Kameloidtråd

Nu har jag hört alpackaljud live, ett helt ridhus fullt med hummande alpackor :love:. Vilka fantastiska djur de är, så milda i sin framtoning. Enormt stora och vackra ögon.

Pratade med en alpackaägare som sa att alpackor till skillnad från lamor inte försvarar sig om de blir angripna av rovdjur. Men hur gör man då som ägare? Betyder det att man inte kan ha alpacka om det finns varg och lo? Eller vilka djur är farliga för alpackan?

Det bästa skyddet för alla betande djur är ett bra stängsel och ett bra stängsel håller betesdjuren innanför och hundar och andra rovdjur utanför. Och det är hundar som är det vanligaste djuren som kan ställa till det i en alpackahage.

Vi har garderat oss upp till tänderna kan man säga ;) med ett stängsel liknande viltstängsel och på utsidan har vi ca 30 cm från marken en eltråd och en över nätet också. När det blir snö blir ju inte stängslet lika högt längre så en eltråd behövs där. Det är hagen närmast stallet vi har så och där får de alltid vara på nätterna med. De andra hagarna har vi fem eltrådar som en vanlig hästhage ungefär, men där har vi bara ström på den nedersta.

Vi bor en bra bit utanför samhället men det är ett populärt område runt omkring oss för folk att promenera och vara i. Och rasta sina hundar. Därför har vi när vi ändå stängslade gjort ett ordentligt, så har vi gjort vad vi kan i alla fall för att skydda våra små finingar :love:
 
För allas "hästnotor" verkar det här vara vanligt:
Försäkring
Stallhyra
Hö (vinter)
Kraftfoder
Underlag
Hovslagare
Veterinär
Tandläkare
Täcken
Tränare
Hästmassör

Kameler behöver mig veterligen ingen tandraspning, absolut ingen hovslagare, ingen tränare, ingen hästmassör, inga täcken, inget underlag (bor utomhus, inte i box), inget kraftfoder, och ingen stallhyra.

Försäkring, veterinär, hö, hage, tillskott, och "vanliga tillbehör". Det borde vara rätt rejält mycket mindre än en häst, om inte kamelen äter tre gånger så mycket för sin storlek...
 
Jag kollade med en tjej med två kameler och de kostar henne under 1300 i månaden - det är mindre än 650 per månad och kamel (och hon säger att maten kostar löjligt mycket där hon bor). Jag vet ingen häst som kostar så lite.
 
J
Jag kollade med en tjej med två kameler och de kostar henne under 1300 i månaden - det är mindre än 650 per månad och kamel (och hon säger att maten kostar löjligt mycket där hon bor). Jag vet ingen häst som kostar så lite.

Vill inte vara negativ på nåt sätt men varnar för glädjekalkyler när det gäller kamel.
Jag lämnar träckprov och avmaskar mina två (måste vara minst två, ska hållas med artfrände, precis som häst) för rätt många tusen om året, superviktigt!
Ligghall med strö i är det lag på men självklart blir det billigare med lösdrift än att ha häst på box.

Min ena blev dessutom dålig i magen förra sommaren= livshotande hos en kamel och kostade 500:- om dagen i 30 dagar. Inget försäkringsbolaget var sugna på att betala heller. Det var en intressant sommar...
 
För allas "hästnotor" verkar det här vara vanligt:
Försäkring
Stallhyra
Hö (vinter)
Kraftfoder
Underlag
Hovslagare
Veterinär
Tandläkare
Täcken
Tränare
Hästmassör

Kameler behöver mig veterligen ingen tandraspning, absolut ingen hovslagare, ingen tränare, ingen hästmassör, inga täcken, inget underlag (bor utomhus, inte i box), inget kraftfoder, och ingen stallhyra.

Försäkring, veterinär, hö, hage, tillskott, och "vanliga tillbehör". Det borde vara rätt rejält mycket mindre än en häst, om inte kamelen äter tre gånger så mycket för sin storlek...
Jag har alpackor.
Försäkring: Lämpligt
Stallhyra: Samma som med häst; om du har egen gård behöver man ju inte betala hyra!
Hö: Behövs inga stora mängder.
Kraftfoder: JA. Finns speciellt för alpackor.
Underlag: JA. Även en lösdrift vintertid måste ha underlag!
Hovslagare: JA. "Naglarna" ska klippas varannan till var tredje månad. Jag gör detta själv, annars hade jag fått ta ut nån för det.
Veterinärt: Alpackan vaccineras årligen mot ett par sjukdomar. Vintertid sprutas de även med D-vitamin varannan månad, om du inte gör det själv så får man ta ut veterinär. Avmaskningsmedel en till två gånger om året. Dessutom är det lämpligt att kastrera hingstarna, dock inget måste om dom inte slåss.
Tandraspning:JA. En gång per år. Lämpligt görs av nån kunnig, t ex veterinär eller den som klipper.
Tränare och massör skulle kanske funka ;) men det är ju egentligen inget måste för hästar heller..?
Och täcken, ej det behövs nog inte, men min lilla Chico är så tacksam när jag sveper in honom i shettisens fleecetäcke när han är nyklippt...;))


Sammantaget så är det såklart billigare med en alpacka än en häst, mest beroende på skillnad i storlek. Men en viss kostnad blir det ändock. En stor kamel kostar naturligtvis mer!
 
Ni som har alpackor, vad gör ni av ullen?

Jag tänkte skicka till något spinneri, de finns några som tar emot små mängder, men det kostar en hel del. Funderar på att lära mig spinna, förena nytta med nöje liksom ;) Annars kanske jag kan spara ullen till nästa år så att det blir större mängd till spinneriet och billigare per sändning för mig. Om det inte blir ohyra i det, men det känns inte så kul att kasta allt.
 
Ja klipper mina hos ett stort alpackeri, och då får de behålla ullen där. Jag har ju en av varje färg, och det behövs ju uppemot 10 kg ull av varje färg för att det ska "löna sig" att skicka till spinneri, och det skulle ta flera år för mig att få ihop det. Skulle jag sen ha ullen liggande nånstans och samla kryp, nej då blir det bättre såhär. Jag får lite färdiga garnnystan ibland istället av dom, så för mig är det också ett bra byte! :)

Jag har ju dessutom inte alpackera för ullens skull utan som sällskap och markberedare, så för mig spelar det ingen roll!
 
Jag har en som kommer och klipper mina och han gör inte med ullen. Mina är i första hand också för sällskap och för att hålla markerna fint betade, men ullen är inte helt fel den heller tycket jag då. Skulle vara kul att få mjukt, lätt och vackert garn som alpackor ger, av sina egna djur liksom :love:

Men spara ihop till större mängd känns lite tveksamt om risken kanske är stor att få kryp i den.
 
För allas "hästnotor" verkar det här vara vanligt:
Försäkring
Stallhyra
Hö (vinter)
Kraftfoder
Underlag
Hovslagare
Veterinär
Tandläkare
Täcken
Tränare
Hästmassör

Kameler behöver mig veterligen ingen tandraspning, absolut ingen hovslagare, ingen tränare, ingen hästmassör, inga täcken, inget underlag (bor utomhus, inte i box), inget kraftfoder, och ingen stallhyra.

Försäkring, veterinär, hö, hage, tillskott, och "vanliga tillbehör". Det borde vara rätt rejält mycket mindre än en häst, om inte kamelen äter tre gånger så mycket för sin storlek...
Jag har lamor och dom behöver kanske inte försäkring (har inte hittat något bolag som tar dom ännu)
Stallhyra är samma som för hästarna, har eget stall.
Hö eller ensilage på fri tillgång under icke bete.
Kraftfoder
Strö
Hovslagare (eller klövverkare)
Veterinär vid behov
Tand filning/raspning speciellt på hingsten och hans "stridständer".
Täcke eller kanske mer regnrock för dom tycker inte om att bli våta.
Träna får man göra massor eftersom det är ganska reserverade djur som låter sig hanteras hur som helst av vem som helst.
Klippning är inte lika ofta som på alpackor utan vid behov som kan vara vart annat vart tredje år.
 
10516870_485918284877259_1415982149463722104_n.jpg

10616282_485918138210607_6564049248249951303_n.jpg

Mitt lamaföl ca 7 timmar gammalt.
 
Mina pojkar har passat på att växa lite i sommar. Nu har de max ett år kvar att växa så de har verkligen tagit i från tårna och faktiskt ökat på med flera centimeter.
20140831_103139_5402f8ec2a6b221cbea6e0ec.jpg

20140816_160919_53ef7341e087c374dd010950.jpg

Man får inte ha höjdskräck när man rider kamel:D
Åååh, jag ÄLSKAR verkligen dina kameler!!!:love::love::love:

plus deggel dreggel....:d:d:d
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Gnägg Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩 Det är...
63 64 65
Svar
1 295
· Visningar
83 444
Senast: Luzzan
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 580
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp