Jord långt ifrån aggregat?

zingoo

Trådstartare
Hur långt från aggregatet kan man ha jordspetten? Jag har ett område bakom stallet med blöt mark, det skulle vara perfekt att ha spetten där, men jag ids inte pulsa dit i djupsnö hela vintern för att slå av och på strömmen.
Då är tanken att ha aggregatet vid stallet och spetten typ 30-40 meter bort i det blöta. Men fungerar det att ha spetten så långt ifrån?
 
Hur långt från aggregatet kan man ha jordspetten? Jag har ett område bakom stallet med blöt mark, det skulle vara perfekt att ha spetten där, men jag ids inte pulsa dit i djupsnö hela vintern för att slå av och på strömmen.
Då är tanken att ha aggregatet vid stallet och spetten typ 30-40 meter bort i det blöta. Men fungerar det att ha spetten så långt ifrån?
Absolut, du leder ju bara jorden i en elkabel, du kan ha obegränsat långt från staketet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tack! Har du koll på om man kan använda vanlig eltråd i stället för matarkabel? Om jag fattat det rätt så "bryts" den svagare metallen ned. Men hur länge tar det?
Jag vill göra färdigt ikväll men matarkabeln räckte inte :)
 
Tack! Har du koll på om man kan använda vanlig eltråd i stället för matarkabel? Om jag fattat det rätt så "bryts" den svagare metallen ned. Men hur länge tar det?
Jag vill göra färdigt ikväll men matarkabeln räckte inte :)
Du kan säkert använda vanlig eltråd, men det brukar vara lite besvärligt beroende på var man har jorden, tycker jag personligen. Kolla med någon elektriker om han har några meter över?

Det tar lång tid för tråden att få sönder om du har en ny, i bra kvalitet. :)
 
Jag köpte en till rulle, 25 meter, men det var den sista dom hade. Det kommer inte heller att räcka, men då provar jag med eltråd sista biten. Fungerar det inte så får jag be dom ta hem mer :)

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 771
Senast: shia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 545
Senast: __sofia__
·
Anläggning Sitter och klurar på om man kan koppla två elaggregat på samma jordspett ? Om man inte kan det hur gör man om man jordar i en brunn...
Svar
10
· Visningar
6 686
Senast: LIA
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 981
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp