Kan inte sova med håret utsläppt

_FiA_

Trådstartare
Jag kan inte sova med håret utsläppt. Vet inte varför men jag tycker det är obehagligt med hår som ligger mot halsen ;) . Så jag sätter upp håret i en knut mitt uppe på huvudet. Problemet är att jag verkligen försöker spara ut mitt hår långt nu, och försöker minska skadorna på det och jag har fått skäll från min frisör att det sliter som sjutton på håret att ha det uppsatt i en snodd när man sover.

Har ni några tips på annat sätt att få undan håret när man sover?
 
Jag kan inte sova med håret utsläppt. Vet inte varför men jag tycker det är obehagligt med hår som ligger mot halsen ;) . Så jag sätter upp håret i en knut mitt uppe på huvudet. Problemet är att jag verkligen försöker spara ut mitt hår långt nu, och försöker minska skadorna på det och jag har fått skäll från min frisör att det sliter som sjutton på håret att ha det uppsatt i en snodd när man sover.

Har ni några tips på annat sätt att få undan håret när man sover?

Jag har fläta som sitter ganska löst.
 
Problemet med fläta är att den ju ligger neråt ändå mot halsen, Fjantigt jag vet men jag har fobi ;) .
 
Lös fläta som du sedan fäster upp med ett platt spänne (som du sätter på olika ställen varje kväll), eller ett brett, mjukt hårband (pannbandstyp) som du fäster in den i?

Annars sån där afrohårssilkessjal kanske :D
 
Hårklämmor lär slita mindre än snoddar, så du kan ju sätta upp det med ett par klämmor istället. Det sägs också att örngott i siden är bättre för håret än örngott i bomull eftersom det uppstår mindre friktion.
 
Har du långt hår? Jag har till axlarna ungefär, lite längre kanske, och om jag gör en inbakad fläta och börjar högt upp på huvudet så är det inte mycket som hänger ner och kommer mot halsen när jag sover. Men har du längre hår är det förstås inte ett alternativ. Jag är precis likadan, och sover helt enkelt med håret i knut för det mesta. Om du sätter knuten mitt uppe på huvudet kanske den inte riktigt kasar runt på samma sätt heller, som om den satt i nacken? Ingen aning om det sliter lika mycket, utan bara en tanke. :)
 
Min bästa lösning är att sova med håret i fläta.
Gör en fläta som går från mitt uppe på huvudet och så lägger jag flätan upp över kudden så den är ur vägen och jag inte lägger mig på den.
Har funderat på att börja göra en paranda fläta så jag inte behöver avsluta flätan med en hårsnodd som skaver på ändarna


Har sedan ett år tillbax ett sidenörngott som gör att jag skaver lågt ifrån lika mycket på håret när jag ligger och snurrar på natten

Vet de som sover med håret i en liten siden hätta, en sån där gammeldags en. :)

Om du vill ha fler tips så har den här hemsidan varit min främsta källa till en skonsammare hårvård genom åren och man behöver inte ha långt hår eller vilja ha långt hår för att bli medlem och passa in, de är lika hjälpsamma emot alla.
http://longhaircommunity.com/forums/indexvba.php
Notera att de använder samma upplägg som buke brukade se ut, så jag kände mig direkt som hemma när jag blev medlem. :D
 
För mig som har samma fobi brukar det fungera att göra en fläta mitt uppe på huvudet, dvs på samma ställe där du sätter knuten, och sedan kasta upp flätan över kudden rakt upp. Om man inte vrider sig supermycket och har tillräcklig längd på håret brukar den ju ligga kvar där över natten.

(Oftast struntar jag dock i vad det gör med håret och kör med snodd i stället.)
 
Jag brukar lägga över håret över kudden. Tycker heller inte om att ha det runt ansikte när jag sover, funkar bra. Men visst, är man jättekänslig så kanske det inte fungerar tillräckligt bra, elelr om man rör på sig mycket och vaknar av att håret trasslar sig runt ansikte/hals
 
Jag brukar också fläta håret och slänga upp flätan på kudden ovanför kudden.

Orkar jag inte fläta blir det en hafsig tofs.

Men jag klarar inte av att sova med håret löst.
 
Jag är tvärtom, kan inte sova med håret uppsatt. Jag tycker att det gör ont och blir obekvämt för huvudet om det finns en tofs eller fläta där, knut ännu värre. Jag lägger mitt hår uppåt, så kommer det inte åt halsen eller fastnar under axlarna :)
 
Jag kan inte sova med håret utsläppt. Vet inte varför men jag tycker det är obehagligt med hår som ligger mot halsen ;) . Så jag sätter upp håret i en knut mitt uppe på huvudet. Problemet är att jag verkligen försöker spara ut mitt hår långt nu, och försöker minska skadorna på det och jag har fått skäll från min frisör att det sliter som sjutton på håret att ha det uppsatt i en snodd när man sover.

Har ni några tips på annat sätt att få undan håret när man sover?
Fläta håret uppåt?
 
Haha vad påhittiga ni är! Nattmössa lät ju perfekt! haha! Var köper man en vettig sådan? Hittar bara skämt artiklar till utklädnad.

Att fläta håret upp och ner skulle kanske fungera? Ska testa det i natt.. dock så måste man ju fästa flätan med en snodd i slutet ändå, och en fläta blir så tunn nertill för mig att jag nog måste använda en liten plast-gummisnodd och den lär då slita på håret.
 
Att lägga upp håret på kudden fungerar inte jag har inte tillräckligt långt hår så det ligger inte kvar, plus att jag bara ligger och tänker att det ska "ramla ner igen" och kan inte sova :angel::crazy:
 
En snodd i slutet på flätan sliter mycket mindre än en snodd som sitter direkt emot huvudet :) sen är det bästa med en fläta att snodden omöjligt hamnar på exakt samma ställe varje natt
 
Att lägga upp håret på kudden fungerar inte jag har inte tillräckligt långt hår så det ligger inte kvar, plus att jag bara ligger och tänker att det ska "ramla ner igen" och kan inte sova :angel::crazy:

Om du flätar in en paranda så kan du göra flätan så lång som du behöver för att den ska ligga på plats upp över kudden och så är den längre än håret så när du avslutar med en snodd fästs den inte runt ditt hår.
Nåt du säkert lättare kan göra än att hitta/sy en mössa, tills du har en om du känner det är bästa sättet för dig. :)
 
På Ebay och Etsy finns det ju definitivt. Modernt och vintage :D
$_12.JPG
$_57.JPG
 
Kan du inte bara använda en sån där ful stor och luddig tofs istället? De ska väl vara det bästa för håret fast de är så anskrämliga att ingen vill använda dem :p
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Håller på och spara ut till min naturliga hårfärg som är ca 30% vitt/grått och resten typ mörk cendré (ljusare på sommaren). Har låtit...
Svar
7
· Visningar
802
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: Tilly_85
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: Lingon
·
F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 659
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp