Jordbruksfastighet inackordering

torpa

Trådstartare
hur funkar det med jordbruksfastigheter? Jag har förstått att man automatiskt blir som ett företag?
Om jag har en inackordering, måste jag uppge det då? Vad gör kag avdrag för?
Vara för det höt och spånet som den hösten gör åt eller till mina hästar med? Jag är helt grön i det här har ingen erfarenhet alls. Så berätta gärna från grunden hur allt funkar.
Tack!
 
Själva fastigheten är en "rörelse" men det innebär inte att hästarna är det. Ofta räknar Skatteverket hästhållning som hobby. Så det första du får reda ut är vad som kommer att ingå i rörelsen och vad som eventuellt kan bli hobby.
Du får också reda ut om du kommer att ha så stor omsättning på rörelse delen att du ska registrera dig för moms. Även detta är något att kolla upp med Skatteverket. Så börja med att fråga dom och se vad dom säger.

Tänk sedan på att Djurskyddslagstiftningen inte har samma innebörd i ordet verksamhet som Skattelagstiftningen. Så det som är hobby på ett ställe kan vara verksamhet på ett annat. Som exempel antalet hästar som finns på ett ställe.
 
Själva fastigheten är en "rörelse" men det innebär inte att hästarna är det. Ofta räknar Skatteverket hästhållning som hobby. Så det första du får reda ut är vad som kommer att ingå i rörelsen och vad som eventuellt kan bli hobby.
Du får också reda ut om du kommer att ha så stor omsättning på rörelse delen att du ska registrera dig för moms. Även detta är något att kolla upp med Skatteverket. Så börja med att fråga dom och se vad dom säger.

Tänk sedan på att Djurskyddslagstiftningen inte har samma innebörd i ordet verksamhet som Skattelagstiftningen. Så det som är hobby på ett ställe kan vara verksamhet på ett annat. Som exempel antalet hästar som finns på ett ställe.

Ja.
Men enligt Skatteverket är det ju en "verksamhet" om det finns en planerad varaktighet och om planen är att det ska gå med vinst.
Man kan välja att redovisa inkomsterna (för redovisas, det ska de) som inkomst av hobby om man vill "slippa" mecket med att driva som företag på jordbruksfastigheten.

TS får antagligen inte göra avdrag för sina egna hästar - om inte TS visar en plan om att den egna häst"verksamheten" ska vara varaktig och vinstdrivande.

Jag vet inte om TS är medveten om att det som hästhållare blir obligatoriskt att registrera sig som foderföretagare hos jordbruksverket.

Jag vet inte heller om TS är medveten om att man måste ha Transportörsbevis för att få transportera häst, om man har hästverksamheten som företag (än så länge är det vad som gäller i Sverige: är du privatperson och inte har något ekonomiskt intresse i hästverksamheten så behöver du inte transportörsbevis. Om du tar betalt för att köra någons häst, eller om du har egen häst på företag, så måste du ha transportörsbevis för att få transportera din häst).
 
hur funkar det med jordbruksfastigheter? Jag har förstått att man automatiskt blir som ett företag?
Om jag har en inackordering, måste jag uppge det då? Vad gör kag avdrag för?
Vara för det höt och spånet som den hösten gör åt eller till mina hästar med? Jag är helt grön i det här har ingen erfarenhet alls. Så berätta gärna från grunden hur allt funkar.
Tack!
Jag har skrivit ett annat inlägg också.

Men vill tillägga: jag har en jordbruksfastighet men mina hästar är hobbyverksamhet.
Jag har för kortare tillfällen haft hästar "inackorderade" för in- respektive tillridning.
Efter telefonkontakt med Skatteverket fick jag OK att redovisa de intäkterna som "inkomst av hobby" just eftersom det inte fanns någon plan om varaktighet i det hela. Därmed blev det inte verksamhet under jordbruksfastigheten.
Visserligen innebar det i praktiken att jag fick beskatta fodret dubbelt: köper väldigt vitt utan att kunna göra avdrag (eftersom jag har hästarna som hobby). Tog betalt som paketpris per månad, foder ingick. Beskattade min inkomst utan att kunna göra avdrag.

Vad gäller avdragsrätt: normalt sett kan du inte kvitta avdrag som gäller jordbruksfastigheten mot en annan förvärvsinkomst utan just mot intäkter från verksamheten.
Det som är avdragsgillt är det som direkt berör verksamheten: visst renoveringsmaterial (målarfärg till uthus men inte till bostadshus), bräder, stängselmaterial går säkert att dra av om du har verksamhet.
Fodret till inackorderingen, ja.
Fodret till dina: rimligen inte om du inte lyckas påvisa en plan för vinstdrivande varaktighet vilket nog är svårt.
 
@kryddelydd Det med verksamhet och hästtransporter var det jag också tänkte ta upp. Det är inte värt för någon med hästar som hobby att ha hästarna i verksamheten. Det kostar allt för mycket och är krångligare än om man inte har det.
 
@kryddelydd Det med verksamhet och hästtransporter var det jag också tänkte ta upp. Det är inte värt för någon med hästar som hobby att ha hästarna i verksamheten. Det kostar allt för mycket och är krångligare än om man inte har det.

Precis.
Det är därför jag inte ens försöker få mina att bli näringsverksamhet. Alldeles för krångligt och snårigt med olika regler, man behöver antagligen ha hjälp av revisor med redovisningen och då äter det hastigt upp en hel del av den ekonomiska fördelen eftersom det är ganska dyrt att anlita revisor.

Och så alla regler därtill!
 
När vi köpte gård tog vi kontakt med en lokal ekonomikonsult som är expert på gårdars ekonomi. Han hjälpte oss med momsregistrering (dvs vi får dra/måste betala moms) och att starta vår "näringsfastighet". De första fem åren får man kvitta gårdens förluster mot sin vanliga a-skatt. Sen förväntas man gå plus minus noll/med vinst. Finns mängder med olika avdrag o sånt har en ekonomikonsult koll på.

Så sök hjälp från någon som kan. Det kostar en slant, men man vill inte göra fel gentemot skatteverket.

När det gäller hästarna hos oss så har jag räknat ut den rena kostnaden i foder/strö och betalar en liten stallhyra för mina egna hästar. Dvs mina egna hästar är oxå inackorderingar, blir enklare gentemot skatteverket då. Jag måste ju ändå köpa foder o strö men genom att ha dom officiellt inackorderade så får jag ju dra moms även på deras foder/strö. Dock är den hyran betydligt mindre än utomståendes, eftersom jag beräknar den stora kostnaden att vara mitt arbete -o det är gratis för mig ;-)
 
Så sök hjälp från någon som kan. Det kostar en slant, men man vill inte göra fel gentemot skatteverket.

Nu har jag inte någon hästrelaterad verksamhet alls på vår gård (annat än som hobby) men vi tar hjälp med allt pappersarbete för att det ska bli rätt. Väl värt de pengarna!
 
Nu har jag inte någon hästrelaterad verksamhet alls på vår gård (annat än som hobby) men vi tar hjälp med allt pappersarbete för att det ska bli rätt. Väl värt de pengarna!

Vi med, sitter just o sorterar alla kvitton nu. Brukar lämna iväg allt faktiskt, kostar en slant mer -men det är ju så förbaskat tråkigt o jag räknar ALLTID fel ;-)
 
Jag har ingen aning om vad som egentligen gäller, men är också nyfiken på detta och hittade följande på Skatteverkets hemsida:

"Uthyrning av stallplatser på en näringsfastighet är att betrakta som näringsverksamhet vilket direkt följer av regleringen i 13 kap. 1 §2 st . IL. Uthyrning av stall på privatbostad, exempelvis ett komplementhus - garage etc. har normalt karaktären av kapitalinkomst. Omfattningen och användningen av privatbostadsfastigheten som stall kan dock påverka bedömningen av om byggnaden är att anse som privatbostad eller en näringsfastighet. Denna bedömning påverkar även i vilket inkomstslag "hyran" ska beskattas.31"

Ptja, jag förstår knappt vad detta betyder men!
Borde inte uthyrningen av stallplatser räknas som verksamhet då, medan ens egna hästar räknas som privat hobby vars kostnader är helt avskilda från verksamheten? Vad är fördelen med att göra som kvandi och betala hyra för sina egna hästar från ens privata konto in till verksamheten - jag förstår att man får dra moms för ens egna hästars kostnader då, men man måste väl ändå betala stallhyra inklusive moms så jag hänger inte riktigt med på skillnaden? Blir det lite billigare att ha ens egna hästar eller bara enklare att inte hålla på att räkna bort ens egna hästars kostnader från totalkostnaderna hela tiden?

Ursäkta TS om detta känns som "trådkap", men det kändes relevant till din fråga och lite onödigt för mig att starta en ny, i princip likadan tråd... :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 186
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 017
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp