strawberrysylt

Trådstartare
Jag vet...! det är långt till jul och jag har inte tänkt julpynta än, men de sålde faktiskt julgrejor på marknaden jag var på idag så... och julmust på Maxi... herregud :S...

Iallafall... det blir första julen jag bor i min nya lägenhet o lite vill jag ju pynta den :) jag tänker mig att jag vill ha ganska så få rejäla pynt istället för en massa "krafs". Hade tänkt mig typ en julstjärna (eller nåt annat) i fönstret, en julig vaxduk på bordet, en adventsljusstake och en klädd julgran. Eventuellt julgardiner, beror på om jag får upp några gardiner öht nån gång... ^^. Ljuslyktor o slingor gillar jag också så någon/några såna kan det kanske också bli, fast det har jag iofs uppe redan nu såna åretrunt-iga...
Och kanske nån enstaka lite rejäl porslinsprydnad också, jag gillar t ex Maria Erkers figurer om ni vet vilka jag menar? Kan lägga in bild från datorn senare. Någon som har dem? Tänker att dem kan man kanske samla på å utvidga med en varje år...
Annars tänker jag mig att jag vill köpa pynt som jag ska ha sen i många år. Eller göra eget, det hade ju vart jättekul om man kunnat göra nåt snyggt själv.. någon som gjort det?
Hur tänker ni om julpynt? Vad har ni? Har ni massa smått o gott eller några få saker? Har sakerna sina bestämda platser i hemmet? Köper ni något nytt varje år?

//r
 
Jag vet...! det är långt till jul och jag har inte tänkt julpynta än, men de sålde faktiskt julgrejor på marknaden jag var på idag så... och julmust på Maxi... herregud :S...

Iallafall... det blir första julen jag bor i min nya lägenhet o lite vill jag ju pynta den :) jag tänker mig att jag vill ha ganska så få rejäla pynt istället för en massa "krafs". Hade tänkt mig typ en julstjärna (eller nåt annat) i fönstret, en julig vaxduk på bordet, en adventsljusstake och en klädd julgran. Eventuellt julgardiner, beror på om jag får upp några gardiner öht nån gång... ^^. Ljuslyktor o slingor gillar jag också så någon/några såna kan det kanske också bli, fast det har jag iofs uppe redan nu såna åretrunt-iga...
Och kanske nån enstaka lite rejäl porslinsprydnad också, jag gillar t ex Maria Erkers figurer om ni vet vilka jag menar? Kan lägga in bild från datorn senare. Någon som har dem? Tänker att dem kan man kanske samla på å utvidga med en varje år...
Annars tänker jag mig att jag vill köpa pynt som jag ska ha sen i många år. Eller göra eget, det hade ju vart jättekul om man kunnat göra nåt snyggt själv.. någon som gjort det?
Hur tänker ni om julpynt? Vad har ni? Har ni massa smått o gott eller några få saker? Har sakerna sina bestämda platser i hemmet? Köper ni något nytt varje år?

//r
Jag brukar inte pynta alls, bara en massa prylar som jag måste plocka bort sen. Jag jobbar dessutom helst jul, bättre betalt. ;)
 
Jag älskar jul :love: Pyntet, musiken, stämningen, bakandet och maten:heart
Så jag går all in. Julgardiner, "grangirlanger" kring gardinstången och stjärna/ljusstake i alla fönster. Dukar, handdukar, filtar och förkläde+ugnsvantar byts också till julvarianten. Förr åkte hela tomtesamlingen(~50 st)fram också men nu är det bara några få utvalda. Julmusik spelas så mycket som möjligt, sambon delar tyvärr inte min passion så han brukar visa visst missnöje till slut:cautious:
Allt som går att återanvända varje år gör jag förstås. Gardinkappan i köket är min farmors gamla:love: Likaså kökshanddukarna.
Adventsljusstaken är nog det nyaste inköpet och granen (plastgran) köpte jag en "ny" på second hand till förra lägenheten för att den gamla var för stor. Annars är det mesta ärvt eller inköpt till första egna hemmet för 12 år sedan.
Av kulorna till granen är många samma som hängde i min barndoms gran. Glittergirlangerna använder jag också år efter år, tills de faller isär.
Krans på dörren ska det också vara förstås:D Och ljusslingor i buskarna i trädgården.
 
Maken är nästan mer "julig" än vad jag är, och han brukar "plutta" ut varenda julsak vi äger, klä hela huset i blinkande lampor, osv... :p Men det är kul. Jag gillar nog speciellt fina stjärnor i mina fönster. Tror att jag behöver köpa någon i år faktiskt, för mina pappstjärnor verkade sjunga på sista versen förra året....
 
Jag vet...! det är långt till jul och jag har inte tänkt julpynta än, men de sålde faktiskt julgrejor på marknaden jag var på idag så... och julmust på Maxi... herregud :S...

Iallafall... det blir första julen jag bor i min nya lägenhet o lite vill jag ju pynta den :) jag tänker mig att jag vill ha ganska så få rejäla pynt istället för en massa "krafs". Hade tänkt mig typ en julstjärna (eller nåt annat) i fönstret, en julig vaxduk på bordet, en adventsljusstake och en klädd julgran. Eventuellt julgardiner, beror på om jag får upp några gardiner öht nån gång... ^^. Ljuslyktor o slingor gillar jag också så någon/några såna kan det kanske också bli, fast det har jag iofs uppe redan nu såna åretrunt-iga...
Och kanske nån enstaka lite rejäl porslinsprydnad också, jag gillar t ex Maria Erkers figurer om ni vet vilka jag menar? Kan lägga in bild från datorn senare. Någon som har dem? Tänker att dem kan man kanske samla på å utvidga med en varje år...
Annars tänker jag mig att jag vill köpa pynt som jag ska ha sen i många år. Eller göra eget, det hade ju vart jättekul om man kunnat göra nåt snyggt själv.. någon som gjort det?
Hur tänker ni om julpynt? Vad har ni? Har ni massa smått o gott eller några få saker? Har sakerna sina bestämda platser i hemmet? Köper ni något nytt varje år?

//r
Sakerna har inte bestämd plats men mkt hamnar ändå på samma ställe. Blir inte att jag köper nytt varje år men kompletterar ändå ganska ofta. Kör på ganska traditionell, klassisk/gammeldags stil fast med ganska mkt vitt i kombination med rött och en del guld. Försöker hitta juldekorationer med lite kvalité och mer rustik känsla. I porslinsväg har jag mkt ärvt, bla tallrikar med Jenny Nyström-motiv som jag älskar då de varit min mormors. Det viktiga för mig är att inte huset, dvs inredningen, förändras allt för mkt i stil mot vad det är/har resten av året. Men det tycker jag att jag lyckas med numera. Men det har tagit ganska mga år att samla på sig dekorationer av "rätt slag". Det mesta som säljs är i mitt tycke för kitschigt.
 
Har en adventsljusstake och flera stjärnor. På nedervåningen brukar vi pynta så det blir julstämning. Gran i vardagsrummet. Julgardiner enbart i matsalen.
Lite juldukar, några tomtar och en adventsgrupp.
Har en ljusslinga utomhus som står ute året runt (borde egentligen ta bort den efter jul), men tänds bara från första advent och framåt.
Lyssnar en del på julmusik. Gärna musik utan sång där de bara spelar låtarna.
En hel del levande ljus och brasor ger stämning.
I stallet har jag inte pyntat på två år men tänkt pynta litegrann i år, tänke annordna en "pyntardag" med uteritt, glögg, pepparkakor och pynt efter behag för de som vill :).
 
Jag köpte en stjärna förra året att ha i fönstret. Den hänger kvar fortfarande så behöver inte ta fram nåt, bara tända den. :D
Har inget annat pynt, det är så krångligt att plocka fram och bort + har så stökigt så jag vet inte var jag skulle placera pyntet.
 
@strawberrysylt: Om du gillar Erkers tomtar så kolla på Nittsjös tomtar, jag tycker de är jättesöta.

Jag brukar inte ha fram så mycket, det mesta är juldekorationer i någon form av ljus (jag köpte en adventsstjärna för fönstret i koppar förra året :love:) och lite gamla julsaker som jag vuxit upp med.
 
Förr bytte jag till julgardiner men det ids jag inte längre. Vad jag däremot INTE kompromissar med är mina julstjärnor!

Har klassiska i plåt, kopparfärgade och med svaga lampor i, det är det mysigaste jag vet. Och så blir det rödrandiga/rutiga kökshanddukar och julförklädet istället för de grön/blå varianterna som är framme annars. That's it, typ :)

Är jag hemma och har plats åker julgranen fram också. Tror det är ett julgransår i år faktiskt!

(ja och så brukar det bli någon julstjärna på bordet också, röd eller vit)
 
Är ingen pyntig person så här händer det inte så mycket. Gillar att byta gardiner så julgardiner (eller snarare vintergardiner) brukar komma fram. Får väl se om vi sätter upp några ljusstakar i år, fönstren här är så små att katterna inte får plats om vi sätter upp några ljusstakar.
 
Jag har ljusstakar eller stjärnor i varje fönster, med timer till så jag slipper tända och släcka.

Sedan är den röda färgen viktig för mig. Jag byter ut allt "tyg" i hela huset till rött: handdukar, dukar, filtar osv.

Tar också in kvistar av barrträd (gran, tall och en) och ställer i krukor lite varstans. Luktar så gott och juligt!
 
Jag vet...! det är långt till jul och jag har inte tänkt julpynta än, men de sålde faktiskt julgrejor på marknaden jag var på idag så... och julmust på Maxi... herregud :S...

Iallafall... det blir första julen jag bor i min nya lägenhet o lite vill jag ju pynta den :) jag tänker mig att jag vill ha ganska så få rejäla pynt istället för en massa "krafs". Hade tänkt mig typ en julstjärna (eller nåt annat) i fönstret, en julig vaxduk på bordet, en adventsljusstake och en klädd julgran. Eventuellt julgardiner, beror på om jag får upp några gardiner öht nån gång... ^^. Ljuslyktor o slingor gillar jag också så någon/några såna kan det kanske också bli, fast det har jag iofs uppe redan nu såna åretrunt-iga...
Och kanske nån enstaka lite rejäl porslinsprydnad också, jag gillar t ex Maria Erkers figurer om ni vet vilka jag menar? Kan lägga in bild från datorn senare. Någon som har dem? Tänker att dem kan man kanske samla på å utvidga med en varje år...
Annars tänker jag mig att jag vill köpa pynt som jag ska ha sen i många år. Eller göra eget, det hade ju vart jättekul om man kunnat göra nåt snyggt själv.. någon som gjort det?
Hur tänker ni om julpynt? Vad har ni? Har ni massa smått o gott eller några få saker? Har sakerna sina bestämda platser i hemmet? Köper ni något nytt varje år?

//r

Jag är dålig på att pynta själv, av lathet. Men tycker mycket om att se adventsljusstakar och julstjärnor i fönstren, eller julpyntningen i stad. Det ger mig en såndär varm känsla och jag blir sugen på pepparkakor. :D

Äger en adventsljusstake som jag försöker komma igår att ta fram i alla fall, för att bidra med lite ljus i decembermörkret.
 
Jag firar inte jul men ärvde lite julsaker efter mina föräldrar som jag brukar plocka fram eftersom de för med sig fina minnen.
Köper en rosa julstjärna att ha på bordet.
Julens traditionella färger skär sig annars väldigt mycket med min rosa lägenhet :p
 
Älskar pynt. Främst i julgranen, men har samlat på mig en hel del tomtar också. Tror jag är uppe i 4 banankartonger med julsaker nu och jag köpte lite nytt på loppis här i veckan :o Hade hoppats på att få komma in i mitt hus före jul så jag kan pynta ordentligt men tyvärr verkar det bli andra planer. Men nästa år ska jag nog köpa en större gran så jag får plats med mer :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 616
Senast: Hyacinth
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 641
Senast: sthu
·
N
Övr. Djur Har sett att vissa här på forumet har afrikanska jättesnäckor, dom är ju bara för häftiga! Har funderat på såna i nåt år nu, och tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
5 649
Senast: Nelly_Muffin
·
Hundavel & Ras Efter många funderingar fram o tillbaka på vad nästa hund ska vara för ras, tänkte börja leta uppfödare så smått, ställer jag återigen...
Svar
19
· Visningar
3 244
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp