Kan man lära en gammal islandshäst att hoppa

Självklart kan man det.

Men frågan är snarare hur gammal hästen är? Jag hade själv inte börjat hoppa på en 20 årig som aldrig hoppat innan. Men lite små skutt är sällan några problem. Håll det på en rimlig nivå. Och ta hjälp av tränare så det blir rätt.
 
Det är ju sådant alla hästar redan kan men jag antar att du menar för tävling/träning?

Sett från det hållet så håller jag med @MaRomer men har den hoppat lite förr ska det ju inte vara några problem.
 
Börja med att testa lite löshoppning och se till att hästen känner sig trygg med den uppgiften innan ni testar uppsuttet. Sen får man såklart lägga nivån utifrån hur gammal hästen är - känn efter och anpassa efter hästens förutsättningar!
 
Vet nån om man kan lära en ganska gammal islandshäst att hoppa?


Hoppa kan den av sig själv. Taxera och sådant däremot är ju inte självklart. Lägg upp lite cavaletti att träna på. Serier, och enstaka bommar med fasta avstånd för att räkna galoppsprång.

Löshoppning med småskutt går säkert bra. Då ser du ju om hur den löser det med avstånden.

Är du säker på hoppning själv så att du kan hjälpa den taxera, och så att du inte stör den över hinder?

Börja med bommar och öva på att rida ex två eller tre galoppsprång mellan dem. Det är bra för både styrka och lydnad. Sedan kan du bara ha kvar den första bommen och göra ett litet hinder av den andra, öva på samma sak.
 
Hästen e runt 20, jag tävlar själv i hopp och vi tänkte kanske köpa min hyreshäst som är en islandshäst. Jag är ännu lite osäker om jag vill köpa den för den kan inte hoppa.
 
Hästen e runt 20, jag tävlar själv i hopp och vi tänkte kanske köpa min hyreshäst som är en islandshäst. Jag är ännu lite osäker om jag vill köpa den för den kan inte hoppa.

Det svåra med islandshästar är att de har fler än 3 gångarter, och det krävs mycket mer styrka och balans för dem att hålla galoppen än det gör för en tregångare. Framför allt krävs det mycket av dig som ägare och ryttare, för en islandshäst som är så gammal har mycket större risk att ha ont någonstans, dvs den kommer inte gå helt rent. Eftersom den inte går rent och jämnt kommer den belasta ojämnt, och om även om den bara var obalanserad sedan tidigare så kommer den nu vara halt.

Nej, jag skulle inte köpa en gammal islandshäst för att hoppa med den. Köp dig en ponny istället om det är storleken du vill åt, det finns många ponnyer som är jämnstarka med islandshästar (därmed inte sagt hur mycket de bör bära, det är en annan diskussion).

Varför tänker du på just en islandshäst?
 
Hästen e runt 20, jag tävlar själv i hopp och vi tänkte kanske köpa min hyreshäst som är en islandshäst. Jag är ännu lite osäker om jag vill köpa den för den kan inte hoppa.


Om du vill tävla i hoppning hade jag valt en ponny som redan är van hoppare. Som första häst ska man ha en läromästare. Jag gissar du inte är så gammal?

Jag hade inte köpt en 20 årig häst som inte är hoppad. Om jag själv ville tävla i hoppning. Hade valt en mer rutinerad häst.
 
Hästen e runt 20, jag tävlar själv i hopp och vi tänkte kanske köpa min hyreshäst som är en islandshäst. Jag är ännu lite osäker om jag vill köpa den för den kan inte hoppa.


Vill du tävla ska du inte köpa en äldre isis. Det är inte juste att kräva av den.

Fråga dina föräldrar om ni kan titta på en snäll ponny/häst som tävlat hoppning och som redan har rutin.
 
Hästen e runt 20, jag tävlar själv i hopp och vi tänkte kanske köpa min hyreshäst som är en islandshäst. Jag är ännu lite osäker om jag vill köpa den för den kan inte hoppa.
Satsa på en annan ponny skulle jag nog råda. Hoppa rent krasst kan den ju men ska du tävla så krävs mera av den och börja på en 20 årig islänning kanske inte är det mest snälla att göra. Har den det inte naturligt så kan det bli jobbigt för den. Hitta en ponny som vill och kan det du vill göra.
 
Självklart kan en äldre häst "lära sig" att hoppa. Som sagt, den kan ju redan hoppa, men det går förstås att träna på taxering, styrka etc.

Men ska du KÖPA en häst skulle jag inte rekommendera en orutinerad 20-åring, om du vill hoppa. Oavsett ras. Då rekommenderar jag en schysst ponny som har mer rutin från hoppning. Vill du ha just en islandshäst så finns det även yngre islandshästar som är mer hoppade, då kanske en sån är ett bättre val :)

Men är det just din hyreshäst du vill ha, så tycker jag du ska ta en funderare på hur viktig hoppningen är för dig.
 
Jag har alltid tyckt mera om ponnyn. Jag rider i ett stall nära oss men vid vårt lande så finns det ett litet stall med tre islandshästa. Jag har ridit i 7 år en av dem men nu ska dom sälja den, och vi tänkte kanske köpa den men jag är inte säker om jag vill ha den för den har haft problem med hoven och jag sku vela hoppa med den. Så jag vet inte vad jag ska göra
 
Jag har alltid tyckt mera om ponnyn. Jag rider i ett stall nära oss men vid vårt lande så finns det ett litet stall med tre islandshästa. Jag har ridit i 7 år en av dem men nu ska dom sälja den, och vi tänkte kanske köpa den men jag är inte säker om jag vill ha den för den har haft problem med hoven och jag sku vela hoppa med den. Så jag vet inte vad jag ska göra
Jag tror att det är väldigt klokt att avstå att köpa hästen.
 
Jag har alltid tyckt mera om ponnyn. Jag rider i ett stall nära oss men vid vårt lande så finns det ett litet stall med tre islandshästa. Jag har ridit i 7 år en av dem men nu ska dom sälja den, och vi tänkte kanske köpa den men jag är inte säker om jag vill ha den för den har haft problem med hoven och jag sku vela hoppa med den. Så jag vet inte vad jag ska göra
Som skrivet innan så avstå den hästen. Ett tips för att kunna ha roligt med sin häst är att inte köpa en häst som inte vill eller kan eller är lagd åt det hållet du är. Vill du hoppa så försök inte "göra om" en häst som inte har det i sig eller som har en naturlig bjudning och glädje på hinder. Det kommer då förmodligen sluta med frustration från bådas sidor då ingen av er blir helt nöjda.

Hästen hade säkert varit trevlig som en skogsmulle/lättare träning men ska du tävla och prestera så är det nog tyvärr fel häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
628
Senast: Ajda
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 091
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Roheryn
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp