Kanin-nybörjare med ett par frågor

pajaztar

Trådstartare
Har lovat att adoptera en kanin. Tanken är att den ska få bo i en box i stallet. Jag har dock en del funderingar...

Ströa med spån eller halm? Både och? Jag tänkte ha någon sorts hus att gömma sig i, kanske ha halm där och spån i övrigt?

Den är några år gammal, men borde jag skaffa en kompis? Tycker det är synd om han ska vara ensam, men det kan ju bli slagsmål... Vad tror ni?

Skål eller flaska till vattnet?

Behövs mer än hö i foderväg? Tänkte ge äpplen och morötter också men behövs typ pellets?

Är det nåt viktigt att tänka på med kaniner annars?

Tack från en snart-kaninägare :)
 
@pajaztar Tipsar om att lägga ut frågorna i ett kaninforum, så lär du få fler svar och snabbare :)

Men jag skulle ströa med både spån och halm. Spån över hela boxen och halm över minst halva, och mycket halm. Kaniner gillar att göra gångar. Då får den även något att sysselsätta sig med. Pinnar/grenar kan också vara värt att lägga in så kaninen har något att göra/gnaga på.

Vissa kaniner funkar med kompisar, andra inte. Om du testar med en kaninkompis måste du vara beredd på att dela på dem vid minsta antydan till aggression gentemot den andre. Men jag skulle nog inte våga testa - de kan ju slåss när du inte är där. Alternativt kan du ha två kaniner, men avskilda (så de kan se varandra). Men om du ser till att det finns sysselsättning i boxen och du ger honom sällskap tror jag säkert att han kan trivas.
 
Kaninen gillar nog om du lägger både spån och halm. Ganska tjockt lager så han har nått att gräva i.
Det är lag på att ha sitthylla (ett hus han kan sitta på eller nått annat han kan hoppa upp på).
Om det är en hane så ska han vara ensam om du inte kastrerad honom och skaffar en hona som sällskap. Två hanar går sällan ihop och kan ha ihjäl eller kastrera varandra.
Kaniner dricker bäst ur skål, men det blir ju lätt skräpigt där i. Tänkt dock att om du har minusgrader på vintern så måste kaninen han tillgång till vatten två gånger om dagen. Ha inte vattenflaska vid minusgrader, nippeln fryser och blir dessutom iskall att slicka på då den är av metall.
Fri tillgång på hö är viktigast i matväg. Behöver han pellets så ge de i liten begränsad mängd.
Grönsaker och så vidare ges som godis i liten mängd, tänk på att kaniner är känsliga i magen så behöver vänjas in försiktigt vid ny mat.
Tipset om grenar är bra. Kolla upp så det är av rätt sort. Grenar från äppleträd är bra. Lönn brukar jag ge. Björk ska du inte ge på vintern och grenar från körsbärsträd ska du inte ge.
Lycka till med din nya kompis!
 
Säger som de andra, spån och så rejält med halm i en hörna. Har alltid haft ett bord där kaninen kan hoppa upp på underredet (ovan på kan man ju ha praktiska saker) och en IKEA pall.
Föredrar att ge vatten i vattenskål, lite pellets i en "hundboll" där pellets trillar ut peu un peu och så att man lägger in nya fruktgrenar med jämna mellanrum.
Ett litet hus som den kan boa in sig i/ gömma sig i ordentligt.
 
Jag måste slå ett slag för att ha två kaniner tillsammans. Kastrerad hane med hona.

De trivs oftast så mycket bättre om de har en kompis. Att klia på, att sitta bredvid, naggas lite om maten men även söka trygghet vid.

Jag har sett hur en misshandlad livrädd kanin levt upp när hon fick en vän att ty sig till. 10+ är hon fortfarande fräsch och GLAD.
Hur två vuxna kaniner blev ihopsatta, varav en gammal döv elak omplaceringstant, och nu sitter och tvättar varandra.
Två som blev som ler och långhalm, följde alltid varandra.

Efter att ha sett så många lyckade ihopsättningar skulle jag inte rekommendera att ha dem själva. :heart
 
@pajaztar Du har fått väldigt bra svar här ovan! Kul att du ska bli med kanin, en box i stallet med rolig inredning blir perfekt! "Stallkaniner" brukar uppskatta att få skutta runt i stallet om man är där och grejar, då får de nya saker att utforska och doftmarkera på. Ofta när de kommer ut på nya ytor (än bo-ytan) kan det bli rejs och glädjeskuttande, vilket är kul för både människa och kanin ;) Rekommenderar också om möjligheten ändå finns, att försöka hitta en kompis. Kastrerad hane och en hona brukar gå enklast att sätta ihop, men även två kastrerade hanar brukar gå bra. Bäst är om de träffas på en helt neutral plats först, dvs inte på den enes bo-yta (då det lätt kan bli att reviret ska försvaras mot inkräktare). Lite is i magen får man ha, det är som med hästar sällan helt utan någon slags uppgörelse. Oftast reder de sig fort, och inser alla fördelar med en artfrände. Annat tips på inredning som brukar vara uppskattad är olika rör som de kan använda som tunnlar.

Som mest hade vi 11 kaniner boende tillsammans, honor och kastrerade hanar i alla möjliga åldrar och storlekar. Det var aldrig något problem. Det var underbart när vi kom för att mata och såg alla ligga i en stor hög ovanpå varandra, så nöjda och trygga med sin lilla grupp. :love:
 
Du har fått superbra tips. Tipsar också att kika in på kaninmagazinets hemsida, där finns det mycket kunskap online (hoppas man får tipsa sådär?). :) T.ex. hur man släpper ihop kaniner.

Kaniner lever också i en slags flock eller kolloni i det vida så de är väldigt sociala. Kompisar gör så gott som alla kaniner jätteglada och jag rekommenderar det till alla. Det är dock en hel kunskap att lära sig läsa av kaniners kroppspråk och veta när man ska bryta osv när man släpper ihop de (om man nu i värsta fall måste bryta), så läs gärna på så mycket du kan innan.
Jag har haft många kaniner och jobbar inom djurvård, dvs jag har riktigt nördat ner mig i det här och än har jag inte mött en kanin som inte vill ha sällskap. Oftast när kaninägare säger att deras kanin är glad ensam så är det för att de inte provat annat. Eller inte hittat rätt kompis (alltså, de gör upp om en rang och en kommer då bli högre i rang än den andra. De lättaste att släppa ihop är en som är dominant och en som absolut inte vill vara dominant. Då jagar den dominanta den andra en del, det ser obehagligt ut men sen brukar de vara jättebra vänner. Två som är relativt lika i rang blir svårare. De blir osäkrare på vart de har varandra osv).

Den enda kaninen jag har haft här hemma som bott ensam var en hona som verkligen inte verkade gilla andra kaniner. Hon bråkade med precis ALLA. Ev hade hon gått ihop med min dominanta hane, men han hade redan en kompis som hon rök ihop med när de skulle gå 3. Och hon hade en historia av att bita av kaniners öron, samt fick sitt egna öra demolerat när hon rök ihop med en av våra så hon fick bo ensam. Vågade inte sätta ihop henne med någon, men hon fick också flytta tillbaka till hennes gamla ägare och gå med en gammal kompis där när den ägares ena kanin dog. Så det slutade gott (och hon uppskattar det sällkapet). Förlåt för rant, men jag rekommenderar verkligen kastrering när kaninen är minst 4-6 månader, vänta 4-6 veckor efter kastrering och sen kan du prova släppa ihop henne med en hona. :) (helst en kastrerad hona)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: AmandaA
·
Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
3 863
Senast: _Sascha_
·
Övr. Djur Jag tog hand om två kaniner nu i augusti, de är nu 1 år och 4 månader. När jag fick dem var de "handrädda", det är de visserligen...
Svar
1
· Visningar
1 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp