Kalasångest

I år hade äldsta sonen önskat ett kalas dit vi var tvungna att åka bil. Därför kunde han "bara" bjuda fem kompisar (2 bilar, 2 chaufförer, 3 egna barn...). Det blev lite svårt. Han hade fyra självklara kandidater och valde länge kring den femte. Som sedan naturligtvis inte kunde komma. Då ville han bjuda en annan och jag blev lite osäker - det blev ju som en andravalslista. Men han fick i alla fall bjuda den killen han ville - de hade precis börjat leka med varandra lite mer och ska bli skolkamrater i höst, så det kändes taktiskt rätt. Och jag tror inte att han uppfattade det som jag befarade det eftersom han fick sin inbjudan bara 1-2 dagar efter de andra (sonen delade ut dem personligen).
 
Wow, vad roligt - så glad jag blir för er skull och vilken känsla för sonen att få så väldigt positiva reaktioner!
Åh tack :heart
Han var glad hela kvällen :love:
Tråkigt att de inte hjälper mer men ni verkar ju sköta det bra just nu själva:D Hoppas hoppas att allt går bra och han finner några fler vänner. Himla kul. Uppdatera gärna :heart
Åh det hoppas jag med! Tack :heart

Ångesten är inte över ännu så jag uppdaterar absolut!
@Miks vad härligt med så positiva reaktioner.
Verkligen! Över förväntan!

Mvh Miks
 
I år hade äldsta sonen önskat ett kalas dit vi var tvungna att åka bil. Därför kunde han "bara" bjuda fem kompisar (2 bilar, 2 chaufförer, 3 egna barn...). Det blev lite svårt. Han hade fyra självklara kandidater och valde länge kring den femte. Som sedan naturligtvis inte kunde komma. Då ville han bjuda en annan och jag blev lite osäker - det blev ju som en andravalslista. Men han fick i alla fall bjuda den killen han ville - de hade precis börjat leka med varandra lite mer och ska bli skolkamrater i höst, så det kändes taktiskt rätt. Och jag tror inte att han uppfattade det som jag befarade det eftersom han fick sin inbjudan bara 1-2 dagar efter de andra (sonen delade ut dem personligen).
Låter superbra! Så hade jag velat göra egentligen :up: Hoppas de fortsätter vara vänner :)

Mvh Miks
 
Vi skickade inbjudningarna igår. De borde dimpa ner i barnens brevlådor imorgon. Ångesten har legat som ett tungt moln över huvudet hela dagen.

Sen hämtade jag sonen från skolan och han var bubblande glad! Han hade berättat på första lektionen att alla i klassen var bjudna på hans kalas! Några hade då spontant ropat "Va alla! Wow!" När han sedna berättade vart det skulle vara blev det hurrarop och applåder. Han var så glad! Hjärtat svämmade över :heart

Tack för pepp idag alla! Nu ska vi bara ro det i land. Anmälningar; komsi komsi!

Mvh Miks

Men BÖÖÖÖÖL, vad fint! :love::cry::love::cry::love:

/Höggravid och blödig
 
Kan vi prata lite om all ångest runt kalas!

Sonen började 2an för någon vecka sedan. Förra året blev han bjuden på noll kalas, inget, nada. Barn i vår närhet gick på kalas nästan varje helg.

Han kunde inte ha något kalas förra året själv pga att han inte kom på några kompisar han ville bjuda :(

I år tog jag över och skickade igår inbjudningar till alla barn i klassen, 27st. Nu kom nästa ångest; tänk om ingen kommer :eek::cry:

Jag har hört andra ha ångest över annat med kalas. Kostnad för presenter, helger som blir förstörda, kostsamma kalas med hets på lekland och diverse. The list goes on and on!

Hur hanterar ni kalasångest från både födelsedagsbarnets perspektiv och när era barn blir bjudna?

Mvh Miks
Jo jag håller med det är lite ångest runt kalas. Vi blev inte heller bjudna på några, utom ett jättetrevligt för hela klassen. Sedan körde vi ett för hela klassen (han hade några han ville bjuda men råkade bjuda lite luddigt i skolan trots att han inte fick). De flesta kom (jag hade nervöst satt ett svara senast datum en vecka innan och bjudit ett par säkra kort bland privata vänner och vi haussade inte kalaset för honom.), flera föräldrar sa att de var glada att vi bjudit hela klassen och vi har fått fler inbjudningar sedan dess, två som bjudit alla pojkar och en som bjöd hela klassen.

Jag tror att många föräldrar känner varandra privat i klassen och bjuder de barn de känner föräldrarna till, i cirklar.

I övrigt tycker jag att bjuda alla pojkar/bjuda alla flickor känns vanligare nu när jag var liten. För jag kan inte minnas att vi gjorde så. Möjligen blå grupp/röd grupp.

Det var dyrt förresten att hyra lokal själv och ordna allt själv, jag förstår att folk gör Bowlingkalas och så.
 
Sedan tycker jag det är svårt att köpa presenter, det finns typ fem saker i en leksaksbutik som kostar mellan 90-120 kr, dvs ett pris jag tycker är lagom. Funderar på att börja ta A till en bokhandel när han ska välja istället men är osäker på om det är acceptabelt.
 
Blir så ledsen för er skull!

Men ja... Har barn i samma ålder. Vi hade kalas tillsammans med kompis i både förskoleklass och åk 1 och bjöd då hela klassen. Vilken ju får till följd att man blir bjuden tillbaka...Många bjuder antingen hela klassen eller alla tjejer/killar. Vi hade bara en stor trädgård så inget dyrt och bjöd på grillad korv och glass.

Nu är planen att ha ett mindre kalas och det är lite jobbigt att tänka att någon kommer bli ledsen. Inget som hänt ännu och jag vet inte hur vi kommer tackla det...

Men bjuder man hela klassen är ett tips att samordna med någon annan. Då blir ju "tänk om ingen kommer" pressen mindre stor.
Då måste man känna föräldrar i klassen... så det är mycket svårare än man kan tro om man tillhör "inneföräldrarna" (om man gör det är nog både att bli inbjuden och att bjuda tillsammans problemen automatiskt lösta)
 
Då måste man känna föräldrar i klassen... så det är mycket svårare än man kan tro om man tillhör "inneföräldrarna" (om man gör det är nog både att bli inbjuden och att bjuda tillsammans problemen automatiskt lösta)
Vi tittade på vilka barn som fyllde samma månad:D. Inga vi umgås med annars men det blev lika glada över att ha lite hjälp. Så det håller jag inte med om. Snarare att det är lättare om det är traditionen i just den skolan.
 
Vi tittade på vilka barn som fyllde samma månad:D. Inga vi umgås med annars men det blev lika glada över att ha lite hjälp. Så det håller jag inte med om. Snarare att det är lättare om det är traditionen i just den skolan.
Ok, hur vet ni vilka barn som fyller år i vilken månad? Vi har knappt ens klasslista för det är inte information skolan får lämna ut. Vi fick knappt ens tag i föräldrarna till As kompis i parallellklassen på en öppet hus dag eftersom lärarna inte ville säga vad de hette i förnamn. Vi fick gå till läraren och hon fick presentera oss så vi kunde bjuda barnet.

(Tror man kan skicka en formell begäran till kommunen om klasslista och låtsas att man orkar klaga en gång till över skolplaceringarna men det känns ju lite knasigt.)
 
Ok, hur vet ni vilka barn som fyller år i vilken månad? Vi har knappt ens klasslista för det är inte information skolan får lämna ut. Vi fick knappt ens tag i föräldrarna till As kompis i parallellklassen på en öppet hus dag eftersom lärarna inte ville säga vad de hette i förnamn. Vi fick gå till läraren och hon fick presentera oss så vi kunde bjuda barnet.

(Tror man kan skicka en formell begäran till kommunen om klasslista och låtsas att man orkar klaga en gång till över skolplaceringarna men det känns ju lite knasigt.)
Vi har haft samma klass sen dagis så det hade barnet rätt bra koll på.
 
Vi har haft samma klass sen dagis så det hade barnet rätt bra koll på.
Som sagt ;) vilket är hela grunden till problemet. Vi kom in på sista året på dagis så vi känner inte föräldrarna och har inte reda på när barnen fyller år. A är inte heller den som kommer ihåg när barn fyller år bara spontant.
 
Som sagt ;) vilket är hela grunden till problemet. Vi kom in på sista året på dagis så vi känner inte föräldrarna och har inte reda på när barnen fyller år. A är inte heller den som kommer ihåg när barn fyller år bara spontant.
Vet att en ny familj tog upp detta på ett föräldramöte. Presenterade sig och frågade om någon fyllde år i en viss månad och var sugna på att arrangera kalas tillsammans.
Då är ju inte barnen alls inblandade om nu ingen skulle nappa.

Men jag förstår dilemmat. Tyckte dock ordet inneföräldrar kändes smått provocerande...
 
Vet att en ny familj tog upp detta på ett föräldramöte. Presenterade sig och frågade om någon fyllde år i en viss månad och var sugna på att arrangera kalas tillsammans.
Då är ju inte barnen alls inblandade om nu ingen skulle nappa.

Men jag förstår dilemmat. Tyckte dock ordet inneföräldrar kändes smått provocerande...
Tja de som är inne i gruppen helt enkelt. Får se med föräldramöten, de kanske har något i höst men vi behöver inte kalas igen förrän i vår.

Allt är väldigt lätt och enkelt om det är lätt och enkelt liksom. :D (Precis som en kollega som inte alls såg problemen med en klassresa som vissa barn i klassen vägrade resa på, för allt var så kul för hennes dotter och hon kände så många och kunde inte förstå att det kunde finnas barn i klassen som inte var lika mitt i.)
 
Men BÖÖÖÖÖL, vad fint! :love::cry::love::cry::love:

/Höggravid och blödig
Som att man behöver vara gravid för att blir rörd av det här? :p

@Miks Vad BRA gjort av din son!! Heja honom som tar för sig och bjuder in! Uppdatera oss på hur det går nu så fortsätter vi hålla tummarna för att anmälningarna ska trilla in :bump: :heart.
 
Tja de som är inne i gruppen helt enkelt. Får se med föräldramöten, de kanske har något i höst men vi behöver inte kalas igen förrän i vår.

Allt är väldigt lätt och enkelt om det är lätt och enkelt liksom. :D (Precis som en kollega som inte alls såg problemen med en klassresa som vissa barn i klassen vägrade resa på, för allt var så kul för hennes dotter och hon kände så många och kunde inte förstå att det kunde finnas barn i klassen som inte var lika mitt i.)
Nej visst är det så att man ser från sin synvinkel främst.
Tycker det är jättetrist när barn känner sig utanför oavsett anledning. Och det är fint hur @Miks och andra föräldrar verkligen gör allt för att hjälpa.
Borde egentligen tas upp på första föräldramötet i åk 1 hur man löser kalas på bästa sätt. Här har de bestämt hur man bjuder in- man får inte dela ut på skolan om inte alla är bjudna till exempel.
Men det är ett lurigt och jobbigt bekymmer- tyvärr:(
 
Nej visst är det så att man ser från sin synvinkel främst.
Tycker det är jättetrist när barn känner sig utanför oavsett anledning. Och det är fint hur @Miks och andra föräldrar verkligen gör allt för att hjälpa.
Borde egentligen tas upp på första föräldramötet i åk 1 hur man löser kalas på bästa sätt. Här har de bestämt hur man bjuder in- man får inte dela ut på skolan om inte alla är bjudna till exempel.
Men det är ett lurigt och jobbigt bekymmer- tyvärr:(
Jo sådana regler har de här också, att bara om man bjuder in hela klassen får man lägga lappar osv.

Men jag tyckte systemet med ett kalas varannan månad anordnat av föräldrarna den månaden verkar allra allra trevligast. Haken är om de andra föräldrarna är galna såklart, men inga föräldrar i vår klass verkar galna.
 
Vi skickade inbjudningarna igår. De borde dimpa ner i barnens brevlådor imorgon. Ångesten har legat som ett tungt moln över huvudet hela dagen.

Sen hämtade jag sonen från skolan och han var bubblande glad! Han hade berättat på första lektionen att alla i klassen var bjudna på hans kalas! Några hade då spontant ropat "Va alla! Wow!" När han sedna berättade vart det skulle vara blev det hurrarop och applåder. Han var så glad! Hjärtat svämmade över :heart

Tack för pepp idag alla! Nu ska vi bara ro det i land. Anmälningar; komsi komsi!

Mvh Miks

Men åh, så roligt! Jag blev nästan tårögd. Hoppas att det blir ett fantastiskt trevligt kalas och en påminnelse om vikten att inkludera. Ett tips om ekonomin är lite skral eller om man lider av utrymmesbrist så fungerar det utmärkt att ha ett "lekparkskalas" eller pulkbackekalas (förutsätter dock passande väder).
 
Men åh, så roligt! Jag blev nästan tårögd. Hoppas att det blir ett fantastiskt trevligt kalas och en påminnelse om vikten att inkludera. Ett tips om ekonomin är lite skral eller om man lider av utrymmesbrist så fungerar det utmärkt att ha ett "lekparkskalas" eller pulkbackekalas (förutsätter dock passande väder).

Och är det stor risk för opassande väder så tipsar jag om att hyra en gympasal, åtminstone i vår kommun så är det ytterst prisvärt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 492
Senast: YaHilweh
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 806
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 088
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 974
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp