Juridik kring skilsmässa

Destiny_D

Trådstartare
Nu frågar jag åt en kompis (på riktigt!). Hon har ganska nyligen avslöjat att hennes man varit/är otrogen, och sedan dess har han inte bott hemma i huset. De kommunicerar via ilskna sms...

Hon är såklart orolig för hur det ska bli med allt, och främst var hon (och barnen) ska bo. Hennes man har dubbelt så hög lön som henne, och hon jobbar i ett typiskt ”kvinnligt” låglöneyrke. Det som gör mig fundersam är att hon berättade igår att han redan köpt lägenhet bakom ryggen på henne. Han har tydligen tagit nåt som heter ”överbryggningslån” (?) med villkor att deras gemensamma hus måste säljas inom 3-6 mån. Kan han verkligen göra så?? Låter ju helt sjukt att han ska kunna ordna det så bra och enkelt för sig medan hon blir ställd på bar backe i princip. Hon har pratat med banken och kommer nog knappt att ha råd att köpa en etta (med tre barn...).

Jag kan avsluta med att säga att de inte har skickat in papper om skilsmässa än, åtminstone har hon inte skrivit på några.

Tacksam för tips och råd!
 
Nu frågar jag åt en kompis (på riktigt!). Hon har ganska nyligen avslöjat att hennes man varit/är otrogen, och sedan dess har han inte bott hemma i huset. De kommunicerar via ilskna sms...

Hon är såklart orolig för hur det ska bli med allt, och främst var hon (och barnen) ska bo. Hennes man har dubbelt så hög lön som henne, och hon jobbar i ett typiskt ”kvinnligt” låglöneyrke. Det som gör mig fundersam är att hon berättade igår att han redan köpt lägenhet bakom ryggen på henne. Han har tydligen tagit nåt som heter ”överbryggningslån” (?) med villkor att deras gemensamma hus måste säljas inom 3-6 mån. Kan han verkligen göra så?? Låter ju helt sjukt att han ska kunna ordna det så bra och enkelt för sig medan hon blir ställd på bar backe i princip. Hon har pratat med banken och kommer nog knappt att ha råd att köpa en etta (med tre barn...).

Jag kan avsluta med att säga att de inte har skickat in papper om skilsmässa än, åtminstone har hon inte skrivit på några.

Tacksam för tips och råd!

Finns det något äktenskapsförord? Annars nej, han får inte ingå avtal om deras gemensamma fastighet.

Skilsmässa kan man ansöka om själv, men är det barn med i bilden finns betänketid.
 
Finns det något äktenskapsförord? Annars nej, han får inte ingå avtal om deras gemensamma fastighet.

Skilsmässa kan man ansöka om själv, men är det barn med i bilden finns betänketid.

Tack för svar! Nej, det finns inget äktenskapsförord. Hur kan hon gå vidare med detta? Jag är noll bevandrad i hur man gör i såna här situationer...
 
Om de båda står på huset och huslånet så verkar det väldigt märkligt att banken går med på att han ensam skriver på en låneansökan med huset som säkerhet. Eller i det här fallet husets försäljning som säkerhet, så hon kan ju börja med att prata med den bank där huslånet finns och fråga hur det ens är möjligt.
 
Det som gör mig fundersam är att hon berättade igår att han redan köpt lägenhet bakom ryggen på henne. Han har tydligen tagit nåt som heter ”överbryggningslån” (?) med villkor att deras gemensamma hus måste säljas inom 3-6 mån. Kan han verkligen göra så??
Juridiskt kan han inte själv besluta om en försäljning. Men det finns inget som hindrar att han och banken gör någon form av avtal om ett överbryggningslån ändå, det är helt upp till banken att godkänna men som sagt han kan inte sälja bostaden på eget bevåg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Om de båda står på huset och huslånet så verkar det väldigt märkligt att banken går med på att han ensam skriver på en låneansökan med huset som säkerhet. Eller i det här fallet husets försäljning som säkerhet, så hon kan ju börja med att prata med den bank där huslånet finns och fråga hur det ens är möjligt.

Fast ett överbryggningslån är ett lån som man tar utan säkerhet - däremot kan det, som i det här fallet, vara villkorat. Jag är tämligen övertygad om att det blir maken som ensam hamnar i skiten om huset inte säljs i enlighet med villkoren eftersom maken står ensam på överbryggningslånet.
 
Tack alla!:bow:
Jag ska säga åt henne att kontakta banken till att börja med. Familjejurist låter dyrt, så jag får se om hon nappar på det... Men jag håller med! Känns som att hon kan behöva råd från en jurist. Låter helt sjukt att han kan göra så som hon säger...
 
Fast ett överbryggningslån är ett lån som man tar utan säkerhet - däremot kan det, som i det här fallet, vara villkorat. Jag är tämligen övertygad om att det blir maken som ensam hamnar i skiten om huset inte säljs i enlighet med villkoren eftersom maken står ensam på överbryggningslånet.

Så om hon vill jävlas kan hon vägra sälja huset så snabbt?:devil:
 
@Destiny_D be din vän ta kontakt med en jurist som kan hjälpa henne, det verkar väldigt märkligt att han skulle kunna ta ett lån utan hon har skrivit på något. Jag fick till och med skriva på när maken tog en lån på sommarstugan som är inskriven som hans enskilda egendom. Eller ja nu är den överlåten tills hans syster med man.
 
Fast ett överbryggningslån är ett lån som man tar utan säkerhet - däremot kan det, som i det här fallet, vara villkorat. Jag är tämligen övertygad om att det blir maken som ensam hamnar i skiten om huset inte säljs i enlighet med villkoren eftersom maken står ensam på överbryggningslånet.

Vilket då innebär att husförsäljningen är en form av säkerhet för att han ska få det lånet. Huset är fortfarande bådas och att han då kan ansöka och få godkänt på ett lån där villkoret är att det gemensamma boendet ska säljas, utan att delägaren (frun) har minsta lilla att säga till om känns märkligt.
 
Så om hon vill jävlas kan hon vägra sälja huset så snabbt?:devil:

Fast varför då? Även om han har varit otrogen och betett sig som en skitstövel så är det väl ändå onödigt att själv bete sig som en skitstövel och hämnas.

Det är ju givetvis jättetråkigt att hon inte kommer att ha råd att köpa något mer än en etta. Men jag tänker ändå att man får hålla i sär olika saker som görs bäst i att inte blandas samman. Det är inte för att han har varit otrogen och har köpt en ny bostad bakom ryggen på henne som gör att hon inte har råd. Det hade hon inte haft hur han än hade avslutat förhållandet.

Mitt tips är att ta kontakt med en familjerättsjurist och banken och försöka bena upp förutsättningarna. Kan hon ha möjlighet att bo kvar om han blir utköpt? Kanske mannen kan vara beredd att sälja sin del billigt för att barnen ska kunna få bo bra? osv. Är det väldigt svårt att få tag på hyresrätter och flytten dröjer så kan det ju bli knivigt för mannen med överbryggningslånet - så det kan ju vara mycket värt för honom att därför sälja billigt.
 
Vilket då innebär att husförsäljningen är en form av säkerhet för att han ska få det lånet. Huset är fortfarande bådas och att han då kan ansöka och få godkänt på ett lån där villkoret är att det gemensamma boendet ska säljas, utan att delägaren (frun) har minsta lilla att säga till om känns märkligt.

Nej, det är ett villkor. Inte en säkerhet. En säkerhet är något som banken kan lösa in.
 
Tack alla!:bow:
Jag ska säga åt henne att kontakta banken till att börja med. Familjejurist låter dyrt, så jag får se om hon nappar på det... Men jag håller med! Känns som att hon kan behöva råd från en jurist. Låter helt sjukt att han kan göra så som hon säger...

Det kan låta dyrt med en jurist, men det kan bli många gånger dyrare att inte anlita en och göra fel eller missa rättigheter.
 
Vilket då innebär att husförsäljningen är en form av säkerhet för att han ska få det lånet. Huset är fortfarande bådas och att han då kan ansöka och få godkänt på ett lån där villkoret är att det gemensamma boendet ska säljas, utan att delägaren (frun) har minsta lilla att säga till om känns märkligt.
Om det är så är det mycket märkligt (och felaktigt) det håller jag med om men den nya lägenheten är också en säkerhet och har han hög lön kanske det i kombination anses tillräckligt och det är inte alls säkert att det verkligen finns en klausul som säger att den gemensamma bostaden måste säljas eller utgör en säkerhet för lånet.
 
Nu frågar jag åt en kompis (på riktigt!). Hon har ganska nyligen avslöjat att hennes man varit/är otrogen, och sedan dess har han inte bott hemma i huset. De kommunicerar via ilskna sms...

Hon är såklart orolig för hur det ska bli med allt, och främst var hon (och barnen) ska bo. Hennes man har dubbelt så hög lön som henne, och hon jobbar i ett typiskt ”kvinnligt” låglöneyrke. Det som gör mig fundersam är att hon berättade igår att han redan köpt lägenhet bakom ryggen på henne. Han har tydligen tagit nåt som heter ”överbryggningslån” (?) med villkor att deras gemensamma hus måste säljas inom 3-6 mån. Kan han verkligen göra så?? Låter ju helt sjukt att han ska kunna ordna det så bra och enkelt för sig medan hon blir ställd på bar backe i princip. Hon har pratat med banken och kommer nog knappt att ha råd att köpa en etta (med tre barn...).

Jag kan avsluta med att säga att de inte har skickat in papper om skilsmässa än, åtminstone har hon inte skrivit på några.

Tacksam för tips och råd!
När jag hade strul i min skilsmässa hade jag hjälp av Juristjouren, tror jag det hette. Googla det! Kostnadsfri rådgivning på telefon. Går ju inte att driva ett mål med deras hjälp, men en inledande kontakt och få lite tips och råd från experter kan ju vara skönt.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 225
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp