Kan hon någonsin gå barfota?

J

janta

Har ett shetlandsto som jag köpte då hon var 8. Hade då gått barfota i hela sitt liv och hade fruktansvärt dåliga fötter. Framhovarna sprack sönder pga små hålväggar och bak nötte hon så snett att det skiljde nära 1 cm på trakterna. Dessutom var hon trög och ovillig att röra sig ens i hagen, stackarn.
Så jag skodde henne genast och plötsligt blev det en ponny med fart i :) Jag har aldrig haft något bekymmer med hennes hovar efter det (hon är 14 nu) förutom om hon råkar tappa en sko för då går foten sönder på bara några steg utan sko.
Vad jag undrar är om det finns nån möjlighet att hon skulle kunna gå barfota trots allt? Om jag kunde förbättra hovkvaliteten med Biotin t ex. Skorna är ju tyvärr lika tjocka som till stora hovar (hon har 7*0) och det kan ju inte vara bra för hennes leder. Jag har inte hittat tunnare skor i den storleksklassen :(
Ett annat problem är ju att hon nöter så otroligt snett bak att det kanske är helt omöjligt att ha henne oskodd bak. Kanske med halvsko? Kan man ha dem skodda bak men inte fram? :o verkar kontigt. Hon har stenhård yta på hovarna men väldigt porösa innanför. Oj oj vad långt det här blev.
Ska jag helt enkelt acceptera tanken på att hon måste vara skodd och ta de ev nackdelarna med hårda stötar än försöka ha henne barfota och kanske få ömhet och problem med det.
Kan tillägga att jag kör henne ca 5 dagar/v.
Tacksam för tips :bow:
 
Självklart KAN man ha hästarna skodda bara bak, om det funkar. Jag har en häst (också shetland) som fick skos för första gången förra året, han var då 24 år gammal och blev öm fram, han skoddes (bara fram) och blev som en ny häst. Han kommer alltid att få gå med skor fram och om det skulle slita mer på en shetland med skor än ett halvblod med skor har jag svårt att tänka mig. Bättre att hon får ha skor än att hon inte kan användas/gå alls. Eller?

Biotin kan hjälpa. Jag hade en unghäst som hade problem med hålväggar men med hjälp av flytande biotin och en kunnig hovslagare så blev han av med dom.

Går det inte att verka bak så hon blir bättre? Alltså så hon sliter mindre? Är benställningen korrekt?
 
Äger ett shettis sto som fick skor runt om p.g.a. dåliga hovar. Jag började ge henne flytande botin och efter ett år kunde vi ta av skorna igen. Nu går hon barfota helt utan problem.
Eftersom du kör din shettis så ofta kanske hon inte klarar sig utan skor men du kanske kan förbättra hovkvaliten med biotin.? Men det tar ju minst ett år innan man ser resultat av biotinet. Lycka till!
 
Har själv en shettis som har har skodd fram, men det beror inte på att han har dåliga hovar utan för att han ömmar när han går på grusvägar osv.

Där står dock en annan häst i stallet som har superkassa hovar om han får gå barfota...det räcker med att han tappat en sko och gått utan 1dygn så ser hoven för jävligt ut.

Tror du inte du kan rådfråga din hovslagare om vad h*n tycker?!?
 
Vill bara tipsa om att du kan titta efter tunnare och lättare skor i travshoppar om du har någon i närheten. Det finns ju ponnytravare som skos med lättare skor.

Sliter hon väldigt snett skulle jag nog inte låta henne gå barfota bak.

//Leoni
 
Det må væe ganske åpenbart at denne shetlandsponni IKKE har blitt ordentlig barfotverket gjennom sine føste 8 år, men derimot få gå barfot og "klare seg selv" mesteparten av tiden?
Grunnen til at ponnien beveger seg mer når den har fått sko på, er fordi blodsirkulasjonen og hovmekanismen blir hemmet og hoven blir bedøvet på et vis. Det fremmer neppe økt heling av de ødelagte høvene. Hvis hun har porøse høver med hålvegger, så vil du sannsynligvis ganske raskt få problemer med å få skoene til å sitte fast også.
Om du fjerner dødt sålemateriale, får ned draktene så strålen får markkontakt og holder høvene i balanse, så vil det forhåpentligvis rette seg, om da ikke øedeleggelsene har vært for store gjennom manglende hovvård i 8 år. Det er veldig viktig at ponnien får så mye bevegelse som mulig, helst ved utegang hele døgnet på varierende underlag, der en god del med fordel kan være ganske hardt så høvene får god motstand og blodsirkulasjonen øker.
Lykke til og gi ikke opp! Barfot er det beste!
 
Tack för alla förslag :bow:
Problemet är att där jag bor finns skitdåligt med hovslagare eller åtminstone stor cirkulation på dem så jag har under de senaste åren bytt hovslagare jätteofta.
Den ena säger att hon borde vara skodd för att jag kör så mkt, en annan säger att jag borde ha henne barfota och anpassa arbetet till vad fötterna klarar(men då skulle hon få stå i en box med massa spån för att klara sig) en tredje tycker ingenting osv osv. Jag blir så trött. Hon nöter såpass snett att när jag köpte henne hade hon kraftig ballförskjutning på båda bak. Det har blivit mkt bättre men inte helt bra än. Däremot har hennes strålar utvecklats mycket trots att hoven kommer så "högt" upp med skor. Ska kolla upp det där med travskor. Skulle vara skönt att få tag i tunna men hållbara. Jag är säker på att hon knappt blivit verkad alls under sina första år. Jag tror jag fortsätter ha henne skodd, det är minst problem för henne så.
 
PG är ju bra för ömma hovar men det finns kanske inte till shetland iofs. Vart bor du då? Finns kanske nån här som bor i närheten som kan ge tips på bra hovis. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 216
Senast: Tsaren
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 867
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp