KAN hon vara dräktig?

Hundtjejen

Trådstartare
Hej!

Jag har en hund som haft sitt första löp nu i sommar.
Första dagen som man såg blod var den 19 juli.
Sista dagen som man såg blod var den 8 augusti.
Det är 20 dygn.

Innan man såg blodspår så verkade många hundar intresserade av henne.
Och även efteråt.

Hon va på ett hund pensionat 2 dagar innan man såg första blodet.
Nu har jag plötsligt fått för mej att hon kanske blev betäckt då av nån av hanarna där (jag är en nojig själ...).
KAN hon ha blivit dräktig då om en hane betäckt henne?

Jätte tacksam för svar!
 
Skulle tro att det är för tidigt, om hon inte blivit våldtagen. De brukar betäckas (för avel) under höglöpet, vilket sker i mitten/mot slutet av löpet.
 
Ja, om tiken blivit parad kan hon vara dräktig. Det förekommer dräktighet vid parning under hela löpperioden, även om det är absolut vanligast om det sker vid höglöp.
Mest troligt är hon inte dräktig, det där pensionatbesöket låter väl tidigt i löpet, men enklast är väl att fråga pensionatet om det kan ha hänt något där? Eller uppsöka vet för blodprov eller ultraljud, om du är så pass fundersam.
 
Jag tror nog hon hade fräst ifrån om nån hane hade försökt para henne så väldigt tidigt i löpet att hon inte ens hade hunnit börja blöda.
Mina hanar är småintresserade av mina tikar när de märker att det är löp på G men tikarna är alla tre riktiga "häxor" just då så nåde den hane som hade försökt hoppa upp på dem då :rage:
 
Jag tror nog hon hade fräst ifrån om nån hane hade försökt para henne så väldigt tidigt i löpet att hon inte ens hade hunnit börja blöda.
Mina hanar är småintresserade av mina tikar när de märker att det är löp på G men tikarna är alla tre riktiga "häxor" just då så nåde den hane som hade försökt hoppa upp på dem då :rage:

tyvär ska jag vell säga så är hon så snäll eller va man ska säga.
hon tror inte nått ont om nån, så jag tror inte hon hade sagt ifrån om nån försökt.

är man elak om man ringer hundpensionatet och frågar rätt ut?
kan man bli anklagad för personligt påhopp eller nåt!

jag pratade med en vetrinär igår som sa att jag skulle se om hon fått fyllda tuttar, är de nån som har en bild på en hund som har "halvfyllda"? hon ser ju inte ut som de tikarna som HAR valpar eller är hög dräktiga men jag inbillar mej kanske att de är fyllda!!
 
Ja, om tiken blivit parad kan hon vara dräktig. Det förekommer dräktighet vid parning under hela löpperioden, även om det är absolut vanligast om det sker vid höglöp.
Mest troligt är hon inte dräktig, det där pensionatbesöket låter väl tidigt i löpet, men enklast är väl att fråga pensionatet om det kan ha hänt något där? Eller uppsöka vet för blodprov eller ultraljud, om du är så pass fundersam.

finns de nåra tecken jag kan kolla på henne, som brukar betyda dräktighet?
tycker hon beter sig ganska som vanligt, sover kanske lite mer men det kanske har med att hon börja bli vuxen o inte längre är riktigt lika valpig.
 
finns de nåra tecken jag kan kolla på henne, som brukar betyda dräktighet?
tycker hon beter sig ganska som vanligt, sover kanske lite mer men det kanske har med att hon börja bli vuxen o inte längre är riktigt lika valpig.

Skendräktighet är ganska vanligt efter löp, det betyder tyvärr att de både beter sig och får fysiska förändringar som om de vore dräktiga på riktigt. Det går heller inte att ta graviditetstest på en hund, eftersom skendräktigheten är på hormonnivå och ger utslag på tester oavsett om där faktiskt finns valpar eller inte.

Vad du kan göra är väl först och främst att försöka reda ut om hon möjligen blivit parad (nej, det är inte otrevligt att fråga! det är din hund de har ansvar för, fråga på du), men jag vet inte om det skulle lugna dig att få försäkringar därifrån heller? För att få veta säkert gör man ultraljud på en tik, tror det är tidigast kring vecka 3-4 i en dräktighet? Alltså en knapp månad. Om det finns valpar då, kan man ge en abortspruta. Sprutan kan man ge som ett "för säkerhets skull" redan från början också, men då den kan ha biverkningar är det klart bästa att först kolla om den alls behövs.
 
Skendräktighet är ganska vanligt efter löp, det betyder tyvärr att de både beter sig och får fysiska förändringar som om de vore dräktiga på riktigt. Det går heller inte att ta graviditetstest på en hund, eftersom skendräktigheten är på hormonnivå och ger utslag på tester oavsett om där faktiskt finns valpar eller inte.

Vad du kan göra är väl först och främst att försöka reda ut om hon möjligen blivit parad (nej, det är inte otrevligt att fråga! det är din hund de har ansvar för, fråga på du), men jag vet inte om det skulle lugna dig att få försäkringar därifrån heller? För att få veta säkert gör man ultraljud på en tik, tror det är tidigast kring vecka 3-4 i en dräktighet? Alltså en knapp månad. Om det finns valpar då, kan man ge en abortspruta. Sprutan kan man ge som ett "för säkerhets skull" redan från början också, men då den kan ha biverkningar är det klart bästa att först kolla om den alls behövs.

jag ska ringa till hundpensionatet o kolla. jag visste ju inte då när hon va där att hon skulle börja blöda 2 dagar senare, då hade jag ju aldrig lämnat henne där!!!

men som sagt bli jag nog inte lugnare, jag få kanske ringa vetrinär och boka in ultraljud. men kan de alltså ge utslag även om hon inte är dräktig?? jag vill absolut inte att hon ska få valpar!! inte me dom hundarna som va på pensionatet i alla fall och inte såhär tidit!!! usch va orolig man är!!


jag har sökt lite o hittat de här, nu när jag fundera så tycker jag mycke stämmer!!!

Många uppfödare anser att om tiken är dräktig går löpningen inte helt tillbaka (hundar visar fotfarande intresse för henne o är i rumpan o nosar o snuttar). Vad de menar är att vulvan förblir mer svullen än normalt och att hanhundar kan visa ett ökat intresse för henne. Temperamentsmässigt kan tiken förändras ganska omgående, kanske blir hon lugnare (tycker hon sover mer nu men fortfarande väldigt busig däremellan), värdigare och lite sorgmodigare redan så snart parningen är gjord. Det brukar vara det allra första som ger erfarna uppfödare en ”känsla” av att det är något på gång. Det finns luttrade uppfödare som säger att de kan ”se i hennes ögon” om en tik är dräktig.
 
Ring och fråga pensionatet, på ett vänligt sätt. Borde inte på något sätt uppfattas som otrevligt.
Ett ultraljud hos veterinären är enda helt säkra sättet att veta, och vid det här laget kommer eventuella valpar att synas.
Ang att kunna se när tikar är dräktiga eller inte: det gör man inte alltid. En skendräktighet är precis som det låter, en låtsas-dräktighet med precis samma tecken som en äkta dräktighet. Tikarna kan tom valpa, med värkar och allt, vid en skendräktighet (det kommer alltså inga valpar, men tiken går igenom alla andra delar av förlossningen). Min egen tik ska förhoppningsvis valpa om två veckor, och jag är fortfarande inte helt säker på att hon är dräktig. Det är inte lätt.
Så, ring pensionatet och kontakta sedan veterinär om du fortfarande är orolig.
 
Tror det blev något missförstånd, @Hundtjejen :)


Ett ultraljud visar inte valpar om där inte finns några, det är graviditetstest (såna som är vanliga på människor, där man mäter hormoner i urinen) som inte funkar.
 
Ring och fråga pensionatet, på ett vänligt sätt. Borde inte på något sätt uppfattas som otrevligt.
Ett ultraljud hos veterinären är enda helt säkra sättet att veta, och vid det här laget kommer eventuella valpar att synas.
Ang att kunna se när tikar är dräktiga eller inte: det gör man inte alltid. En skendräktighet är precis som det låter, en låtsas-dräktighet med precis samma tecken som en äkta dräktighet. Tikarna kan tom valpa, med värkar och allt, vid en skendräktighet (det kommer alltså inga valpar, men tiken går igenom alla andra delar av förlossningen). Min egen tik ska förhoppningsvis valpa om två veckor, och jag är fortfarande inte helt säker på att hon är dräktig. Det är inte lätt.
Så, ring pensionatet och kontakta sedan veterinär om du fortfarande är orolig.


tack för svar!!!!

jag fundera på om hon kanske är sken dräktig, jag är så orolig!!

har pratat med hund pensionatet och han visste först inte vem hon va!!! sen sa han att de skulle han ha märkt. jag blev inte direkt lugnare som ni förstår!

ringde vetrinär så nu ska hon in och röntgas på måndag (man kunde visst göra de iställe för ultraljud sa dom, vet inte varför de va bättre). usch!!!!
 
jaha jag tänkte väll det! nu får jag hoppas att hon bara är sken dräktig om ens det!!!!

Med tanke på att det är hennes första löp kan hon också reagera och bete sig lite hur som helst också, allt är väldigt nytt för henne. Så om hon i nästa löp beter sig på ännu ett nytt sätt, få inte panik.

Bra att du fått tid, då får du ju snart veta. Slappna av så länge, inget att ändra på fram till dess ändå. :)
 
Tikar blir alltid skendräktiga efter löp, oundvikligt om man behåller de fertila (enklast om man vill slippa ovisshet om ev. dräktighet, kunna ha hunden lös med andra hundar jämt, lämna den på dagis utan hinder och undvika juvertumörer osv är att kastrera hunden. Om man inte har avelsplaner förstås).
 
Ultraljud kan göras från dag 28 efter parningen, röntgen nån gång efter dag 43 för då har valparnas skelett blivit så förkalkat att de syns på röntgen. Jag ultraljudade min tjuvparade tik, som blev parad i höglöpet av en kemisk kastrerad hane, på dygn 30 efter parningen. Jag ville absolut inte att hon skulle vara dräktig och var så nojig att jag såg alla möjliga dräktighetstecken på henne, men hon var tack och lov tom. Frågade även veterinären om abortspruta och numera ger de tydligen inte abortspruta för "säkerhets skull" utan de vill konstatera dräktigheten först.
 
Tikar blir alltid skendräktiga efter löp, oundvikligt om man behåller de fertila (enklast om man vill slippa ovisshet om ev. dräktighet, kunna ha hunden lös med andra hundar jämt, lämna den på dagis utan hinder och undvika juvertumörer osv är att kastrera hunden. Om man inte har avelsplaner förstås).

jag har inte tänkt använda henne i avel så kanske man ska kastrera sen så småningom!!! men ha hört att de är massa bi verkningar och så???
 
Ultraljud kan göras från dag 28 efter parningen, röntgen nån gång efter dag 43 för då har valparnas skelett blivit så förkalkat att de syns på röntgen. Jag ultraljudade min tjuvparade tik, som blev parad i höglöpet av en kemisk kastrerad hane, på dygn 30 efter parningen. Jag ville absolut inte att hon skulle vara dräktig och var så nojig att jag såg alla möjliga dräktighetstecken på henne, men hon var tack och lov tom. Frågade även veterinären om abortspruta och numera ger de tydligen inte abortspruta för "säkerhets skull" utan de vill konstatera dräktigheten först.

jag hoppas att de är sken dräktighet!!!! är min första tik så man kan ju inte riktigt alla "tecken" än.
 
Riskerna med att kastrera en tik är fler än bara inkontinens. Först och främst har vi risken med sövningen och komplikationer kring det. Även om det vanligen går bra så har jag en god vän som förlorade sin tik i sviterna av narkosen efter en rutinkastrering. Vidare så kommer tiken troligen få en förändrad päls, som ofta blir tjockare, mjukare och ulligare och tiken fäller massor lite nu och då. Temperamentsmässigt så kan en del kastrerade tikar bli ganska svåra att ha ihop med andra tikar, då hon kan bli lite stöddig. Man får även hålla koll på hullet då en kastrerad hund får en ändrad ämnesomsättning och lätt går upp i vikt.
Jag skulle inte kastrera en frisk tik, just pga de risker och biverkningar som ändå finns.

Gällande eventuell dräktighet så skulle jag nog vilja påstå att risken att din tik är dräktig är i princip obefintlig, om hon inte fått chansen att umgås med en hane under den senare delen av löpet. Efter första löpet så brukar tiken få en aning större spenar, eftersom hon helt enkelt blivit könsmogen (kommit in i puberteten). Tikar kan inte bli dräktiga bara för att de paras, utan de måste paras strax efter ägglossning för att bli dräktiga, vilket brukar ske 1-2 veckor in i löpet. Normalt accepterar inte ens snälla tikar att bli parade när de inte är i höglöp, men oerfarna hanhundar kan gå igång på en tik som är på gång att börja löpa.
 
Tikar blir alltid skendräktiga efter löp, oundvikligt om man behåller de fertila (enklast om man vill slippa ovisshet om ev. dräktighet, kunna ha hunden lös med andra hundar jämt, lämna den på dagis utan hinder och undvika juvertumörer osv är att kastrera hunden. Om man inte har avelsplaner förstås).

Men va? Min tik har då aldrig under 9år blivit skendräktig och jag har bara hört ett fåtal tikar i min närhet som blivit skendräktiga efter löp.. Så alltid är (väl?) en grov överdrift
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 275
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 784
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 466
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp