Kan inte rapa!!

Texaz

Trådstartare
Finns det fler???
Jag har ALDRIG kunnat rapa, inte ens som liten.

Det innebär såklart en del hinder, jag kan t ex inte dricka kolsyrad dryck, halsade en gång i min ungdom en öl och spydde som en gris:p

Kolsyrat vatten KAN intas i väldigt små mängder. Magen krånglar enormt om det blir gaser...

Är jag ensam om problemet???:confused:
 
För mig ÄR det ett problem, blir så avundsjuk på de som kanna rapa på beställning:( Ger upphov till en hel del probelm, som nu när magen är i olag och det finns gaser (hörs/känns) som jag inte kan bli av med...

Sjukskriven pga att magen inte "uppför" sig:mad:
 
Jag kan inte heller rapa. Jag kan dricka kolsyrad dryck men i måttliga mängder. Jag försöker undvika det när jag reser, för då får jag ont i magen. Och jag kan inte dricka mer än kanske två öl på en kväll, sen tar det stopp och jag kan inte svälja mer.

Rapar är för övrigt bland det äckligaste jag vet så jag sörjer inte att jag inte kan rapa.
 
Finns det fler???
Jag har ALDRIG kunnat rapa, inte ens som liten.

Det innebär såklart en del hinder, jag kan t ex inte dricka kolsyrad dryck, halsade en gång i min ungdom en öl och spydde som en gris:p

Kolsyrat vatten KAN intas i väldigt små mängder. Magen krånglar enormt om det blir gaser...

Är jag ensam om problemet???:confused:
EXAKT så är jag, och har aldrig träffat någon annan som har det problemet. All luft går neråt i min kropp, vilket inte uppskattas av mig :devil::cool:. Jag blir gasig och är väldigt uppblåst om jag inte släpper ut det.
 
Jag kan inte heller rapa. Upplever inga problem men kan bli lite uppsvälld om magen om jag dricker kolsyra så det gör jag inte så ofta.
Har aldrig kunnat äta mig proppmätt för då mår jag hemskt illa. Det skulle ju kunna bero på att jag inte kan rapa.
 
Jag rapar ytterst sällan, ett par gånger om året kanske. På mig "bubblar" istället överflödet av gas lite stillsamt upp då och då utan att det triggar någon rapreflex. Det låter som det knorrar eller kurrar i strupen. Vet inte om det är något genetiskt men systerdottern är likadan :D
 
På mig "bubblar" istället överflödet av gas lite stillsamt upp då och då utan att det triggar någon rapreflex. Det låter som det knorrar eller kurrar i strupen.
Så händer i mig också.
Någon har nån gång kallat det-som-händer för inåt-rap, vilket jag bestrider å det grövsta.
Däremot är det absolut inte en tillräcklig mängd luft som vandrar uppåt, för att raplustan skall försvinna.

Så, fellow ickerapare - hur löser sig era problem?
Låter ni eländet klinga bort under vånda, eller har ni lärt er något knep att provocera upp lite övertryck?
 
Jag har tidigare inte kunnat rapa och tyckt att det var väldigt äckligt då min kära storebror brukade retas genom att rapa högt och länge när jag var liten. Kunde bara rapa om jag hulkade vid kramning av toalett, men inte annars.
Som nämndes tidigare brukade luften bara "bubbla upp" utan att rapning uppstod.
Nu, vid 26 års ålder, har jag lärt mig att rapa. Högt och effektivt.

Tror att det är så enkelt att jag har haft en jävligt stor mental spärr på rapningar, att det är äckligt. Träffade min nuvarande sambo för mer än två år sen som rapade i normal mängd, vilket jag faktiskt inte fann äckligt.
När jag försökte rapa bad jag alltid automatiskt om ursäkt vilket han alltid påpekade på ett väldigt pedagogiskt sätt att jag inte behövde göra. Sakta men säkert släppte spärren och nu kan jag rapa, kan dock inte tvinga fram nåt och har ingen lust att göra det heller.
Har fortfarande svårt med kolsyrad läsk, dricker jag fort eller mycket far fortfarande det mesta nedåt så man blir som en hårt uppblåst ballong.
 
Så händer i mig också.
Någon har nån gång kallat det-som-händer för inåt-rap, vilket jag bestrider å det grövsta.
Däremot är det absolut inte en tillräcklig mängd luft som vandrar uppåt, för att raplustan skall försvinna.

Så, fellow ickerapare - hur löser sig era problem?
Låter ni eländet klinga bort under vånda, eller har ni lärt er något knep att provocera upp lite övertryck?

Kan tyvärr inte lösa det, kan inte tvinga fram en rap ens. För mig så innebär det att jag försöker undvika kolsyrade drycker om jag inte vill blir uppblåst. Eller så går jag frekvent in på toa och släpper ut luften om jag umgås med någon. Är jag själv så är det pruttfest ;)
 
Finns det fler???
Jag har ALDRIG kunnat rapa, inte ens som liten.

Det innebär såklart en del hinder, jag kan t ex inte dricka kolsyrad dryck, halsade en gång i min ungdom en öl och spydde som en gris:p

Kolsyrat vatten KAN intas i väldigt små mängder. Magen krånglar enormt om det blir gaser...

Är jag ensam om problemet???:confused:

Jag vill gärna inflika att denna tråden är ohyggligt rolig om man läser "rappa" istället för "rapa".

"jag kan inte heller rappa, och får hicka då det blir för mycket som borde rappas ut."

"Jag har tidigare inte kunnat rappa och tyckt att det var väldigt äckligt då min kära storebror brukade retas genom att rappa högt och länge när jag var liten. Kunde bara rappa om jag hulkade vid kramning av toalett, men inte annars."
 
Så händer i mig också.
Någon har nån gång kallat det-som-händer för inåt-rap, vilket jag bestrider å det grövsta.
Däremot är det absolut inte en tillräcklig mängd luft som vandrar uppåt, för att raplustan skall försvinna.

Så, fellow ickerapare - hur löser sig era problem?
Låter ni eländet klinga bort under vånda, eller har ni lärt er något knep att provocera upp lite övertryck?

Jag har aldrig haft problem iom detta dock, det kan bubbla under flera minuter så jag antar att all gas som behöver komma ut gör det. Har heller ingen obehagskänsla av bubblet, det bara finns där. Fast det kan ju låta lite roligt :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 758
Senast: Korven
·
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 095
Senast: BernT
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 340
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp