Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Mia

Trådstartare
Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e. Tangen Scott), har betäckt två ston i år och har planer på att betäcka båda igen nästa år. Men det är så svårt med hingstar. Det finns ju lika många åsikter som folk att fråga...

Jag vill betäcka med "det bästa", men vad är det? Vad tror ni om dom nya hingstarna, rent allmänt? Drömmen är ju typ Moe Odin för mig, men jag antar att han är fullbokad i ett par år framöver.

Mitt ena sto är e. Schuvar u. Kinge Centa u.e. Kinge Pegg. Hon är stor (över 160 cm). Inga andra "avvikelser". Både stark och rätt speedig. Dräktig nu med Bork Odin.

Det andra stoet är e. Friggbest u. Vinjänta u.e. Svintor. Vinjänta är alltså en syster till Järvsö Anna, och frågan är om det är bra eller dåligt att betäcka med en Järvsöfaks-son? Hon är dräktig nu med Järvsöviking (och har årsföl e. Tangen Scott). Finns ett gäng fina hästar med liknande stam så jag hoppas det här blir bra också. Nya Björs Frej kanske vore något för henne om man skulle våga? =P Fast blir mycket Vinjänta då... Eller om man rent av skulle våga ta Klack Jo eller Järvsöfaks själv (om han nu kommer att betäcka något mer). Över 160 cm hon också. Ostartad.
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Synd att Moe Brage inte får betäcka, den finaste av dem alla :love::love::love:
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Hej, vad roligt att du satsar på kallblodsavel. Ett tips är att vända sig till Sleipners avelsrådgivare. :)
Jag skulle personligen inte sträva efter så hög inavel som över 10% på kallbloden, som det ju blir med Järvsöfaks eller Klack Jo på Fia. Det är ganska vanligt att man gör så på den varma sidan, men populationen bland de kalla är så liten, att inaveln slår hårdare på lång sikt.

Det blir intressant att se avkomman efter Bork Odin, han är högintressant inom aveln. Lägg gärna in bilder sen ;)
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Jag har hört efter (bara via mejl än) med en avelsrådgivare men inte fått svar än. :meh:

Vilka hingstar (rent generellt) skulle ni vilja betäcka med?

Lome Elden tycker jag verkar spännande. Svenska hingstar då? Mel Odin gillar jag (bra mamma också?) Men jag vet inte om han betäcker. Månprinsen A.M.?

Aha, nu tror jag att jag fattar det där med 10% inavel. :) Om jag skriver in t.ex. Fia och Järvsöfaks eller Klack Jo får jag 10,4% på "Inavelskoefficient". Antar att det är det du menar?

Vad kul att du skriver att Bork Odin är högintressant. :) Jag hoppas mycket på det fölet, eftersom det är en av mina första sköthästars första avkomma (som varit min drömhäst sen hon föddes), och som jag fick leasa dom sista 3 åren hon startade och som jag nu har fått köpa. Hon var dessutom bra som 3-åring (tjänade 175 000, och det var bara Faksen J:R som var "bättre") och så han hon även funkat bra som äldre. Hoppas bara allt går bra bara. Fy tusan vad nervöst det är, och så är man ju nybörjare också då!:nailbiting:
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Men gud... nu snubbla jag över en annons, å den var e: Tangen Scott... HUR har jag kunnat missa den?

Snälla kan du inte lägga ut bild på fölis?

Hur ärvs bork? Å vet du om kallbloden får betäcka fullblod (alltså som ridhäst)... ej naturlig då alltså... å vet du hur han nedärver storleken?
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Här är fölet e. Tangen Scott. Verkar vara många som ärvt färgen. =) Har inte hört något om storleken, men min verkar bli stor (fast mamman är drygt 160 hon också). Har faktiskt mätt honom i dag (mäter honom på "födelsedagen" varje månad) och i dag var han 136 cm (är 6 månader). Hasspetsarna sitter högre än mammans och jag tror man kan kika på det va?

Nyfödd. =)

media_set


Här var i september:

media_set
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

jag dör söthetsdöden :love: Gud så fin!!!! Ska han gå på travet? Är Bork dominant?

Lycka till med han!!!
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Lome Elden tycker jag verkar spännande. Svenska hingstar då? Mel Odin gillar jag (bra mamma också?) Men jag vet inte om han betäcker. Månprinsen A.M.?

Mel Odin är inte till avel, han tappade fokus både hemma och på tävling medan han betäckte så han ska nog tävla klart först innan det blir mer avel på honom (jobbade där under den säsongen han var i avel).

Månprinsens ungar tycker jag ser ut att vara av fina modeller, åtminstone som föl. Sett några som 1- och 2-åringar och har varit lite blandade modeller, men dom är ju såklart långt ifrån klara i kroppen :)
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Månprinsen är ju för läcker :d
har du bilder på ungar?
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Har bara haft möjligheten att fota två själv ännu på höstens unghästvisning;

Mel Odins syster som är mamma till denna lilla märr som har massor att växa i: http://www.haststam.se/horse/view/187648

http://www.haststam.se/horse/view/187689

Har helt enkelt varit dålig att fota alla dom som står hos Gunnar :crazy:

Ett tips är att söka upp AM Design på fb, där finns det bilder på fölungar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Hmmm... Avelsrådgivarna är visst numera "avelsinspiratörer" och ska inte ge hingsttips. Det finns så många fina hingstar att välja mellan, och det är ju skitsvårt!:confused: Jag hade tänkt försöka boka Moe Odin framöver, men ser ju nu att det inte heller funkar på det ena stoet då hon ju har Elding som farfar. Blir över 10% där också (tack för tipset Kellie).

Känns på ett sätt bättre att ta en hingst som man "vet" lämnat bra tidigare, och då kanske fölet blir mer intressant om det skulle säljas? Å andra sidan är det ju häftigt att ha en avkomma från en "ny" hingst i fall avkommorna börjar gå bra. =)

Ser nu att Månprinsen A.M. har 11 st. avkommor födda 2012. Dom är ju bara 2år i år. Spännande att se vad det blir av dom sen. =)

B.W.Modde kvalade i Bollnäs för en månad sedan. Har för mig att han fick en gaffelbandsskada då som 3-åring... Ska bli spännande att se hur det går för honom om han kommer i gång att tävla. Han har väl kanonstam? Fick mest ston i Sverige 2013 efter Järvsöfaks och Järvsöviking. Det är dessutom bara Moe Odin själv som har högre avelsindex än honom (har 134).
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Är Timo Nurmos kallblod hingst? Å betäcker den isf?
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Laxfaks är inte godkänd för avel. Startar inte spec. ofta, undra varför? Vet han tränas med varmbloden och har säkert en hel del "jobb" i benen innan han kom till start.

Elding kan man ha 2x3 enligt mig.
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

ah det är så han heter :D

Hmm... den som spar han har, kanske vill fortsätta med 100% i segerprocent å inte starta ihjäl han :D
 
Sv: Kallblodshingstar 2014, allmänt och tips för mig?

Juvelen: Menar du alltså Elding i 2:a och 3:e ledet (som blir över 10%)?. Har en häst som är 26 år i år som har Steggbest i 2:a och 3:e. Vooooore ju häftigt att ha en e. Moe Odin nån gång, om man vågar betäcka så? =)

Ja jäklar vad han bara vinner den där Laxfaks. Och med det rekordet han har känns det ju som att han kan tjäna 3-400.000 kr till, om han får vara frisk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp