Kanin eller Marsvin

malinsky

Trådstartare
Jag står inför valet att skaffa kanin eller marsvin och jag har dåligt med erfarenhet av dem.
Vi hade en dvärghamster som blev oerhört social men hans nattliga aktiviteter gör att vi inte väljer en sådan denna gång. Någon som kan hjälpa mig att reda ut trasslet i min skalle om vad som kan passa oss bäst? :)

I en drömvärld så har vi två sociala djur av någon sort som inte håller oss vakna på nätterna och är relativt lättskötta som vi kan slösa kärlek på och få ngt i utbyte av :) Ingen som bajsar överallt där den är och går.
(hund klarar vi inte med arbetstider och katt kan vi inte ha pga väg)
Tre barn i familjen på 6, 13 & 16

Jag kan tänka mig att ras på djuren spelar in också..
Vad säger ni som har erfarenhet?
Jag läser på hamster och kaninsidor men jag skulle behöva någons erfarenhet också beskriven.
 
Ni kan ju ha en innekatt om ni skulle vilja.

Min kompis hade kanin som blev totalt rumsren, den gjorde bara sina behov i sin toalettlåda. Den bodde löst i huset. Den hade sin bur där den hade toalettlådan och sen hade dom hö däri, men buren hade inget tak, bara botten.

Jag vet inte om marsvin går att få rumsrena på det sättet. Mina har alltid bajsat där dom är liksom. Men marsvin är ju jättemysiga de också. Fast kanin känns som man kan få mer "hundlikt" och de verkar lite mer robusta än marsvin
 
Hamster är osociala nattdjur. Eller inte för mig då som är nattuggla och vaken när de är vakna men inget djur för en barnfamilj. Man kelar inte precis med dom även om man råkar få ett socialt exemplar. De kräver dessutom mycket plats.

Kanin och marsvin med + att de ska hållas i par. Där är ju nackdelen att om en dör måste man fixa en kompis och så kanske inte den nya kompisen duger. Jag hade i din sits satsat på en innekatt. Varken kanin eller marsvin måste bli jättetama finns rätt osociala exemplar där med. Marsvin som någon sa får man inte rumsrena, kaniner däremot med lite jobb. Men istället gnager de på allt. Precis som hamstrar. Mina hamstrar har gnagt bort en bit betongvägg, två har gnagt sig ut ur sina (egentligen outbrytbara burar), tapeter och golvlister ryker. Marvin är väl dessutom rätt högljudda djur? Säger i alla fall mina kompisar som har marsvin.
 
Hamster är osociala nattdjur. Eller inte för mig då som är nattuggla och vaken när de är vakna men inget djur för en barnfamilj. Man kelar inte precis med dom även om man råkar få ett socialt exemplar. De kräver dessutom mycket plats.

Kanin och marsvin med + att de ska hållas i par. Där är ju nackdelen att om en dör måste man fixa en kompis och så kanske inte den nya kompisen duger. Jag hade i din sits satsat på en innekatt. Varken kanin eller marsvin måste bli jättetama finns rätt osociala exemplar där med. Marsvin som någon sa får man inte rumsrena, kaniner däremot med lite jobb. Men istället gnager de på allt. Precis som hamstrar. Mina hamstrar har gnagt bort en bit betongvägg, två har gnagt sig ut ur sina (egentligen outbrytbara burar), tapeter och golvlister ryker. Marvin är väl dessutom rätt högljudda djur? Säger i alla fall mina kompisar som har marsvin.
Kanin behöver man inte ha i par.
 
Vi har marsvin och de är toppen. De är så lugna och sociala, jättemysiga. Så fort jag kommer innanför dörren börjar de pipa (ropa på mig) att de vill ha något gott. De är lugna och snälla när barnen hanterar dem.
 
Marsvin går att få rumsrena, de är inte inkontinenta som möss/råttor/hamstrar. Precis som med alla andra djur kräver det dock träning. Inte alla fattar vitsen men rätt många har sitt specifika bajs och-kisshörn ändå. Men marsvin måste ju vara minst två enligt lagen. Kaniner, som ju är kolonidjur och inte flockdjur i den bemärkelsen, vill gärna ha kompis så länge de inte delar samma bur. Du kan inte ha ett marsvin och en kanin ihop, i sådana fall får du ha två marsvin och en kanin (eller två marsvin och två kaniner).

Men innekatt kan ju fungera om det är katt ni vill ha egentligen? En stimulerande inomhusmiljö är dessutom bättre och säkrare för katten än om den hade kunnat gå ut på egen tass. Man kan ju ta ut katten i sele och koppel några gånger i veckan ändå.
 
Men innekatt kan ju fungera om det är katt ni vill ha egentligen? En stimulerande inomhusmiljö är dessutom bättre och säkrare för katten än om den hade kunnat gå ut på egen tass.
Fast det där stämmer väl ändå inte? En innekatt får ju aldrig samma stimulation som en katt som får gå ut. Katten är en jägare och behöver jaga för att må bra. Det finns inget i en inomhusmiljö som faktiskt kan ersätta det behovet till 100%. Vissa raser passar sig bättre att ha inomhus än andra, men att säga att en stimulerande inomhusmiljö är bättre för katten är ju en lögn.

Ta en frisk katt som fått vara ute och sätt den inomhus så kommer den ändå vilja gå ut, oavsett hur stimulerande miljön är inomhus.
 
Fast det där stämmer väl ändå inte? En innekatt får ju aldrig samma stimulation som en katt som får gå ut. Katten är en jägare och behöver jaga för att må bra. Det finns inget i en inomhusmiljö som faktiskt kan ersätta det behovet till 100%. Vissa raser passar sig bättre att ha inomhus än andra, men att säga att en stimulerande inomhusmiljö är bättre för katten är ju en lögn.

Ta en frisk katt som fått vara ute och sätt den inomhus så kommer den ändå vilja gå ut, oavsett hur stimulerande miljön är inomhus.
Innekatter riskerar inte att bli överkörda, attackerade av hundar/rovfåglar/människor/etc, kan inte gå vilse, kan inte bli instängda i utrymmen som sällan kontrolleras etc.

Min fd utekatt är totalt livrädd att vara utomhus, han vill in direkt.
 
Fast det där stämmer väl ändå inte? En innekatt får ju aldrig samma stimulation som en katt som får gå ut. Katten är en jägare och behöver jaga för att må bra. Det finns inget i en inomhusmiljö som faktiskt kan ersätta det behovet till 100%. Vissa raser passar sig bättre att ha inomhus än andra, men att säga att en stimulerande inomhusmiljö är bättre för katten är ju en lögn.

Ta en frisk katt som fått vara ute och sätt den inomhus så kommer den ändå vilja gå ut, oavsett hur stimulerande miljön är inomhus.
Förmodligen är det ofta så, men det finns en hel del undantag.
 
Vi har både marsvin och kaniner och om jag måste välja föredrar jag kaninerna. De är lite mer personliga, faktum är att speciellt den ena är som en liten hund. Dessutom luktar marsvinen lite illa, trots att vi är noga med hygienen. Inte så att det luktar i rummet men det är iaf skillnad om man jämför med kaninerna. Sedan är ju masvin mysiga eftersom dom är så pratiga. De har alla möjliga ljud för sig, tex när man öppnar kylskåpet och dom vill ha paprika. :)
 
Tyckte precis tvärt om när jag hade kanin och marsvin :p Kaniner var rätt tråkiga personlighetsmässigt, inte så att de hade dåligt temperament men de liksom bara "var". Och andra sidan är ju kaniner lättare att ta med ut i sele&koppel. Marsvin är charmiga, finns vissa linjer som är lite personlighetslösa men allt som oftast har de ordentliga personligheter :p
 
Här hemma har jag en kanin som helst går lös hela tiden. Han vill inte bli buren men hoppar gärna upp bredvid en i soffan och myser där. Social och söker uppmärksamhet konstant.

Tyvärr attackerar han min terrier när han är lös, så nu får han tyvärr vara mer i buren än han borde. De flesta kaniner kräver mer än bara en "liten bur" - och de mår ofta bättre om de är två. Även om det finns undantag.

Jag har haft kanin i 20 år, och har svårt att se mig själv utan kanin. Största problemet enligt mig har varit att hitta djur med ett bra temperament. Folk tolererar för mycket och avlar på djur med kass mentalitet.
 
Innekatter riskerar inte att bli överkörda, attackerade av hundar/rovfåglar/människor/etc, kan inte gå vilse, kan inte bli instängda i utrymmen som sällan kontrolleras etc.

Min fd utekatt är totalt livrädd att vara utomhus, han vill in direkt.
Fast hur din katt är mentalt säger väldigt lite om katter överlag. Min katt är också ett undantag eftersom vi bor så bra som vi gör. Vi bor sist på grusvägen, här finns ingen trafik, inga hundar, inga människor som attackerar katter, har aldrig varit med om en katt som gått vilse mm. Oavsett så finns det för och nackdelar med allting, men att innekatter generellt sett skulle ha det bättre än utekatter är en osanning. Finns massor med fördelar till att låta katten gå ut också.
 
Fast hur din katt är mentalt säger väldigt lite om katter överlag. Min katt är också ett undantag eftersom vi bor så bra som vi gör. Vi bor sist på grusvägen, här finns ingen trafik, inga hundar, inga människor som attackerar katter, har aldrig varit med om en katt som gått vilse mm. Oavsett så finns det för och nackdelar med allting, men att innekatter generellt sett skulle ha det bättre än utekatter är en osanning. Finns massor med fördelar till att låta katten gå ut också.
Dom självbarfar sig, himla smidigt.
 
Fast hur din katt är mentalt säger väldigt lite om katter överlag. Min katt är också ett undantag eftersom vi bor så bra som vi gör. Vi bor sist på grusvägen, här finns ingen trafik, inga hundar, inga människor som attackerar katter, har aldrig varit med om en katt som gått vilse mm. Oavsett så finns det för och nackdelar med allting, men att innekatter generellt sett skulle ha det bättre än utekatter är en osanning. Finns massor med fördelar till att låta katten gå ut också.
Så bra att du har det så då, men TS bor ju vägg i vägg med en trafikerad väg. Om det är katt de vill ha så är det ju bättre att de skaffar katt istället för något annat djur som är mindre intressant som substitut. Då får de satsa på att berika kattens inomhusmiljö istället. Kanske har de trädgård nog att bygga en rastgård, eller är villiga att satsa på att ta ut katten i koppel. Om katten ens vill ut.
 
köp/ta över några vuxna trevliga och sociala kaniner på blocket. Så vet ni vad ni får.
Kaninungar är söta, men rent krasst har man ingen aning om hur sociala de kommer bli eller om de kommer fungera med sin kompis när de blir större.
 
Det finns för- och nackdelar med både marsvin och kanin.

Marsvin
+ sociala såvida att de snackar mycket, både om sånt de gillar och inte gillar
+ otroligt charmiga
+ bra för barn då de oftast är snälla och lätta att hålla
- svåra få rumsrena
- minst två individer av samma kön (men det är en positiv sak också, otroligt kul att studera dom)

Kanin
+ lätt få rumsren
+ lättlärda (klickertränade en av mina)
+ kan bli mer som en liten hund än vad marsvin brukar bli
- svårare hålla för mindre barn, särskilt om man skaffar unga djur, kan både riva barnet samt skada sig själva om man inte håller ordentligt

Mina kaniner har alltid bott i bur inomhus. Dom har gått lösa dagtid när jag varit hemma, de flesta har frivilligt kommit upp i soffan för att få gosa, tex. Dom har varit mer som små hundar än vad marsvinen varit. En kanin kan man även ta ut i sele, det är inte att rekommendera med marsvin då selarna inte sitter bra pga deras kroppsform.
Marsvin är dock otroligt charmiga tycker jag, med alla sina ljud. Helst skulle jag både ha ett gäng marsvin och ett par kaniner, nu har vi tyvärr ingetdera.
 

Liknande trådar

Däggdjur Har de senaste 10åren ständigt haft minst 1 kanin i min ägo men sen förrförra veckan så är det stilla då jag fick ta farväl av min...
Svar
4
· Visningar
2 038
Senast: Poxz
·
Däggdjur Dottern önskar sig ett par marsvin i 10-årspresent. Eftersom jag har svårt att själv säga nej till nya djur söker jag nu en massa...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
25 070
Senast: mackan
·
Övr. Djur Har mina djur på spån nu men jag funderar på att ha något mer i buren som tar bort lukten bättre. De jag funderar på är smådjurdeo...
Svar
15
· Visningar
4 585
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp