Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

ridnarthim

Trådstartare
Jag stötte på en undersökning som verkar riktigt serriös. 30 000 muslimer från olika länder intervjuades. Undersökningen gjordes av PEW, som är ett stort politiskt neutralt institut som gör omvärldsanalys inom allt möjligt. http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

74% av Egyptier vill att Sharialag ska gälla. Och av dem vill 70% att alla som lämnar Islam skall avrättas. 70% av 74% är 52%.

Detta är ju hemskt. Någon som har perspektiv?
 
Hur vet du det? Det är ju dödsstraff på att lämna islam i en rad muslimska länder. Egypten, Saudi, Iran, Somalia med flera. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Apostasy_laws_in_2013.SVG

Wikipedia källan är inte bevis i sig. Men kontroll Googla.

Varför startar du den här tråden? Ny andändare (ja i allafall ett nytt nick - det kanske döljer sig någon känd användare bakom)

För att sprida hat och rasism?

Min bevisning är anekdotisk - ingen av mina gamla kollegor skulle skriva under på något liknande
 
Varför startar du den här tråden? Ny andändare (ja i allafall ett nytt nick - det kanske döljer sig någon känd användare bakom)

För att sprida hat och rasism?

Min bevisning är anekdotisk - ingen av mina gamla kollegor skulle skriva under på något liknande
Som jag svarade innan. Ny användare kan vara för att man har en etablerad profil, men vet att många reagerar väldigt negativt på den här fråga.

Jag tänker det är vettigt att fråga här. Finns mycket bra källkritiskt folk här med olika sorters livserfarenhet.

På riktigt är jag orolig att integrationen här i Sverige inte kommer funka så bra. Folk vet inte hur annorlunda t.ex. Egypten är. Jag vill verkligen ha fel om detta. Frågar för att hitta motbevis, som kan sätta mig till ro.
 
Det är hemskt om det stämmer men jag är tveksam om det är sant alltså.

Islam är klurigt. Är den kvinnoförtryckande eller inte?

Min personliga åsikt är att islam är det.

Även att religion bör utövas på friheten
 
Som jag svarade innan. Ny användare kan vara för att man har en etablerad profil, men vet att många reagerar väldigt negativt på den här fråga.

Jag tänker det är vettigt att fråga här. Finns mycket bra källkritiskt folk här med olika sorters livserfarenhet.

På riktigt är jag orolig att integrationen här i Sverige inte kommer funka så bra. Folk vet inte hur annorlunda t.ex. Egypten är. Jag vill verkligen ha fel om detta. Frågar för att hitta motbevis, som kan sätta mig till ro.

För att man inte vågar stå för sin islamofobi ? Du kan ju själv ta upp frågan med de muslimer du känner? Liksom få lite känsla för de muslimer som flyttat eller flytt hit?

Folk vet i allmänhet inte hur lika vi människor i är, utan okunskap ger främlingsfientlighet.

Ett annat tips är att integrationen inte kommer att funka bättre för att man sprider alternativa fakta i syfte att svartmåla grupper som kommit hit. Lika lite som att det skulle hjälpa att en samling anonyma flyktingar skrev en debattartikel ”Om hur vi hatar Sverige och svenskarna” baserad på diverse skrönor om Sverige som existerar i världen.
 
För att man inte vågar stå för sin islamofobi ?.

Måste det alltid handla om islamofobi? Kan man inte uttrycka det på annat sätt? Det är ingen fobi, det är ett rationellt förhållningssätt mot det en inte gillar?
Jag tycker attt islam är en vansinnigt otäck religion, det innebär inte att jag är fobisk för det själv skulle jag säga att jag är insatt och förfärad.

Jag tror inte att det hjälper någon att förvanska annans upplevelse eller syn till något som är föraktbart. Det är lågt och polariserande.
 
Måste det alltid handla om islamofobi? Kan man inte uttrycka det på annat sätt? Det är ingen fobi, det är ett rationellt förhållningssätt mot det en inte gillar?
Jag tycker attt islam är en vansinnigt otäck religion, det innebär inte att jag är fobisk för det själv skulle jag säga att jag är insatt och förfärad.

Jag tror inte att det hjälper någon att förvanska annans upplevelse eller syn till något som är föraktbart. Det är lågt och polariserande.

Nej, jag tycker inte att det är rationellt att gå in anonymt och sprida dessa uppgifter om syftet är att förbättra integrationen och ta itu med den egna rädslan.

Jag gav förslag på vad man kan göra för att ta itu med sin rädsla. Vilket samtidigt kan ge positiva effekter både på integration och begränsa islamofobin som existerar.

Tala med människor , svartmåla inte grupper.
 
Jag tycker ju alla bokstavstrogna, oavsett om det är muslimer, kristna, judar m fl är väldigt obehagliga. Bibeln t ex är mycket kvinnofientligt och full av våld.

Sen tror jag ju inte att någon massinvandring av egyptier är någon större risk.
 
Nej, jag tycker inte att det är rationellt att gå in anonymt och sprida dessa uppgifter om syftet är att förbättra integrationen och ta itu med den egna rädslan.

Jag gav förslag på vad man kan göra för att ta itu med sin rädsla. Vilket samtidigt kan ge positiva effekter både på integration och begränsa islamofobin som existerar.

Tala med människor , svartmåla inte grupper.


Det måste kunna finnas en kritisk diskussion, utan utfall som dömer ut ifrågasättande som "fobi" eller "rädsla". En diskussion om islam utifrån ett västerländskt mått och kultur behöver inte handla om vit makt eller ens främlingsfientlighet.
Jag har en omfattande kontakt med många muslimer och där kan jag ifrågasätta deras religion utan att bli anklagad för rasism. Det är enligt min erfarenhet bara svenskar som inte kan diskutera ämnet. Som du demonstrerar väldigt väl här.
 
Nej, jag tycker inte att det är rationellt att gå in anonymt och sprida dessa uppgifter om syftet är att förbättra integrationen och ta itu med den egna rädslan.

Jag gav förslag på vad man kan göra för att ta itu med sin rädsla. Vilket samtidigt kan ge positiva effekter både på integration och begränsa islamofobin som existerar.

Tala med människor , svartmåla inte grupper.
Jag tycker det är bra att du står emot rasism och diverse annan skit men jag tycker även att du drar det hela så långt så att du tystar debatten och därmed inlärningen. Om TS fråga kommer ur islamofobi eller ur okunskap vet vi faktiskt inte. Vissa ordvändningar tyder på det ena och vissa på det andra. Om du som du gör nu stämplar TS som islamofob utifrån detta så tystar du samtalet och det är genom samtalet vi kan utveckals. Jag har haft frågor liknande denna men låtit bli att ta upp ämnet eftersom jag inte är intresserad av att få rasistkortet slängt i ansiktet eller Xfobikortet. Ett samtal på en vettig nivå där man bygger sina argument på något annat än sina egna fördommar eller där man vänder och vrider på sina egna fördomar (för jag du har ett antal sådan du med) blir mycket mer dynamskt och givande och kan få människor att känna sig inkluderade.
 
Jag stötte på en undersökning som verkar riktigt serriös. 30 000 muslimer från olika länder intervjuades. Undersökningen gjordes av PEW, som är ett stort politiskt neutralt institut som gör omvärldsanalys inom allt möjligt. http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

74% av Egyptier vill att Sharialag ska gälla. Och av dem vill 70% att alla som lämnar Islam skall avrättas. 70% av 74% är 52%.

Detta är ju hemskt. Någon som har perspektiv?


Jag sökte på PEW institute var det första som kom upp en scenarioberäkning på hur stor den muslimska befolkningen i Europa kommer vara 2050. http://www.pewresearch.org/ Bara det ger ju lite hysterivibbar...

Har inte hört om PEW innan och har inte koll på hur trovärdiga de är, men uppenbarligen nån form av amerikansk tankesmedja/analyscentrum.

Angående om 74% av Egyptens befolkning vill ha sharialagar tror jag du kan vara lugn. Låter inte trovärdigt för fem öre. Dessutom blir jag alltid lite konfunderad av såna uttalanden. Är poängen att vi ska bli rädda för muslimer rent generellt? Jag kan lova dig att majoriteten som flytt till Europa vet precis varför de flytt och vill verkligen inte bygga upp någon religiös diktatur här. De som är intresserade av det stannar i Al-Shabab-, IS-, Taliban-, eller Boko Haramområden. Övriga flyt fältet så gott de kan.
 
Det måste kunna finnas en kritisk diskussion, utan utfall som dömer ut ifrågasättande som "fobi" eller "rädsla". En diskussion om islam utifrån ett västerländskt mått och kultur behöver inte handla om vit makt eller ens främlingsfientlighet.
Jag har en omfattande kontakt med många muslimer och där kan jag ifrågasätta deras religion utan att bli anklagad för rasism. Det är enligt min erfarenhet bara svenskar som inte kan diskutera ämnet. Som du demonstrerar väldigt väl här.

Dömer ut? Tror du att debatten skulle tystna för att du skulle kalla mig för rasistfobiker eller nazistfobiker?

Jag tycker att TS startinlägg tyder på en fobi eller rädsla baserat på den begränsade mängd fakta som skulle diskuteras, med den slutsats om integration som dras. Särskilt när man dyker upp som anonym användare är det i mina ögon väldigt nära till hands att ifrågasätta syftet med inlägget. Den närmaste förklaringen är nog att man helt enkelt vill sprida de tveksamma uppgifterna för att sprida sin rädsla till fler.
 
Måste det alltid handla om islamofobi? Kan man inte uttrycka det på annat sätt? Det är ingen fobi, det är ett rationellt förhållningssätt mot det en inte gillar?
Jag tycker attt islam är en vansinnigt otäck religion, det innebär inte att jag är fobisk för det själv skulle jag säga att jag är insatt och förfärad.

Jag tror inte att det hjälper någon att förvanska annans upplevelse eller syn till något som är föraktbart. Det är lågt och polariserande.

Det är inte rationellt att vara rädd för alla muslimer. Åtminstone inte så länge du inte också är rädd för alla kristna. Du är inte heller särskilt insatt om du dömer en hel religion på grund av fundamentalister och rasistiskt förtal.

Fobi är ett klurigt ord. Å ena sidan kan det betyda ett psykologiskt tillstånd av ångestframkallande rädsla för något, t ex spindlar. Å andra sidan används ordet för negativ attityd eller hat mot folkgrupper. En homofob är liksom inte hysteriskt rädd för homosexuella...

PEW har jag aldrig hört talas om innan men en snabb googling säger mig att det är en amerikansk tankesmedja som finansieras av en kristen organisation med fundamentalistiska rötter.
 
Apropå grundfrågeställningen så tycker jag att det låter osannolikt. Är ens 70% av egypterna djupt troende muslimer? Det är ju ett modernt land som har mycket utbyte med Europa och USA.
 
Dömer ut? Tror du att debatten skulle tystna för att du skulle kalla mig för rasistfobiker eller nazistfobiker?

Jag tycker att TS startinlägg tyder på en fobi eller rädsla baserat på den begränsade mängd fakta som skulle diskuteras, med den slutsats om integration som dras. Särskilt när man dyker upp som anonym användare är det i mina ögon väldigt nära till hands att ifrågasätta syftet med inlägget. Den närmaste förklaringen är nog att man helt enkelt vill sprida de tveksamma uppgifterna för att sprida sin rädsla till fler.
Det är inte jag som kallar dig för vare sig fobiker eller artt du är rädd. Det är du som står för det avsändandet. Jag är däremot lite tröttt på att människor som du inte klarar av att ens diskutera innehåll - du är enbart intresserad av motiv - som så många andra här. Synnerligen tröttsamt, inte så vidare värst konstruktivt och inte minst - ett fullständigt slutet sätt som inte ger något som helst utrymme för diskussion.
 
Apropå grundfrågeställningen så tycker jag att det låter osannolikt. Är ens 70% av egypterna djupt troende muslimer? Det är ju ett modernt land som har mycket utbyte med Europa och USA.
Skulle religion vara ett hinder för tid eller internationellt utbyte i detta fallet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp