kan alla hästar gå distans?

Ebban333

Trådstartare
Hej allesamans!
Jag funderar på att köpa en häst, en allround häst som man kan göra det mesta med från gyggen och marken i skogen och ridhuset. Jag skulle även vilja tävla långdistans i de lättare klasserna. det själv klara är väl att skaffa en arab men när jag tittar på annonser hittar jag många fina varmblod, fullblod och d-ponnys. Jag skulle gärna ha en häst som är dressyr utbildad. jag är medryttare i ett distansstall så jag kan träna hästen till distans på ett bra sätt.
Min fråga är iallafall vilka hästar som lämpar sig för distans och villka som inte gör det, ras, ålder, tidigare träning?
 
Nu är jag ingen expert på distans, men det mest logiska är väl att tänka att de lätta raserna lämpar sig bättre för lång distans (dvs inte kallblod, även om de säkert skulle kunna tränas).
Jag skulle säga att Arab, Varmblodig travare och islandshäst är lämpliga distansraser, säkert även engelskt fullblod. Alla dessa går ju även att rida dressyr på även om de kanske inte kommer att ha någon vidare gång att tala om .
Tvivlar inte heller på att raser som SWB, Connemara, New Forest o.s. v. inte skulle funka för distans
Vi får hoppas att någon distanskunnig kan ge dig mer säkra svar.
 
50-80km kan alla hästar gå med rätt träning men vill du vara med och slåss i de högre klasserna är araberna och travarna ganska oslagbara.
Det finns en kallblodskorsning nu som går internationell 120km och i norge finns en korsning fjording/islänning som går högt i YR klasser så med rätt individ kan man lyckas även med andra raser även om de kanske inte tar mästerskapsmedaljer på 160km.

Jag rider distans på min dressyrstammade SWB valack, vi har genomfört 80km på mycket bra sätt men det krävs en del för att kyla hans stora kropp och få ner pulsen snabbt.
Engelskt fullblod har ofta för dåliga hovar för att gå distans men 50km bör de flesta funka till med en duktig hovslagare.
 
Nu är jag ingen expert på distans, men det mest logiska är väl att tänka att de lätta raserna lämpar sig bättre för lång distans (dvs inte kallblod, även om de säkert skulle kunna tränas).
Jag skulle säga att Arab, Varmblodig travare och islandshäst är lämpliga distansraser, säkert även engelskt fullblod. Alla dessa går ju även att rida dressyr på även om de kanske inte kommer att ha någon vidare gång att tala om .
Tvivlar inte heller på att raser som SWB, Connemara, New Forest o.s. v. inte skulle funka för distans
Vi får hoppas att någon distanskunnig kan ge dig mer säkra svar.
Tack. Lady Soraya (duktig distanshäst) är ju en new forest, det är väl även ganska vanligt att man tävlar dem i dressyr. Sedan vet jag inte hur länge en ponny orkar bära mig 175 lång och 55kg.
 
50-80km kan alla hästar gå med rätt träning men vill du vara med och slåss i de högre klasserna är araberna och travarna ganska oslagbara.
Det finns en kallblodskorsning nu som går internationell 120km och i norge finns en korsning fjording/islänning som går högt i YR klasser så med rätt individ kan man lyckas även med andra raser även om de kanske inte tar mästerskapsmedaljer på 160km.

Jag rider distans på min dressyrstammade SWB valack, vi har genomfört 80km på mycket bra sätt men det krävs en del för att kyla hans stora kropp och få ner pulsen snabbt.
Engelskt fullblod har ofta för dåliga hovar för att gå distans men 50km bör de flesta funka till med en duktig hovslagare.
Tack så mycket! Har funderat på dressyr tränad travare de är ju ofta ganska billiga med.:p:up:
Tänker väl inte satsa stenhårk men vore kul om det går bra.
 
En akhal teké är ju annars också klockrent för distans om man är för lång för arab, tyvärr lite halvsvåra att få tag på ;)
 
Har kompisar som håller på med distans, och araber är väl i och för sig det som är vanligast. Dessutom tycker jag det är trevliga hästar i trevlig storlek. Vi hade en prova-på i våras där folk som vanligtvis inte rider distans fick testa, och där deltog hästar ur de flesta raser, allt från vuxna på ponnyer till f.d. travare, men även "vanliga" halvblod. Så länge du bara ska tävla de lättare distanserna så borde de flesta raser egentligen fungera.

Om du är inne på new forest är de ju rätt stabila, din vikt är ju verkligen inget problem för att rida ponny. Min är precis på gränsen mellan C- och D-ponny (grövre modell) och en kompis på 1,70 har ridit henne vid något tillfälle utan att det ser konstigt eller oproportionerligt ut, och då finns det ju new forest-ponnyer som är högre än min och som trollar bort ännu mer av ryttarens längd.
 
Jag skulle tagit en d-ponny av nagon trevlig medellatt ras. Typ New Forest. Eller en forvuxen ponny lite over mattet. De brukar ligga lite lagre i pris.

Visst travare funkar sakert i distans men jag, personligen, tycker det ar skittrakigt att rida travare nagon langre stund. Speciellt om man vill rida dressyr och hoppa lite ocksa. Jag saknar galoppen, bade ute och i arbete. Travare kan bli jattefina men det ar verkligen att kopa sig en brant uppforsbacke i arbete. Varfor inte ha det lite latt och kul for de pengarna istallet.
 
Tack för alla bra svar! hur gammal bör hästen max vara för att kunna tävla 5-8 milare utan att slita ut sig? Har funderat på att skaffa en äldre ponny som tävlat dressyr på lite högre nivå. Skulle det funka?
 
Om det är 8 mil som är gränsen skulle jag inte stirra mig blind på ras, utan hitta en individ jag trivs med och kan tänka mig att tillbringa många timmar i sadeln på. Ålder är också rätt orelevant så länge hästen inte är över 20 år förstås, då blir det svårt att hinna träna upp den (om den inte tävlat distans innan).

Det finns en fjordhäst som går 16 mil distansritt, så även om det är lättare med araber, så fungerar det även med andra raser bara man tränar rätt och är beredd att det är lite jobbigare att lyckas. :)
 
Hej!

Vi har en tinker i stallet som gått distans, tyvärr vet jag inte hur långt, men han har iaf mycket av orken och viljan kvar och kämpar alltid tappert för att hänga med i fröken arabs och prins PREs tempo.

/Lavinia
 
Hej,
Jag blev också nyfiken men jag är 1,80 och ponny går absolut inte. Med 75 kg är väl även arab uteslutet?
Har ingen häst nu men har stall + ridbana. Bor på landet så distansritt vore perfekt men frågan är vilken ras. Har ridit mycket kallblod + halvblod men vill ha något lättare som med träning kan gå de längre distanserna. Hur tänker ni där med val av häst? Tack!
 
Hej,
Jag blev också nyfiken men jag är 1,80 och ponny går absolut inte. Med 75 kg är väl även arab uteslutet?
Har ingen häst nu men har stall + ridbana. Bor på landet så distansritt vore perfekt men frågan är vilken ras. Har ridit mycket kallblod + halvblod men vill ha något lättare som med träning kan gå de längre distanserna. Hur tänker ni där med val av häst? Tack!

Internationellt (där det mest är araber) är viktgränsen 75 kg, så jag tror inte du behöver utesluta arab. ;) Åk och provrid, det är ju en häst du skall tillbringa väldigt många timmar ihop med, så jag tycker det allra viktigaste är att hitta någon man trivs ihop med.
 
Varmblod Trav är det bästa att starta i dom 5-10 mil klassar, billig i inköp, van att trava som är den gångart mest använt i distans.
Bra distans Arab är dyr och klara dom långa 10-12-16milar bättra.
Trötts påståenda klara inte dessa ponnys (Island och sånt) tävlings distans.
½ blod typ är for tung och fullblod är mer 1km. sprinters, dock med träning kan dom klara av dom mindra distans om dom inte hänga for mycket i knäet.
 
Varmblod Trav är det bästa att starta i dom 5-10 mil klassar, billig i inköp, van att trava som är den gångart mest använt i distans.
Bra distans Arab är dyr och klara dom långa 10-12-16milar bättra.
Trötts påståenda klara inte dessa ponnys (Island och sånt) tävlings distans.
½ blod typ är for tung och fullblod är mer 1km. sprinters, dock med träning kan dom klara av dom mindra distans om dom inte hänga for mycket i knäet.

Jag rider 80km och siktar på 120 med mitt halvblod på 175cm. Jag kommer aldrig vinna de längre sträckorna med honom men genomföra kommer vi med största sannolikhet.
Allt beror ju på vad man har för mål med sitt tävlande.

Det finns en korsning fjording/islänning som tävlar internationell 120km för Norge och i Sverige har vi en korsning arab/nordsvensk på samma nivå.
 
Jag rider 80km och siktar på 120 med mitt halvblod på 175cm. Jag kommer aldrig vinna de längre sträckorna med honom men genomföra kommer vi med största sannolikhet.
Allt beror ju på vad man har för mål med sitt tävlande.

Det finns en korsning fjording/islänning som tävlar internationell 120km för Norge och i Sverige har vi en korsning arab/nordsvensk på samma nivå.
Har hört talas om den korsning, har gjört bra ifrån sig.
Stor häst du har, hur gick det på 8milen? ska du inte prova en 10 milar innan 12vr.?
Jag minns det var ett par ½blod på mitt KAROLINA RYTT i den 10mil Group, som jag minns dom brot, kunde inte få ner pulsen.
 
Har hört talas om den korsning, har gjört bra ifrån sig.
Stor häst du har, hur gick det på 8milen? ska du inte prova en 10 milar innan 12vr.?
Jag minns det var ett par ½blod på mitt KAROLINA RYTT i den 10mil Group, som jag minns dom brot, kunde inte få ner pulsen.

Det arrangeras ytterst få 10mils ritter numera så det blir svårt att få till det. Finns två i terminen i år men tidigare år har de fått ställas in pga för få anmälningar.
Vår 80km gick jättebra, gled runt lugnt och fint på 12km/h.
Just nu har han en skadad hov men planen är att rida en 80km i juni och sedan starta internationellt i juli om vi kommer igång ordentligt. Kommer ligga på max 14km/h i år för att kanske om allt går bra prova att rida "fort" nästa år.
 
Hansa.jpg

Målgång efter 50kr på Sämsholm förra året.
 
Hansa.jpg

Målgång efter 50kr på Sämsholm förra året.
Dern he´s BIG!! Du se så liten ut!
Då förstå jag....you are 1 tough cookie....a real Rubin!
5mil, då måsta det vara våren och du har minst 2x5mil och 1x8mil nu. Fanns det ingen 6mil?
Som sakt det var månge år sen jag rid distans så en del kan har andrat sig.
Som jag minns var det 2x5 - 2x8 - 2x10 - 2x12 och 16 mil. och sen 5mil pp clear round.
Det fanns 6mil for dom som hade klaret av sina 2x5 och vill börja sesongen med en 6mil innan man hoppe in i en 8mil på våren.
Hålla tummen for dig. :bump:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 095
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 849
Senast: Kiwifrukt
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 347
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp