Kaffedrickare se hit!

Gramse

Trådstartare
Inser att min kaffebryggare gör kaffedrickandet till en mindre angenäm upplevelse. Jag vill dricka gott kaffe. Och jag vill bjuda mina vänner på gott kaffe. Inte att dom lämnat halva muggar med odrickbart äckelkaffe när dom ger sig iväg. Så vilken kaffemaskin/bryggare anser just du är den bästa? Hoppas tråden inte strider mot några regler och blir borttagen men i så fall var det roligt så länge det varade.
 
Jag dricker iofs inte kaffe alls, men enligt alla mina kaffedrickande vänner så är kokkaffe alltid godast så mitt tips är att köpa en kaffepanna och ett bra kokkaffe ;)
 
Jag använder perkulator, blir gott kaffe (så länge rätt sorts kaffe inhandlas) men VARMT. Mamma är salig över sin Moccamaster. Den brygger gott kaffe och är riktigt snabb.
 
1 kokkaffe
2 perkolator kaffe
3brygt kaffe Bäst om man på ngt loppis kan hitta en gammal melittafiltertratt i porslin. hälli kokande vatten innan du lägger i filtret så tratten är varm när du brygger
4 kaffe bryggt i en vanlig kaffebryggare
 
Inser att min kaffebryggare gör kaffedrickandet till en mindre angenäm upplevelse. Jag vill dricka gott kaffe. Och jag vill bjuda mina vänner på gott kaffe. Inte att dom lämnat halva muggar med odrickbart äckelkaffe när dom ger sig iväg. Så vilken kaffemaskin/bryggare anser just du är den bästa? Hoppas tråden inte strider mot några regler och blir borttagen men i så fall var det roligt så länge det varade.

Ett av mina favoritämnen!

För bryggkaffe: Moccamaster
Kapselmaskin: Nespresso Lattissima (jag var länge en motståndare, men kan inte bortse ifrån att kaffet blir förbannat gott!)
Manuell espressomaskin: Gaggia Classic

Eller varför inte en hederlig Mokabryggare som man ställer på spisplattan?

Sedan får man inte glömma kaffesort och hur (och när!) kaffet är malet påverkar hur kaffet smakar.
 
Inser att min kaffebryggare gör kaffedrickandet till en mindre angenäm upplevelse. Jag vill dricka gott kaffe. Och jag vill bjuda mina vänner på gott kaffe. Inte att dom lämnat halva muggar med odrickbart äckelkaffe när dom ger sig iväg. Så vilken kaffemaskin/bryggare anser just du är den bästa? Hoppas tråden inte strider mot några regler och blir borttagen men i så fall var det roligt så länge det varade.
Jag har en gammal Braun som inte tillverkas längre, men det viktiga är väl att vattentemperturen är tillräckligt hög. Råd&Rön har gjort en test. Man skall visst avkalka med jämna mellanrum, något som jag slarvar med, men jag har kanske "bra" vatten i min brunn.
 
Jag föredrar en kaffepress, men det viktigaste är ju helt klart vilken sorts kaffe jag använder. Vissa sorter är helt odrickbara oavsett bryggsätt :yuck:
 
Kaffe ska bryggas med ca 98-gradigt vatten för att få den bästa aromen. En del kaffebryggare brygger för kallt. Min erfarenhet är dock att oftast beror äckligt kaffe på att själva kaffet är av ett billigt märke - eller att man brygger för svagt :angel:. Jag använder kaffepress och något av de dyrare märkena. (Kaffe i dyr maskin är jag inte mycket för).
I elbryggare är kaffekvaliteten ännu viktigare.. En rågad kaffeskopa/kopp (idag dricker väl de flesta ur mugg?) så är chansen större att det blir gott :)
 
Moccamaster!

Fast jag är för snål så brygger i en tratt över en kanna. Kokar upp vatten i vattenkokare. Tar lite tid men blir riktigt gott.
Inser att min kaffebryggare gör kaffedrickandet till en mindre angenäm upplevelse. Jag vill dricka gott kaffe. Och jag vill bjuda mina vänner på gott kaffe. Inte att dom lämnat halva muggar med odrickbart äckelkaffe när dom ger sig iväg. Så vilken kaffemaskin/bryggare anser just du är den bästa? Hoppas tråden inte strider mot några regler och blir borttagen men i så fall var det roligt så länge det varade.
 
Jag väljer faktiskt oftast att köra filter, vattenkokare kokt vatten och direkt ner i koppen. Före Nespresso och andra alternativ, för jag tycker det blir absolut godast.

Garants EKO-kaffe i filtret. Mellanrostat.
 
Kul med så många kaffeentusiaster! Funderar faktiskt på om min bryggare kanske inte brygger tillräckligt varmt. För kaffet kallnar väldigt fort i muggen..
 
Inser att min kaffebryggare gör kaffedrickandet till en mindre angenäm upplevelse. Jag vill dricka gott kaffe. Och jag vill bjuda mina vänner på gott kaffe. Inte att dom lämnat halva muggar med odrickbart äckelkaffe när dom ger sig iväg. Så vilken kaffemaskin/bryggare anser just du är den bästa? Hoppas tråden inte strider mot några regler och blir borttagen men i så fall var det roligt så länge det varade.

Detta är absolut billigaste och godaste sättet:

kaffee.JPG


Porslins- eller plastfilter, vanligt kaffefilter, bryggkaffe och så hett vatten över. Går att göra en kopp eller många, bara anpassa mängden kaffe och vatten :)

Tar dessutom minimalt med plats i skåpen.
 
Perkolator "till vardags", kaffet blir hett, gott och smakrikt! (Och om man maler bönorna själv kan man reglera grovleken och minska sumpen)

Kapselmaskin om det ska gå fort, vi har en dolce gusto som jag tycker är helt okej, har inte provat någon annan men är helt nöjd med den vi har.

Mokabryggaren tar vi fram när vi ska helglyxa lite :)
 
Till många: perkolator
Till mig själv: klassisk Melitta, vatten från vattenkokaren

Oavsett: Köper hela kaffebönor och maler innan kaffet ska tillverkas. Gärna från fina kaffeaffären, men till vardags funkar Mollbergs blandning från Zoegas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 514
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Pinus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp