Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

Vad är min definition av rasism? Kan inte minnas att jag skulle ha skrivit det. Röstar man på ett rasistiskt parti är man förmodligen rasist. Finns ju inte många anledningar till att rösta på SD annars eftersom de är ett extremt enfrågeparti.

För det första är det din kontroversiella åsikt att SD är ett rasistiskt parti. För det andra har du inskränkta och fördomsfulla åsikter om deras sympatisörer.
 
Hmm. Vad ska jag göra för att inte vara rasist. Ska jag tycka att alla religioner är lika bra? En annan fråga, måste jag glömma bort att 80% av Somalier i Sverige är arbetslösa? Kan jag vara icke-racist och samtidigt vilja minska på invandringen eller är det omöjligt?

Det är klart att man inte behöver vara rasist för att man tycker att invandringen ska begränsas, det handlar ju om ens problemformulering och varför man tycker som man gör. Att rösta på SD talar ju dock rätt mycket för att man faktiskt är rasist.
 
Vad är min definition av rasism? Kan inte minnas att jag skulle ha skrivit det. Röstar man på ett rasistiskt parti är man förmodligen rasist. Finns ju inte många anledningar till att rösta på SD annars eftersom de är ett extremt enfrågeparti.
De är för kärnkraft, tycker jag är en bra idé. Dessutom är de mot EU och för hårda straff. Jag gillar dem på ganska många sätt, men skulle sitta fint om de också var mot LAS men för Cannabis. Inget parti är perfekt.
 
Det är klart att man inte behöver vara rasist för att man tycker att invandringen ska begränsas, det handlar ju om ens problemformulering och varför man tycker som man gör. Att rösta på SD talar ju dock rätt mycket för att man faktiskt är rasist.
Sant att högre procent SD-väljare är rasister än t.ex. L-väljare. Så helt korrekt att de talar för att man är rasist. Dock är det orimligt att alla som sympatiserar med SD är rasister, då måste man ha en så vid definition att det fångar minst 20% av folket.
 
Sant att högre procent SD-väljare är rasister än t.ex. L-väljare. Så helt korrekt att de talar för att man är rasist. Dock är det orimligt att alla som sympatiserar med SD är rasister, då måste man ha en så vid definition att det fångar minst 20% av folket.

Nej, alla som röstar på SD är inte rasister men de som röstar på dem utan att vara rasister tycker jag borde tänka efter en gång till på vad de röstar på och på vilket sätt man vill att vårt land ska styras.
 
Dock är det orimligt att alla som sympatiserar med SD är rasister, då måste man ha en så vid definition att det fångar minst 20% av folket.
Jag tror att många fler än 20% av befolkningen är rasister. Jag tror att siffran är mycket, mycket högre än så, men att de är tillräckligt smarta för att rösta på andra partier. Många är rasister, men många tycker inte att invandringsfrågan är den viktigaste i svensk politik.
 
De är för kärnkraft, tycker jag är en bra idé. Dessutom är de mot EU och för hårda straff. Jag gillar dem på ganska många sätt, men skulle sitta fint om de också var mot LAS men för Cannabis. Inget parti är perfekt.

Den stora grejen med SD är ju dock invandringsfrågan och hur de använder den som problemformulering kring ca allt, om man inte håller med om den är det rätt dumt att rösta på SD.
 
Samma sak gäller hur religiös man blir, men förstås inte vilken religion man får, och i mycket hög grad är också kriminalitet genetiskt ärftligt.

Att genetiken påverkar så pass mycket, gör mig skeptisk till att genusgrejerna, könsmakstsordning, "rasmaktsordning" verkligen skulle ha empirisk validitet.
Du som är "lärare" vet att det här var rasism i Europa ( typ 14- 1500tal in på 1600tal var det riktigt stort) innan det blev poppis med Hitlers version??

Fly , konvertera eller dö sa dom kristna till judar och muslimer. Sen sa kristna att religion var "nedärvt" därför ville dom ha "rent blod" och släktträd på människor för att skilja på dom med rent kristet blod och dom som kom från släkter av konverterade muslimer och judar.....

Det som är så ironiskt när SD-folk idag tycker att dom inte är rasister för dom pratar inte om ras dom pratar om kultur och religion och "nedärvd essens"..... det var liksom exakt det som var rasism..... :meh:
 
Du missförstår mig när du tror att jag bryr mig om just att en grupp är olik oss. Det jag är intresserad av är att Sverige ska fungera bra.

Allmänt är högutbildade invandrare något vi vill attrahera. De intellektuella medelklass Iranierna som flydde hit efter revolutionen är mycket mer produktiva än genomsnittssvenskar.

Jag ser gärna att Sverige attraherar mängder med invandrare givet att de klarar att integreras. Men om nu 80% av somalierna i Sverige är arbetslösa, så är det kanske en ganska dålig idé att släppa hit vanliga somalier. Om en Somalier däremot har bra chanser att klara sig i Sverige, t.ex. för att hon är advokat så tycker jag vi ska försöka locka hit den personen.

Östasiater i Sverige begår ungefär inga brott, utan de är allmänt flitiga och bra i skolan, så det är bra att locka hit så många som möjligt.

Invandring är en dålig form av välgörenhet, det är bättre om vi fokuserar på att utrota malaria, än att finansiera att afrikaner ska gå runt här och vara sysslolösa.
 
Jag anser inte att tystnad löser något.
Tystnad löser ingenting.

Men låt oss inte luras in att debattera sådant som inte går att debattera. För att utgångspunkten är fel.

Tex. att människor med visst ursprung är arbetslösa just på grund av sin etnicitet. Det handlar inte om etnicitet, religion eller nationalitet.
Eller att vissa "kulturer" är överlägsna andra.

DET ska vi inte diskutera. Vi ska bemöta argument, men inte diskutera på rasisters villkor.
 
Du missförstår mig när du tror att jag ser det som negativt att en viss folkgrupp är olik oss. Det jag är intresserad av är att Sverige ska fungera bra.

Allmänt är högutbildade invandrare något vi vill attrahera. De intellektuella medelklass Iranierna som flydde hit efter revolutionen är mycket mer produktiva än genomsnittssvenskar.

Jag ser gärna att Sverige attraherar mängder med invandrare givet att de klarar att integreras. Men om nu 80% av somalierna i Sverige är arbetslösa, så är det kanske en ganska dålig idé att släppa hit vanliga somalier. Om en Somalier däremot har bra chanser att klara sig i Sverige, t.ex. för att hon är advokat så tycker jag vi ska försöka locka hit den personen.

Östasiater i Sverige begår ungefär inga brott, utan de är allmänt flitiga och bra i skolan, så det är bra att locka hit så många som möjligt.

Invandring är en dålig form av välgörenhet, det är bättre om vi fokuserar på att utrota malaria, än att finansiera att afrikaner ska gå runt här och vara sysslolösa.
 
Hmm. Vad ska jag göra för att inte vara rasist. Ska jag tycka att alla religioner är lika bra? En annan fråga, måste jag glömma bort att 80% av Somalier i Sverige är arbetslösa? Kan jag vara icke-racist och samtidigt vilja minska på invandringen eller är det omöjligt?
Vet du vad? Jag tycker att reglerad invandring är en bra idé, det är även något jag diskuterar emellanåt med folk, så jag har inte bara åsikten, jag kan uttrycka den också. Ändå har jag aldrig blivit kallad rasist.

Jag tycker inte att alla religioner är lika bra. Egentligen tycker jag inte någon religion är direkt bra, men vissa tycker jag är bättre/trevligare än andra. Även det kan jag diskutera med folk utan att bli kallad rasist.

Jag kan ha de här åsikterna utan att att rösta på SD också, för jag tycker inte om deras värderingar.

Vet du vad den främsta skillnaden är, varför du blir kallad rasist men inte jag? För att jag inte behöver fråga någon annan vad jag behöver göra för att inte kallas rasist.
 
Jag tror inte det är pga. deras etnicitet att 80% av Somalier är arbetslösa. Utan att det beror på att det är väldigt svårt för outbildade människor att få jobb i Sverige.

PGA. att det är så svårt, och knappast kommer bli lättare, så tror jag det är vettigare att staten lägger pengar på att hjälpa Somalia utvecklas, än att vi lägger pengar på att finansiera att Somalier går runt här och är arbetslösa.
 
Jag tror inte det är pga. deras etnicitet att 80% av Somalier är arbetslösa. Utan att det beror på att det är väldigt svårt för outbildade människor att få jobb i Sverige.

PGA. att det är så svårt, och knappast kommer bli lättare, så tror jag det är vettigare att staten lägger pengar på att hjälpa Somalia utvecklas, än att vi lägger pengar på att finansiera att Somalier går runt här och är arbetslösa.
Hur ska pengar från Sverige hjälpa Somalia utvecklas, tänker du? På vilket sätt kan vi hjälpa Somalia att utvecklas så att folk inte vill fly landet? :)

Spontant känns det ju som att det krävs väldigt mycket mer pengar och resurser att hjälpa ett helt land med 14 miljoner invånare att utvecklas, än att hjälpa de 64 000 somalier som finns här.
 
Hur ska pengar från Sverige hjälpa Somalia utvecklas, tänker du? På vilket sätt kan vi hjälpa Somalia att utvecklas så att folk inte vill fly landet? :)

Spontant känns det ju som att det krävs väldigt mycket mer pengar och resurser att hjälpa ett helt land med 14 miljoner invånare att utvecklas, än att hjälpa de 64 000 somalier som finns här.

Vi skickar lite pengar och så kan de göra lite vad de vill. Det viktigaste är att det registreras som bistånd så att vi kommer över skamgränsen.
 
Du missförstår mig när du tror att jag bryr mig om just att en grupp är olik oss. Det jag är intresserad av är att Sverige ska fungera bra.

Allmänt är högutbildade invandrare något vi vill attrahera. De intellektuella medelklass Iranierna som flydde hit efter revolutionen är mycket mer produktiva än genomsnittssvenskar.

Jag ser gärna att Sverige attraherar mängder med invandrare givet att de klarar att integreras. Men om nu 80% av somalierna i Sverige är arbetslösa, så är det kanske en ganska dålig idé att släppa hit vanliga somalier. Om en Somalier däremot har bra chanser att klara sig i Sverige, t.ex. för att hon är advokat så tycker jag vi ska försöka locka hit den personen.

Östasiater i Sverige begår ungefär inga brott, utan de är allmänt flitiga och bra i skolan, så det är bra att locka hit så många som möjligt.

Invandring är en dålig form av välgörenhet, det är bättre om vi fokuserar på att utrota malaria, än att finansiera att afrikaner ska gå runt här och vara sysslolösa.

Vem ska ta emot de som inte är högutbildade då? Det går ju liksom inte att styra över vilka som är i behov av skydd, för mig är det en fullständigt gräslig människosyn att tänka på invandring enbart i form av vad som gynnar mottagarlandet. Människor flyr från krig, tortyr, IS, det är vansinnigt att sitta här i sitt trygga land och säga att det inte blir bra för oss att de kommer hit och är arbetslösa.
 
Jag tror inte det är pga. deras etnicitet att 80% av Somalier är arbetslösa. Utan att det beror på att det är väldigt svårt för outbildade människor att få jobb i Sverige.

PGA. att det är så svårt, och knappast kommer bli lättare, så tror jag det är vettigare att staten lägger pengar på att hjälpa Somalia utvecklas, än att vi lägger pengar på att finansiera att Somalier går runt här och är arbetslösa.

Att kasta pengar på ett land i konflikt? Det kommer alltid finnas människor som måste fly. Vart ska de ta vägen?
 
Att kasta pengar på ett land i konflikt? Det kommer alltid finnas människor som måste fly. Vart ska de ta vägen?
Till ett land där de kan ta del av alla förmåner som finns från dag ett, pengar i fickan, fri bostad, fri utbildning, barnbidrag, studiebidrag, flebarnstillägg, pension, bostadsbidrag, socialbidrag, tandvårdsbidrag, etableringsbidrag etc etc. Såklart. Dum vore en väl annars.

L-å-n-g-t ifrån alla flyr från kriget, många flyr från ett land i spillror.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp