Kan hästar få stroke ? :O

silversoft

Trådstartare
Jag och en kompis hade en diskussion om det och jag läste det någon gång att hästar kan få stroke, vet dock inte om det stämmer? Om det stämmer hur gör man dom friska då`? kan man ens rida dom igen efter det i så fall?
 
Ja, det är jag rätt övertygad om. Finns liksom ingen rimlig anledning till att hästar skulle vara förskonade från proppar eller blödniingar i hjärnan. Däremot vore det intressant att veta hur pass vanligt det är. Det känns ju som att det inte direkt är en vanlig dödsorsak iaf.

Vi hade en gammal shettis som med största sannolikhet fick proppar i hjärnan (Stroke). Första gången var det över på några sekunder och hon var som vanligt sen. Andra anfallet några veckor senare var värre så då tog vi bort henne akut. Skönt nog så hade anfallet klingat av och hon stod och betade precis som vanligt när hon fick gå vidare.
 
Jag med om ett sto som fick det under natten och var förlamad i halva kroppen när personalen kom på morgonen. Fanns inget att göra mer än att avliva henne direkt i boxen. Det är nog det som är den vanligaste lösningen för hästar. Lindriga fall märker man kanske inte och svåra fall är just svåra och då avlivar man hästen.
 
Okej jaa. men tänker ändå eftersom själva stroken stryper syret i hjärnan och då borde ju även lindriga sådana ge något form av men efteråt typ som sämre ballans eller så`? jag venne.. otäckt låter det :(
 
Lindriga fall som knappt märks läker ju ut mer eller mindre av sig själv. Ägaren kanske ser att hästen är lite hängig, vinglig någon dag men blir bättre. Kan hända med människor också att även en människa är medveten om att det finns att man inte direkt märker av en lindrig. Möjligen först om man inte blir helt bra och senare söker för det.
 
Vet en häst som fick någon blödning i hjärnan, gammal häst dock. Hon kunde enbart vända åt vänster. Det var ingenting att göra åt den hästen så dom tog bort den.
 
Ja, det är jag rätt övertygad om. Finns liksom ingen rimlig anledning till att hästar skulle vara förskonade från proppar eller blödniingar i hjärnan. Däremot vore det intressant att veta hur pass vanligt det är. Det känns ju som att det inte direkt är en vanlig dödsorsak iaf.

Vi hade en gammal shettis som med största sannolikhet fick proppar i hjärnan (Stroke). Första gången var det över på några sekunder och hon var som vanligt sen. Andra anfallet några veckor senare var värre så då tog vi bort henne akut. Skönt nog så hade anfallet klingat av och hon stod och betade precis som vanligt när hon fick gå vidare.

Det låter inte som stroke, det blir inte bara som ett kort anfall varken på människa eller de djur man vet kan få. Däremot, det skulle kunna vara det som för människor kallas TIA, som väldigt förenklat är en liten pyttepropp som löses upp av sig själv efter en kort period. Den orsakar en övergående syrebrist i hjärnan, som ger symptom som dock avklingar snabbt och helt upphör. De anses som ett förstadie/förvarning till stroke. Själva symptomen kan vara ganska kraftiga och vara väldigt strokeliknande, eller små och jmf med stroke ganska harmlösa, men de är i båda fallen övergående.

En stroke ger betydligt större symptom och framförallt går inte symptomen över av sig själ snabbt. Oftast finns det permanenta, kvarstående symptom även efter lång rehabilitering.

Stroke på en häst borde innebära ganska omedelbar avlivning då en häst inte kan fungera med t ex pares (förlamning). TIA däremot borde kunna vara som beskrivits i tråden, hästen får balansproblem/koordinationsproblem etc men som går över, som ett "anfall".
 
Jag har varit med om en häst vi funderat över om det var en propp.
Det var som att ena kroppshalvan inte riktigt lydde, svårt att vända etc.
Dock glad och på bra humör men hade uppenbara problem att ta sig framåt och gick på snedden för att få med sig den dåliga halvan.
Det kom plötsligt och blev inte bättre utan snarare sämre på några dagar så hästen avlivades akut.
 
Det låter inte som stroke, det blir inte bara som ett kort anfall varken på människa eller de djur man vet kan få. Däremot, det skulle kunna vara det som för människor kallas TIA, som väldigt förenklat är en liten pyttepropp som löses upp av sig själv efter en kort period. Den orsakar en övergående syrebrist i hjärnan, som ger symptom som dock avklingar snabbt och helt upphör. De anses som ett förstadie/förvarning till stroke. Själva symptomen kan vara ganska kraftiga och vara väldigt strokeliknande, eller små och jmf med stroke ganska harmlösa, men de är i båda fallen övergående.

En stroke ger betydligt större symptom och framförallt går inte symptomen över av sig själ snabbt. Oftast finns det permanenta, kvarstående symptom även efter lång rehabilitering.

Stroke på en häst borde innebära ganska omedelbar avlivning då en häst inte kan fungera med t ex pares (förlamning). TIA däremot borde kunna vara som beskrivits i tråden, hästen får balansproblem/koordinationsproblem etc men som går över, som ett "anfall".

Klantigt uttryckt av mig...Givetvis borde jag ha skrivit TIA. Jag är normalt väl insatt i TIA och Stroke men var väl lite för trött när jag skrev mitt svar. Tack för rättelsen!
 
Jag har haft en häst som fick stroke! Det värsta jag någonsin varit med om i hästsammanhang. Vi hittade vår 4-åring i boxen med halva kroppen förlamad, totalt sönderslagen efter alla försök att resa sig.
Tyvärr ville inte djurambulansen avliva på plats, så det blev nedsövd transport till djursjukhuset där den enda diagnos dom kunde tänka sig var stroke... Väldigt ovanligt sa dom.
 
Vet misstänkte propp i hjärnan när vi avlivade hingsten. Han hade plötsligt ingen styr/styrka på bakänden. Obducerades aldrig, men det var den mest tänkbara förklaringen iom att hästen varit hälsan själv någon timme tidigare.
Så visst förekommer det.
 

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 119
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 909
Senast: Blyger
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp