Kampen om ringen - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lobelia

Trådstartare
Kampen om ringen


Det är i slutet av september, en grupp småväxta ryttare närmar sig den lilla byn Bri. Ja egentligen skulle man kunna kalla det en stad då den både har murar (nåja ett kraftigare staket) och en port. Det är nästan mörkt, regnet öser ner och porten är stängd.

Så kommer sällskapet fram till porten och knackar på, inget händer, den främste ryttaren som tycks vara ledare bankar då på med så mycket myndighet och kraft bara en Hobbit kan frammana, och det är inte lite. För även om kroppslängden är begränsad så är blicken klar och skarp, stämman klar och myndig och handen stadig. Frodo som hobbiten heter presenterar sällskapet som fränder från det avlägsna Fylke som nu önskar hälsa på avlägsna släktingar i Bri. Portvakten som ogillar att bli störd släpper motvilligt in sällskapet och förklarar ännu motvilligare vägen till värdshuset.

Hobbitarna är inte ensamma ute i den mörka natten, tvärt om är det mycket folk i rörelse. Som en skugga slinker en varelse genom porten, han är av samma storlek som Hobbitarna, ja i själva verket är han av hobbitsläkt, men det var länge sedan. Han tänker ibland på sin forna släkt och då mest på Deagol som inte ville ge honom ssskatten i födelsedagspresent. Den, hans älskade, den släta guldringen som han ägt i många år, kom emellan honom och hans vän och vännen fick plikta med sitt liv. Nu är hans älskade borta, stulen av Bagger, men nu efter många år är Gollum den på spåren igen.

I skuggorna döljer sig också två av Gandalfs vänner som skickats ut för att hjälpa hobittarna. Det är alvädlingen Glorfindel och utbygdsjägarnas hövding Vidstige. De är inte medvetna om varandra men bevakar sällskapet med oroliga blickar.

Långt i fjärran hörs tjutet från en varg och så ett svar. Eller är det vargar? Hobbitarna blir skrämda, det syns tydligt och med tanke på att de nu är inne i byn så, viskar de skrämt om de svarta ryttarna.

Väl framme vid värdshuset "Den stegrande Ponnyn", blir de väl bemötta, visas till trevliga rum halvt under jord, med runda fönster och dörrar, precis som hobbitar vill ha det. De beblandar sig med byborna i värdshuset och rädslan försvinner i takt med att magarna fylls med kyckling, stek, svampstuvning, rostad potatis, bröd, ost, mjölk, honung, kumminkakor och äppelpaj. Maten sköljs ned med stora stop av Barliman Smörblommas bästa öl.
 
Roller

Specialroll Ringbärare/Ringen.
Det finns en ring med i spelet, den kan aldrig dö utan dör bäraren så vandrar ringen vidare. En av de som var närvarande vid käket/lynchen får ringen, vem avgörs genom lottning (LL lottar). Ringens egenskaper ärvs av nästa ringbärare. I spioninfon kommer det att stå exempelvis "Gandalf hittar ringen". Ringens DL är på natten och övergår ringen till annan bärare så ska egenskaperna användas vid den närmsta natt DL.

Ringen är mäktig och ger sin ägare fem paket att använda själv, det finns många olika paket att välja bland men de får bara användas en gång vardera. Paketen fungerar precis som brevbärarens brev men man använder dem själv. Efter fem nätter har ringen fått nog och strejkar tills den får en ny ägare oavsett om den använts eller inte. Missar man första natt DL pga. att man inte varit online får man chansen i de fem följande nätterna därefter, omringen är kvar i ens ägo.

Egenskaper - när ringen vandrar vidare kan ny ringbärare använda samtliga egenskaper, även om de använts av tidigare ringbärare.

En Sia - Ger information om vilken roll en viss spelare har ”Lobelia är Bybo”
En Full spioninfo -information om alla aktiviteter som sker i bakgrunden exempelvis "Vidstige skyddar Snurrfian, Barliman skickar ett brev, Frodo får ett brev, Frodo siar Niyama, Häxmästaren förhäxar Lobelia, Svart ryttare får ett brev). Det kommer inte att framgå vad sian får för resultat, vem man blir förhäxad att rösta på, vem man siar etc.
En Förhäxning - Tvingar en spelar att rösta på en viss person inklusive att motivera varför, personen får inte avslöja att denne är förhäxad.
En förvandling -Förvandla någon till groda för ett dygn (rösten räknas inte då grodor inte har någon talan). Vid natt DL framgår att det hoppar omkring en groda men inte vem men den drabbade blir informerad och röstar som vanligt. Det kommer även ha chans att synas i eventuell spioninfo i form av "Sam förvandlas till groda".
En Stöld av en förmåga (stjäl man av en ulv och får ett käk kan man äta vem man vill) – oavsett vilken förmåga man stjäl så kan den som normalt har förmågan inte utföra den vid nästa ordinarie DL för förmågan. Den som blir bestulen får information om att den inte kan använda förmågan.
En Extraröst - dold röst
Ett Beskydd skydd av valfri person en natt, personen kan då ej käkas
En stoppad Lynch Lynch avbryts i sista sekund.

Val av paket meddelas LL och Assistent via PM senast vid DagDL


Goda roller
Frodo Bagger
- är en överklasshobbit, och en respekterad sådan, som sedan några år är herre över Baggershus som han ärvt av sin excentriske, och som somliga säger tokiga, farbror. Frodo har en tung hemlighet, eller trodde att den var hemlig, en av maktens ringar - ja den främste av dem. Gandalf trollkarlen har bett honom ta ringen till alverna i Vattnadal och nu är han på väg. Färden är inte så lätt som han tänkt sig. Redan har de svarta ryttarna, uppenbarat sig och de har fått fly eller gömma sig flera gånger.
Frodo är den första ringbäraren.

Sam (Samwise Gamgee
) Sam är Frodos enda anställda, han är trädgårdsmästare älskar alver och gamla sagor. En dag "råkade" han höra ett samtal han inte borde när han påpassligt trimmade gräset nära finrumsfönstret på Baggershus. Det handlade om alver, ringar och forna tider. På så vis fick han vetskap om ringen, men även straffet (istället för att förvandlas till groda) att följa med på färden. Sam är överlycklig, kanske kan han få se alver och är inte alls ledsen över straffet. Sam är en mycket matglad hobbit och han har gott om mat med sig. Ja så gott om mat att det att det tar två nätter att äta upp honom och hans matsäck.
Sam är bagare, de svarta ryttarna missar nästa käk om de äter Sam.

Merry och Pippin (Meriadoc Vinbock och Perigrin Took) - är bästa vänner, de har snokat rätt på Frodos hemlighet och följer med honom på färden trots hans protester. Merry är mer allvarsam medan Pippin är av det mer nyfikna slaget och nosar upp hemligheter lite var stans. Pippin lyckas varje natt ta reda på vem som blir beskyddad samt 2 slumpvisa spioninfo, de får kommunicera utanför spelet.
Merry tvilling
NattDL Pippin tvilling + spionlärling (2 rader spioninfo + vem som är beskyddad)


Vidstige- (Aragon II son av Arathon) - är av kunglig börd och tillhör Dunadain, en spillra och ättlingar till det en gång så stolta Númenór som för länge sedan regerade över det norra konungariket. Vidstige är bland mycket annat en mäktig krigare och var natt väljer han någon att beskydda, kan även välja att skydda sig själv.
NattDL-Vidstige är ängel

Barliman Smörblomma - Gandalf, den stora trollkarlen, har givit Barliman 5 paket att leverera till Frodo och hans vänner, det skulle han gjort för länge sedan, han har dock förlagt dem och glömt skicka. Varje dag lyckas han hitta ett paket som han kan dela ut. Han får spara dem eller skicka dem direkt men lekledaren slumpar vilket paket han får tillgång till var dag. Paketen innehåller: Sia, spioninfo, beskydd, förhäxning, extraröst. Paketen får användas eller sparas. Barliman startar med ett paket och får information efter natt DL om vilket paket han hittat. Pakten lottas.
Barliman Smörblomma är Modifierad brevbärare och gör sina val till DagDL så gåvan kan användas under nattDL

Glorfindel, en alvädling som sänts från Vattnadal för att leta efter ringbäraren och med sin skarpa blick har han extrachans att lokalisera hobbitar. Han kan 3 gånger fråga om en viss spelare är hobbit men han kan inte identifiera vilken hobbit det rör sig om. Om han prickar rätt får hobbiten reda på det men inte vem Glorfindel är. Som hobbit räknas alla av hobbitsläkt.
NattDL Glorfindel är besserwisser (modifierad)

Gandalf grå (Mithrandir)- är en mäktig trollkarl, men just nu är han även upptagen med att bekämpa onda på annat håll. Varje dag tar han sig dock tid att lägga en extra röst samt kan vid ett tillfälle stoppa en lynch.
DagDL - Gandalf är Borgmästare

Radagast den bruna- Radagast är också en trollkarl liksom gandal, hans specialitet är djuren, han är vän med alla från minsta åkersork till rådjur och skator. Djuren är inte bara vänner, de håller honom också informerad om vad som sker i världen. Just nu är Radagast på utkik efter en gupp hobbitar, vad det nu kan vara, Gandalf Grå bad honom att hjälpa dem.
DagDL – Spion (får max 5 lottade spionrader)


Bybor I Bri finns det även människor, de flesta är goda enkla människor, bönder, affärsmän, hantverkare som så gott det går försöker hjälpa den goda sidan, i den mån de vet vilka som är goda.
Bybo(r).


Oberoende
Gollum (Smeagol)
som han egentligen heter är av hobbitsläkt även om det är svårt att tro så förändrad han blivit av alla år som ringbärare. Gollum har två intressen här i livet och det är att finna sin älssskade - sin ssskatt och att äta fissssk. Han är varken god eller ond utan spelar helt till sin egen fördel och hans mål är att få ringen, hans älssskade i sin ägo igen. Vid alla sior, spioninfo etc. så syns han som bybo (förutom vid besserwisserns fråga – då visas han som hobbit). Om Gollum vid spelets slut har ringen i sin ägo så snuvar han alla andra på vinsten. Gollum är också en hal som en ål och riktigt seglivad. Han kan slinka undan vid en Lynch
Gollum, ny specialroll, har ett beskydd och kan stoppa en lynch mot sig själv

Onda

Svart(a) ryttare- Nazgûler - ulv(ar)

En gång under spelet får lyan stoppa en lynch.
Varje NattDL får lyan gissa vem som är ond spion, spionen får veta att han är identifierad men kommer aldrig att ingå i lyan och de får inte meddela sig med varandra utanför spelet.


Häxmästaren är Ledare för de svarta ryttarna, Nazgûlerna. Han kan varje dag förhäxa en person att rösta och teoria om valfri spelare.
NattDL Häxa och ulv


Khamûl är näst högst i rang av de svarta ryttarna och tar över ledarskap och förmågan om häxmästaren dör.
Khamûl - Reservhäxa och ulv

Ond utanför lyan
Bill Ormbunke -
alla Bribor är inte trevliga, Bill är en sådan, han är människa och bor i utkanten av Bri och drar sig inte för att ställa till sattyg och att spionera. Han får varje NattDL 3 rader spioninfo och han känner till vilka de svarta ryttarna är, men han är för feg att kommunicera med dem direkt och de vet inte vem han är. Äter de svarta ryttarna honom så kan de välja att tortera honom en natt för att få all spioninfo, men det tar en extra natt att utvärdera informationen och den natten blir det inget käk.
Bill är ond spion
 
Deltagarlista:
1. LenaH
2. cirkus
3. Habina
4. Gabby_Ossi
5. Snurrfian
6. Dentaku
7. Artline
8. FiaM
9. bollen__
10. quarter4ever
11. Idahoe
12. Fio
13. Blacksmithfarm
14. Klara
15. Mirtai
16. Niyama
17. glömmerallt


Regler:

DagDL 21:30
NattDL helg 8:00 vardag 12:00 om inget annat sägs.
Regler PMa eller ta det i tråden om det är något som är oklart!

*Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL och assistent.
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, en anledning ska anges. Teori ska ha med aktuell lek att göra, att säga att någon är god för att det känns så eller att personen inte spelar som vanligt är inte okej, man måste förtydliga med något som berör aktuell lek. Exempel Pa
*BOP: ar (blunda och peka) är förbjudna, d.v.s. varje röst ska ha motivering.
*Röster läggs i fetstil typ Mammas röstar på Mammas, Rösterna ska innehålla motivering i själva röstinlägget, det räcker inte att referera till tidigare inlägg och rösterna får ändras fram till deadline.
*Vid bristande aktivitet kan man kickas från leken. Varje dag bör man komma in och avlägga en röst och någon form av teorier. Om du av någon anledning inte kan meddela gärna LL i förhand.
Till varje Dag DL ska en röst ha kommit in. Till varje nattDL ska de som har val att göra enligt sin rollbeskrivning ska gjort dem via PM till LL.

Om någon bryter mot reglerna kan vi vara tvungna att ge det en konsekvens, det är inget kul så låt bli :)


Leken är slut om de goda dödat alla onda, de Svarta ryttarna är fler än de goda eller det är en god + en ond och eventuellt Gollum kvar.

Vinnare är den sida som när leken är slut har ringen. Gollum räknas här som en egen sida.

Specialinformation för Tolkien nördar. Jag använder mig främst av Ohlmarks översättning förutom när det gäller hob(er). Hobbit(ar) är det som används mer allmänt så här har jag valt hobbitar före hober.

Obligatorisk fråga: Är Gollum ond eller god?
 
Senast ändrad av en moderator:
@fio Jag tror första ;) deadline (Dag DL 1) är imorgon kväll, nu har man en extra dag på sig att först försöka klura ut rollerna och leken...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp