Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

WilmaSundstrom

Trådstartare
För 2 veckor sedan sträckte sig min sköthäst och har efter det bara promenerat med han en eller två gånger varje dag. Nu haltar han inget alls när man promenerar men så fort man sätter sig på han så börjar han reagera lite...
Ska jag börja rida han lite kanske 5-10 minuter varje dag på mjukt underlag för att han ska börja lägga lite mera tyngd på det benet igen eller är det bäst att fortsätta låta han vila ett tag till? :)
Vet ju att det kan ta månader för en sträckning att läka helt :wtf:
Det är inte så att han absolut inte kan gå på benet och inte som att han haltar supermycket! Utan han bara reagerar på det lite...
Tacksam för alla svar :D
 
För 2 veckor sedan sträckte sig min sköthäst och har efter det bara promenerat med han en eller två gånger varje dag. Nu haltar han inget alls när man promenerar men så fort man sätter sig på han så börjar han reagera lite...
Ska jag börja rida han lite kanske 5-10 minuter varje dag på mjukt underlag för att han ska börja lägga lite mera tyngd på det benet igen eller är det bäst att fortsätta låta han vila ett tag till? :)
Vet ju att det kan ta månader för en sträckning att läka helt :wtf:
Det är inte så att han absolut inte kan gå på benet och inte som att han haltar supermycket! Utan han bara reagerar på det lite...
Tacksam för alla svar :D

Jag är långt ifrån en expert, men jag skulle absolut vänta tills hästen inte visar någon smärta alls innan jag börjar rida :) Hästar visar ju sällan att de har ont, och märker du då att den har ont så är det tillräckligt för att man inte ska rida på den tycker jag.
 
Jag är långt ifrån en expert, men jag skulle absolut vänta tills hästen inte visar någon smärta alls innan jag börjar rida :) Hästar visar ju sällan att de har ont, och märker du då att den har ont så är det tillräckligt för att man inte ska rida på den tycker jag.
Det är ju det jag som har tänkt!
Men ibland när jag har läst lite om det så står det att man kan börja rida lite så de typ får börja "träna upp" benet igen..
Sånt här är verkligen supersvårt! :banghead:
 
Det är ju det jag som har tänkt!
Men ibland när jag har läst lite om det så står det att man kan börja rida lite så de typ får börja "träna upp" benet igen..
Sånt här är verkligen supersvårt! :banghead:
Som @sweep sa, så är det allra bäst att lyssna på vad veterinären sagt :)
Jag utgick från att veterinär varit ute och kollat på hästen, annars är ju det självklart första steg.
 
Vad har veterinären sagt?
Den bör ju ha gett er en behandlingsplan.
Om ni inte haft ute veterinär så bör ni göra det och be den om råd som ser hästen.
Vi har inte haft ut någon veterinär tyvärr eftersom att det inte är min häst och hans ägare inte svarat på något av min meddelanden...
 
För 2 veckor sedan sträckte sig min sköthäst och har efter det bara promenerat med han en eller två gånger varje dag. Nu haltar han inget alls när man promenerar men så fort man sätter sig på han så börjar han reagera lite...
Ska jag börja rida han lite kanske 5-10 minuter varje dag på mjukt underlag för att han ska börja lägga lite mera tyngd på det benet igen eller är det bäst att fortsätta låta han vila ett tag till? :)
Vet ju att det kan ta månader för en sträckning att läka helt :wtf:
Det är inte så att han absolut inte kan gå på benet och inte som att han haltar supermycket! Utan han bara reagerar på det lite...
Tacksam för alla svar :D
Prata med ägaren och hör vad den tycker att du ska göra och vad veterinären har sagt.
Du ska inte experimentera själv med sådant du "läst om" för goda råd finns det lika många som det finns hästmänniskor ungefär...hästägaren har dessutom alltid yttersta ansvaret.
Rid inte heller inte mer förrän du fått klartecken av ägare, som då borde ha fått det från sin veterinär.
 
Prata med ägaren och hör vad den tycker att du ska göra och vad veterinären har sagt.
Du ska inte experimentera själv med sådant du "läst om" för goda råd finns det lika många som det finns hästmänniskor ungefär...hästägaren har dessutom alltid yttersta ansvaret.
Rid inte heller inte mer förrän du fått klartecken av ägare, som då borde ha fått det från sin veterinär.
Nä det är det jag tänkt!
Har inte ridit han något sedan han skadade sig. Bara provat sitta upp och se hu det går!
 
För 2 veckor sedan sträckte sig min sköthäst och har efter det bara promenerat med han en eller två gånger varje dag. Nu haltar han inget alls när man promenerar men så fort man sätter sig på han så börjar han reagera lite...
Ska jag börja rida han lite kanske 5-10 minuter varje dag på mjukt underlag för att han ska börja lägga lite mera tyngd på det benet igen eller är det bäst att fortsätta låta han vila ett tag till? :)
Vet ju att det kan ta månader för en sträckning att läka helt :wtf:
Det är inte så att han absolut inte kan gå på benet och inte som att han haltar supermycket! Utan han bara reagerar på det lite...
Tacksam för alla svar :D

Man rider ALDRIG på en halt häst! Framförallt inte när man inte vet vad hältan beror på. Hur vet ni att det är en sträckning om inte en veterinär konstaterat det?
 
Vi har inte haft ut någon veterinär tyvärr eftersom att det inte är min häst och hans ägare inte svarat på något av min meddelanden...

Vad har det med saken att göra? Hästen är väl ditt ansvar just nu och då är det också ditt ansvar att ta ut och betala för veterinär när behovet uppstår. Självklart ska du inte rida på hästen när den markerar. Det är enbart vid ett fåtal typer av skador som man kan behöva träna hästen trots att den inte är helt fräsch och då enbart med tät kontakt med veterinär. Du har ju ingen aning om vilken typ av skada hästen har! Det kan precis lika gärna vara en senskada eller vad som helst. Jag tycker att du ska ta ut veterinär omgående. Det kan lika gärna vara så att även dina promenader gör skada.
 
Sånt här är verkligen supersvårt! :banghead:

Inte ett dugg svårt. Hästen är skadad - man ser till att den får veterinärvård (vilket är lag, hästen ska ha den vård den behöver, en halt häst behöver veterinär). Sedan följer man veterinärens rekommendationer, alt. byter veterinär om man inte litar på den veterinär man har.

Rider man en häst som snedbelastar sig, får man ännu större problem när kroppen börjar säga ifrån. Då har man till slut en häst som har ont överallt och i värsta fall får tas bort.

Det är inte ett dugg svårt faktiskt.
 
Håller med om att en vet bör titta på hästen om hältan inte ger sig, men förstår samtidigt att det kan vara en konstig situation du är i gentemot ägaren ...Du ska aldrig rida en häst som går orent eller visar smärta på annat vis, såvida en veterinär efter mkt grundlig undersökning har sagt att det är ok.
Låt hästen vila från ridning tills den är ok. Om den verkar glad och pigg och rör sig villigt kan den sannolikt gå i hage så långe den håller sig lugn där och inte springer runt eller blir jagad av andra hästar. Om inte ska den gå i liten hage för sig själv . Två veckor är ingen lång tid. Jämför med dig själv - en stukning eller sträckning behöver tid att läka ut både på människa och häst - det tar lätt en månad eller två - ibland längre tid.
 
Om det är TS eller ägaren som har ansvar för att hästen får träffa en veterinär beror väl lite på hur det är sagt mellan ägaren och TS.
TS skriver "sköthäst" det skulle jag tolka som att ägaren har hela ansvaret för hästens skötsel, om ägaren inte svarar på mail/SMS/telefon så skulle jag kontakta stallägaren som jag tror är näst i tur att "ansvara" för hästen.
TS kan inte beställa ut en veterinär till hästen i det läget anser jag.

Om det istället är så att TS har hästen på foder eller liknande, så är det en annan sak, men då förmodas nog TS betala för veterinären också.
 
Och vem av er ska betala veterinär kostnad?
Ts bara skötta hästen och det låter inte som döds farra akut!
 
Om det är TS eller ägaren som har ansvar för att hästen får träffa en veterinär beror väl lite på hur det är sagt mellan ägaren och TS.
TS skriver "sköthäst" det skulle jag tolka som att ägaren har hela ansvaret för hästens skötsel, om ägaren inte svarar på mail/SMS/telefon så skulle jag kontakta stallägaren som jag tror är näst i tur att "ansvara" för hästen.
TS kan inte beställa ut en veterinär till hästen i det läget anser jag.

Om det istället är så att TS har hästen på foder eller liknande, så är det en annan sak, men då förmodas nog TS betala för veterinären också.
Ytterst är det den som har hästen uppstallad hos sig som ansvarar f djurskyddet och som måste ta ut veterinär om så krävs ur djurskydds hänseende. Den som tar ut veterinären är även betalningsansvarig gentemot veternären ( och får i sin tur kräva fodervärd eller hästägare) På TS beskrivningen så låter det dock inte som ett djurskyddsärende, men det går ju inte att avgöra utan att ha sett hästen.
 
I hennes andra trådar står det att hon lånar hästen över sommaren då hon är väl "fodervärd" nu i sommartider men är skötare övrig tid om året.
Så hon är ju ansvarig för hästen just nu anser jag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
767
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp