Jordbruksfastighet

T

tacksam_för_svar

Hej
Vad är fördelen/nackdelen med att taxera om en fastighet till jordbruksfastighet? Hur gör man i så fall? För att taxera om till jordbruksfastighet? Mycket glad o tacksam om någon kan svara! :bow:
 
Sv: Jordbruksfastighet

Hej ingen som kan ge mig lite råd i den här frågan?
 
Sv: Jordbruksfastighet

Det är väl lite andra regler t ex angående bygglov för jordbruksfastigheter (att man slipper bygglov...). Vet dock inte hur man gör för att taxera om, kontakta skattekontoret, dom borde kunna hjälpa dig...
 
Sv: Jordbruksfastighet

Vad är det specifikt du undrar över? För delen är att du har möjlighet att dra av kostnader för t ex underhåll på ekonomibyggnader mot inkomster av jordbruksverksamheten.

Eller menar du ur fastighetstaxeringsyfte?

Inget bygglov på jordbruksfastiktheter? Är det verkligen sant? Källa? Det vore kanon...
 
Sv: Jordbruksfastighet

Tror OBSERVERA tror att bygglov hänger lite ihop med var fastigheten ligger om den ligger inom planerat område eller inte.
Fördelarna med jordbruksfastighet är att det räknas som rörelse och man får göra avdrag för vissa saker + att det är lägre fastighetsskatt.
Nackdelarna är att det räknas som företag och att man måste deklarera för näringsverksamhet även om inte har några inkomster. Om man gör avdrag så måste man också ha bokföring som ska sparas ett antal år.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Tack för svaren, då är ungefär som att driva ett företag vilket som helst då, fast man behöver inte nödvändigt har någon rörelse eller vinst av/i det?

Man driver ett företag så länge som man äger en jordbruksfastighet även om det inte används som ett lantbruk sas.?

Vem står för firman egentligen då? Är det jag personligen eller lantbruket som är själva firman?

Vad kan dras av och mot vilka slags inkomster?

Kan man dra av mot annan inkomst? Är det som ett enskild firma? Vad kan ingå i en jordbruksfastighet? Kan tex hund- katt- häst- uppfödning, egen tillverkning av ngn produkt, typ slöjd osv räknas som inkomst av fastigheten?

Fastighetstaxeringssyfte, vad menas med det? Är det skatten det?

Är det ytan på fastigheten som räknas? Var ansöker man om sådant?

Tack igen! :bow:
 
Sv: Jordbruksfastighet

Jordbruksfastighet är inte skyldig att deklarera om det inte är aktivt. Har haft min i vila i 10 år och behöver inte göra någonting så länge det inte är aktivt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Jordbruksfastighet

Jag har precis förvärvat en jordbruksfastighet och hoppas snart kunna svara på dina frågor då jag som bäst håller på och sätter mig in i dessa saker.

Du måste efter vad jag förstår i dagsläget ha någon form av verksamhet. Dvs bruka jorden eller arrendera ut den, ha skog som du på sikt kan avverka eller ha produktion av mjölk eller kött.

Är det en liten gård (som vi precis köpt) så räcker det med en enskild firma men jag antar att du i princip kan välja vilken associationsform du vill (med de vanliga begränsningarna). Eventuell vinst läggs om det är en enskild firma på din bruttolön och skattas som inkomst av näringsverksamhet.

Utgifter för inkomstens förvärvande gäller även i detta fall. Dvs omkostnader som rör ekomibyggader och mark är avdragsgilla, men inte kostnader som rör bostadshuset.

Jag trodde faktiskt att man kunde dra av förluster av näringsverksamheten mot inkomst av tjänst, men jag talade med skatteverket idag och fick motsatt svar. Däremot kan du ju dra av momsen även om du inte går med vinst så lite bättre blir det ju i alla fall.

Fastighetskatten på bostadshuset och tomten är 1% av taxvärdet men bara 0.5% på jordbruksfastigheten i övrigt. Tror jag ska jag kanske tillägga, hittar inte något lagstöd just nu. Det är skatteverket som handlägger fastighetsbeskattningsärenden också, antar att det är dom som bestämmer om det ska vara småhus/jordbruk också.

Ring skatteupplysningen och fråga så kan du väl återkomma med svaren du fick? 0771-567 567 så får vi se om du får samma svar...
 
Sv: Jordbruksfastighet

Jag har en jordbruksfastighet men ingen verksamhet eftersom jag inte haft några inkomster av den (bara utgifter!! det godtog inte skattemyndigheten... :devil: ).
Där jag bor så har vi inget krav på bygglov vad jag vet (ändras ju..). Det är snart 20 år sen vi byggde stallet.. :o , emn då behövdes det inte, dock gjorde vi förprövning...
Det är oftast enklare att kontakta aktuell myndighet för att få svar på vad som gäller då det kan variera i landet och regler ändras. När vi flyttade ut var t ex inte bostadshuset med som jordbruksfastighet utan bara stallet och logen, men rätt som det var så fanns alla byggnader inräknade... :confused: Det är inte alltid lätt att veta vad som gäller... :crazy:
 
Sv: Jordbruksfastighet

När vi köpte vår gård 2003 var det lantmäteriet som beslutade om den skulle bli jordbruksfastighet (fastighetstaxeringsmässigt) detta i sin tur beror på hur mycket mark man har och hur fastigheten varit taxerad innan.
Vet inte hur lite mark man kan ha, men ta den frågan med ditt lokala lantmäteri.

Jordbruks/verksamhetsbiten måste man ansöka om hos lokala skattemyndigheten och de gör då en bedömning om de tror man kan tjäna pengar på jordbruket. Man måste momsregistrera/firmaregistrera sig och även deklarera för näringsverksamhet.

Så fick i allafall vi göra och det gick väldigt smidigt
Lycka till ;)
kazam
 
Sv: Jordbruksfastighet

Rolle skrev:
Har haft min i vila i 10 år och behöver inte göra någonting så länge det inte är aktivt.
Jasså, jag trodde att du hade hästar på den jag.
Och det är väl inte vila?
 
Sv: Jordbruksfastighet

Rolle skrev:
Jordbruksfastighet är inte skyldig att deklarera om det inte är aktivt. Har haft min i vila i 10 år och behöver inte göra någonting så länge det inte är aktivt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Men kan du söka EU-stöd? Och om du gör det så är väl fastigheten aktiv. Det finns ju ett krav som säger att enbart aktiva jordbrukare kan få EU-stöd.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Vi har haft gården i 16 år........ ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Jordbruksfastighet

vi får deklarera varje år och vi har aldrig drivit våran somjordbruksfastighet
 
Sv: Jordbruksfastighet

*trådlån*
Fick papper från jordbruksverket i går och upptäckte att de EU-stöd jag sökt och fått är skattepliktiga!! Trodde inte att man skattade för bidrag, men, men man lär sig då nåt nytt varje dag;) .
Om det nu är så borde jag väl kunna yrka avdrag för josdbsuket också?? Har tidigare försökt dra av för den plåt vi la om logtaket med men fick då avslag, skulle tro att det var för att vi inte hade någon inkomst på jordbruket, men det hindret borde väl vara undanröjt nu iom att jag jua har inkomst (EU-stöd).
Hur funkar det då rent praktiskt?
Måste jag ha bokföring, momsredovisning?
Kan jag ta in hästarna i jordbruket (har planer på att kunna få inkomst på dem så småningom)?
Hoppas att någon kan svara på mina funderingar!!
 
Sv: Jordbruksfastighet

Ja när du nu fått EU-stöd så bedriver du ju automatiskt näringsverksamhet. Du måste då bokföra. Givetvis har du nu också rätt att dra av kostnader inom lantbruket.

Jag tycker du kan ta in hästarna i lantbruket. Du kan motivera det med att ditt åtagande mot jordbruksverket gör att du måste ha djur. Du kan ju göra förlust på hästarna och täcka upp det med EU-stöd. Så gör de flesta lantbrukare som har djur för om man räknar bort EU-stöden så går ingen djurbonde med vinst.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Tack för bra svar!!
Måste man också ha en revisor som granskar???
Är inte så hemma på det här området, men jag är intresserad av att lära mig!
Om jag tar in hästarna i verksamheten, hur fungerar det? Ska man bilda firma och firman äger hästarna eller är det jag som står som ägare?
Vad får man dra av?
Finns det kanske någon bra litteratur som behandlar detta??
:confused:
 
Sv: Jordbruksfastighet

Du kan dra av utgifter du har på lantbruket mot inkomst av tjänst under de första 5 åren. Du måste då vara "aktiv" vilket innebär att du måste arbeta ca 600 timmar i verksamheten (det kan räcka med färre timmar i mindre verksamheter).
 
Sv: Jordbruksfastighet

Så jag måste alltså ta ut lön också???? Ja då lär det ju inte gå ihop på mina EU-bidrag (enda inkomsten just nu!!!) det räcker inte till många timmar....
Finns det ingen bra skrift att läsa (gärna enkel!).
Tänkte mest att jag borde få kvitta det jag skattar på bidragen mot de utgifter jag har för att kunna FÅ bidragen (t ex stängsel för att kunna hålla djur.)
 
Sv: Jordbruksfastighet

alfa460 skrev:
Vad är det specifikt du undrar över? För delen är att du har möjlighet att dra av kostnader för t ex underhåll på ekonomibyggnader mot inkomster av jordbruksverksamheten.

Eller menar du ur fastighetstaxeringsyfte?

Inget bygglov på jordbruksfastiktheter? Är det verkligen sant? Källa? Det vore kanon...

Vet att min moster just nu håller på att bygga om lite hemma och hon har sagt att man inte behöver bygglov för nya byggnader på en jordbruksfast. så länge det inte är ett nytt bostadshus. Man får alltså bygga till lador och div. ekonomibyggnader utan bygglov som jag fattar det.

Sen såg jag att någon nämnde något om stadsplanerade områden och då är det klart att reglerna kanske ser lite annurlunda ut, har jag faktiskt ingen aning om.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 151
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 292
Juridik & Ekonomi Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 045
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp