Kan en hund ha hjärtfel utan nedsatt ork/prestation?

Alexandra_W

Trådstartare
Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är bara förnamnet.

Senaste tiden har han varit lite mer sansad till vardags i meningen att han kunnat ligga och sova inomhus även på dagen ibland. Dock inte värre än att han direkt uppmärksammar om jag lämnar rummet och då skuttar med. Ja skuttar. I går var han med i svampskogen och röjde i två timmar. Utan att sen bli trött eller påverkad.

Senaste 1-2 månaderna har jag noterat att han när han sover djupt börjat snarka. Tillskrivit det ålder. Kan dra riktiga timmerstockar.

Jag har under samma period enstaka gånger noterat att han tar som "dubbla" andetag i vila ibland. Två korta, snabba och ytliga, vila och sen samma sak. Aldrig hållit i sig länge.

Han har vid några tillfällen även legat och andats ljudligt och tungt med bukengagemang. Jag har (tyvärr) tillskrivit det till att han låtsats sova för att slippa hoppa ner ur sängen. Vi talar hunden som kan spela medvetslös när matte vill han ska lämna sängen ;)

Senaste veckan har han varit sjukt drygt på att hela tiden ligga i sängen. Annars som vanligt.

Ikväll så ligger jag i sängen och så även hunden. Inser att sängen "skakar" lätt. Tror han drömmer och petar på honom. Inser då att det är han som "vibrerar". Samtidigt har han de dubbla andetagen och ljudlig andning. De dubbla andetagen ger sig ganska snabbt och även vibrerandet men han har tung, djup andning. Mycket hörbar. Låter starkt och tungt men rent och inte ansträngt. Som sover djupt och drömmer typ men utan gnäll. Han är obrydd vad det verkar - men det är en riesen. Andningsfrekvens mellan 25 - 35 andetag per minut. Både mage och bröstkorg höjde sig rejält.

Har kollat honom under kvällen och deb ljudliga andningen består men är jämn (inga mer dubbla). Ev lite ytlig men jag är ingen expert. Tidvis är andningen tyst och omärklig några andetag/en kort stund. Han blåser luft en bra bit från nosen varje utandning, men inandning känns inte direkt. Så tycks vara ut som ev är jobbigt. Han verkar inte ha ont och är inte orolig.

Ska såklart ringa vet imorgon men googlar man dyker hjärtsvikt upp ganska ofta - dock med ytterligare symptom orkeslöshet/bristande ork. Vilket han ju inte har, märks ingenting så och fortfarande högenergisk, leker vilt med sin slaktade fotboll, skäller ut grannarna, flyger ut för trappen istället för att gå, springer etc.

Kan de ha hjärtsvikt utan orkeslöshet? Han har inte haft blåsljud etc tidigare iaf och hans hjärta är ganska noga undersökt 2013 efter en svår magtarmomvridning.

Andning inspelad med iPhone, mikrofonen några cm från nosen.
 
Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är bara förnamnet.

Senaste tiden har han varit lite mer sansad till vardags i meningen att han kunnat ligga och sova inomhus även på dagen ibland. Dock inte värre än att han direkt uppmärksammar om jag lämnar rummet och då skuttar med. Ja skuttar. I går var han med i svampskogen och röjde i två timmar. Utan att sen bli trött eller påverkad.

Senaste 1-2 månaderna har jag noterat att han när han sover djupt börjat snarka. Tillskrivit det ålder. Kan dra riktiga timmerstockar.

Jag har under samma period enstaka gånger noterat att han tar som "dubbla" andetag i vila ibland. Två korta, snabba och ytliga, vila och sen samma sak. Aldrig hållit i sig länge.

Han har vid några tillfällen även legat och andats ljudligt och tungt med bukengagemang. Jag har (tyvärr) tillskrivit det till att han låtsats sova för att slippa hoppa ner ur sängen. Vi talar hunden som kan spela medvetslös när matte vill han ska lämna sängen ;)

Senaste veckan har han varit sjukt drygt på att hela tiden ligga i sängen. Annars som vanligt.

Ikväll så ligger jag i sängen och så även hunden. Inser att sängen "skakar" lätt. Tror han drömmer och petar på honom. Inser då att det är han som "vibrerar". Samtidigt har han de dubbla andetagen och ljudlig andning. De dubbla andetagen ger sig ganska snabbt och även vibrerandet men han har tung, djup andning. Mycket hörbar. Låter starkt och tungt men rent och inte ansträngt. Som sover djupt och drömmer typ men utan gnäll. Han är obrydd vad det verkar - men det är en riesen. Andningsfrekvens mellan 25 - 35 andetag per minut. Både mage och bröstkorg höjde sig rejält.

Har kollat honom under kvällen och deb ljudliga andningen består men är jämn (inga mer dubbla). Ev lite ytlig men jag är ingen expert. Tidvis är andningen tyst och omärklig några andetag/en kort stund. Han blåser luft en bra bit från nosen varje utandning, men inandning känns inte direkt. Så tycks vara ut som ev är jobbigt. Han verkar inte ha ont och är inte orolig.

Ska såklart ringa vet imorgon men googlar man dyker hjärtsvikt upp ganska ofta - dock med ytterligare symptom orkeslöshet/bristande ork. Vilket han ju inte har, märks ingenting så och fortfarande högenergisk, leker vilt med sin slaktade fotboll, skäller ut grannarna, flyger ut för trappen istället för att gå, springer etc.

Kan de ha hjärtsvikt utan orkeslöshet? Han har inte haft blåsljud etc tidigare iaf och hans hjärta är ganska noga undersökt 2013 efter en svår magtarmomvridning.

Andning inspelad med iPhone, mikrofonen några cm från nosen.

Låter bra med en vetkoll. En stor hund bör inte andas så fort i vila.
 
Låter bra med en vetkoll. En stor hund bör inte andas så fort i vila.

Vet har begränsade öppettider än (sommartider) så fick telefonsvarare när jag ringde. Så får ringa på måndag, det känns ju inte akut.

Sen kom jag på det kan bli knivigt att undersöka kanske. Han hatar att åka bil och flåsar som en besatt. Försöka åka i god tid så han hinner tagga ner innan undersökning.

Nu ligget han och sover och jag ser tydligt andningen på bröstkorgen osv men den är tyst och frekvensen är cirka 20. Däremot ser det ut på bröstkorgshöjningen som att han drar in i "etapper", dubbla inandningar innan utandning.

Han mår alldeles prima och är precis som vanligt av allt man kan bedöma annars, men nåt knepigt tycks det ju vara med andningen. Konstigt han inte verkar alls berörd av det dock?
 
Här syns (kanske, beroende på kvalitén) några enstaka sådana, mellan vanliga, som jag kallar dubbla. Bröstkorgen höjd en bit, ny inandning på den gamla och ytterligare höjning (som ett trappsteg typ) innan den sjunker

Man blir helt nojig och börjat fundera en massa "har det varit så förr, ska det vara si osv"

 
Inte så att han bara drömmer, då? Min Beauceron (11 år) drömmer väldigt mycket och både småskakar, andas ojämnt, och ibland river ner halva sängen i jakt på nåt spännande i drömmen. Det är bara att hålla sig undan!

Vilken fin hund, för övrigt! Underbar ras, Riesen.....
 
Här syns (kanske, beroende på kvalitén) några enstaka sådana, mellan vanliga, som jag kallar dubbla. Bröstkorgen höjd en bit, ny inandning på den gamla och ytterligare höjning (som ett trappsteg typ) innan den sjunker

Man blir helt nojig och börjat fundera en massa "har det varit så förr, ska det vara si osv"


Jag förstår att du blir nojig, jag nojar nästan ihjäl mig när det gäller mina egna djur :o
Jag skulle inte tro att han har hjärtsvikt eftersom han är så oberörd och inga typiska symptom.
När du åker till veterinären kan du väl komma så pass tidigt att du hinner gå en promenad först så han kan varva ner från bilåkningen och sen att ni har en lugn stund innan det är dags för undersökning?
 
Inte så att han bara drömmer, då? Min Beauceron (11 år) drömmer väldigt mycket och både småskakar, andas ojämnt, och ibland river ner halva sängen i jakt på nåt spännande i drömmen. Det är bara att hålla sig undan!

Vilken fin hund, för övrigt! Underbar ras, Riesen.....

Nej drömmer inte, tyvärr. Å

Nyss varit ute 2 h i svampskogen. Fullt ös på hunden och visst blir han flåsig men tycker det är samma nivå som vanligt. Ev kanske lite mer men kan vara inbillning. Orken tar inte slut heller. Knepigt...
 
Epilepsi? Vår lilla foxterrier gjorde så när hon sov, liksom vibrerade.
Men jag har egentligen ingen aning.
 
Epilepsi? Vår lilla foxterrier gjorde så när hon sov, liksom vibrerade.
Men jag har egentligen ingen aning.

Jag tänkte tanken men när jag googlade och kollade filmklipp verkar det inte så. Han är direkt "helt med i matchen" om man pratar med honom när han är sådär med.

Nu ikväll andas han normalt ljudmässigt iaf (inte kollat frekvens eller om tar dubbla andetag). Heller inte varit lika drygt "mammig" som senaste tiden. Knepigt, men borde ju tala för att vad det än är inte är livshotande farligt. Hoppas jag.
 
Förstorat hjärta? :confused:

Ingen aning men skriver för att hitta tillbaka till tråden. Intressant att följa.
Ser ut som en supertrevlig hund :)
 
Förstorat hjärta? :confused:

Ingen aning men skriver för att hitta tillbaka till tråden. Intressant att följa.
Ser ut som en supertrevlig hund :)

Det borde väl om det påverkar andningen även påverka orken? Där det känns så knasigt att han är pigg som en spigg.

Det är en väldigt trevlig hund. Och tålamodsprövande ;)
 
Skulle det vara en hjärtförstoring så hör de blåsljud på hjärtat, spelar ingen roll om de flåsar. När hjärtat blir stort så når klaffarna inte varandra och så kommer blåsljudet.

Min stora briardhane har jag tyckt varit omotiverat flåsig och lite hostig ett tag. Det eskalerade med väldigt hög andningsfrekvens och slöhet och vid vetbesök konstaterades vänstersidig hjärtförstoring. Han medicineras nu, så han mår ok, men blir märkbart flåsig även vid "vanliga" promenader. Inte så konstigt eftersom hjärtat inte pumpar så kraftigt som det ska. Så länge han mår bra på medicin får det gå.

Tycker ju inte alls din verkar ha samma symptom riktigt, men att lyssna på hjärtat och ta en blodcellsdiff för att kolla infektioner skadar ju inte, särskilt om du oroar dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 296
Senast: manda
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 882
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp