterat så dietfoder har provats ihop med medicin. Men det visade sig att det inte var foderallergi. Nu är teorin att det är någon form av kvalster. Hunden mår dåligt och håller familjen vaken på nätterna pga av klådan. Hunden tvättas med specialschampo som lindrar lite.

Tycker så synd om hunden när han har sån klåda. Hoppas att det finns hjälp att få!
Någon som kan komma med egna erfarenheter?
 
Vår hund hade skabb när han hade klåda. Vet trodde väl inte det först men tog ert prov utifallatt.
Har dom kollat det?
 
Vad säger veterinären? Vilken medicin gavs tillsammans med fodret, och vilket allergifoder var det?
 
Hunden får Hypoallergenic moderatcalorie.de har hittat hårsäckskvalster. Det är en korthårig ras dom inte sover i sängen.
 
De ska tillbaka till veterinären nu i veckan. Eftersom jag själv vill informera mig så frågar jag också här.
 
Har hunden demodex så har den det för att hundens immunförsvar är dåligt. Hur gammal är hunden? Demodex kvalster är något hundar har naturligt, men om hunden har ett normalt immunförsvar så kan inte kvalstren föröka sig så mycket att de skapar problem. Det finns olika demodex, Juvenil, Adult, Lokal och Generell.

Man brukar behandla med t.ex. Advocate, men Bravecto kan också fungera. Man får ofta bada hunden 1-2 gånger i veckan med schampo anpassat för att döda bakterier. Mellan tillfällena är det bra att torka de påverkade områdena med bakteriedödande medel. Jag tyckte också att det fungerade att ge vår hund tillskott som skulle hjälpa immunförsvaret.
 
Veterinären tror att hunden är kattallergisk. Min vän älskar sina katter och hunden är mannens jakthund. Ingen vill naturligtvis göra sig av med sina husdjur så nu är det kris i familjen.
 
Veterinären tror att hunden är kattallergisk. Min vän älskar sina katter och hunden är mannens jakthund. Ingen vill naturligtvis göra sig av med sina husdjur så nu är det kris i familjen.

Hundgård?
 
Hunden är tydligen allergisk mot kvalster. Tack och lov inte katt men illa nog. Dammkvalster som finns i textiler och mattor.
Uppfödaren skiter i resultatet och tycker att hunden ändå kan gå i avel...
 
Hunden är tydligen allergisk mot kvalster. Tack och lov inte katt men illa nog. Dammkvalster som finns i textiler och mattor.
Uppfödaren skiter i resultatet och tycker att hunden ändå kan gå i avel...

Är hunden ute på foderavtal?
Isf tycker jag fodervärden ska kontakta SKK.
Om hunden är ute på halvfoder har personen faktiskt köpt hunden och kan meddela avelsdata så det kommer in ett "kontakta ägaren" under övrigt så blir hunden inte så attraktiv i avelssyfte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 134
Senast: Sandora
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 082
Senast: Kakis
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 857
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp