Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

Yes och det är också därför vi inte ska använda undersökningar (för det är inte forskning det handlar om i ordets rätta bemärkelse) enligt de universitet jag pluggat på. Sedan får du gärna ha en annan åsikt, där litar jag dock på de professorer etc från hela värden som undervisar och godkänner studier i mina ämnen 2017, som alla anser detsamma om pew som företag och dess metoder samt dess ägandeskap ;). JAG kallar det INTE neutralt institut med tanke på de undersökningar som bedrivits och bedrivs där, vilket tydligen flera högre och riktiga akademiker inte gör heller.

Om du går in på exempelvis JSTOR eller Scopus kan du enkelt se att Pew Research Center (PRC) publicerar undersökningar och artiklar i en lång rad av vetenskapliga journaler under peer review, flera av dem ledande inom respektive fält, samt att deras publiceringar är välciterade av forskare. Väldigt märkligt att du har haft diskussioner om just PRC med professorer över hela världen som samstämmigt anser att de inte bedriver forskning, ägs av den kristna högern i USA o.s.v.
 
Om du går in på exempelvis JSTOR eller Scopus kan du enkelt se att Pew Research Center (PRC) publicerar undersökningar och artiklar i en lång rad av vetenskapliga journaler under peer review, flera av dem ledande inom respektive fält, samt att deras publiceringar är välciterade av forskare. Väldigt märkligt att du har haft diskussioner om just PRC med professorer över hela världen som samstämmigt anser att de inte bedriver forskning, ägs av den kristna högern i USA o.s.v.
Det tycker nog jag också, i USA är Pew ett välrennomerat företag som ofta citeras av t.e.x CNN och WAPO för att nämna några. Jag har aldrig hört att det skulle vara nåt slags skumt med just dom.
 
Att anse att SD är ett rasistiskt parti är cirka lika kontroversiellt som att anse att heroin är knark eller Nalle Puh en björn.
Jag tror inte att man ska räkna ut dagens Sd som varande ett rasistiskt parti, däremot har det funnits och finns fortfarande kvar ett antal rent rasistiska rövhattar och personer utan annat fokus än just från en vinkel som aktiva i partiet. Jag tror att Sd kommer att försvinna upp i M's ändalykt vartefter och då kommer människor som du gapa om att M är rasister. Precis som i stil med att alla på vänsterkanten gapar om att allt och precis allt som är till höger om vänster är rasister och nazister.
 
Vi skickar lite pengar och så kan de göra lite vad de vill. Det viktigaste är att det registreras som bistånd så att vi kommer över skamgränsen.
Är inte det att kasta pengar i ett djupare hål? Jag tycker att man kunde fokusera mera på att skicka bistånd till de som behöver det men det finns ett problem med det. Många regeringar är mer eller mindre korrupterade tyvärr, så om man skulle "skicka pengar och låta dem göra som de vill" så skulle det kunna lyckas sämre än om man försökte ta hand om de som flytt hit.
Jag har inga svar själv på hur man ska kunna se till att pengarna verkligen kommer till nytta, och anser att så länge man inte kan hjälpa till på plats så får man åtminstone ta sitt ansvar som världsmedborgare och medmänniska och spendera pengarna på att ta hand om dem som kommer hit.
 
Har någon länkat till undersökningen?

Mitt största problem är den undersökta populationen. Hur definieras egypter? (Enl CIA Worldfactbook är 90% muslimer, 33% är under 14, över 25% är illiterata, bara 40% använder internet, engelska och/eller franska förstås av delar av överklassen - så hur har ett amerikanskt institut fått tag i sina respondenter? Har de använt sig av något lokalt opinionsinstitut?)

Ska jag tro på någon kontroversiell opinionsundersökning om andra människor ska jag ha rejält på fötterna. Jag ska veta vem som gjort undersökningen, varför och hur. En opinionsundersökning som man inte kan offentliggöra och redogöra för metodiken i är mindre värd en toapapper!
 
Jag tror inte att man ska räkna ut dagens Sd som varande ett rasistiskt parti, däremot har det funnits och finns fortfarande kvar ett antal rent rasistiska rövhattar och personer utan annat fokus än just från en vinkel som aktiva i partiet. Jag tror att Sd kommer att försvinna upp i M's ändalykt vartefter och då kommer människor som du gapa om att M är rasister. Precis som i stil med att alla på vänsterkanten gapar om att allt och precis allt som är till höger om vänster är rasister och nazister.

Eller de på högerkanten som gapar om att allt är vänstervridet, allt till vänster om ultrakonservativa SD. På sätt och vis rätt utifrån den lilla plätt någon står på, men ändå så trist att inte ens försöka förstå andras utgångspunkter.

Men det är inte en anonym debatt som behöver föras, vi behöver ha en öppen och frisk debatt där människor vågar stå för vad de tycker och där vi tillsammans kan nagelfara fakta och utgångspunkter, så att inte alternativa fakta släpps igenom som sanningar. Trots att man kan bli kallad både det ena och det andra. Som landsförrädare, flyktingkramare (snällt ord tycker jag iofs), vänsterpatrask och AFA-idiot, som jag blivit kallad de senaste åren. Och tänk debatten har inte tystnat. Från något håll.

För övrigt är det en viss tröst för mänskligheten att många rasister åtminstone känner inombords att det är något gravt fel på resonemanget, så att de känner sig tvingade att vara anonyma.
 
Har någon länkat till undersökningen?

Mitt största problem är den undersökta populationen. Hur definieras egypter? (Enl CIA Worldfactbook är 90% muslimer, 33% är under 14, över 25% är illiterata, bara 40% använder internet, engelska och/eller franska förstås av delar av överklassen - så hur har ett amerikanskt institut fått tag i sina respondenter? Har de använt sig av något lokalt opinionsinstitut?)

Ska jag tro på någon kontroversiell opinionsundersökning om andra människor ska jag ha rejält på fötterna. Jag ska veta vem som gjort undersökningen, varför och hur. En opinionsundersökning som man inte kan offentliggöra och redogöra för metodiken i är mindre värd en toapapper!

Här är den: http://www.pewforum.org/files/2013/04/worlds-muslims-religion-politics-society-full-report.pdf

Metoden beskrivs mer ingående i undersökningen (s. 147-157) men den gick till ungefär såhär:

"Results for the survey are based on face-to-face interviews conducted under the direction of Opinion Research Business in Iraq, Morocco and Tunisia and Princeton Survey Research Associates International in the other 36 countries."

"The questionnaire administered by survey interviewers was designed by the staff of the Pew Research Center’s Forum on Religion & Public Life in consultation with subject matter experts and advisers to the project. The questionnaire was translated into the vernacular language(s) of each country surveyed, checked through back-translation and pretested prior to fieldwork. In total, the survey was conducted in more than 80 languages."

"Egypt
Sample design: Stratified area probability sample of 24 of 29 governorates proportional to population size and urban/rural population. The five frontier provinces, containing 2% of the overall population, were excluded.
Mode: Face-to-face adults 18+
Languages: Arabic
Fieldwork dates: Nov. 14–Dec. 18, 2011
Representative: Nationally representative of 98% of the adult population.
Design effect: 2.6"
Sample size för Egypten var 1798.

TS verkar dock ha fått siffrorna lite om bakfoten om jag inte läser fel. Enligt undersökningen vill 74% av alla muslimer i Egypten (alltså inte hela befolkningen) att sharia ska vara officiell lag (s. 45). Av dessa är det 86% (inte 70%) som vill att människor som lämnar Islam skall dödas (s. 55). Sammantaget borde det alltså bli strax över 57% av befolkningen och strax över 63% muslimerna i Egypten som vill ha dödsstraff för de som lämnar Islam.
 
Eller de på högerkanten som gapar om att allt är vänstervridet, allt till vänster om ultrakonservativa SD. På sätt och vis rätt utifrån den lilla plätt någon står på, men ändå så trist att inte ens försöka förstå andras utgångspunkter.

Men det är inte en anonym debatt som behöver föras, vi behöver ha en öppen och frisk debatt där människor vågar stå för vad de tycker och där vi tillsammans kan nagelfara fakta och utgångspunkter, så att inte alternativa fakta släpps igenom som sanningar. Trots att man kan bli kallad både det ena och det andra. Som landsförrädare, flyktingkramare (snällt ord tycker jag iofs), vänsterpatrask och AFA-idiot, som jag blivit kallad de senaste åren. Och tänk debatten har inte tystnat. Från något håll.

För övrigt är det en viss tröst för mänskligheten att många rasister åtminstone känner inombords att det är något gravt fel på resonemanget, så att de känner sig tvingade att vara anonyma.
Och hur många anonyma debatterar dessa rasister emot tror du? :banghead: Du sitter också skapligt anonym för de flesta på ett forum och debatterar mot anonyma nick om att debatten inte ska föras anonymt? :angel:
Välj dina strider säger jag. Också. Jag läser på och säger så här; ju mer jag lär mig deso mindre förstår jag. Jag har lärt mig att demokrati inte alls tillåter alla människor och åsikter, bara de som det stora kollektivet bestämt är okej, sedan förs en mycket mycket våldsam stalinistisk kampanj mot de som inte anses falla innanför ramarna.
Min politiska ram är en cirkel, där de på yttersta högerkanten möter de på yttersta vänsterkanten. Det är samma patrask i min världsuppfattning. Jag väljer att ställa mig i cirkelns motpol, och kallas för politisk vilde. Jag är inte vänster, jag är inte höger men jag är allt. Jag har ALDRIG blivit kallad rasist. Någon märklig kommentar här på buke om "men vilka konstiga konservativa åsikter du har honung, jag känner inte igen dig" typ är väl det värsta, såvida inte träsktrollen jag ignorerar inte har vräkt ur sig otidigheter i sedvanlig ordning då .
 
Jag har bara ögnat. Metodologin är väldigt skakig. Det är dålig kontroll över både populationen och urvalet. Dels missar man sannolikt kvinnorna, dels kan man fråga sig vem som svarar på frågor om hen blir stoppad på gatan.
 
Jag har bara ögnat. Metodologin är väldigt skakig. Det är dålig kontroll över både populationen och urvalet. Dels missar man sannolikt kvinnorna, dels kan man fråga sig vem som svarar på frågor om hen blir stoppad på gatan.
Om du inte kunnat titta på det ordentligt känns det ju märkligt att ens uttala sig om studiens seriositet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp