Kan vi inte bara förfasas lite?

AgentCarter

Trådstartare
Då jag måste få min dos av underhållning någonstans ifrån brukar jag kolla in familjeliv.
Och där hittade jag detta, mycket troligt troll men jag kan inte låta bli och förfasas utav mammans reaktion

Min dotter är 11 år gammal och har en pojkvän. För en tid sedan berättade hon att de hade hånglat för första gången men utan kondom. Blev lite ställd av det hon sa men fnissade lite inombords över hennes missuppfattning av kondomens egentliga funktion.

En vecka efteråt säger hon "mamma vet du, jag tror jag är gravid för vi hade ingen kondom när vi hånglade och jag känner mig väldigt konstig i magen". Jag tyckte det var så gulligt av henne att säga så, så jag sa "jadå gumman du är säkert gravid och snart blir jag mormor". Sen var det inget mer med den diskussionen. Två månader efter, vilket inträffade förra veckan, kommer hon hem med en Åhlénspåse i handen. Jag frågar nyfiken vad hon har köpt och då visar hon mig ett par bebisstrumpor och en bebis body. "Är det till lill-grisen i magen?" frågar jag med helt älskvärt. Jag tyckte det var så gulligt av henne att köpa det så jag gav henne en kram och puss på huvudet.
Under hela den här veckan har hon emellertid konstant pratat om bebisen i sin mage, vad han/hon ska heta och hon har frågat mig om hur ont det gör att förlösa ett barn. Igår började jag däremot känna oro. Jag har hela tiden tänkt att hon bara skojat med mig eller att hon bara haft önsketankar om en bebis, av den anledningen har jag tyckt att det varit väldigt gulligt av henne. Men jag har ju aldrig direkt tänkt på att hon verkligen TROR att hon är gravid för så vitt jag vet har hon inte ens fått sin första mens (om hon inte undanhållit det för mig). Igår förklarade jag för henne att hon faktiskt inte är gravid och att hon måste sluta inbilla sig om det om det nu är så att hon faktiskt tror att hon är gravid. Hon undrade då varför hon hade ont i magen första dagen hon berättade det och jag förklarade för henne att det kanske bara var fråga om en orolig mage och inget annat just den dagen. Detta krossade henne så hårt att hon konstant gråtit hela natten. Jag mår så dåligt för att hon mår dåligt. Jag kanske borde förklarat för henne från första dagen hon uttryckte sina misstankar om graviditeten , eller i vart fall senast då hon kom hem med babykläder från Åhléns. Men som sagt, jag trodde hon bara hade önsketankar, vilket barn ofta har.

Nu sitter hon ute på verandan. Hon har inte pratat något alls, utan hon tittar bara ut och är allmänt ledsen och sur. Usch....jag skäms. Jag vet inte hur jag ska prata med henne om detta.

Hur 17 tänker denna mamman? Kanske man skulle ta ett snack om hur barn blev till och inte egga på detta hos dottern? Är väl rena turen att dottern tog det så här bra och inte valde att försöka avsluta varken sitt eller "barnets" liv.
 
... Jag hoppas iallafall att det är ett troll för jag avskyr tanken på att mamman inte tagit dottern på allvar och liksom spelat med i något slags hån (känns det för mig). Det första ögonblicket som hon uttryckte någon slags oro över graviditet borde ju ha varit ett utmärkt tillfälle att prata om blommor och bin så att säga.
Förresten, nog borde en sexualkunskapen i skolan kommit längre än så nu idag? :confused: Jag kommer inte ihåg när jag fick veta om blommor och bin men jag tror att jag var ganska medveten vid elva års åldern?
 
Jo, det är dessa tankar jag har med. Men samtidigt vet jag att sexualkunskapen är kass på sina ställen.
 
Förresten, nog borde en sexualkunskapen i skolan kommit längre än så nu idag? :confused: Jag kommer inte ihåg när jag fick veta om blommor och bin men jag tror att jag var ganska medveten vid elva års åldern?

Men vem har sagt att flickan faktiskt inte är gravid? Hon kanske visst är med barn/har haft sex. Hon kanske är fullt medveten. Hon kanske bara tycker det är jobbigt att använda ordet sex/samlag/pippa/knulla.

Jag tror dock det är ett troll.
 
Men vem har sagt att flickan faktiskt inte är gravid? Hon kanske visst är med barn/har haft sex. Hon kanske är fullt medveten. Hon kanske bara tycker det är jobbigt att använda ordet sex/samlag/pippa/knulla.

Jag tror dock det är ett troll.
Sant, uppfattade ordet hångla som i ordets betydelse, bara kyssar. Eller åtminstone hoppas jag det, 11 år är alltför ungt för sex tycker jag :crazy:
 
KL
Tror också att det är troll...Eller hoppas i alla fall det :crazy:
Men det finns faktiskt folk som förlorar oskulden när de är 11 år, eller säger så i alla fall...
Och angående sexualkunskap i skolan; Jag har i alla fall aldrig någonsin haft det. Inte hittills i alla fall. Så det är inte alls så att skolorna alltid har det. Tyvärr :mad:
 
Och angående sexualkunskap i skolan; Jag har i alla fall aldrig någonsin haft det. Inte hittills i alla fall. Så det är inte alls så att skolorna alltid har det. Tyvärr :mad:

Mysko! Jag började skolan 1976 och redan på lågstadiet visade klassföreståndaren någon slags tecknad (tror jag) film som visade lite enkelt "hur det gick till" ;) . På mellanstadiet hade vi sedan betydligt mer undervisning av både klassföreståndare och skolsköterska. Du menar alltså att det inte längre ingår i läroplanen för grundskolan? Låter skumt, tycker jag...
 
Mysko! Jag började skolan 1976 och redan på lågstadiet visade klassföreståndaren någon slags tecknad (tror jag) film som visade lite enkelt "hur det gick till" ;) . På mellanstadiet hade vi sedan betydligt mer undervisning av både klassföreståndare och skolsköterska. Du menar alltså att det inte längre ingår i läroplanen för grundskolan? Låter skumt, tycker jag...

Det sa jag aldrig att det inte gjorde ;)
Men jag har hittills gått i 7 skolor - 6 grundskolor och 1 gymnasium. Och sexualkunskap har aldrig ens nämnts. Visst, vi har haft lite allmänt biologisnack om kroppen, vad som händer när man bryter ben, några "vanliga" sjukdomar som typ astma, diabetes, HLR osv. Vi har även pratar lite om det här med "tonåren som tid", våld i familjen, heder och liknande. Men nej, aldrig någonting som rört puberteten eller sex.

Tycker också att det är märkligt kan tilläggas!
 
Det sa jag aldrig att det inte gjorde ;)
Men jag har hittills gått i 7 skolor - 6 grundskolor och 1 gymnasium. Och sexualkunskap har aldrig ens nämnts. Visst, vi har haft lite allmänt biologisnack om kroppen, vad som händer när man bryter ben, några "vanliga" sjukdomar som typ astma, diabetes, HLR osv. Vi har även pratar lite om det här med "tonåren som tid", våld i familjen, heder och liknande. Men nej, aldrig någonting som rört puberteten eller sex.

Tycker också att det är märkligt kan tilläggas!
Fast alla skolor lägger nog inte upp utbildningen likadant. Du kan ju mycket väl ha lyckats missa sexualkunskapen(och en del annat?) om du bytt skola många gånger.
 
Vi hade sexualkunskap i åttan och hade ett stort jäkla prov på det. Typ hela klassen fick mvg :D
Å läraren var illröd i ansiktet hela lektionerna när vi pratade sex :p
 
Sexualkunskap i skolan fanns redan "på min tid", trä kondom på banan och sådant i praktisk väg och diverse prat om sex, kroppar, puberteten osv. Mer pinsamt för läraren än för oss elever vill jag minnas.
 
Fast alla skolor lägger nog inte upp utbildningen likadant. Du kan ju mycket väl ha lyckats missa sexualkunskapen(och en del annat?) om du bytt skola många gånger.

Jo, kanske, eller ja, antagligen...
Men det som i sådana fall är ännu mer märkligt är att jag lyckats missa just bara detta, för inom andra ämnen, t.om. inom övrig biologi har jag konstigt nog inte lyckats missa något O_o
(Vi har alltid varit noga med att kolla upp om jag missat något betydande i olika ämnen när jag bytt skola!)
Men vad vet jag egentligen.....
 
På min skola så fick vi inte testa att ta på kondom o sånt.
De har jag faktiskt inte ens gjort nu utan de får killen sköta.

Vi fick en bok att läsa i och sen skriva en egen "handbok" där vi utgick från boken. Jag fick MVG :p
Men vi lärde oss inget vettigt egentligen utan de var mest hur insidan ser ut och hur saker funkar men kanske inte sånt man borde fått veta. Detta var på högstadiet som vi lärde oss detta.
 
Såg också den tråden. Vem skulle låta ett barn köpa bebiskläder utan att reagera? Trots det känns trådstarten ändå rätt äkta om man jämför med andra trådstarter där. Familjeliv är helt galet...sååå mycket trollande och kommentarer som går över alla sorters gränser. Samt en miljard olika forum :O
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 765
Senast: gulakatten
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 611
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 205
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 576
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp