Kan en människa lära en häst "hästspråket"?

Intressant! :up:
Fram tills att han var 4 år så gick han mig veterligen med andra unghästar (hingstar/valacker) i en stor flock (på lösdrift?). Från att han var 4-11 år vet jag inte riktigt, men tror att han kan ha gått med någon annan/i hage själv bredvid andra hästar. Från 11-15 år gick han i olika flockkonstellationer med 4-15 andra hästar, vilket väl rätt ofta gick "sådär", milt uttryckt. Sedan efter att han blev rätt så rejält sparkad i våras så har han fått gå själv, vilket funkat väldigt bra. :up:

Fanns det vuxen med i flocken eller bara jämnåriga?

Jag tror han kan hästspråk - men också lärt sig att man behöver inte bry sig om små tillsägelser. Och det är för få gånger han fått ordentlig tillsägelse för att han ska fatta.

Dvs han borde gå med en riktigt rättvis häst med nolltolerans som bokstavligt talar bankade in budskapet. Dock är det ju inte så ofta man vill ta risken med en vuxen. De kan skadas fatalt av det. Så trivs de ensamma är det ju enklast och säkrast.
 
Och unga individer behöver någon som lär dem hur de ska bete sig så att ha en sådan konstellation utan någon vettig äldre häst är verkligen inte att ge hästarna de bästa förutsättningarna.

Precis. Mest sannolikt så har han "lärt" sig att det är okej att vara bufflig som unghingstar ofta är.

Har dessutom för mig att din häst är rätt maffig? Om han är bufflig + en kraftig typ så kommer dom flesta hästar inte våga "svara"/säga ifrån nu som han är vuxen. Tyvärr. Så du får nog vara mycket noga med vem du släpper ihop honom med...
 
Jag uppfattade det som att det bara var 0-4 åringar (hingstar) som gick där...

Där har du svaret. Han har aldrig lärt sig det inte är okej att tänja gränser, provocera och buffla. Han slutar inte förrän den andra hästen lackar ur. Det är därför han får skador. Jag har hellre unga ligister med en enda vuxen kompis än i knatteflock utan ordningspolis/-er

Ska du ha honom i flock - vilket jag inte rekommenderar - så måste han lära sig först. Av en annan häst. Men priset kan bli ett avsparkat ben.
 
Precis. Mest sannolikt så har han "lärt" sig att det är okej att vara bufflig som unghingstar ofta är.

Har dessutom för mig att din häst är rätt maffig? Om han är bufflig + en kraftig typ så kommer dom flesta hästar inte våga "svara"/säga ifrån nu som han är vuxen. Tyvärr. Så du får nog vara mycket noga med vem du släpper ihop honom med...

Jodå, han är ju halvtinker, så han har "har ju lite kropp" så att säga...
Dock är han märkligt nog inte bufflig och bråkig mot människor, och aldrig varit vad jag hört - inte ens som 3 årig hingst. :confused:
 
Där har du svaret. Han har aldrig lärt sig det inte är okej att tänja gränser, provocera och buffla. Han slutar inte förrän den andra hästen lackar ur. Det är därför han får skador. Jag har hellre unga ligister med en enda vuxen kompis än i knatteflock utan ordningspolis/-er

Ska du ha honom i flock - vilket jag inte rekommenderar - så måste han lära sig först. Av en annan häst. Men priset kan bli ett avsparkat ben.

Låter som en rätt rimlig förklaring! :up:

Jo, precis. Han har ju som sagt gått i flock tidigare, men det är ingenting som jag skulle vilja nu... Den han blev sparkad av i våras var dessutom ett hingstföl - så t.om. "de unga" verkar få nog av honom :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 723
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer. Han har lite...
Svar
9
· Visningar
2 666
Senast: Noak
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 832
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag behöver lite råd. Jag har ett fyraårigt halvblodssto här hemma och hon brukar vara trevlig och lätt mot alla hästar. Jag har även en...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp