Join up, förklaring?

Intressant exempel:
Här kommer en man in med en häst, den följer så fint med in och runt. Knappt så killen kan ta ett steg utan att hästen är med. Sen knäpper han loss den och går till attack med repet! :rage: stackars hästen blir livrädd och försöker lämna inhägnaden...
Orkade inte se längre än de första 38 sekunderna...

Det är tragikomiskt, när killen jagat hästen 5 minuter försöker han få den att följa men får ge upp och han behöver upprepa jagandet det ett par gånger och sedan invit för att få hästen att följa. Till slut lyckas han, men det är tveksamt, hästen vet inte var den har honom. Ena sekunden en vitmenade idiot och nästa lugnt småprat och så viftande igen.

Det är utlagt som instruktionsfilm så skrämmande.
 
Senast ändrad:
Hästen listar inte ut någonting, hela tiden ska den som gör join up visa hästen att det är okej att komma in. Att det är okej att stanna och följa efter. Att alla hästar faktiskt kopplar så fort vad som händer betyder för mig att metoden fungerar väldigt bra. Sen om vad folk kallar det för språk, det spelar mindre roll tycker jag. Huvudsaken är att hästen förstår vad man vill om man gör det korrekt.

Sen ingår mer eller mindre all träning negativ förstärkning, tror du skrev nåt om att du tränar med klicker, det om något är ju negativ förstärkning om det är som jag lärt mig. Alltså att man ignorerar tills djuret svarar på rätt sätt och får då en belöning. Att frysa ut och ignorera är också en form av negativitet, djuret blir så till sig att den gör allt för att få uppmärksamheten för att det är obehagligt att inte få någon respons och reagerar då tillslut som vi vill och får belöning. Alltså ingen större skillnad tycker jag. Jag har inget emot klicker men det är ett sätt att forma djuren på som vi vill ha dom.
Så kan man också se på klicker. Det har jag aldrig funderat på. Tack för intressant synvinkel :up:
Däremot tycker jag inte att det är i närheten av samma nivå som att jaga hästen i en rundcorall.
 
Hästen listar inte ut någonting, hela tiden ska den som gör join up visa hästen att det är okej att komma in. Att det är okej att stanna och följa efter. Att alla hästar faktiskt kopplar så fort vad som händer betyder för mig att metoden fungerar väldigt bra. Sen om vad folk kallar det för språk, det spelar mindre roll tycker jag. Huvudsaken är att hästen förstår vad man vill om man gör det korrekt.

Så att ta ett rep och kasta det mot hästen och vifta på armarna mot hästen är en signal att den är välkommen in? Jag måste totalt ha missuppfattat hästens språk
Sen ingår mer eller mindre all träning negativ förstärkning, tror du skrev nåt om att du tränar med klicker, det om något är ju negativ förstärkning om det är som jag lärt mig.
Klickerträning är ett typexempel på positiv förstärkning. Du bör nog läsa på mer om du ska ge dig in och diskutera det ämnet.
 
Eller:
Här orkade jag mig igenom alla 5 minutrarna, kanske eftersom det var en isis :love:
Kolla vad Monty gör i början där, hästen följer honom fint även när han klappar, sen gör han vid minst två tillfällen ett "utfall" mot hästen, som förståss flyger iväg. Monty förklarar att han vill visa hur "vild" hästen är. Ja.. när du anfaller den ja..
Visas ett klipp mitt i där två pers ska fånga en annan, verkligen smyger sig på och det går inte såklart.
Sen får vi se hur Monty pressar den lilla isisen att springa "tills han inte tycker att det är en bra idé längre", vi får inte se hur länge han håller på...
Sen är Monthy plötsligt snäll i sitt kroppsspråk, vänder sig bort från isisen som då (på hästars vanliga vis) blir nyfiken och följer.

Ja, visst är det magiskt. Att den snälla och godhjärtade hästen kan tänka sig att följa efter en gubbe som nyss betedde sig så galet...
Jag skulle kunna sätta en månadslön på att om han gått in och haft det kroppsspråket på en gång hade han inte behövt jaga hästen alls.

Jag såg en kort snutt på båda videos. Och jag tyckte båda var ren skit.
Man behöver inte driva när hästen redan rör sig i önskad gångart och tempo. Och de driver två hästar som isf jag hade valt annan approach till.
Sen att Monty skryter om hur snabbt han fick in en ohanterad häst i trailer.
Vad är det för imponerande i det? Det är ju ett övergrepp att på 30 min pressa in en helt ohanterad häst i trailer.

Tyvärr gillar en del sånt.
Och även jag har fått förfrågan om att göra sånt.

Att utbilda en häst måste få ta viss tid.

Det går att tvinga in en livrädd häst i ett släp på kort tid om man vet hur.
Men är det ett lyckat jobb bara för att hästen är i lådan och man nästa gång bara kan leda in?
Njä, inte för mig iaf.
Bara för att det går och det ger effekt så är det inte bra alltid.

Sen går det att jobba med tanken "gå när du inte kommer mot mig i rätt energi" och "kom till mig i rätt energi/på rätt signal" utan att pressa så. Det tycker jag kan vara användbart i en del lägen för mig som problemlösare.

Jag ser ju problem när folk ska jobba som problemlösare och inte riktigt har feeling nog och är för fast i någon halvdan lära. De bästa är sällan renläriga någon skola. Man måste vara säker nog i sin rutin och feeling att våga tänka utanför lådan och vara rutinerat impulsiv sas. Just för att individ- och situations-anpassa det man gör.
Och det är nackdelen med stora clinics och ett skäl till varför de bästa undviker det. Folk vill se resultat snabbt. Och de ser inte de små resultaten som eg är lagom. De ser heller inte om man inte får hästen att överreagera.
Sen får vi problem när alla som gått några kurser helt plötsligt kan allt och ska börja härja.
Problemet i Sverige är att det finns en hel del som kan rida program och hoppa etc. Men de är ryttare och inte hästmänniskor. De kan inte läsa djur så bra. Och de kan också rätt lite om hur hästar funkar.
Då blir det jävligt lätt att imponera om man bara kan lite basics. Sen finns det ingen utbildning som lär ut hästhantering mer än de där grundarna själva vill tjäna pengar och licenserar folk som kan väldigt lite.
Sen ska de människorna lära ut, göra problemlösning, skriva artiklar, ge ut filmer etc.
Så sprids saker pga att man vill synas eller har ambitioner mer än pga att man verkligen är riktigt jävla bra.
Jag har mött få problemlösare som impar. Och de som gör det är varken renläriga eller såna som syns i press etc.
Men det är de som övriga problemlösare i hemlighet ber om hjälp när de kör fast.
 
Jag har inte läst allt som tillkommit sen jag sist skrev. Men jag har haft enorm hjälp av joinup genom åren. En "vanlig" häst kan nog klara sig utan. Jag vet inte ens om jag har gjort joinup på min hopphäst som jag haft sen hon var fyra. Det behövs inte.

Men, min ponny. Hon har blivit oerhört hjälpt av det. Kortfattat så stod det att hon var farlig och inte skulle ridas i annonsen. Jag skulle ha en sällskapsponny och bara hantera henne själv, så jag for och köpte henne.

Hon var jätterädd för människor, ingen aning om vad hon råkat ut för tidigare. Hade hon fått "välja" skulle hon aldrig blivit hanterad, hämtad i hagen osv. Med hjälp av joinup , i hage, ridbana, inte rundcorall, så började hon söka kontakt. Steg ett var att få henne att vilja vara med mig och få henne mindre rädd. Steg två, hovslagaren. Saker som helt enkelt måste fungera.

Jag upplever att allt vi gjort har handlat om att skapa en situation där det är trevligt att göra saker tillsammans.

Slutresultatet, som var ren bonus, är att hon blev inriden och blev en supermysig ponny. På "traditionella" vis tror jag inte det hade blivit så.

Tack joinup och Monty Roberts!
 
Jag har inte läst allt som tillkommit sen jag sist skrev. Men jag har haft enorm hjälp av joinup genom åren. En "vanlig" häst kan nog klara sig utan. Jag vet inte ens om jag har gjort joinup på min hopphäst som jag haft sen hon var fyra. Det behövs inte.

Men, min ponny. Hon har blivit oerhört hjälpt av det. Kortfattat så stod det att hon var farlig och inte skulle ridas i annonsen. Jag skulle ha en sällskapsponny och bara hantera henne själv, så jag for och köpte henne.

Hon var jätterädd för människor, ingen aning om vad hon råkat ut för tidigare. Hade hon fått "välja" skulle hon aldrig blivit hanterad, hämtad i hagen osv. Med hjälp av joinup , i hage, ridbana, inte rundcorall, så började hon söka kontakt. Steg ett var att få henne att vilja vara med mig och få henne mindre rädd. Steg två, hovslagaren. Saker som helt enkelt måste fungera.

Jag upplever att allt vi gjort har handlat om att skapa en situation där det är trevligt att göra saker tillsammans.

Slutresultatet, som var ren bonus, är att hon blev inriden och blev en supermysig ponny. På "traditionella" vis tror jag inte det hade blivit så.

Tack joinup och Monty Roberts!
Och så återigen, det här orimliga skrytet att man haft en omöjlig häst och om man inte använt metod XXXX så hade det aldrig gått att rida in hästen. Det finns många som lyckats i samma situation helt utan att ha studerat MRs metoder. De kanske tillämpar "joinup" ( följa hästen tills den accepterar att bli fångad)i hagen när de fångar in hästen, det har förmodligen tillämpats långt före Monty Roberts föddes. Eller så hade de gjort på ett helt annat vis :)
 
Jag har inte läst allt som tillkommit sen jag sist skrev. Men jag har haft enorm hjälp av joinup genom åren. En "vanlig" häst kan nog klara sig utan. Jag vet inte ens om jag har gjort joinup på min hopphäst som jag haft sen hon var fyra. Det behövs inte.

Men, min ponny. Hon har blivit oerhört hjälpt av det. Kortfattat så stod det att hon var farlig och inte skulle ridas i annonsen. Jag skulle ha en sällskapsponny och bara hantera henne själv, så jag for och köpte henne.

Hon var jätterädd för människor, ingen aning om vad hon råkat ut för tidigare. Hade hon fått "välja" skulle hon aldrig blivit hanterad, hämtad i hagen osv. Med hjälp av joinup , i hage, ridbana, inte rundcorall, så började hon söka kontakt. Steg ett var att få henne att vilja vara med mig och få henne mindre rädd. Steg två, hovslagaren. Saker som helt enkelt måste fungera.

Jag upplever att allt vi gjort har handlat om att skapa en situation där det är trevligt att göra saker tillsammans.

Slutresultatet, som var ren bonus, är att hon blev inriden och blev en supermysig ponny. På "traditionella" vis tror jag inte det hade blivit så.

Tack joinup och Monty Roberts!

Min erfarenhet av sådana hästar är att man jobbar på att få dem att förtroende för en, inte tvinga till kontakt. Man börjar med att genom de andra hästarna visar man att man är en okej typ som inte innebär något hot.
 
Tack för ett långt och intressant svar

En relativt kort men intensiv utbildning då. Det tar flera år att bli ridinstruktör den svenska vägen, både med teori och praktik samt inträdeskrav som är såpass höga att det krävs många års erfarenhet för att komma in..
Ja, som sagt, jag känner mig inte färdiglärd på något sätt, det är fortfarande en del som jag inte lär ut själv.

Jag tror ärligt talat inte det spelar någon större roll hur man bär sig åt så länge man är schysst mot hästen och kan sin sak. En den NH folk är verkligen ute på hal is enligt mig och skapar någon slags kuvade robotar som inte får ta ett steg utan tillstånd typ, nu tror jag mest det är folk som missuppfattat hela iden med NH som kör med en stilen. Du förskönar dock i mina ögon din ridstil, all ridning går ut på att få hästen att utföra det man önskar, hittills har jag inte sett någon ridstil som går ut på att låta hästen bestämma vad man gör, i så fall är det smartast att inte rida hästen alls, den har inget behov av det. Vad man sedan önskar få ut av umgänget/ridningen och vilken "skola" man väljer styr utrustningen. Önskar man hoppa är det praktiskt med martingal sadel och träns. Sporrar har jag inte mycket till övers för, de används allt för ofta fel..

Jag tror som du säger också, klart man måste ha något mål, men vad jag syftade på är sånt som dressyr, hoppning och trav. Jag har ändrat min tanke om att jag vill ha något sådant syfte med de hästar jag möter, jag använder Natural Riding mer som en metod för att människan ska lära sig förstå sin häst bättre och hästen har större möjlighet att bli lyssnade till, jag tycker att den metoden helt enkelt ger större möjlighet till det i alla fall. Men jag är såklart införstådd med att om man vill hålla på med sådant så är säkerligen den utrustningen nödvändig, det är inget jag säger emot.

Får man ha ett grimskaft som hjälpmedel att rida hästen? Jag klarade alldeles utmärkt att rida min helt traditionellt tränade islandshäst (har sålt henne nu) i alla gångarter (ja inte flygande pass) både på ridbana och ute med endast ett trasig grimskaft om halsen och ja vi fixade att styra alla vanliga vägar rida skänkelvikning och öppna också och hade jag vågat hade hon gärna hoppat också. Nu red jag inte ut utan träns av säkerhetsskäl mer än att ta hästen till och från hagen och någon enstaka gång för att visa och för att ta foto. Det krävdes några vändor till hagen för att få till signalerna när det gällde att styra. Jag är övertygad om att kan göra det samma med många traditionellt svenskt skolade hästar. De flesta har inget intresse eller vågar inte testa. Hästar är välmenande och snälla varelser och det är inte genom styrka och skräck vi styr dem utan de låter oss snällt styra och ställa. Vad vi använder för verktyg är underordnat. Sen vill åtminstone jag av bekvämlighetsskäl ha sadel på många hästar, det är inte alla som är sittvänliga.

Ja en häst kan för all del välja att attackera människan, men det är det få som gör över huvudtaget, det ligger inte i deras natur så vad du än säger är valen för flertalet hästar att springa eller underkasta sig. Jag har inga illusioner, det är så det är i ridning i stort. I joinup är det bara så utstuderat. Det går ut på att hästen ska underkasta sig. Klart man kan förfölja hästen ute i det fria om man gör det till häst eller med något motorfordon, men då går valfriheten bort så länge hästen inte lyckas skaka av sig förföljaren.

Grejen för mig är att jag inte kan se varför joinup skulle vara mer naturligt än andra metoder, mer hästvänligt och utnyttja hästens språk mer/bättre. En duktig hästmänniska kommunicerar med hästen och "tämjer"/rider in hästen på ett positivt och trevligt sätt oavsett metod. Jag irriterar mig på att många som håller på med NH (oavsett inriktning inom det) slår sig för bröstet och talar om hur hästvänliga de är och hur de kommunicerar med hästen, lite underförstått att alla som inte håller på med NH inte klarar att kommunicera. Du kör lite med den stilen själv - när du tidigare skrev:

"Men Natural Riding innebär inte att träna en häst till att utföra en massa saker som människan sagt är rätt. Natural Riding har som mål att kunna rida sin häst utan att har några hjälpmedel som spö, sporrar, martingal eller ens träns och sadel."

Har ni inte något mål i träningen i mänskliga termer utan bara att hästen ska göra vad den vill så är det bortkastad tid, det gör den så bra utan en enda människa i sin närhet.

Jag ser inget egenvärde i att använda carrotstick (Parelli), rep, repgrimma, dually grimma, bettlöst träns, långpisk eller träns med bett. I joinup använder man ett rep och kastar mot och på hästen, för hästens del är det skitsamma om man har det istället för en långpisk eller en carrot stick. Det som spelar roll för hästen är hur man använder verktygen. Jag är övertygad om att M-R kunnat göra en joinup lika väl med en longpisk eller en carrot stick.

Får och får, man får använda grimma om man vill. Men tanken med hela med den metoden är att den skapar sådan synk mellan människa och häst att du inte längre ska behöva känna att du ska behöva säkra med all extra utrustning. (Jag är dock ganska säker på att bettlöst minskar smärta mot hästen i jämförelse med repgrimma och bettlöst. Sen är ju inte Join-up något man håller på med en längre tid vilket gör att du inte alls/eller få gånger har med rep/långlina att göra. M-R hade säkert kunnat använda andra verktyg eller helt utan. En häst som inte redan har haft med annan typ av träning att göra innan brukar inte behöva rep eller liknande för att kunna utföra Join-up.) Men absolut spelar det roll hur du använder dig av verktygen och därför spelar det ofta ingen roll vilket verktyg du använder så länge du använder det fel. Du får ursäkta om jag lät nedvärderande mot alla andra hästmänniskor som inte kör NH. Jag kan inte tala för hur du jobbar med din häst och hur det går, men utifrån den erfarenhet jag har så finns det inget annat jag kan rekommendera än NH.
Min tränare som har jobbat med otaligt många olika hästar på mer än heltid i 14 år har och även jag under 4 år har inte ramlat av eller varit med om några skador eller oanade överraskningar. Jag kan inte säga annat än det är något jag kommit att tro på. Men jag är öppen för någon annan metod om det finns någon som visar på samma resultat och lika välmående hästar både psykiskt och fysiskt. Ingen träning jag prövat innan har känst så säker och inlyssnande på hästens vilja och språk som Natural Riding/Join-up, det vill säga om man verkligen kan sin sak.
Jag tror säkert att andra lyssnar på sina hästar och de tror ju på sin grej för att de ser något önskat resultat. Som du säger är hästar lojala och snälla djur vilket gör att det är lätt att fortfarande få ett önskat resultat men som du också säger är inte hoppning och dressyr något naturligt för hästen att hålla på med, och därför är det inget jag supportar som jag gjorde förut, inget jag kan tala för. Alla hästar jag jobbat med som tidigare tränats enligt traditionell träning har jag sett både bli lugnare och tryggare i sitt sätt och må bättre fysiskt sätt, för mig är det ett resultat jag är nöjd med. Jag säger inte att jag är någon mästare men jag hoppas att hästfolk vågar ge Join-Up och Natural Riding en chans och möter människor som kan det de håller på med.


Jag tror du behöver läsa på om positiv och negativ förstärkning (edit- läs vad @tuaphua skriver). Det du skriver här tyder inte på att du har särskilt mycket koll i ämnet men det kanske snarare har med uttryckssättet än verkligt kunskap.

Alla skickliga ryttare rider sina hästar med "hållning" och "energibalans" även om terminologin skiljer sig.

Jag må uttrycka mig på ett sätt som inte låter helt korrekt men jag är ganska säker på att jag vet vad jag håller på med vad det gäller positiv och negativ förstärkning.
 
Jag tror säkert att andra lyssnar på sina hästar och de tror ju på sin grej för att de ser något önskat resultat. Som du säger är hästar lojala och snälla djur vilket gör att det är lätt att fortfarande få ett önskat resultat men som du också säger är inte hoppning och dressyr något naturligt för hästen att hålla på med, och därför är det inget jag supportar som jag gjorde förut, inget jag kan tala för.
Är det här inte väl mycket att ljuga för dig själv. Ingen ridning är naturlig för hästen, det är grejen att sitta på hästryggen som är onaturligt alltså kan du inte supporta din egen inriktning heller. Eller är stötestenen att du har ett annat intresse? Det låter ärligt lite sekteristiskt att alla gör fel utom de med min inriktning.

Och inte rida dressyr? Du vet väl att dressyr, i synnerhet de lättaste klasserna, går det ut på att kunna stanna stoppa, styra och reglera gångart. Hur du lyckas rida utan att göra något av detta är för mig obegripligt, du kan möjligen åka häst om hästen bestämmer allt.

PS, har jag verkligen skrivit att hoppning och dressyr inte är något naturligt? Mig veterligt så skrev jag att ridning inte naturlig, inget specifikt vilken gren.
 
Min erfarenhet av sådana hästar är att man jobbar på att få dem att förtroende för en, inte tvinga till kontakt. Man börjar med att genom de andra hästarna visar man att man är en okej typ som inte innebär något hot.
Fast vissa individer behöver man visa vägen för lite mer. Vissa kan behöva någon som tar kontakten med dom. Sen är det ju oavsett en metod av många, målet är ju detsamma. Jag tycker inte man gör en häst tryggare för att man inte agerar nånting eller visar vägen, snarare kan en sådan velighet och försiktighet få en motsatt verkan.
 

Jag jobbar också med hästar. Jag började som problemlösare och red in en del och har gått vidare till att nu främst jobba med dressyr och rehab. Jag tricktränar och rider utan prylar med.

Jag tror du är rätt ung och naiv. Du låter som alla som nyss hittat en lära som funkar bättre än det de tidigare sett. Men blir frälst och vill frälsa alla.
Jag har själv varit där. ;)

Det finns gott om duktigt folk som inte är renläriga. Ofta är de faktiskt bäst.
Det är oftast de mediokra/halvbra som måste hålla sig till en skola. Är man riktigt bra behövs inte mallen som ibland blir för snäv.

Jag har jobbat med problemhästar, ridit in etc i många år. Jag ramlade av första gången på 10 år i somras på min egen häst. Sadelgjorden gick av. ;)
Jag kör inte nh. Jag har hämtat ngt därifrån. Men långt från allt.
Nh är en lära som har en del bra. Men den är inte komplett.
Och det finns andra som inte ens nosat på nh som är riktigt(!) bra på problemhästar.
 
Jag jobbar också med hästar. Jag började som problemlösare och red in en del och har gått vidare till att nu främst jobba med dressyr och rehab. Jag tricktränar och rider utan prylar med.

Jag tror du är rätt ung och naiv. Du låter som alla som nyss hittat en lära som funkar bättre än det de tidigare sett. Men blir frälst och vill frälsa alla.
Jag har själv varit där. ;)

Det finns gott om duktigt folk som inte är renläriga. Ofta är de faktiskt bäst.
Det är oftast de mediokra/halvbra som måste hålla sig till en skola. Är man riktigt bra behövs inte mallen som ibland blir för snäv.

Jag har jobbat med problemhästar, ridit in etc i många år. Jag ramlade av första gången på 10 år i somras på min egen häst. Sadelgjorden gick av. ;)
Jag kör inte nh. Jag har hämtat ngt därifrån. Men långt från allt.
Nh är en lära som har en del bra. Men den är inte komplett.
Och det finns andra som inte ens nosat på nh som är riktigt(!) bra på problemhästar.
Dom flesta enligt min uppfattning praktiserar "nh metoder" men dom kallar det för vanlig hantering för det är i princip vad nh är. Det är vanlig hantering med sunt förnuft. Eller vad exakt är nh eftersom det skiljer sig från vanlig hantering? Nh är ju ingen träningsmetod, det är ett sätt att förhålla sig till hästen. Väldigt enkelt vad jag lärt mig, man är konsekvent, tydlig och visar vad man vill och ger eftergifter vid rätt tillfällen.

Dom här Parelli och dom är mer en träningsmetod än nh tycker jag.
 
Och så återigen, det här orimliga skrytet att man haft en omöjlig häst och om man inte använt metod XXXX så hade det aldrig gått att rida in hästen. Det finns många som lyckats i samma situation helt utan att ha studerat MRs metoder. De kanske tillämpar "joinup" ( följa hästen tills den accepterar att bli fångad)i hagen när de fångar in hästen, det har förmodligen tillämpats långt före Monty Roberts föddes. Eller så hade de gjort på ett helt annat vis :)
Skryt? Absolut inte så jag ville framföra det, hellre som tacksamhet att det finns metoder som i mina ögon är shysta för både häst och människa. Det finns massor av metoder till allt och jag menar inte att det endast på det här sättet hade gått, men helt vanlig svenskt traditionellt hade jag haft svårt att se att det hade fungerat.

Montys metoder gav ponnyn självförtroende och har fungerat kanon för oss båda.

Man kan vara hård eller mjuk med vilken metod som helst, man behöver inte mer än långsam trav eller skritt för att göra en joinup t ex.
 
Min erfarenhet av sådana hästar är att man jobbar på att få dem att förtroende för en, inte tvinga till kontakt. Man börjar med att genom de andra hästarna visar man att man är en okej typ som inte innebär något hot.
Har inte tvingat till mig någon kontakt. Och att ha andra hästar till hjälp har såklart varit till stor hjälp, min stor-häst har fått rycka in som gott exempel vid flertalet tillfällen.

Joinup ser jag som ett hjälpmedel till att få hästarna att vilja söka kontakt.

Som jag svarade tidigare kan man lika enkelt göra joinup i lugn trav eller i skritt lika bra.
 
Det här med att "tvinga" in en häst i en transport osv, vi tvingar ju hästar förbi och över och under grejer varje dag mer eller mindre. Jag gav aldrig min häst tillåtelse att sticka ifrån någonting han var skeptisk mot, jag stressade inte honom förbi men jag gav heller inte något annat alternativ än framåt, det gjorde att vi i princip kunde rida förbi vad som helst tillslut.

Detsamma gäller lastträning, när jag lasttränar en häst så drar jag inte in den men låter den heller inte gå någon annanstans, jag väntar på att hästen ska "ge upp" och kliva på. Ibland tar det timmar och ibland går det fortare. Många hästar skulle aldrig på eget initiativ ta och gå på transporter, oftast med en lyckad träning så inser hästen snabbt att transporten inte är så dum ändå.

Att hela tiden vänta ut hästen på att hästen ska ta initiativet till att utmana sina rädslor och sin osäkerhet, då kommer man inte långt. Självklart ska man inte sätta hästen i situationer där den kan misslyckas dock.
 
Senast ändrad:
Skryt? Absolut inte så jag ville framföra det, hellre som tacksamhet att det finns metoder som i mina ögon är shysta för både häst och människa. Det finns massor av metoder till allt och jag menar inte att det endast på det här sättet hade gått, men helt vanlig svenskt traditionellt hade jag haft svårt att se att det hade fungerat.
Och vad är traditionellt svenskt sätt?

Det handlar inte om metod utan om tålamod och för många att anpassa sig och läsa hästen. Se på första filmen som länkats. Tror du den killen lyckats med din ponny med den strategin?
 
Det här med att "tvinga" in en häst i en transport osv, vi tvingar ju hästar förbi och över och under grejer varje dag mer eller mindre. Jag gav aldrig min häst tillåtelse att sticka ifrån någonting han var skeptisk mot, jag stressade inte honom förbi men jag gav heller inte något annat alternativ än framåt, det gjorde att vi i princip kunde rida förbi vad som helst tillslut.

Detsamma gäller lastträning, när jag lasttränar en häst så drar jag inte in den men låter den heller inte gå någon annanstans, jag väntar på att hästen ska "ge upp" och kliva på. Ibland tar det timmar och ibland går det fortare. Många hästar skulle aldrig på eget initiativ ta och gå på transporter, oftast med en lyckad träning så inser hästen snabbt att transporten inte är så dum ändå.

Att hela tiden vänta ut hästen på att hästen ska ta initiativet till att utmana sina rädslor och sin osäkerhet, då kommer man inte långt. Självklart ska man inte sätta hästen i situationer där den kan misslyckas dock.
Jag förstår ärligt talat inte vad du diskuterar nu. Ingen har väl sagt att man inte kan lära hästar saker eller få dem att utmana sina rädslor. All vår träning handlar ju om det. Det vi pratar om i den här tråden är ju en specifik teknik som vissa anser är bra medan andra anser att den snarare är misshandel.
 
Jag jobbar också med hästar. Jag började som problemlösare och red in en del och har gått vidare till att nu främst jobba med dressyr och rehab. Jag tricktränar och rider utan prylar med.

Jag tror du är rätt ung och naiv. Du låter som alla som nyss hittat en lära som funkar bättre än det de tidigare sett. Men blir frälst och vill frälsa alla.
Jag har själv varit där. ;)

Det finns gott om duktigt folk som inte är renläriga. Ofta är de faktiskt bäst.
Det är oftast de mediokra/halvbra som måste hålla sig till en skola. Är man riktigt bra behövs inte mallen som ibland blir för snäv.

Jag har jobbat med problemhästar, ridit in etc i många år. Jag ramlade av första gången på 10 år i somras på min egen häst. Sadelgjorden gick av. ;)
Jag kör inte nh. Jag har hämtat ngt därifrån. Men långt från allt.
Nh är en lära som har en del bra. Men den är inte komplett.
Och det finns andra som inte ens nosat på nh som är riktigt(!) bra på problemhästar.

Jag är helt med dig, men detta är ett forum för att svara på den fråga som frågades om - Join-Up och förklaring till metoden, så jag förstår inte vad din poäng är av att diskutera hur bra du är som använder dig med lite av varje. Jag är hyfsat ny, jag är ingen mästare som sagt och jag har tidigare också sagt att jag inte är stängd för annat. Jag har aldrig sagt att jag talar för alla andra här, jag talar för den erfarenhet jag har och den erfarenhet jag hört andra har haft och att jag önskar att fler fick uppleva det. Sen om du inte håller med om det är det fine. Jag lär mig nya saker med varje häst jag har hand om precis som andra gör och prövar nya vägar själv. Jag har träffat en mängd olika människor som använder olika unika former av NH vilket jag beundrar och tar efter. Sen hjälper det inte någon att du kallar mig ung och naiv, för du har ingen som helst aning vem jag är, eller vilken erfarenhet jag bär med mig. I detta forum handlar det om Join-up och därför har jag valt att bara tala utifrån Join-Up och det som frågades om just den metoden.

Det är lite märkligt att folk har tid att skriva så mycket negativt när olika människor bara ger sin tanke och kännedom om metoden. Den passar det jag gör och jag känner mig nöjd med hur den påverkat häst och ryttare och jag anser att jag kan ge en bra bild av det. Om du eller någon annan här inte har samma åsikt som jag och känner till annat skriv då till personen som vill veta om Join-Up, inte till mig. Tack för mig
 
Jag är helt med dig, men detta är ett forum för att svara på den fråga som frågades om - Join-Up och förklaring till metoden, så jag förstår inte vad din poäng är av att diskutera hur bra du är som använder dig med lite av varje. Jag är hyfsat ny, jag är ingen mästare som sagt och jag har tidigare också sagt att jag inte är stängd för annat. Jag har aldrig sagt att jag talar för alla andra här, jag talar för den erfarenhet jag har och den erfarenhet jag hört andra har haft och att jag önskar att fler fick uppleva det. Sen om du inte håller med om det är det fine. Jag lär mig nya saker med varje häst jag har hand om precis som andra gör och prövar nya vägar själv. Jag har träffat en mängd olika människor som använder olika unika former av NH vilket jag beundrar och tar efter. Sen hjälper det inte någon att du kallar mig ung och naiv, för du har ingen som helst aning vem jag är, eller vilken erfarenhet jag bär med mig. I detta forum handlar det om Join-up och därför har jag valt att bara tala utifrån Join-Up och det som frågades om just den metoden.

Det är lite märkligt att folk har tid att skriva så mycket negativt när olika människor bara ger sin tanke och kännedom om metoden. Den passar det jag gör och jag känner mig nöjd med hur den påverkat häst och ryttare och jag anser att jag kan ge en bra bild av det. Om du eller någon annan här inte har samma åsikt som jag och känner till annat skriv då till personen som vill veta om Join-Up, inte till mig. Tack för mig
Jag tvivlar på att det var du som avsågs som ung o naiv, kan iofs vara otydligt vem/vilka som avsågs.
Forumet handlar inte om join upp, men väl tråden, naturligtvis får alla svara, både de som tycker att det är guds gåva till hästarna, likväl som de som tycker det är djurmisshandel. Diskussionsforum är just det, forum för att diskutera o framföra sina åsikter.
 
Lägger in ett klipp som mycket liknar hur jag tänker
Så kanske några förstår varför jag inte längre sysslar med NH eller join up.
Studier visar även stora fördelar med posetiv förstärkning jämfört med negativ förstärning, så som mindre stress (hjärtslag och något i saliven mättes) men även om man tar in yngrehästar och lär dom något för att sedan låta dom gå i hage i 6 månader och dom som lärt sig genom posetiv förstärning "kom ihåg" mer av träningen än hästar som lärt sig genom negativ förstärning, bäst "mindes" hästarna där godis var den posetiva förstärningen.
Fråga mig inte var jag hittade den studien för det minns jag inte, minns inte ens om det var jag som hittade den eller om jag fick den skickad till mig.
 

Liknande trådar

F
Träning Jag har en liten fundering. Jag har nästan ingen aning om vad Join-Up är men jag har läst den här artikeln: "Monty Roberts grund för...
Svar
13
· Visningar
1 802
Senast: mik
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp