Kan jag lämna tillbaka hästen? Klapphingst

Pyr3t

Trådstartare
Köpte en hingst förra året. Född 2014. Tänkte att använda till avel. Tog hem honom när han var 8 månader (jan 2015) Men nu verkar det som att han är klapphingst. Jag köpte honom från ett företag. Jag är privat person. Kan jag lämna tillbaka hästen pga dolt fel?
Ena kulan har kommit ner och är i bra storlek, men den andra syns inte till.. Kan den komma ner senare tror ni?
 
Köpte en hingst förra året. Född 2014. Tänkte att använda till avel. Tog hem honom när han var 8 månader (jan 2015) Men nu verkar det som att han är klapphingst. Jag köpte honom från ett företag. Jag är privat person. Kan jag lämna tillbaka hästen pga dolt fel?
Ena kulan har kommit ner och är i bra storlek, men den andra syns inte till.. Kan den komma ner senare tror ni?

Menar du att du anser att felet förelåg redan när du tog över risken i januari?
 
Jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna vara skäl för retur. Det är inget dolt fel utan något du mycket enkelt själv kunnat kontrollera. Köper man en häst för avel lär man väl troligast göra en utökad undersökning om man har höga krav på felfrihet.
 
Dessutom är han ju bara ett år, min lilla hingst fick ner sin andra kula först när han var 2,5 år gammal, så än är det inte omöjligt att den kommer.
 
Fast frågeställning är ju just den, tänker jag. Det är ju inget dolt fel eftersom kulorna normalt sett inte måste ha ramlat ner än, nej. Men om de inte gör det? Då borde det rimligen vara ett dolt fel? Men frågan är om man kan konstatera att det förelåg innan affären eller ej...?
 
Köpte en hingst förra året. Född 2014. Tänkte att använda till avel. Tog hem honom när han var 8 månader (jan 2015) Men nu verkar det som att han är klapphingst. Jag köpte honom från ett företag. Jag är privat person. Kan jag lämna tillbaka hästen pga dolt fel?
Ena kulan har kommit ner och är i bra storlek, men den andra syns inte till.. Kan den komma ner senare tror ni?
På min hingst kom andra kulan ner när han var 1 år 7 mån gammal.
 
Köpte en hingst förra året. Född 2014. Tänkte att använda till avel. Tog hem honom när han var 8 månader (jan 2015) Men nu verkar det som att han är klapphingst. Jag köpte honom från ett företag. Jag är privat person. Kan jag lämna tillbaka hästen pga dolt fel?
Ena kulan har kommit ner och är i bra storlek, men den andra syns inte till.. Kan den komma ner senare tror ni?
Den kan absolut komma ner senare.
 
Köpte en hingst förra året. Född 2014. Tänkte att använda till avel. Tog hem honom när han var 8 månader (jan 2015) Men nu verkar det som att han är klapphingst. Jag köpte honom från ett företag. Jag är privat person. Kan jag lämna tillbaka hästen pga dolt fel?
Ena kulan har kommit ner och är i bra storlek, men den andra syns inte till.. Kan den komma ner senare tror ni?
Dolt fel blir det nog väldigt svårt att hävda eftersom det fanns när du köpte honom och det dessutom syns.
Men om du är privatperson och helt klart och öppet upplyst om att du ska använda hingsten till avel när du köper av en näringsidkare kan du reklamera hästen. Men då bör det stå i köpeavtal eller liknade att den ska användas för avel.

Sedan finns det exempel på hingstar som inte varit klapphingstar men ändå varit sena och inte fått ner bägge förrän de varit betydligt äldre än vad din är. Så du bör få hästen undersökt av veterinär innan du drar igång en process mot säljaren.
 
Men en klapphingst behöver ju inte vara infertil? Däremot så är det ju förstås kassering för avel inom de flesta (?) raser. Så om den är fertil och man får använda honom i avel trots att han är klapphingst, hur blir det då?
 
Men en klapphingst behöver ju inte vara infertil? Däremot så är det ju förstås kassering för avel inom de flesta (?) raser. Så om den är fertil och man får använda honom i avel trots att han är klapphingst, hur blir det då?
Det faller på att man inte får avla på defekter, så jag kan aldrig tänka mig att det är ok.
 
En klapphingst får inte gå i avel i någon ras, eftersom det är en defekt.
Det går mig veterligt inte att garantera att ett åtta månaders föl ska släppa ner båda kulorna, så hur man skulle kunna åberopa känt fel som köpare är för mig obegripligt... tror inte det finns en möjlighet att få köpet upphävt!
 
Köper man ett föl så har man väl inga garantier alls på vad den går att använda till i vuxen ålder. Den kanske inte ens blir tillräckligt bra exteriört för att avla på - ska man reklamera det också då?
Man köper ett föl för att det är billigare än en vuxen färdigutbildad häst men det innebär ju också ett riskmoment som man får ha med i beräkningen.
Jag blir så trött på folk som ska köpa billigt och chansa och ändå ha alla garantier. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.
 
Köper man ett föl så har man väl inga garantier alls på vad den går att använda till i vuxen ålder. Den kanske inte ens blir tillräckligt bra exteriört för att avla på - ska man reklamera det också då?
Man köper ett föl för att det är billigare än en vuxen färdigutbildad häst men det innebär ju också ett riskmoment som man får ha med i beräkningen.
Jag blir så trött på folk som ska köpa billigt och chansa och ändå ha alla garantier. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.
Det är här det gäller att tänka efter som säljare och inte utlova något i avtalet/affären som man inte kan hålla. Som att en häst ska gå att använda till vissa saker. Man får istället formulera det typ att beroende på hästens ålder kan man inte utlova framtida användningsområden. Har lämnat något användningsområde eller utelämnat att det inte går att lova något ger lagen rätt till reklamation. Precis som vilken annan vara som helst. Köper man en brödrost för att rosta bröd och den bara fungerar som handvärmare kommer nog alla att klaga. Samma med en häst är den köpt för ett visst syfte och säljaren godtar det och sedan inte går att använda till det så köparen rätten på sin sida.
Än så länge gör inte lagstiftningen skillnad på brödrost och häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 059
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp