Kameloidtråd

Milene

Trådstartare
Startar en tråd för oss som har kameloiddjur,

Till kameloiderna hör dromedaren (med en puckel), den vanliga kamelen (med två pucklar), laman, guanacon, vicuñan och alpackan.

Berätta om era djur, lägg gärna till bilder. Trevlig ton ett krav... ;)
 
Sv: Kameloidtråd

Har inga egna, men har 6 stycken arbetskamrater i form av alpackor. :D

Den yngsta av dem, när han var relativt ny i världen (och hans mamma såklart). :)
600949_10151481952354562_1226456318_n.jpg


På min avatar är det mamman igen. :)

Och här är jag med 1-åringen i gänget.
1014167_10151535276514562_1001882026_n.jpg
 
Sv: Kameloidtråd

Härligt! :) Dina arbetskamrater fotade jag flitigt både ifjol och året innan!

Här kommer min första alpacka;


Chico Viracocha Pachacuti , en mycket mild och vänlig kille på sex år. På bilden alldeles nyklippt, den stackarn skakade av köld på nätterna, så han fick vara inne och sveptes in i ett sadelöverdrag av fleece tills han vant sig vid nya frisyren... :love:
 
Sv: Kameloidtråd

Jag har tre stycken alpackapojkar. Är ganska färsk med att ha dessa underbara djur, mina kom i maj i år. Även om jag länge läst om alpackor och skaffat mig information på olika sätt så kan man alltid lära sig något nytt av andra.

Så det här är en jätteintressant tråd för mig :) Skriv alla som har alpacka i huvudet ;)

Ska försöka lägga bilder på "den som jag lag bilder på för länge sedan och som vist lag ned men startade igen" :crazy: Ska kolla upp det där så jag kan visa mina killar också :)
 
Sv: Kameloidtråd

lizan, du verkar kunna alpacka. Skulle vara jättekul om du berättade lite mer :)
 
Sv: Kameloidtråd

Inte vart o hälsat på dem i år? Lilla Bosse har den mjukaste päls man kan tänka sig! Vår uppfödare var alldeles till sig. :D
 
Sv: Kameloidtråd

Haha njae, jag vet inte om jag kan så mycket egentligen... Har lärt mig en del genom att jobba med dem (jag jobbar dock inte med djurvård av dem, utan är zoolärare) och så var de med i mitt masterexjobb så då var jag tvungen att skriva lite om dem men gick inte så mycket in på det...

Tror säkert att andra i tråden kan bra mycket mer än mig. :p

Helt fantastiskt fina djur är det dock! Vår lilla åring Adina är helt fantastisk, älskar att strosa runt i parken och kika på alla andra djur, samtidigt som hon är riktigt kaxig och spottas till höger och vänster när saker inte passar henne (tex ett får försöker ta "hennes" mat). :love:
 
Sv: Kameloidtråd

Okejdå, om tråden ska ha en trevlig ton så kan jag vara med;)

Jag har två Baktriska kameler (tvåpuckliga) och neeeeej, de fryser inte om vintern i Sverige för de är gjorda för kalla öknar dvs Gobi och ända upp i Sibirien. Första och vanligaste frågan:D

Nästa fråga är varför jag har kameler och då brukar jag ställa motfrågan varför man har t ex hund, katt eller häst.

Jag är sämst på att få in bilder men ska göra ett försök.
 
Sv: Kameloidtråd

ÅÅÅHHH, Aska, jag blir så avis!!!:o

Min högsta dröm är att ha ett par kameler, men sambon har sagt definitivt NEJ till detta :(. Eftersom vi är två om allt på gården så är det kört... Det närmaste jag någonsin kommer att komma är mina små alpackor, jag brukar tänka dom som dvärgkameler, fast dom är ju väääldigt olika till sättet!

Visst är kamelerna lite tuffa och kräver stor styrka (ledarskapsmässigt) av sin ägare?

Vad har du för staket? Hur stora hagar krävs det? Fixar man tårna på dom också?
(och tusen andra frågor... :o;))

ÅÅHH, lyckliga du!!!:love:
 
Sv: Kameloidtråd

ÅÅÅHHH, Aska, jag blir så avis!!!:o

Min högsta dröm är att ha ett par kameler, men sambon har sagt definitivt NEJ till detta :(. Eftersom vi är två om allt på gården så är det kört... Det närmaste jag någonsin kommer att komma är mina små alpackor, jag brukar tänka dom som dvärgkameler, fast dom är ju väääldigt olika till sättet!

Visst är kamelerna lite tuffa och kräver stor styrka (ledarskapsmässigt) av sin ägare?

Vad har du för staket? Hur stora hagar krävs det? Fixar man tårna på dom också?
(och tusen andra frågor... :o;))

ÅÅHH, lyckliga du!!!:love:

Du får väl ta med dig sambon hit så ska vi nog snart övertyga honom om behovet av en liten flock kamelas;)

Det stämmer att kamelerna kräver ett starkt ledarskap, annars blir de farliga och odrägliga MEN de är också oerhört känsliga djur och måste ha mycket kärlek och uppmuntran att göra rätt.

Jag har vanliga elstängsel som tack och lov respekteras vilket egentligen är lite konstigt eftersom kamelerna vintertid har typ en decimeter päls.
De är dock inte så flyktbenägna och äventyrliga som hästar så de håller sig oftast på rätt sida.
Eftersom kameler är känsliga för parasiter har jag ca 4 hagar som jag skiftar mellan. Sommarhagarna är 3-4 hektar medans vinterhagen är mindre.

Man fixar vanligtvis inte tårna på dem.

Och de andra tusen frågorna vet jag inte om jag kan svara på än:D
 
Sv: Kameloidtråd

Javisst. :D Han var så fin så. Blir alltid lika förvånad över hur stora kameler är i verkligheten. Och att det går att baxa in dom i en hästtransport och åka till en marknad sådär är imponerande. :) Jag vet ju hur hästar kan vara, och dom känns inte alls lika stora och starka som en kamel. Men det har väl o göra med att jag inte har nån vana av djuret och inte kan läsa det ordentligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Gnägg Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩 Det är...
63 64 65
Svar
1 294
· Visningar
82 191
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp