Känd-okänd-känd. Hur är det möjligt?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har i flera olika sammanhang nu på senaste sett hästar med just denna kombination.
Alltså E: Känd U: Okänd UE: Känd. Hur är detta möjligt egentligen?! :eek:O_o
Alltså att båda föräldrarna/hela stammen är okänd förstår man ju, men hur kan fadern, och framförallt morfadern vara känd om modern är okänd?

De hästar jag sett detta på har inte heller varit "märkliga importerade ponnyer", måhända har de varit importerade, men halvblod och inte sällan har både fadern och morfadern varit förhållandevis "kända" hingstar också. Ur ett rasperspektiv har det främst rört sig om de tyska förbunden, danska varmblod och KWPN kan tilläggas.

Jag finner det högst osannolikt att jag skulle "missat" modern när jag kollat stammen också (t.ex. när det har stått fader - morfader).

Har suttit och tänkt på detta i några veckor, men inte blivit det minsta klokare, snarare tvärtom :grin:

Eller är det helt enkelt så att dessa bara har påhittad stam? Alltså att det egentligen borde vara E: Okänd U: Okänd UE: Okänd?
 
Var är det du har sett detta? I deras pass? På startlistor till tävlingar? På internetsidor? Har det stått "okänd" eller har det bara varit tomt istället för mammans namn?
 
Jag har sett det på olika internetsidor, inte bara Allbreed. Antingen har det stått E: *namn* U: Mare by *morfar* UE: *namn* eller så har det stått E: *namn* U: Not recorded UE: *namn*...
 
Utomlands verkar det inte alltid som att man ger något namn till ston som bara går i avel, utan de får namn först när de skall tävla. Antingen är det det eller så är det att man helt enkelt inte har brytt sig om att ange mamman, jag tror inte att den egentligen är "okänd".
 
Det där är en konsekvens av att man fört över information från ett system till ett annat. Man har haft ett system där man bara lagt in pappa och morfar, sen ska den infon in i ett nytt system där det även finns utrymme för mammans namn. Har man inte hennes namn tillgängligt fyller man i okänd.
 
De mödrarna jag sett det på bör, om de inte fått föl väldigt sent, vara födda på 1990-talet.

Det har ingenting med saken att göra. Du har ett datasystem med pappa och morfar, för över informationen från det till ett modernare där mamman får plats, då den infon saknas i det gamla systemet blir det okänd.
Jag började se det för ungefär tio år sen.
 
Har i flera olika sammanhang nu på senaste sett hästar med just denna kombination.
Alltså E: Känd U: Okänd UE: Känd. Hur är detta möjligt egentligen?! :eek:O_o
Alltså att båda föräldrarna/hela stammen är okänd förstår man ju, men hur kan fadern, och framförallt morfadern vara känd om modern är okänd?

De hästar jag sett detta på har inte heller varit "märkliga importerade ponnyer", måhända har de varit importerade, men halvblod och inte sällan har både fadern och morfadern varit förhållandevis "kända" hingstar också. Ur ett rasperspektiv har det främst rört sig om de tyska förbunden, danska varmblod och KWPN kan tilläggas.

Jag finner det högst osannolikt att jag skulle "missat" modern när jag kollat stammen också (t.ex. när det har stått fader - morfader).

Har suttit och tänkt på detta i några veckor, men inte blivit det minsta klokare, snarare tvärtom :grin:

Eller är det helt enkelt så att dessa bara har påhittad stam? Alltså att det egentligen borde vara E: Okänd U: Okänd UE: Okänd?

För ett antal år sedan (ca 12) köpte jag en åring. Hon stod hos uppfödaren som också hade stoet kvar. Hon hade köpt stoet för att ha i avel och på vårkanten visar det sig att stoet är dräktigt. Förra ägaren visste inte vad det var för hingst. Men i alla fall, stoet var halvblod och ägaren berättade vem hon var efter. Jag skulle bara ha en hobbyhäst så för min del spelade det ingen roll. Åringen var inte registrerad så detta skulle jag fixa. När jag skulle fylla i pappren kom jag inte ihåg vad stoet hette men vilken hingst hon var efter. Jag försökte få tag på säljaren men av någon anledning svarade hon inte så jag brydde mig inte om det. Men att morfar var den hingst hon sagt rådde inga tvivel om för åringen blev en kopia av denna. Så den enda kända släkting åringen hade var sin morfar. Åringen fick grå papper som okänd. Men när jag skulle sälja flera år senare skriver jag att morfar, alltså ue, är X.
 
I stallet står en ponny e. Okänd u. Okänd från Irland. Kanonfin ponny, går som ett ånglok i terrängen och kommer garanterat ta sin orutinerade ryttare till SM i dressyr nästa år eller året efter det. Hennes handlingar har nog bara kommit bort någonstans på vägen, synd för det är en kanonponny verkligen.
 
I stallet står en ponny e. Okänd u. Okänd från Irland. Kanonfin ponny, går som ett ånglok i terrängen och kommer garanterat ta sin orutinerade ryttare till SM i dressyr nästa år eller året efter det. Hennes handlingar har nog bara kommit bort någonstans på vägen, synd för det är en kanonponny verkligen.
Att Irländarna inte registrerar stammen är inget ovanligt. Speciellt inte på ponnyer.
Hade man frågat när man köpt den på Irland visste de säkert stammen, men det är i vissa fall enklare att regga dem som okända om inte föräldrarna är reggade.
 
I många tyska avelsförbund ger man inte stoet något "avels-namn" förrän hon ska stambokföras och då är det bara de ston som tas upp i den finaste stamboken (hauptstutbuch) som får ett namn. Övriga ston har bara sitt reg.nummer och en bokstav framför S (stutbuch) eller V (vorbuch).
 
Det har ingenting med saken att göra. Du har ett datasystem med pappa och morfar, för över informationen från det till ett modernare där mamman får plats, då den infon saknas i det gamla systemet blir det okänd.
Jag började se det för ungefär tio år sen.

Aha, det förklarar ju varför det kan bli så! :idea:
Trodde att stammarna var typ påhittade eller något som sagt.
 
I många tyska avelsförbund ger man inte stoet något "avels-namn" förrän hon ska stambokföras och då är det bara de ston som tas upp i den finaste stamboken (hauptstutbuch) som får ett namn. Övriga ston har bara sitt reg.nummer och en bokstav framför S (stutbuch) eller V (vorbuch).

Det förklarar ju hur det kan vara så på just en del tyska (har sett det framförallt på tyska hästar nämligen)
Tack för förklaringen! :)
 

Liknande trådar

Avel Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Emiro
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 863
Avel Har inte bara lyckats kära ner mig i en stor KWPN herre, utan nu också i en överväxt korsningsponny :angel: Det är som sagt en...
Svar
9
· Visningar
2 178
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp