Juridik medryttare

Reykur

Trådstartare
Jag har just bestämt med mitt livs första medryttare och började fundera på kontrakt. Vad ska man ha med? Finns det någon som kan ge exempel på era avtal? :) Funderingar jag har är typ: Vad händer om medryttaren skadar sig när han rider min häst? Eller om hästen i medryttare omsorg orsakar skada på typ annans egendom?

Vad ska jag tänka på?
 
Jag har just bestämt med mitt livs första medryttare och började fundera på kontrakt. Vad ska man ha med? Finns det någon som kan ge exempel på era avtal? :) Funderingar jag har är typ: Vad händer om medryttaren skadar sig när han rider min häst? Eller om hästen i medryttare omsorg orsakar skada på typ annans egendom?

Vad ska jag tänka på?

Självklart så gäller din hästförsäkring om hästen skulle skada sig när medryttaren rider, men du bör ha med i kontraktet om vem som står för självrisken om medryttaren orsakat skadan genom slarv eller olyckshändelse. Samma gäller även utrustning om medryttaren genom slarv eller olyckshändelse har sönder eller tappar bort nåt.
Vad gäller om hästen blir skadad kortare eller längre tid, har medryttaren några skyldigheter när det gäller åttagande.
Uppsägningstid.
Nåt som inte är tillåtet för medryttaren att göra när denne rider.
 
Fast vad har det med tråden att göra?
TS har ingen skyldighet att förklara sitt beslut för dig. Om du undrar så starta en egen tråd med frågeställningen till varför personer väljer att ha en medryttare.

Osar troll...:cautious:

Har allt att göra! Man ska inte blanda in andra med sina häsrar, det bli bara problem. Att avstyr det är bara goda råd.
Man ska kunna ställa frågar utan att bli otrevlig till möts.
 
Har allt att göra! Man ska inte blanda in andra med sina häsrar, det bli bara problem. Att avstyr det är bara goda råd.
Det är din högst personliga åsikt, vilket du får ha. Dock är den inte relevant i tråden då det inte är vad ts frågar om.

Man ska kunna ställa frågar utan att bli otrevlig till möts.
Det tänkt nog TS oxå innan du kom med din första kommentar. Att kasta piggsvin i gummibåt är sällan bra...
 
Du får nog fundera vad du vill uppnå med ett kontrakt. Jag har varit medryttare på ett antal hästar samt själv haft häst med medryttare. Jag har bara en gång skrivit kontrakt (då som medryttare för att hästägaren ville det).

I vårt kontrakt stod inte något om att jag bara skulle ersätta om jag varit försumlig, men vi avtalade det muntligt efter mitt påpekande. Men eftersom det kändes lite olustigt att inte ha det på pränt funderade jag lite över kontraktet. Jag kunde konstatera att det skulle vara mycket svårt att bevisa att det var medryttaren (jag) som orsakat något om det inte skulle funnits vittnen före och efter ridturen (vilket ofta inte var fallet) för hästen släpptes ofta ut i hagen efter ridtur och även om hästen ställdes på box så kan de ju även skada sig där. Så hur skulle hästägaren kunna bevisa alls att jag gjort något?

Nu kanske jag ska förklara mig: jag är oerhört försiktig med både egen och andras egendom så det fanns inte på kartan att något skulle skadas pga min försumlighet, men jag var inte intresserad att betala för en ren olycka (jag betalade en ansenlig peng för medryttarskapet och tycker att merkostnad för hästägaren pga olyckshändelse kunde anses ingå i avgiften så att säga).

Själv har jag inte på något sätt agerat annorlunda med kontrakt än utan, å andra sidan har jag hört historier om andra medryttare så jag förstår oron!
 
Jag nöjer mig med en tydlig muntlig överenskommelse: du ansvarar för allt som har med dig själv att göra och jag ansvarar för allt som har med hästen att göra. Om jag inte gör bedömning gen att medryttaren är så ansvarsfull så att en ev skada på häst eller utrustning är ren och skär otur så ska jag heller inte låta personen rida hästen ...har haft flera medryttare och inga problem som har m juridik att göra.
 
På mina kontrakt, skriftliga som muntliga, har det stått att jag som medryttare ska betala det som gått sönder om de gått sönder ifall jag varit oförsiktig. Skedde det genom en olycka behövde jag självklart inte betala något (även om jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till att bidra med det jag hade råd med). Alla kostnader kring hästarna annars behövde jag inte bry mig om alls då ägarna stod för det själva.

Känns som en viktig punkt ifall man lyckas hitta en slarvig medryttare. Är man extra petnoga kan du ju inspektera/ta kort på t.ex. sadeln innan så du har fotobevis på skicket innan.
 
Tack så mycket för all input! Vi skriver ett ganska basic avtal, med uppsägningstid, kostnad och åtaganden helt enkelt. :)

Varför ska du har en medryttare? det bli bara problem!

Inte för att du har något med det att göra egentligen, men orsaken till att jag valt att låta just denna tjej vara medryttare till min häst är för att jag tycker hon är en duktig, ambitös och ansvarsfull ung ryttare som jag tycker borde få chansen att rida och utvecklas på bra hästar. Jag har varit stand in för hennes grupp på ridskolan några gånger, sett henne rida många olika hästar och känner henne sedan en tid tillbaka genom stallet.

Jag har inte medryttare för att jag behöver, jag har både råd och tid med min häst. Jag vill ha just denna medryttare för att jag såg en möjlighet att kanske hjälpa en ambitiös ung ryttare utvecklas. Min häst är en fin ridhäst som är relativt välutbildad och jag tror hon kan lära sig mycket! I nära samarbete med mig och min tränare som också finns på gården. :)
 
Tack så mycket för all input! Vi skriver ett ganska basic avtal, med uppsägningstid, kostnad och åtaganden helt enkelt. :)



Inte för att du har något med det att göra egentligen, men orsaken till att jag valt att låta just denna tjej vara medryttare till min häst är för att jag tycker hon är en duktig, ambitös och ansvarsfull ung ryttare som jag tycker borde få chansen att rida och utvecklas på bra hästar. Jag har varit stand in för hennes grupp på ridskolan några gånger, sett henne rida många olika hästar och känner henne sedan en tid tillbaka genom stallet.

Jag har inte medryttare för att jag behöver, jag har både råd och tid med min häst. Jag vill ha just denna medryttare för att jag såg en möjlighet att kanske hjälpa en ambitiös ung ryttare utvecklas. Min häst är en fin ridhäst som är relativt välutbildad och jag tror hon kan lära sig mycket! I nära samarbete med mig och min tränare som också finns på gården. :)

Äntligen ett vettig svar. "att hjälpa en med på traven".
Du är värt ett stor kram.
God Bless You :)
 
Hur tänkte du nu? Vad säger att det blir problem? Vad baserar du detpå?

Jag se att folk söka medryttare for fel anledning, som du namn, "tid eller pengar", okunnighet och i de flesta fall bli det bråk, osämja och hästen som for lida av motsvariga vilja.
Rule Of Thumb:
Det mindre andra är inblandad i sina djur dess bättre.
 
Jag se att folk söka medryttare for fel anledning, som du namn, "tid eller pengar", okunnighet och i de flesta fall bli det bråk, osämja och hästen som for lida av motsvariga vilja.
Rule Of Thumb:
Det mindre andra är inblandad i sina djur dess bättre.
Dels har du fel med att det för det mesta blir bråk och osämja. Visst det kan säkert bli det men jag har otaliga exempel på där medryttare fungerar bra och ett fåtal där det inte fungerat. Orsaken till medryttare varierar.

Som svar till TS.

Jag har ett muntligt avtal, min medryttare skulle aldrig medvetet göra något dumt med hästen och jag vet att hon kommer att hjälpa mig om hästen blir skadad. Hästen är försäkrad och mitt ansvar. Jag skulle inte skaffat mig en minderårig medryttare och definitivt inte under 15, om inte barnet har någon vuxen med hästarna som kan ta ansvar.

Anledningen till att jag inte gör ett skriftligt avtal är mest att jag inte känner att det skulle fylla någon funktion. Jag skulle aldrig driva vidare något rätten ändå och vårt avtal är det självklara, medryttare tar hand om hästen, och hjälper till ekonomiskt om hon klantat sig ordentligt annars så är det mitt ansvar. Hon får rida som hon vill, vi har en dialog vid behov. Hästen är komplicerad

Om medryttare brutit mot de muntliga skulle hon säkert brutit mot det skriftliga.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 124
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 556
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp