Kan man rida en kohasig häst!!?

Tack för era svar!

Vi får se hur jag gör, jag kan ju ta & ringa en vet och fråga lite om de och se vad han säger!

Hästen går just nu på bete men annars går hon på obegränsat tillgång till hö. Om vi nu köper hne, vad skulle ni föreslå för mat för att få upp musklerna?
Benställningen förändras inte av träning. Men ha de felställningar man kan ha så är kohasighet ändå ett fel som inte är så farligt. Så om hästen är frisk och sund i övrigt, och du ändå inte tänkt göra något mer påfrestande än att rida den rakt fram i skogen, så tänker jag att kohasigheten inte behöver bli ett problem. Den har ju hållit hittills?
 
hade aldrig nånsin KÖPT en 19 årig travare med de förhållanden som beskrivs, både åldern, exteriören och att den varit avställd. Jag hade inte ens tagit den gratis, risken att spendera majoriteten av tiden som nybliven hästägare med veterinärbesök eller utredningar av div difussa fysiska problem, är överhängande.
 
Jag tänker att hästen är 19 år inte i bra hull och ingen kondition. Det lär ta tid innan du kan rida på hästen. Den behöver få upp hull först sen tar det tid att få kondition. Lär gå ett år kanske mer ungefär innan du kan göra någon form av dressyr/hopp träning om du vill göra det. Har inte sett hästen och det kan ta många månader att få upp den i normal hull. Sen kan du börja sitta på den och börja åka häst. Tar tid att träna upp muskler o kondition.
Vill du vänta så länge med att rida, Tills hästen kommit upp i normal hull?

Sen har du prov ridit och det kändes ok. Men när hästen får upp sitt hull så kanske den blir pigg och inte samma som när ni prov red.
Och i och med åldern på hästen kan det vara tänder som behöver tittas på och det kan vara många anledningar till att hästen är tunn i hullet.
O du måste ta en funderare på hästens ålder, varför är den i underhull vad ska du ha den till? Rida i skog och mark, lite derssyr, hopning? Passar hästen för det du vill? Och hur länge kommer den att hålla för ridning?
Bättre att fundera på det innan ev köp.
O som övriga skriver gör en besikting av en duktig häst veterinär. Be den titta på tänderna. Var med vid besiktingen.
Lycka till med häst köpet!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 820
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp